- Εκκρεμεί η έγκριση των νέων μελετών και οι νέες απαλλοτριώσεις για το ξεκίνημα εργασιών από τον ανάδοχο.
- Το θέμα είχε τεθεί και στον αρμόδιο Υπουργό Κώστα Καραμανλή, όταν επισκέφθηκε τη Λέσβο, χωρίς να υπάρξει εξέλιξη.
Τα πυρά του κατά του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έστρεψε ο Περιφερειάρχης Κώστας Μουτζούρης για τις σημαντικές καθυστερήσεις που υπάρχουν στο ξεκίνημα κατασκευής του νέου οδικού άξονα Καλλονής – Πέτρας, με δηλώσεις που έκανε από το σημείο, μάλιστα, που πρόκειται να ξεκινήσει το έργο κοντά στην Αγία Παρασκευή. «Είμαστε πανέτοιμοι, έχουμε τα χρήματα, έχουμε τον ανάδοχο και δεν μπορούμε να ξεκινήσουμε με υπαιτιότητα του Υπουργείου, που κωλυσιεργεί» ανέφερε ο κ. Μουτζούρης, που δήλωσε πως δέχεται άλλες καθυστερήσεις, και πως το αρμόδιο Υπουργείο πρέπει να δράσει άμεσα.
«Ο ανάδοχος είναι έτοιμος, επρόκειτο να ξεκινήσει τον Ιανουάριο, ωστόσο πήραμε το έγγραφο από το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, που μας ενημέρωσε πως ένα τμήμα του δρόμου “έπεφτε” πάνω στον ταμιευτήρα του φράγματος Τσικνιά. Μας ζήτησαν την τροποποίηση της χάραξης, το δεχτήκαμε ώστε και τα δύο μεγάλα αυτά έργα να υλοποιηθούν, και δεσμεύτηκαν πως μέσα στο μήνα θα είχαμε εγκεκριμένη νέα χάραξη και περιβαλλοντικούς όρους. Σήμερα, εννιά μήνες μετά δεν έχουμε καμία εξέλιξη» κατήγγειλε ο Περιφερειάρχης από το σημείο όπου ξεκινά η νέα χάραξη, όπου βρέθηκε το μεσημέρι της Παρασκευής μαζί με τους Αντιπεριφερειάρχες Πανάγο Κουφέλο και Παναγιώτη Χριστόφα, τον Εκτελεστικό Γραμματέα της Περιφέρειας Απόστολο Αλατζά, τον Προϊστάμενο των Τεχνικών Υπηρεσιών Δημήτρη Ακριώτη και την Προϊσταμένη του Τμήματος Συγκοινωνιακών Έργων της Περιφέρειας Αγγελική Σαραντινού.
«Το Υπουργείο καθυστερεί ένα έργο, που είναι απαραίτητο για τη Λέσβο και την τουριστική ανάπτυξη των βόρειων περιοχών της Λέσβου. Δεν αντιλαμβανόμαστε γιατί καθυστερεί τόσο. Το έργο πρέπει να γίνει άμεσα!» διεμήνυσε ο Περιφερειάρχης. «Από την επίσκεψή μας στην Αθήνα με τον κ. Περιφερειάρχη, ο Υφυπουργός κ. Γιώργος Καραγιάννης, είχε δώσει εντολή να τρέξει η τροποποιημένη μελέτη και οι νέες απαλλοτριώσεις, αλλά δεν έχουμε λάβει τίποτα» δήλωσε ο κ. Ακριώτης, αφού αναφέρθηκε συνοπτικά στο ιστορικό των εξελίξεων του έργου, ο φάκελος του οποίου φαίνεται πως έχει… ξεχαστεί εδώ και πολλούς μήνες σε κάποιο συρτάρι του Υπουργείου Υποδομών, χωρίς να υπάρχει ενημέρωση για την εξέλιξη των απαιτούμενων γραφειοκρατικών διαδικασιών.
Το γεφύρι της Άρτας
Το έργο του οδικού άξονα Καλλονής – Πέτρας – προϋπολογισμού 20 εκατομμυρίων ευρώ – έχει εξασφαλίσει τη χρηματοδότησή του από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ και αφορά στο πρώτο τμήμα από τη διασταύρωση της Αγίας Παρασκευής μέχρι τη διασταύρωση προς Στύψη. Με την κατασκευή του νέου δρόμου θα βελτιωθεί σε μεγάλο βαθμό η οδική ασφάλεια για τους επισκέπτες και τους ντόπιους οδηγούς, αφού θα παρακαμφθούν οι επικίνδυνες στροφές και ταυτόχρονα θα μειωθεί η απόσταση προς όλα τα χωριά της βόρειας Λέσβου. Ωστόσο έχει εξελιχθεί σε… «γεφύρι της Άρτας» με πολλές καθυστερήσεις και τρικλοποδιές.
Δημοπρατήθηκε το Μάιο του 2021, και υπήρξε η προσδοκία πως θα ξεκινήσει το προηγούμενο φθινόπωρο. Τότε παρουσιάστηκε, όμως, η πρώτη σοβαρή εμπλοκή με τη μελέτη που έδειχνε το δρόμο να περνά μέσα από τον ταμιευτήρα του φράγματος Τσικνιά, με αποτέλεσμα το Ελεγκτικό Συνέδριο να επιστρέψει αρχικά το φάκελο του προσυμβατικού ελέγχου και την Περιφέρεια να καταθέτει προσφυγή με όλα τα νέα στοιχεία και τις τροποποιήσεις επί της χάραξης, η οποία έγινε δεκτή με την απόφαση που εκδόθηκε την περασμένη άνοιξη.
Παράλληλα, ξεπεράστηκε και το δεύτερο σοβαρό εμπόδιο που παρουσιάστηκε στην ανάθεση του έργου, όταν ομάδα αγροτών της Αγίας Παρασκευής είχε προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας ζητώντας την ακύρωση του έργου, υποστηρίζοντας ότι η χάραξη του νέου δρόμου θίγει τα συμφέροντα και καταστρέφει τις περιουσίες τους και για το λόγο αυτό μάλιστα είχαν καταθέσει εκτός της προσφυγής, και αίτηση αναστολής κάθε ενέργειας για την έναρξη του έργου, μπλοκάροντας την εκδίκαση των απαλλοτριώσεων. Τον περασμένο Δεκέμβριο, κατά την εκδίκαση στο ΣτΕ, οι δικηγόροι της ομάδας των αγροτών ζήτησαν αναβολή αλλά το δικαστήριο δεν έκανε δεκτό το αίτημά τους και η υπόθεση συζητήθηκε κανονικά. Οι ενιστάμενοι υποστήριξαν ότι δεν είχαν ενημερωθεί, όπως θα έπρεπε, από την Περιφέρεια για τη χάραξη του νέου δρόμου που δημοπρατήθηκε τον περασμένο Μάιο. Όταν στην πορεία έλαβαν γνώση για την απαλλοτρίωση εκατοντάδων στρεμμάτων γης προκειμένου να εκτελεστεί το έργο, διαπίστωσαν ότι η ζημιά που θα υποστούν οι περιουσίες και κατ’ επέκταση το εισόδημά τους θα είναι μεγάλη και γι’ αυτό αποφάσισαν να προσφύγουν δικαστικά, αλλά το ΣτΕ απέρριψε την προσφυγή, όπως έχει συμβεί και σε άλλες ανάλογες περιπτώσεις.
«Έργο πνοής»
«Πρόκειται πραγματικά για ένα από τα έργα πνοής για τη Λέσβο, που θα συντομεύσει πάρα πολύ τη μετακίνηση από το νότιο στο βόρειο τμήμα του νησιού. Γνωρίζουμε πόσο σημαντικό ρόλο παίζει το θέμα της επικοινωνίας μεταξύ χωριών και κωμοπόλεων. Θεωρούμε ότι ήδη έχουμε καθυστερήσει πάρα πολύ, πρέπει να συντομεύουμε γιατί από το έργο δεν θα εξυπηρετηθεί μόνο ο τουρισμός της Λέσβου, αλλά κυρίως οι κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής» σχολίασε ο γεωγραφικός Αντιπεριφερειάρχης, κ. Κουφέλος, εκφράζοντας την ελπίδα του ότι σύντομα θα υπάρξουν ενέργειες από το αρμόδιο Υπουργείο.
«Το έργο είναι ενταγμένο στο υφιστάμενο ΕΣΠΑ, λόγω των καθυστερήσεών του όμως, έχουμε κάνει όλες τις απαραίτητες ενέργειες ως Περιφέρεια ώστε να παραμείνει η χρηματοδότησή του. Θα είναι, λοιπόν, ένα “έργο phasing”, τμήμα του δηλαδή θα μεταφερθεί και στην επόμενη χρηματοδοτική περίοδο» διευκρίνισε ο Αντιπεριφερειάρχης ΕΣΠΑ κ. Χριστόφας, επισημαίνοντας πως επείγει το Υπουργείο να εγκρίνει τις νέες μελέτες, να περάσουν οι νέες απαλλοτριώσεις από το Περιφερειακό Συμβούλιο και να ξεκινήσει άμεσα ο ανάδοχος.
Θυμίζουμε, πως ο κ. Μουτζούρης είχε θέσει το ζήτημα της ανάρτησης των νέων απαλλοτριώσεων στον Υπουργό Υποδομών, Κώστα Καραμανλή και τον αρμόδιο Υφυπουργό, Γιώργο Καραγιάννη, όταν επισκέφθηκαν το νησί μας το Μάιο, αλλά μέχρι στιγμής δεν υπάρχει καμία θετική εξέλιξη, ενώ οι δημόσιες τοποθετήσεις του Περιφερειάρχη για το έργο, έχουν ως στόχο πέραν της ενημέρωσης των κατοίκων της Λέσβου για την πορεία του έργου, να ασκήσει και πίεση στα αρμόδια στελέχη του Υπουργείου.