- Μέσα στον Σεπτέμβριο η ανάθεση στην κοινοπραξία “ΑΚΤΩΡ – ΙΝΤΡΑΚΑΤ” για να ξεκινήσει το μεγάλο αυτό έργο για την εξασφάλιση επάρκειας νερού στο νησί μας
Μέσα στο φθινόπωρο θα ξεκινήσει η κατασκευή του φράγματος Τσικνιά, στην Αγία Παρασκευή, που δημοπρατήθηκε στις αρχές της χρονιάς και πέρασε στα χέρια της κοινοπραξίας “ΑΚΤΩΡ” – “ΙΝΤΡΑΚΑΤ”, που προσέφερε το μεγαλύτερο ποσοστό έκπτωσης. Η υπογραφή της σύμβασης μεταξύ του Υπουργείου Υποδομών και της εταιρείας είναι θέμα ημερών, αφού ο διαγωνισμός ολοκληρώθηκε και δεν υποβλήθηκε καμία ένσταση που θα αποτελούσε τροχοπέδη.
Μέσα στην επόμενη εβδομάδα αναμένεται να πραγματοποιήσουν επίσκεψη – αυτοψία στο νησί μας υψηλόβαθμα στελέχη της κοινοπραξίας για τις προκαταρκτικές εργασίες που πρέπει να εκτελεστούν και την ανάθεση των πρώτων έργων σε υπεργολάβους, όπως είχε συμφωνηθεί από τις αρχές του καλοκαιριού. Αυτό σημαίνει δεκάδες νέες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν για την εκτέλεση του έργου, που είναι το μεγαλύτερο που έχει εκτελεστεί στο νησί μας τις τελευταίες δεκαετίες. Παράλληλα, το κλιμάκιο από την Αθήνα θα ενημερωθεί και για την πορεία εκτέλεσης του έργου του νέου οδικού άξονα Καλλονής – Σιγρίου, που επίσης εκτελείται από την εταιρεία “ΑΚΤΩΡ”.
Ο προϋπολογισμός του φράγματος Τσικνιά είναι 98 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Η κατασκευή του φράγματος Τσικνιά είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα που έχουν εκτελεστεί ποτέ στη Λέσβο και η ιστορία του ξεκίνησε από το 2007 όταν έγιναν οι πρώτες συζητήσεις για την οριστική αντιμετώπιση του προβλήματος υδροδότησης στο νησί μας. Το κύριο φυσικό αντικείμενο αφορά στην ολοκλήρωση ενός αυτοτελούς και λειτουργικά ανεξάρτητου συστήματος υδροδότησης με 24.000m3/ημέρα πόσιμο νερό (στο 1ο στάδιο ανάπτυξης των έργων) της πόλης της Μυτιλήνης και των οικισμών Καλλονής και Αγίας Παρασκευής, από το φράγμα Τσικνιά. Οι μελέτες που εκπονήθηκαν όλα αυτά τα χρόνια αφορούν και στα συμπληρωματικά έργα του φράγματος για την μέση ημερήσια παροχή 40.000 κυβικών μέτρων νερού.
Από την Αγία Παρασκευή στη Μυτιλήνη
Ο αγωγός μεταφοράς του νερού από τον Τσικνιά στην Μυτιλήνη υπολογίζεται ότι θα έχει μήκος 41,7 χλμ., ενώ προς την Καλλονή 3,7 χλμ. και την Αγία Παρασκευή 8,5 χλμ.. Η μεγαλύτερη ποσότητα νερού θα μεταφέρεται με αγωγούς σύνδεσης από το φράγμα στην Μυτιλήνη, ενώ υπολογίζεται ότι θα καλύπτεται εξ ολοκλήρου και η υδροδότηση της Καλλονής και της Αγίας Παρασκευής. Επίσης, σε δεύτερη φάση, έχει μελετηθεί η δυνατότητα κάλυψης των αναγκών στον Πολιχνίτο και την Γέρα.
Το πρόγραμμα εκτέλεσης έργων αρμοδιότητας του Υπουργείου Υποδομών μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης περιλαμβάνει ένα μεγάλο αριθμό έργων βασικής υποδομής της χώρας στο οποίο εντάσσονται τόσο τα εξελισσόμενα έργα, όσο και εκείνα που κρίνεται απαραίτητη η εκτέλεσή τους, προκειμένου η χώρα να αποκτήσει την απαραίτητη υποδομή που θα συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή. Στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται σημαντικά τμήματα του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (οδικοί άξονες, σιδηρόδρομοι, λιμένες και αεροδρόμια) και λοιπά βασικά έργα, κυρίως οδικοί άξονες, που έχουν σε μεγάλο βαθμό διαλειτουργικό και υπερτοπικό χαρακτήρα και σε κάθε περίπτωση αποτελούν αναπτυξιακές δράσεις υψηλής προτεραιότητας για την επιτάχυνση της οικονομικής ανάπτυξης.
Τα έργα αφορούν σε σχεδιαζόμενα έργα που συγχρηματοδοτούνται ή σχεδιάζεται να συγχρηματοδοτηθούν από προγράμματα της Ε.Ε. ορισμένης διάρκειας, υποστηρίζονται ή θα υποστηριχθούν από διεθνείς ή άλλους μηχανισμούς χρηματοδότησης και οι τυχόν καθυστερήσεις των απαλλοτριώσεων θα επιφέρουν σοβαρές επιπτώσεις στην έγκαιρη υλοποίηση των έργων και την απορρόφηση των συγχρηματοδοτούμενων πόρων.