- Εγκρίθηκε η μελέτη σκοπιμότητας, καθώς και η μελέτη ανάλυσης κόστους – οφέλους του έργου, με σκοπό να τρέξει άμεσα η δημοπράτηση και να ξεκινήσουν τα πρώτα έργα
Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την δημοπράτηση του έργου του φράγματος Τσικνιά, στην Αγία Παρασκευή, που τέθηκε σε προτεραιότητα από το Υπουργείο Υποδομών, το οποίο αποφάσισε την υπαγωγή του στον Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων που αφορά έργα ζωτικής σημασίας για την οικονομία και την ανάπτυξη της χώρας. Παράλληλα έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του έργου από το Ταμείο Ανάκαμψης, με το ποσό των 106,8 εκατ. ευρώ και το μόνο που μένει είναι η σύνταξη των τευχών δημοπράτησης για να βγει στον αέρα ο διαγωνισμός.
Όπως έγινε γνωστό χθες, το Υπουργείο ενέκρινε την μελέτη σκοπιμότητας, καθώς και τη μελέτη ανάλυσης κόστους – οφέλους του έργου, με σκοπό ο διαγωνισμός να τρέξει μέσα στο πρώτο εξάμηνο της νέας χρονιάς και το 2023 να ξεκινήσουν τα πρώτα έργα.
Η κατασκευή του φράγματος Τσικνιά είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα που έχουν εκτελεστεί ποτέ στη Λέσβο και η ιστορία του ξεκίνησε από το 2007 όταν έγιναν οι πρώτες συζητήσεις για την οριστική αντιμετώπιση του προβλήματος υδροδότησης στο νησί μας. Η χωρητικότητα του φράγματος θα είναι 12 εκατ. κυβικά μέτρα νερού, ενώ η έκταση της λεκάνης κατάκλισης του ταμιευτήρα θα φτάνει τα 84 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Οι μελέτες που εκπονήθηκαν όλα αυτά τα χρόνια αφορούν και στα συμπληρωματικά έργα του φράγματος για την μέση ημερήσια παροχή 40.000 κυβικών μέτρων νερού.
Από την Αγία Παρασκευή στη Μυτιλήνη
Ο αγωγός μεταφοράς του νερού από τον Τσικνιά στην Μυτιλήνη υπολογίζεται ότι θα έχει μήκος 41,7 χλμ., ενώ προς την Καλλονή 3,7 χλμ. και την Αγία Παρασκευή 8,5 χλμ.. Η μεγαλύτερη ποσότητα νερού θα μεταφέρεται με αγωγούς σύνδεσης από το φράγμα στην Μυτιλήνη, ενώ υπολογίζεται ότι θα καλύπτεται εξ ολοκλήρου και η υδροδότηση της Καλλονής και της Αγίας Παρασκευής. Επίσης, σε δεύτερη φάση, έχει μελετηθεί η δυνατότητα κάλυψης των αναγκών στον Πολιχνίτο και την Γέρα.
Το περασμένο καλοκαίρι ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής έθεσε προς έγκριση την υπαγωγή συγκεκριμένων έργων ανά την χώρα στη διαδικασία του άρθρου 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων. Το πρόγραμμα εκτέλεσης έργων αρμοδιότητας του Υπουργείου περιλαμβάνει ένα μεγάλο αριθμό έργων βασικής υποδομής της χώρας στο οποίο εντάσσονται τόσο τα εξελισσόμενα έργα, όσο και εκείνα που κρίνεται απαραίτητη η εκτέλεσή τους, προκειμένου η χώρα να αποκτήσει την απαραίτητη υποδομή που θα συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή.
Στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται σημαντικά τμήματα του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (οδικοί άξονες, σιδηρόδρομοι, λιμένες και αεροδρόμια) και λοιπά βασικά έργα, κυρίως οδικοί άξονες, που έχουν σε μεγάλο βαθμό διαλειτουργικό και υπερτοπικό χαρακτήρα και σε κάθε περίπτωση αποτελούν αναπτυξιακές δράσεις υψηλής προτεραιότητας για την επιτάχυνση της οικονομικής ανάπτυξης.
Άμεσα οι απαλλοτριώσεις
Τα έργα αφορούν είτε σε σχεδιαζόμενα έργα που συγχρηματοδοτούνται ή σχεδιάζεται να συγχρηματοδοτηθούν από προγράμματα της Ε.Ε. ορισμένης διάρκειας, υποστηρίζονται ή θα υποστηριχθούν από διεθνείς ή άλλους μηχανισμούς χρηματοδότησης και οι τυχόν καθυστερήσεις των απαλλοτριώσεων θα επιφέρουν σοβαρές επιπτώσεις στην έγκαιρη υλοποίηση των έργων και την απορρόφηση των συγχρηματοδοτούμενων πόρων.
Όπως τόνισε ο Υπουργός Υποδομών, «έχει παρατηρηθεί ότι η συντριπτική πλειονότητα των έργων παρουσίαζε σοβαρές καθυστερήσεις στην υλοποίησή τους εξαιτίας των απαλλοτριώσεων, οι οποίες απαιτούν σημαντικό χρόνο προετοιμασίας. Καθίσταται έτσι αναγκαία η αξιοποίηση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου, προκειμένου να επιταχυνθεί η παράδοση των χώρων που απαιτούνται για την εκτέλεση των έργων αυτών και ειδικότερα η εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 4 του άρθρου 17 του Συντάγματος και του άρθρου 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων».
Τα τέσσερα έργα που θα προχωρήσουν άμεσα μετά από την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου είναι η κατασκευή έργων ύδρευσης στην Πρέβεζα, την Άρτα και την Λευκάδα, τα έργα αποκατάστασης στην Θεσσαλία μετά από τις καταστροφές που προκάλεσε η κακοκαιρία “Ιανός”, η κατασκευή έργων ύδρευσης Λέσβου – Φράγμα Τσικνιά και η κατασκευή έργων ύδρευσης στην Αμφιλοχία.