- Με 14 προσεγγίσεις θα κλείσει το 2022 για το νησί μας, όταν σε άλλα νησιά ο αριθμός αυτός αφορά τις αφίξεις ανά ημέρα!
Δύο προσεγγίσεις του μικρού κρουαζιερόπλοιου “Arethusa” είχαμε το τριήμερο που μας πέρασε στο λιμάνι της Μυτιλήνης από τα απέναντι παράλια, αλλά δεν έγιναν αισθητές λόγω του μικρού αριθμού των επιβατών. Με μόλις 31 Αμερικανούς τουρίστες την Παρασκευή και 38 χθες, Κυριακή, δεν μπορεί κανείς να μιλά για τουρισμό κρουαζιέρας στη Λέσβο. Μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένονται άλλα τρία πλοία, ενώ χάσαμε τρεις προσεγγίσεις λόγω του καιρού και της αλλαγής πλεύσης την τελευταία στιγμή.
Μπορεί τα συνολικά στοιχεία να είναι καλύτερα από πέρυσι αλλά παραμένουν απογοητευτικά σε σύγκριση με άλλα νησιά που υποδέχονται δεκάδες πλοία σε μία ημέρα, όπως γράφαμε τις προάλλες για παράδειγμα στη Σαντορίνη. Και μπορεί κανείς να μην πιστεύει ότι θα μπορούσε το νησί μας να φθάσει σε αυτά τα επίπεδα, αλλά σίγουρα θα είχε πολύ καλύτερες προοπτικές αν είχαν κατασκευαστεί οι αναγκαίες υποδομές. Χωρίς την προβλήτα, που ζητούν εδώ και χρόνια, οι φορείς του τουρισμού, τα μόνα κρουαζιερόπλοια που μπορούν να δέσουν με ασφάλεια παντός καιρού είναι τα μικρά, όπως το “Arethusa”, που μεταφέρουν μερικές δεκάδες επιβατών.
Οι επόμενες προσεγγίσεις
Το θετικό είναι ότι οι τουρίστες που έρχονται για πρώτη φορά στο νησί μας, ακόμη και για λίγες ώρες, φεύγουν με καλές εντυπώσεις και με την υπόσχεση ότι θα ξαναρθούν. Όπως οι Αμερικανοί αυτό το Σαββατοκύριακο που επισκέφθηκαν την Καλλονή και την Αγιάσο και περιηγήθηκαν στα αξιοθέατα. Οι επόμενες τρεις προσεγγίσεις που αναμένονται είναι:
– 23 Σεπτεμβρίου – “Arethusa”
– 20 Οκτωβρίου – “S.S.Explorer”
– 27 Οκτωβρίου – “Nautica”
Συνολικά, αν δεν υπάρξουν ακυρώσεις και αλλαγές το επόμενο διάστημα, οι αφίξεις θα φθάσουν τις 14 για το 2022. Όπως είναι εύλογο, αυτά τα μεγέθη δεν είναι ικανοποιητικά για τους επαγγελματίες του τουρισμού, παρά το γεγονός ότι το νησί μας πληροί όλες τις προϋποθέσεις για την προσέλκυση επισκεπτών που θέλουν να περιηγηθούν στα αξιοθέατα και τα χωριά του νησιού.
Όπως είπε στα “Νέα της Λέσβου” ο τουριστικός πράκτορας, Ηλίας Πίκουλος, «μπορεί να μην ήμασταν φέτος στο μηδέν, αλλά με 10 και 15 πλοία σίγουρα δεν μπορούμε να μιλάμε για τουρισμό κρουαζιέρας. Δυστυχώς, δεν έχουν καν δρομολογηθεί τα έργα που ζητάμε και δεν εισακούγονται οι προτάσεις που έχουμε καταθέσει κατ’ επανάληψη σε όλα τα αρμόδια Όργανα και Υπουργεία. Αν περιμένουμε να ολοκληρωθεί και να εγκριθεί το master plan θα περάσουν δεκαετίες και πάλι θα συζητάμε τα ίδια πράγματα».
Η προβλήτα
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο master plan του υφιστάμενου λιμανιού που παρουσιάστηκε πέρυσι στο Δημοτικό Συμβούλιο Μυτιλήνης, αναφέρεται πως είναι αναγκαία η κατασκευή εξωτερικής προβλήτας για την προσέγγιση κρουαζιερόπλοιων της τάξης των 250 – 300 μέτρων μήκος. Έτσι, σύμφωνα με τη μελέτη, «θα δημιουργηθούν δύο θέσεις παραβολής, μία στο υφιστάμενο κρηπίδωμα του προσήνεμου μόλου και εξωτερικά αυτού μήκους 300 μ. με την αναγκαία ομαλοποίηση του υφιστάμενου μετώπου λιθοδομής – σημερινού κυματοθραύστη – και η δεύτερη, νέα κατασκευή, σε μορφή dolphin και αυτή εξωτερικά του προσήνεμου μόλου και προς δυτικά αυτού, με ικανή απόσταση η μία από την άλλη και με προσανατολισμό ΒΔ. Τα σημεία στα οποία πρέπει να δοθεί προσοχή θεωρούνται: Η εξασφάλιση ικανού εύρους στους προβλήτες και ιδιαίτερα στον πρώτο (300 μ.) με προσανατολισμό Α – Δ προκειμένου να δίδεται η ευχέρεια προσέγγισης των λεωφορείων μέχρι τα σημεία αποεπιβίβασης – μπαρκαρίζα των πλοίων. Θα πρέπει να υπάρχει σαφής και κατάλληλος διαχωρισμός και στα δύο τμήματα του κρηπιδώματος, όπου εσωτερικά του λιμένος θα γίνεται χρήση από επιβατηγά οχηματαγωγά και ένα φορτηγό πλοίο. Αυτό προκειμένου, αφενός να μπορεί να τηρούνται ικανοποιητικά τα μέτρα για το ISPS για τα κρουαζιερόπλοια, που είναι άκρως υποχρεωτικά και αφετέρου να δημιουργούνται ξεχωριστοί χώροι για επιβάτες Schengen και Non Schengen. Σε κατάλληλο σημείο του λιμενικού χώρου, θα πρέπει να κατασκευαστεί ο επιβατηγός σταθμός για την κρουαζιέρα passengers terminal και να εξοπλιστεί με τις αναγκαίες συσκευές και μέσα που προβλέπονται από το ΔΚ ISPS για το Maritime Security”.
Ωστόσο, όλα αυτά παραμένουν στα χαρτιά εδώ και πολλά χρόνια και δεν έχουν ληφθούν οι τελικές αποφάσεις που θα ανοίξουν, τουλάχιστον, το δρόμο για την υλοποίηση των αναγκαίων έργων.