Αντιμέτωπα με ασήκωτα πρόστιμα που ξεκινούν από 5.000 ευρώ και μπορούν να φτάσουν μέχρι και τα 30.000 ευρώ βρίσκονται τα ταξιδιωτικά γραφεία που δραστηριοποιούνται στην περιοχή μας, πρακτορεύοντας τις τρεις ναυτικές εταιρείες που συνδέουν με δρομολόγια τη Λέσβο με τα παράλια της Τουρκίας.
Το παράλογο του όλου θέματος είναι πως τα πρόστιμα δεν επιβάλλονται για κάποιες παραβάσεις που ενδεχομένως μπορεί να είχαν διαπιστωθεί, αλλά για Τούρκους τουρίστες που φτάνουν στα νησιά μας και κατά τον έλεγχο διαβατηρίων από την Αστυνομία διαβατηρίων της χώρας μας διαπιστώνεται πως αυτά είναι πλαστά ή υπάρχουν άλλα προβλήματα, όπως για παράδειγμα έχουν σφραγίδες του ψευδοκράτους από την Κύπρο (και δεν επιτρέπεται η είσοδος στη χώρα μας καθώς δεν το αναγνωρίζει η Ελλάδα) ή η ισχύς της βίζας που κατέχουν οι Τούρκοι επισκέπτες ξεκινά την επόμενη μέρα από την ημέρα άφιξής τους στο Τελωνείο της Μυτιλήνης.
Ηλίθιος νόμος
Επί της ουσίας πρόκειται για τυπικά ζητήματα για τα οποία αρμόδια είναι η Αστυνομία διαβατηρίων, ωστόσο σύμφωνα με το νόμο 4251 του 2014 που αντικατέστησε το νόμο 3613 του 2007, οι πλοιοκτήτριες εταιρείες που εκτελούν τα δρομολόγια είναι υπεύθυνες να ελέγχουν τους επιβάτες. Και αυτό πράγματι γίνεται καθώς οι Τούρκοι τουρίστες, αφού περάσουν από τον έλεγχο του τελωνείου στο Αϊβαλί πριν εισέλθουν στα πλοία με προορισμό τη Μυτιλήνη, ελέγχονται από τους υπαλλήλους των πλοιαρίων για να αποφευχθούν φαινόμενα πλαστοπροσωπίας.
Με απλά λόγια στους καταπέλτες των πλοιαρίων παίρνουν το κάθε διαβατήριο και βλέπουν αν ο επιβάτης που τους το προσκομίζει είναι ο ίδιος με τη φωτογραφία του εντύπου. Από αυτό το σημείο ωστόσο μέχρι να μπορούν να ανακαλύψουν οι υπάλληλοι των ναυτικών εταιρειών εάν το διαβατήριο ένα πλαστό, η απόσταση είναι τεράστια. Και ουσιαστικά δεν υπάρχει τέτοια δυνατότητα στις ναυτικές αυτές εταιρείες παρά μόνο στην Αστυνομία διαβατηρίων. Ωστόσο από τη στιγμή που ο ελληνικός νόμος προβλέπει ότι οι υπάλληλοι των ναυτικών εταιρειών (το ίδιο προβλέπεται και για τις αεροπορικές εταιρείες) θα πρέπει να έχουν και ικανότητες αστυνομικού οργάνου, εφόσον αποδεδειγμένα δεν τις έχουν θα πρέπει οι εταιρείες να υποστούν τα τσουχτερά πρόστιμα! Πρόκειται για μεγάλο παραλογισμό και το χειρότερο είναι πως καθώς οι εταιρείες που συνδέουν το νησί μαζί με τα τουρκικά παράλια είναι τουρκικές, μη διαθέτοντας Αριθμό Φορολογικού Μητρώου στη χώρα μας, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος τα πρόστιμα να πέσουν στις πλάτες των τοπικών ταξιδιωτικών γραφείων που θα πρακτορεύουν.
Ανάστατο το Αιγαίο
Τα παραπάνω δεν αφορούν μόνο τη Λέσβο, αλλά όλα τα νησιά που συνδέονται με τα παράλια της Τουρκίας. Μετά τις σχετικές αναφορές που έκαναν κατά τόπους τα στελέχη της Αστυνομίας διαβατηρίων, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου ανέλαβε δράση συντάσσοντας και αποστέλλοντας το ποινολόγιο προς τους τουριστικούς πράκτορες, ζητώντας να αποστείλουν εξηγήσεις πριν διαμορφωθούν τα τελικά πρόστιμα που θα κληθούν να πληρώσουν.
Σε περίπτωση που τα πρόστιμα επιβληθούν στα ταξιδιωτικά γραφεία είναι δεδομένο πως σταματούν την επόμενη κιόλας ημέρα τα δρομολόγια των τουρκικών πλοιαρίων προς τα νησιά μας, καθώς ουδείς θα αναλάβει να τα πρακτορεύει. Ποιος πράκτορας άλλωστε θα έκανε αυτό το λάθος, να αναλάβει την πρακτόρευση μιας ναυτικής εταιρείας από την Τουρκία, η οποία αν άθελά της μεταφέρει στη Λέσβο έναν υπήκοο τρίτης χώρας με πλαστό διαβατήριο Τουρκίας, που θα καταφέρει να περάσει από τις τελωνειακές αρχές της γείτονος χώρας και εντοπιστεί στο τελωνείο Μυτιλήνης, θα πληρώσει πρόστιμο από 5.000 μέχρι 30.000 ευρώ, καθώς η νομοθεσία προβλέπει σε περίπτωση υποτροπής τα πρόστιμα να διπλασιάζονται, ενώ η επιβολή τους γίνεται “με το κεφάλι”!
Άμεσα παρέμβαση
Είναι προφανές πως αν δεν παρέμβει άμεσα η κυβέρνηση ώστε να διορθώσει την παράλογη νομοθεσία που κληρονόμησε από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, ο τουρισμός μας από την γείτονα χώρα κινδυνεύει άμεσα με κατάρρευση και συγκεκριμένα μόλις επιβληθούν πρόστιμα. Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε πως και οι τουρκικές πλοιοκτήτριες εταιρείες έχουν διαμηνύσει πως σε περίπτωση επιβολής προστίμων διακόπτουν τα δρομολόγια με τα νησιά μας.
Την ίδια ώρα πάντως εντύπωση προκαλεί και ο χρόνος που επέλεξε η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου να εφαρμόσει αυτή τη νομοθεσία, κάτι το οποίο δεν αποδίδεται τόσο στην όξυνση των σχέσεων Τουρκίας-Ελλάδας, αλλά περισσότερο στο κυνήγι που έχει εξαπολύσει το κράτος επί δικαίων και αδίκων για έσοδα. Στο τελευταίο απέδωσε την ενεργοποίηση της νομοθεσίας και ο πρόεδρος της Ένωσης Ταξιδιωτικών Πρακτόρων, Παναγιώτης Χατζηκυριάκος. Όπως τόνισε στα “Νέα της Λέσβου” «πραγματικά αδυνατούμε να βρούμε λογική εξήγηση για να αποδώσουμε τη σπουδή κάποιων να επιχειρούν να επιβάλλουν πρόστιμα στον τουρισμό μας χωρίς να υπάρχει ουσιαστικό θέμα. Ούτε οι τουριστικοί πράκτορες, ούτε οι πλοιοκτήτριες εταιρείες έχουν τη δυνατότητα και τα τεχνικά μέσα για να ελέγχουν τη γνησιότητα και τις σφραγίδες των διαβατηρίων, αυτά είναι δουλειά της Αστυνομίας διαβατηρίων. Είναι παράλογο να περνά ένας υπήκοος τρίτης χώρας από τον έλεγχο διαβατηρίων της Τουρκίας με πλαστό διαβατήριο και να μην γίνεται αντιληπτός και όταν αυτό θα διαπιστώνεται στο Τελωνείο Μυτιλήνης να τιμωρείται η πλοιοκτήτρια εταιρεία ή ο πράκτορας της Μυτιλήνης με πρόστιμο. Δεν είναι δυνατόν να συμβαίνουν αυτά. Υπάρχει τελωνειακός έλεγχος στην Τουρκία, όπως και στα νησιά μας και δεν είναι δυνατόν να καλούνται να παίξουν το ρόλο του χωροφύλακα οι ναυτικοί της πλοιοκτήτριας εταιρείας ή τα τοπικά ταξιδιωτικά γραφεία που τις πρακτορεύουν. Βρισκόμαστε ήδη σε επαφή με την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου και πολύ φοβάμαι πως αν δεν αντιμετωπιστεί άμεσα αυτό το ζήτημα θα βρεθούμε ενώπιον της διακοπής των δρομολογίων, δηλαδή της κατάρρευσης του τουρισμού μας από την Τουρκία», είπε ο πρόεδρος των ταξιδιωτικών πρακτόρων.
Από τη δική τους πλευρά οι τουριστικοί πράκτορες που έχουν κληθεί να υποβάλουν γραπτές εξηγήσεις στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου και αντιμετωπίζουν την απειλή των εξοντωτικών προστίμων βρίσκονται ήδη σε επαφή με τους δικηγόρους τους, υποστηρίζοντας τα αυτονόητα. Όπως είπε ο τουριστικός πράκτορας Παναγιώτης Παντελόπουλος: «Εμείς εξηγούμε ότι τα πληρώματα και όλο το ανθρώπινο δυναμικό που δραστηριοποιείται στη διαδικασία της επιβίβασης ή της έκδοσης του εισιτηρίου δεν διαθέτει τις γνώσεις ή την εμπειρία που διαθέτει κάποιος έμπειρος αστυνομικός σχετικά με τον έλεγχο των ταξιδιωτικών εγγράφων. Επίσης η άρνηση επιβατών που έχουν ελεγχθεί από τις αρχές και βρίσκονται σε πύλη Σένγκεν, εκ μέρους του μεταφορέα απαγορεύεται. Επιπλέον θέλω να τονίσω ότι τα ταξιδιωτικά έγγραφα των προσώπων που απολαύουν του δικαιώματος της ελεύθερης κυκλοφορίας, σύμφωνα με το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα πρέπει να ελέγχονται συστηματικά κατά την είσοδο και έξοδο στην επικράτεια των κρατών-μελών, με χρήση των κοινών βάσεων δεδομένων για κλαπέντα, υπεξαιρεθέντα, πλαστά ταξιδιωτικά έγγραφα, ούτως ώστε να διασφαλιστεί ότι τα εν λόγω πρόσωπα δεν μπορούν να αποκρύψουν την πραγματική τους ταυτότητα», είπε ο κ. Παντελόπουλος.
Από τη δική του πλευρά ο τουριστικός πράκτορας Δημήτρης Γόμος υπογράμμισε: «Δεν είναι δυνατόν να καλούνται οι πλοιοκτήτριες εταιρείες και πολύ περισσότερο να αντιμετωπίζουμε τον κίνδυνο εμείς οι πράκτορες να υποστούμε εξοντωτικά πρόστιμα, επειδή ένας Τούρκος υπήκοος θεωρήθηκε ύποπτος και δεν του επετράπη η είσοδος στο τελωνείο της Μυτιλήνης. Υπάρχουν και τέτοιες περιπτώσεις, έρχονται Τούρκοι με διαβατήρια με όλα τα νόμιμα έγγραφα, για κάποιους λόγους όμως η Αστυνομία διαβατηρίων τους στέλνει πίσω θεωρώντας τους ως ύποπτους. Αυτές οι περιπτώσεις καταγράφονται και διαβιβάζονται στα αρμόδια Υπουργεία και αντιλαμβάνεστε ότι είναι παράλογο να κληθούμε να πληρώσουμε εμείς πρόστιμα για κάτι που αντικειμενικά δεν έχουμε τη δυνατότητα να το ελέγξουμε», είπε καταλήγοντας ο κ. Γόμος.