- Σοβαρές καταγγελίες για επισκέψεις Τούρκων επαγγελματιών του τουρισμού σε επιχειρήσεις εστίασης της Λέσβου, ζητώντας 200 ευρώ προμήθεια για κάθε γκρουπ
- Παρέμβαση και από το Σύλλογο Εστίασης “Ασπίδα”, που τονίζει ότι το Κράτος θα πρέπει να προστατεύσει τον υγιή ανταγωνισμό
Δυσφορία, αντιδράσεις, αλλά και καταγγελίες τροφοδοτούν οι καταστάσεις επιλεκτικής διοχέτευσης γκρουπ Τούρκων τουριστών σε συγκεκριμένες επιχειρήσεις εστίασης της Λέσβου, το κυριότερο όμως είναι το πέρασμα επαγγελματιών (που άγνωστο κάτω από ποιες συνθήκες και με ποια νομιμότητα δραστηριοποιούνται στον τουρισμό της Λέσβου κάτω από τη μύτη των αρμοδίων), οι οποίοι επισκέπτονται καταστήματα, ταβέρνες και ουζερί ζητώντας προμήθεια για να κατευθύνουν τουρίστες.
Πρόκειται για άλλη μια πτυχή των όσων έχουν αποκαλύψει τα Νέα της Λέσβου το μήνα που διανύουμε, αρχίζοντας να ξετυλίγουμε το κουβάρι από το παράνομο ταξί με τουρκικές πινακίδες που βρέθηκε στη Μυτιλήνη, ώστε να φτάσουμε σε άλλες παραμέτρους για τον τουρισμό από την Τουρκία στη Λέσβο, που φαίνεται ότι αποτελεί Ελ Ντοράντο και για Τούρκους ενασχολούμενους με τον τουρισμό!
Τοπίο στην ομίχλη
Επαγγελματίες της εστίασης που δραστηριοποιούνται στη Λέσβο και μάλιστα σε διαφορετικές περιοχές, μοιραζόμενοι τις ίδιες αγωνίες απευθύνθηκαν συντονισμένα στα Νέα της Λέσβου, εξετάζοντας και τα νομικά περιθώρια που έχουν για να προκαλέσουν αν είναι δυνατόν και την παρέμβαση της δικαιοσύνης. Οι εστιάτορες κατήγγειλαν το «άγριο παιχνίδι» από Τούρκους που άλλοτε δηλώνουν επαγγελματίες του τουρισμού και άλλοτε ξεναγοί από την Τουρκία, στους οποίους αποδίδουν το πρόβλημα των διπλών τιμοκαταλόγων που έχουν εμφανιστεί από πέρυσι σε επιχειρήσεις της Λέσβου, ένα φαινόμενο που είναι κοινό μυστικό. Την ίδια ώρα αυτά τα φαινόμενα δεν είναι άγνωστα στον δραστήριο Σύλλογο Καταστημάτων Εστίασης Ασπίδα, καθώς ο πρόεδρος του Συλλόγου, Φώτης Κουλουμαριέτος, απαντώντας στα ερωτήματα της εφημερίδας μας μίλησε χωρίς υπεκφυγές.
Πριν αναφερθούμε στα καταγγελλόμενα θα πρέπει να διευκρινίσουμε προς άρση τυχόν παρανοήσεων και παρεξηγήσεων ότι αναφερόμενοι σε «Τούρκους τουριστικούς πράκτορες» δεν εννοούμε σε καμία περίπτωση πράκτορες τουρκικής καταγωγής και υπηκοότητας που δραστηριοποιούνται χρόνια τώρα στη Λέσβο με δικά τους γραφεία, λειτουργώντας υποδειγματικά και είναι και οι ίδιοι θύματα αυτού του αθέμιτου ανταγωνισμού. Απεναντίας αναφερόμαστε σε Τούρκους οι οποίοι δηλώνουν τουριστικοί πράκτορες χωρίς να έχουν γραφείο στη Λέσβο και ταξιδεύουν από τα απέναντι παράλια προς το νησί μας κλείνοντας δουλειές και συμφωνίες κάτω από άγνωστες συνθήκες, ενώ δεν φαίνεται να συνεργάζονται τουλάχιστον άμεσα με τοπικά ταξιδιωτικά γραφεία.
Αυτή η δραστηριοποίηση είναι σε γνώση της ΈνωσηςΤαξιδιωτικών Πρακτόρων καθώς καταγράφεται εντονότερη φέτος, ωστόσο σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, σε ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα παρουσία όλων των εμπλεκόμενων επαγγελματικών κλάδων και του Λιμενικού και της Αστυνομίας… δεν αποφασίστηκαν συγκεκριμένα μέτρα για να μην διαταραχθούν οι ισορροπίες στον τουρισμό της Λέσβου από την Τουρκία.
«200 ευρώ το γκρουπ… θέλεις;;»
Κάπως έτσι εμφανίζονται ανενόχλητοι Τούρκοι επαγγελματίες του τουρισμού επιχειρώντας να κλείσουν συμφωνίες από το προηγούμενο διάστημα με εστιάτορες της Λέσβου και οι καταγγελίες επαγγελματιών της εστίασης είναι πολύ σοβαρές. Όπως ανέφεραν στα Νέα της Λέσβου καταστηματάρχες που λειτουργούν ταβέρνες και ουζερί «έχουμε δεχτεί επισκέψεις Τούρκων που δηλώνουν τουριστικοί πράκτορες και ξεναγοί και τους είδαμε για πρώτη φορά στα μαγαζιά μας. Μας ρώτησαν αν θέλουμε να μας φέρνουν Τούρκους πελάτες με γκρουπ. Για να γίνει αυτό ζήτησαν 200 ευρώ το γκρουπ, το οποίο φυσικά αρνηθήκαμε. Πώς μπορούμε άλλωστε να δεσμευτούμε για ένα τέτοιο ποσό όταν δεν ξέρουμε πόσα θα είναι τα άτομα του γκρουπ κάθε φορά και τι κατανάλωση θα κάνουν; Αν δώσουμε τόσα χρήματα ενδεχομένως να μην έχουμε και κέρδος. Τα λεφτά είναι πολλά που ζητούν και τους το είπαμε. Σε κάποιους από εμάς εναλλακτικά έκαναν την πρόταση αντί για τα 200 ευρώ που είναι ένα ποσό, να πληρώνουμε εναλλακτικά 5 ευρώ το άτομο».
Ένας εκ των εστιατόρων αυτών που λειτουργεί κατάστημα λίγο πιο έξω από τη Μυτιλήνη μάς ανέφερε ότι «όχι μόνο αρνήθηκα, αλλά τους έδιωξα την ίδια ώρα από το μαγαζί μου. Αλίμονο να υπέκυπτα, να δουλεύω εγώ γι’ αυτούς. Δυστυχώς όμως στην πορεία του καλοκαιριού διαπίστωσα ότι τα γκρουπ πήγαν στο προηγούμενο κατάστημα από το δικό μου, στο επόμενο, ποτέ όμως το λεωφορείο δεν σταμάτησε έξω από τη δική μου επιχείρηση», ανέφερε με παράπονο ο καταστηματάρχης.
Υπάρχουν διπλοί κατάλογοι;;
Σύμφωνα με τους επιχειρηματίες της εστίασης, αυτό ακριβώς το γεγονός δικαιολογεί και το φαινόμενο των διπλών καταλόγων που δεν είναι αστικός μύθος, αλλά φαίνεται ότι αποτελεί πραγματικότητα για κάποιες επιχειρήσεις της Λέσβου, έστω λίγους και κακούς επαγγελματίες και αναφερόμαστε σε καταλόγους που έχουν και διαφορετικές τιμές! Όπως μας αναφέρθηκε, υπάρχουν εστιατόρια που έχουν άλλους καταλόγους για τους Τούρκους τουρίστες και μάλιστα όταν ρωτιούνται γι’ αυτό υποστηρίζουν ότι το κάνουν προς διευκόλυνση των επισκεπτών, καθώς είναι γραμμένοι στην τουρκική γλώσσα, ωστόσο έχει παρατηρηθεί ότι είναι άλλες οι τιμές για τους Τούρκους και τα προϊόντα διατίθενται πιο ακριβά.
Παρόντες από την “Ασπίδα”
Σε γνώση αυτών των φαινομένων βρίσκεται ο Σύλλογος Καταστημάτων Εστίασης Ασπίδα, ο οποίος διά του προέδρου του, Φώτη Κουλουμαριέτου, τοποθετήθηκε χωρίς περιστροφές χθες απαντώντας στις ερωτήσεις των Νέων της Λέσβου. Όπως είπε ο κ. Κουλουμαριέτος «εμείς ως επίσημος φορέας, που εκπροσωπούμε επάξια θεωρώ τους συναδέλφους μας στην εστίαση, βρισκόμαστε απέναντι και προσπαθούμε να διώκουμε φαινόμενα ξενόφερτων επαγγελματιών από την Τουρκία, που δηλώνουν ταξιδιωτικοί πράκτορες και προσπαθούν να διαχωρίσουν την εστίαση και να τροφοδοτήσουν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στο χώρο μας. Όμως οι αρμοδιότητές μας είναι περιορισμένες. Εμείς είμαστε ένας Σύλλογος που εκπροσωπούμε την εστίαση, συνεργαζόμαστε με τους επίσημους φορείς και τα Υπουργεία, δεν μπορούμε όμως να ασκούμε ελέγχους και διώξεις στους παραβάτες που έρχονται από απέναντι για να κάνουν αυτές τις δουλειές. Προειδοποιούμε ότι δυσφημείται ο τόπος από όλη αυτήν την ιστορία, καθώς αν έρθει ένας Τούρκος και πάει με το γκρουπ και φάει για παράδειγμα με 30 ευρώ σε μια επιχείρηση και την επόμενη φορά πάει μόνος του σε ένα άλλο μαγαζί ή και στην ίδια επιχείρηση και πληρώσει λιγότερα χρήματα για τα ίδια αγαθά, τότε καταλαβαίνετε ότι δημιουργείται μια κακή εικόνα και μακροπρόθεσμα θεωρώ ότι θα βλάψει τον τουρισμό. Γι’ αυτό είμαστε οι πρώτοι που καλούμε τους αρμόδιους να λάβουν εδώ και τώρα μέτρα. Πρέπει τα συναρμόδια Υπουργεία σε κεντρικό επίπεδο να βρουν τον τρόπο και να προωθήσουν μία δέσμη μέτρων που να προστατεύσουν την εστίαση και τα πρακτορεία από αυτά τα φαινόμενα της κερδοσκοπίας γιατί δεν πρέπει να ρισκάρουμε τον τουρισμό μας από την Τουρκία όταν πηγαίνουμε τόσο καλά τα τελευταία χρόνια», ανέφερε ο κ. Κουλουμαριέτος.
Σε μια εποχή που ο τουρισμός από την Τουρκία έχει εξελιχθεί σε έναν σημαντικό οικονομικό πυλώνα για τη Λέσβο, προσφέροντας εργασία σε εκατοντάδες ανθρώπους και ενισχύοντας τα επαγγέλματα στη Μυτιλήνη και στα χωριά, ο τόπος μας δεν αντέχει ανατιμήσεις στην εστίαση που τροφοδοτούνται λόγω προμηθειών σε τρίτους, καθώς εδώ δεν είμαστε ούτε Μύκονος, ούτε Σαντορίνη. Οι Τούρκοι τουρίστες έρχονται στη Λέσβο για να κάνουν φθηνότερες διακοπές απ’ ό,τι στη χώρα τους, αλλιώς μένουν και στα δημοφιλή τουριστικά θέατρα της Τουρκίας! Υπερβολικές τιμές, χαμηλή ποιότητα υπηρεσιών και περιστατικά εξαπάτησης τουριστών πλήττουν την εικόνα μας και θέτουν σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα του τουριστικού μας προϊόντος.
Για να προστατέψουμε τον τουρισμό πρέπει πρώτα απ’ όλα να ενισχυθούν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί. Οι τοπικές και κρατικές αρχές οφείλουν να πραγματοποιούν τακτικούς και ουσιαστικούς ελέγχους ώστε να διασφαλίζεται η διαφάνεια σε κάθε επίπεδο των υπηρεσιών. Παράλληλα, πρέπει να καθιερωθούν πρότυπα τιμολόγησης και κανόνες σαφούς ενημέρωσης του καταναλωτή, π.χ. αναλυτικά μενού με τιμές σε εμφανές σημείο.
Επιπλέον, σημαντικό ρόλο παίζει η ενίσχυση της τουριστικής παιδείας στους επιχειρηματίες και στους εργαζόμενους. Ο σεβασμός προς τον επισκέπτη, η σωστή εξυπηρέτηση και η ποιότητα δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται ως “πολυτέλεια”, αλλά ως αναγκαία προϋπόθεση για τη μακροχρόνια επιτυχία.
Η προστασία του τουρισμού από την κερδοσκοπία είναι ευθύνη όλων μας – κράτους, επιχειρηματιών και τοπικών κοινωνιών.



