Οριζόντια παράταση 6 μηνών για όλα τα δημόσια έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη, καθώς και αναθεώρηση των τιμών των υλικών αποφάσισε το Υπουργείο Υποδομών απομακρύνοντας τον κίνδυνο να μείνουν ημιτελή λόγω των συνεχών αυξήσεων, αλλά και των καθυστερήσεων στην εκτέλεση. Η σχετική απόφαση έφθασε και στο Δήμο Μυτιλήνης, αν και σύμφωνα με τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο της Τεχνικής Υπηρεσίας, Στρατή Τζιμή, το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στον εφοδιασμό των εργολάβων με τα απαραίτητα υλικά, όπως π.χ. στα έργα των παιδικών χαρών και στην προμήθεια των οργάνων, αλλά και στην παραλαβή νέων κουφωμάτων για τις ανάγκες των σχολείων.
Οι αυξήσεις αφορούν σχεδόν στο σύνολο των υλικών που χρησιμοποιούνται στα εργοτάξια και τις οικοδομές. Οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις καταγράφονται στις βασικές πρώτες ύλες, όπως ο σίδηρος, ο χάλυβας, ο χαλκός, το αλουμίνιο, το pvc και το πολυαιθυλένιο (που χρησιμοποιείται σε δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης). Το Υπουργείο έδωσε διευκρινίσεις σχετικά με την εφαρμογή των νέων διατάξεων, τονίζοντας ότι σε περίπτωση που υποβληθέντες λογαριασμοί περιέχουν υλικά που καταλαμβάνονται από τις προβλέψεις της άνω ΚΥΑ, έχουν εξοφληθεί, ο ανάδοχος δικαιούται να περιλάβει τυχόν πρόσθετα κονδύλια για τα εν λόγω υλικά, σε επόμενο λογαριασμό, δοθέντος ότι κάθε λογαριασμός εκδίδεται ως ανακεφαλαιωτικός της σχετικής δαπάνης.
Σε ό,τι αφορά την παράταση σημειώνεται ότι «η δήλωση επιμήκυνσης του χρονοδιαγράμματος εκτέλεσης σύμβασης αφορά σε συμβάσεις που έχουν ανατεθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του νόμου και δεν καταλαμβάνει διαγωνιστικές διαδικασίες που θα προκηρυχθούν ή βρίσκονται σε εξέλιξη. Η προβλεπόμενη στη διάταξη δήλωση του αναδόχου υποβάλλεται στη διευθύνουσα υπηρεσία του έργου και δεν συνιστά δήλωση διακοπής εργασιών, ούτε υπολαμβάνεται ως τέτοια. Συνεπώς ο ανάδοχος που υποβάλλει την εν λόγω δήλωση δύναται να εκτελεί εργασίες και να υποβάλλει λογαριασμούς».
Η χρήση του δικαιώματος της επιμήκυνσης του χρονοδιαγράμματος δεν συνεπάγεται αναθεώρηση για το υπό κρίση διάστημα, αφού κατά πρόβλεψη της διάταξης η εν λόγω χορηγούμενη επιμήκυνση του χρονοδιαγράμματος δεν συνιστά παράταση του συμβατικού χρόνου και συνεπώς δεν τίθεται θέμα εφαρμογής για το διάστημα αυτό των προβλέψεων περί προθεσμιών.
Σε ό,τι αφορά την καταβολή πριμ, αφορά συμβάσεις έργου υπό εκτέλεση από το καλοκαίρι και όχι συμβάσεις που πρόκειται να ανατεθούν ή ανατέθηκαν το τελευταίο διάστημα και καταβάλλεται μετά από την έκδοση απόφασης του αρμόδιου αποφαινόμενου οργάνου, μετά από σύμφωνη γνώμη του τεχνικού συμβουλίου της Γενικής Γραμματείας Υποδομών.
Το ύψος της πρόσθετης καταβολής (πριμ) υπολογίζεται επί του υπολειπόμενου εργολαβικού ανταλλάγματος επί εργασιών που δεν είχαν εκτελεστεί. Εκκρεμείς λογαριασμοί προς εξόφληση που είχαν υποβληθεί ή αφορούν εργασίες που είχαν εκτελεστεί δεν προσμετρώνται για τον καθορισμό του υπολειπόμενου εργολαβικού ανταλλάγματος.
Κάθε εργολήπτης, μέσω του κωδικού αναθεώρησης, μπορεί να υποβάλει πιστοποίηση αναθεώρησης προς την αναθέτουσα αρχή. Εκείνη με τη σειρά της, κάνοντας χρήση της υπουργικής απόφασης, θα μπορεί να προσδιορίζει τα ποσά αναθεώρησης ανά άρθρο τιμολογίου εργασιών, βάσει των συντελεστών αναθεώρησης. Αυτοί θα είναι διαφορετικοί ανά άρθρο εργασιών και η μεταβολή τους θα προσδιορίζεται με βάση την διαφορά από μία τιμή εκκίνησης και την διαπιστωμένη αύξηση ενός υλικού. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι αναθεωρήσεις των τιμών δεν αγγίζουν την συνολική έκπτωση που έχει δώσει ο εργολήπτης σε ένα έργο καθώς αυτή προκύπτει από το σύνολο υλικών, υπηρεσιών και εργασιών.
Οι εργοληπτικές οργανώσεις έχουν ως κύριο αίτημα την συγκρότηση και λειτουργία του Εθνικού Συστήματος Τεχνικών Προδιαγραφών και Τιμολόγησης Τεχνικών Έργων και Μελετών. Μάλιστα για το θέμα αυτό έχουν σταλεί σειρά από επιστολές ζητώντας την λύση του προβλήματος που έχει δημιουργηθεί στα εργοτάξια της χώρας, ειδικότερα όμως στα δημόσια έργα.