Κάνοντας λόγο για άδικα δημοσιεύματα που στρέφονται ενάντια σε σχολεία, εκπαιδευτικούς και διευθυντές, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λέσβου αναπτύσσει επιχειρήματα επί θεμάτων, σχολιογραφίας και ρεπορτάζ που έχουν αναδειχθεί στον τοπικό έντυπο και ηλεκτρονικό, όπως αναφέρει, Τύπο. Ωστόσο τα ζητήματα στα οποία αναφέρεται έχουν να κάνουν με δημοσιεύματα που αναδείχτηκαν μόνο από τα Νέα της Λέσβου και παρά το γεγονός ότι δεν κατονομάζει την εφημερίδα μας, είναι εμφανές ότι αναφέρεται σε δικά μας δημοσιεύματα. Με αυτό το δεδομένο δημοσιεύουμε την ανακοίνωση του Συλλόγου στην οποία θα απαντήσουμε στο τέλος.
Η ανακοίνωση
«Το τελευταίο διάστημα παρατηρήθηκαν άρθρα σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα που στρέφονται εναντίον σχολείων, εκπαιδευτικών και διευθυντών. Ως Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης οφείλουμε να διευκρινίσουμε κάποια ζητήματα που αφορούν τη λειτουργία των σχολείων, τις επιλογές των Συλλόγων Διδασκόντων καθώς και των διευθυντών/τριών των σχολείων, τα οποία στα άρθρα αυτά γίνεται προσπάθεια να χρησιμοποιηθούν εναντίον των σχολείων.
Η λειτουργία των σχολείων διέπεται από αυστηρό πλαίσιο του Υπουργείου Παιδείας. Οι ώρες προσέλευσης και αποχώρησης μαθητών είναι προκαθορισμένες, και οι πόρτες παραμένουν κλειστές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Η τήρηση αυτών των ωραρίων είναι υποχρεωτική για όλους.
Επιπλέον, θα θέλαμε να διευκρινίσουμε ότι από πέρσι τον Απρίλιο δεν υπάρχει κανένα πρωτόκολλο για τον covid19. Δεν υπάρχει καμία υποχρέωση των εκπαιδευτικών να φορούν μάσκα και να κάνουν τεστ, γνωρίζουμε όμως, ότι με δική τους πρωτοβουλία και επωμιζόμενοι μόνοι τους το οικονομικό κόστος, οι εκπαιδευτικοί στη μεγάλη τους πλειονότητα φροντίζουν για την ασφάλεια των ίδιων και των μαθητών/τριών. Ο/Η διευθυντής/τρια του σχολείου δεν έχει κανένα δικαίωμα να κοινοποιήσει προσωπικά και ιατρικά δεδομένα των εκπαιδευτικών, καθώς με αυτό τον τρόπο παραβιάζεται το ιατρικό απόρρητο των εργαζομένων.
Αντίστοιχα, παραβίαση προσωπικών δεδομένων αποτελεί και η κοινοποίηση στοιχείων σχετικά με μαθητές/τριες του σχολείου. Οι Σύλλογοι Διδασκόντων συνεδριάζουν τακτικά, όπως άλλωστε ορίζει και ο νόμος, για να συζητήσουν τα προβλήματα που μπορεί να υπάρχουν σε κάθε σχολείο και οι αποφάσεις τους καταγράφονται σε πρακτικά. Σε περιπτώσεις που αυτό κρίνεται απαραίτητο ή έστω και βοηθητικό, ενημερώνονται οι σύμβουλοι παιδαγωγικής ευθύνης και ο προϊστάμενος εκπαίδευσης για την επίλυση ζητημάτων που προκύπτουν. Σε συνεργασία με την ΕΔΥ καθώς και τις κοινωνικές υπηρεσίες προωθούνται υποθέσεις που χρήζουν επιπλέον παρέμβασης. Σε καμιά περίπτωση αυτές οι διαδικασίες δε γνωστοποιούνται σε άτομα αναρμόδια!
Οι ελλείψεις που παρουσιάζουν τα σχολεία μας είναι πολλές και η επίλυσή τους αποτελεί πάγια διεκδίκηση του κλάδου μας. Οι εκπαιδευτικοί συμβάλλουν τα μέγιστα στην ανάδειξη και επίλυση προβλημάτων που σχετίζονται με παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες εντός κι εκτός σχολείου. Η έλλειψη κοινωνικής πρόνοιας, οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς για να καλύπτουν τα κενά που προκύπτουν από ασθένειες, η έλλειψη πρωτοκόλλων για τον covid 19, ακόμα και τα κτιριακά ζητήματα, δεν αποτελούν ευθύνη του εκάστοτε Συλλόγου Διδασκόντων ή του/της εκάστοτε διευθυντή/ντριας! Είναι προβλήματα που αφορούν όλη την κοινωνία μας και ζητάμε από όλους/ες να στρέψουν τα βέλη τους σε όσους/ες φέρουν τις πραγματικές ευθύνες κι όχι στους εκπαιδευτικούς που με καθημερινό κόπο και ψυχή προσπαθούμε να δώσουμε στα παιδιά μας ό,τι καλύτερο μπορούμε σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που διαρκώς υποβαθμίζεται!
Σας θέλουμε μαζί μας για να βελτιώσουμε τα σχολεία μας, όχι απέναντί μας να δυσχεραίνετε το ήδη δύσκολο έργο που επιτελούμε», αναφέρει καταλήγοντας ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Τα Νέα της Λέσβου
Ξεκινώντας από το τελευταίο είναι περιττό να αναφέρουμε ότι εδώ και 14 χρόνια τα Νέα της Λέσβου με συνεχή ρεπορτάζ τους βρίσκονται κοντά σε όλα τα σχολεία, σε όλους τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και γενικότερα στην εκπαιδευτική κοινότητα. Αυτό άλλωστε οι αναγνώστες μας το βλέπουν ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς που υπάρχουν και δραστηριότητες σχεδόν σε κάθε φύλλο της εφημερίδας. Ας πάμε τώρα με δύο γραμμές επί των άλλων θεμάτων:
Τα Νέα της Λέσβου ΟΥΔΕΠΟΤΕ στράφηκαν με δημοσίευμά τους εναντίον εκπαιδευτικού και σχολείου. Προφανώς ασκήσαμε και ασκούμε κριτική για το ρόλο Υπουργών και των τοπικών παραγόντων της Εκπαίδευσης, αυτό όμως δεν φανταζόμαστε ότι μπορεί να ενοχλεί το Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης γιατί έχουμε αναδείξει κρίσιμα θέματα. Υπ’ αυτήν την έννοια θεωρούμε ότι αδικεί ο Σύλλογος τα δημοσιεύματά μας. Ποια ήταν όμως τα δημοσιεύματα; Δύο χρόνια τώρα ασχολούμαστε με την Παράλληλη Στήριξη για συγκεκριμένους μαθητές που την έχουν ανάγκη αναδεικνύοντάς τα ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ, σταθερά δίπλα στους γονείς και στους μαθητές, από τους οποίους την περικόπτει το σύστημα εκπαίδευσης. Διαφωνεί εδώ μαζί μας ο Σύλλογος; Ποιους θίξαμε από αυτά τα δημοσιεύματα; Προφανώς τους παράγοντες εκείνους που δεν θέλουν να βγαίνουν στον Τύπο αυτά τα προβλήματα γιατί προτιμούν να τα κρύβουν “κάτω από το χαλί”. Σε αντίθεση με άλλους παράγοντες οι οποίοι αντιστέκονται.
Πράγματι ασκήσαμε πρόσφατα σκληρή κριτική στη ΔΕΥΑΛ όταν στο πλαίσιο εκτέλεσης έργου αφαίρεσε τα κολονάκια που αποτελούσαν έναν διάδρομο προστασίας για τους μαθητές σε συγκεκριμένο σχολείο της Μυτιλήνης και φυσικά ασκήσαμε κριτική και στη διεύθυνση του σχολείου, υπογραμμίζοντας ότι έπρεπε και η ίδια να είχε επισημάνει αυτή την έλλειψη (γιατί δεν επισημάνθηκε) και οδηγήσαμε από τη σχολιογραφία μας στην αποκατάσταση του προβλήματος για την ασφάλεια των παιδιών.
Αναφερθήκαμε με εκτενές ρεπορτάζ μας στο πρόβλημα μεγάλης διασποράς του κορονοϊού – χωρίς να κατονομάσουμε – σε σχολείο σημειώνοντας εμείς οι ίδιοι ότι δεν προβλέπονται πρωτόκολλα για τον κορονοϊό, ασκώντας κριτική γιατί δεν υπήρξε έγκαιρη ενημέρωση και αναφέροντας ότι υπάρχουν παιδιά με ευπαθή στις λοιμώξεις πρόσωπα στο οικογενειακό τους περιβάλλον.
Τέλος, αναφερθήκαμε σε περίπτωση 11χρονου μαθητή λέγοντας «ζητείται μία αγκαλιά για τον 11χρονο» και παίρνοντας το μέρος αυτού του παιδιού που είναι από άπορη οικογένεια, τονίζοντας ότι πρέπει να το αγκαλιάσουν οι κοινωνικές υπηρεσίες γιατί αν και καταγγέλλεται ότι επιτίθεται σε άλλα παιδιά, επί της ουσίας είναι το ίδιο θύμα bullying.
Άρα λοιπόν, δεν καταλάβαμε, πού θίξαμε εμείς δασκάλους και σχολεία;;
Τέλος, καθώς βλέπουμε ότι ο Σύλλογος αφιερώνει μια ενότητα για να εξηγήσει την προβλεπόμενη προσέλευση των μαθητών στα σχολεία και το κλείσιμο των εισόδων, ωστόσο δεν έχει σωστή ενημέρωση για το δημοσίευμά μας. Δεν επικρίναμε το αυτονόητο, αλλά υπογραμμίσαμε ότι αντί κάποιοι διευθυντές να δουν τα πραγματικά προβλήματα των σχολείων επιπλήττουν μαθητές στην προσευχή λέγοντάς τους ότι θα βρίσκουν την πόρτα κλειστή αν αργούν, λες και αυτό είναι το πρόβλημα.
Σε ό,τι μας αφορά δεν αντιδικούμε με το Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ο οποίος έχει μία νέα διοίκηση, γίνεται μία προσπάθεια την οποία καταγράφουμε και θα συνεχίσουμε γιατί ο ρόλος τους, ο ρόλος των συνδικαλιστών είναι κρίσιμος στην ανάδειξη των προβλημάτων της εκπαίδευσης. Ο δικός μας ρόλος είναι δίπλα τους και όχι απέναντι, άρα μην προσπαθούν να μας παρουσιάσουν ότι βρισκόμαστε απέναντι. Προφανώς υπάρχουν κάποια κενά στην ενημέρωση που έχουν για την έκδοση αυτής της ανακοίνωσης, αυτό όμως δεν είναι δικό μας πρόβλημα. Ο δικός μας ρόλος είναι να αναδεικνύουμε και τα θετικά και τα αρνητικά και ευτυχώς μέχρι τώρα η αναλογία των θετικών δράσεων που έχουμε αναδείξει για τα σχολεία του τόπου μας είναι δυσανάλογα μεγάλη συγκριτικά με τα επικριτικά δημοσιεύματα και τη σχολιογραφία μας.
Στρατής Σαμιώτης