- Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες στην Καλλιθέα, το Νοσοκομείο, την Χρυσομαλλούσα, το Ακρωτήρι και την Βαρειά
Με γρήγορους ρυθμούς προχωρά το έργο της ΔΕΥΑΛ για την αντικατάσταση τμημάτων των παλιών δικτύων ύδρευσης στην Μυτιλήνη, πολλά εκ των οποίων ήταν κατασκευασμένα από αμίαντο. Οι εργασίες βρίσκονται στο 50% από τις αρχές του 2022, οπότε ξεκίνησαν και τα συνεργεία δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα στο χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί. Ήδη έχει ολοκληρωθεί η τοποθέτηση των νέων δικτύων στην Καλλιθέα, πίσω από το Νοσοκομείο, στην Χρυσομαλλούσα, το Ακρωτήρι και την Βαρειά, ενώ σύντομα θα ολοκληρωθούν οι εργασίες και στην περιοχή του Αγίου Ιωάννη του Καλυβίτη, όπου βρίσκονται τα συνεργεία τους τελευταίους 2 μήνες. Από εκεί, η μελέτη προβλέπει την αντικατάσταση τμημάτων των δικτύων στο Βουναράκι, το Λαζαρέτο, τον Συνοικισμό και τέλος στην περιοχή της Αγίας Κυριακής.
Όπως δήλωσε στα “Νέα της Λέσβου” ο Πρόεδρος της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης – Αποχέτευσης, Γιώργος Φλώρος, «το συγκεκριμένο έργο είναι ένα από τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα που εκτελούμε στην θητεία μας με δύο σκοπούς, την προστασία της δημόσιας υγείας και την εξοικονόμηση του νερού που χάνεται κάθε τόσο λόγω των συχνών διαρροών. Ήδη έχουμε “πιάσει” διαρροές 8.000 – 10.000 κυβικών τη μέρα και είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς τι σημαίνει αυτό για την εξασφάλιση της επάρκειας στις δύσκολες εποχές που ζούμε. Ευτυχώς, δεν έχουν παρουσιαστεί εμπόδια ή καθυστερήσεις, ενώ με τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που γίνονται ανά περιοχή δεν έχουν ταλαιπωρηθεί ούτε οι οδηγοί και οι κάτοικοι, ειδικά σε στενά δρομάκια, όπως τώρα που βρισκόμαστε στον Άγιο Γιάννη τον Καλυβίτη», τόνισε ο ίδιος.
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 5,5 εκατ. ευρώ και εξασφαλίστηκε από το ΕΣΠΑ. Σύμφωνα με τις μελέτες, θα αντικατασταθούν συνολικά 18,5 χλμ. δικτύων ύδρευσης, 4,3 χλμ. αγωγών αποχέτευσης και 1,5 χλμ. αγωγών ομβρίων λύνοντας οριστικά τα προβλήματα στην υδροδότηση της πόλης.
Από το 1930…
Όπως είναι γνωστό, το δίκτυο ύδρευσης της Μυτιλήνης κατασκευάστηκε την δεκαετία του 1930 και στις περιοχές όπου δεν έχει αντικατασταθεί μέχρι σήμερα, όπως στην Καλλιθέα, τον Χάλικα, κ.ά. παρουσιάζονται συχνά ζημιές και διαρροές λόγω της παλαιότητας, ενώ σε κάποια τμήματα τα προβλήματα είναι ιδιαίτερα έντονα, αφού οι παρεμβάσεις των συνεργείων της Δ.Ε.Υ.Α.Λ., για επισκευή βλαβών, είναι καθημερινές και επείγουσες. Ιδιαίτερα οι βλάβες που παρατηρούνται στους παλαιούς βασικούς και κύριους κλάδους είναι οι πλέον προβληματικές ως προς την αποκατάστασή τους λόγω της μεγάλης διατομής των αγωγών. Για την επισκευή των βλαβών αυτών απαιτείται τις περισσότερες φορές διακοπή της υδροδότησης σε εκτεταμένα τμήματα της πόλης, όπως συνέβη αρκετές φορές το περασμένο καλοκαίρι.
Στην κατεύθυνση εκσυγχρονισμού του δικτύου της Μυτιλήνης, αντικαθίστανται με το συγκεκριμένο έργο τμήματα σε περιοχές που τα προβλήματα είναι οξυμμένα και συχνά. Για τον ίδιο λόγο θα αντικατασταθούν και τμήματα του εξωτερικού υδραγωγείου της Μυτιλήνης, τα οποία λόγω παλαιότητας και θέσης, δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στην ομαλή υδροδότηση της πόλης.
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με την μελέτη, τα έργα που εκτελούνται αφορούν:
- Αντικατάσταση τμημάτων του εξωτερικού υδραγωγείου της πόλης Μυτιλήνης
- Αντικατάσταση του αγωγού μεταφοράς νερού από την Δεξαμενή Δ1 έως την Δεξαμενή Δ5 της πόλης, ο οποίος είναι από αμίαντο, παλαιός και με πολλές διαρροές
- Κατασκευή του εξωτερικού αγωγού της νότιας περιοχής
- Υδροδότηση της υψηλής περιοχής Καλλιθέας και της περιοχής Κουμκό από την Ζώνη Υδροδότησης του Κάτω Χάλικα της πόλης Μυτιλήνης.
Αντικατάσταση παλαιών τμημάτων δικτύου ύδρευσης της πόλης που είναι από αμιαντοσωλήνες, μαντέμι και σιδηροσωλήνες.- Κατασκευή τμημάτων της νότιας περιοχής πολεοδομικής ενότητας Μυτιλήνης που κρίνονται απαραίτητα για την ομαλή υδροδότηση της περιοχής.
Το εξωτερικό υδραγωγείο
Σε ό,τι αφορά το εξωτερικό υδραγωγείο, ο αγωγός μεταφοράς νερού αποτελείται κυρίως από σωλήνες αμιάντου και είναι επίσης κατασκευασμένος την δεκαετία του 1930. Για τον λόγο αυτό παρουσιάζει πολύ συχνά βλάβες και διαρροές, οι οποίες επηρεάζουν το 50% περίπου του πληθυσμού της πόλης που υδροδοτείται από την δεξαμενή. Η αποκατάσταση των βλαβών και η επαναφορά σε λειτουργία του δικτύου της πόλης που τροφοδοτείται από την δεξαμενή συνήθως διαρκεί μεγάλο χρονικό διάστημα (από κάποιες ώρες έως και κάποιες ημέρες ανάλογα με το μέγεθος της βλάβης). Παράλληλα, τα εισπνεόμενα σωματίδια αμιάντου έχει αποδειχθεί ότι είναι πολύ επικίνδυνα για την υγεία και έτσι επιβάλλονται ιδιαίτερα αυστηρά μέτρα ασφαλείας κατά την διάρκεια των εργασιών επισκευής και συντήρησης του αγωγού.
Κατά την κατασκευή του νέου αγωγού θα αντικατασταθούν και οι αγωγοί αποχέτευσης ακαθάρτων και ομβρίων, όπου απαιτείται. Επίσης θα αντικατασταθούν και υφιστάμενοι παλαιοί αγωγοί ύδρευσης του δικτύου διανομής.