Τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γίνονται τα σχολικά δρομολόγια στη Λέσβο φέρνει στο προσκήνιο ένα τροχαίο ατύχημα που σημειώθηκε πριν τις 8:00 το πρωί της Τρίτης, στην οδό Ιακωβίδου της Μυτιλήνης, όταν λεωφορείο των αστικών ΚΤΕΛ, που μετέφερε μαθητές με κατεύθυνση το 5ο Γυμνάσιο, χτύπησε με την πίσω δεξιά πλευρά σε κλαδεμένο δέντρο, με συνέπεια να θρυμματιστούν τα τζάμια στην πίσω δεξιά πλευρά προκαλώντας αναστάτωση στα παιδιά που επέβαιναν, αλλά και την ενεργοποίηση των γονέων τους οι οποίοι ενημερώθηκαν από τη διεύθυνση του σχολείου για το τι συνέβη.
Από το ατύχημα το σημαντικό είναι ότι δεν τραυματίστηκε κάποιο παιδί καθώς τα παρμπρίζ και τα πλαϊνά παράθυρα είναι ασφαλείας (δηλαδή θρυμματίζονται σε μικρά κομμάτια με κάθε χτύπημα), αν και θεωρητικά θα μπορούσε να είχε σημειωθεί τραυματισμός από θραύσματα στο πρόσωπο μαθητή! Αυτό που προκάλεσε την αντίδραση των γονέων ήταν ότι το δρομολόγιο συνεχίστηκε με σπασμένα τα τζάμια και παρά το γεγονός ότι η απόσταση για το σχολείο δεν ήταν μεγάλη, εντούτοις αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έπρεπε να τηρηθεί η προβλεπόμενη σε αυτές τις περιπτώσεις διαδικασία ακινητοποίησης και αντικατάστασης του οχήματος από άλλο λεωφορείο.
Τα αίτια του τροχαίου και οι παραλείψεις
Το όχημα οδηγούσε 60χρονος από τα πιο έμπειρα στελέχη των αστικών λεωφορείων και φαίνεται πως κατά τη στροφή που πήρε για να μπει στην Ιακωβίδου, για να αποφύγει τα κολονάκια και τα σταθμευμένα αυτοκίνητα αυτό είχε ως αποτέλεσμα να “βρει” το λεωφορείο στο δέντρο και να σπάσουν τρία τζάμια στην πλάγια πλευρά.
Ο οδηγός εφόσον δεν είχε εμπλακεί κάποιο άλλο όχημα στο συμβάν δεν ενημέρωσε άμεσα την αστυνομία και αυτό είναι ακόμα μια ενέργεια που τροφοδοτεί την αντίδραση των γονέων, οι οποίοι θεωρούν ότι έπρεπε να έχει κληθεί και η αστυνομία για να ελεγχθεί η κατάσταση του οχήματος, όπως επίσης και η κατάσταση του οδηγού. Με άλλα λόγια κάποιοι γονείς, δύσπιστοι απέναντι στο συμβάν, ενδεχομένως να θεωρούν ότι για να μην καλέσουν την αστυνομία κάτι είχαν να κρύψουν από τα ΚΤΕΛ, ας δούμε όμως εμείς ποια είναι τα δεδομένα από το ρεπορτάζ μας.
Τα δεδομένα
Το λεωφορείο έκανε ελιγμό από την οδό Ιακωβίδου παρότι το 5ο Γυμνάσιο βρίσκεται κάτω από το νοσοκομείο και αυτό προκειμένου, σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του ΚΤΕΛ, να αφήσει μαθητές και από την πλευρά των ΕΠΑΛ. Το όχημα προερχόταν από τα νοτιόχωρα και ακολουθώντας την οδό Βύρωνος Καραπαναγιώτη έπρεπε να στρίψει αριστερά για το νοσοκομείο και όχι δεξιά για την Ιακωβίδου. Αυτό είναι ένα επίμαχο ζήτημα για το οποίο είναι πιθανό να διωχθεί ο οδηγός, όπως επίσης και για το γεγονός ότι δεν ενημέρωσε την Τροχαία. Ένα τρίτο ζήτημα έχει να κάνει με τη μη ακινητοποίηση του αυτοκινήτου, το οποίο έπρεπε να μείνει σε αυτό το σημείο και η μεταφορά των μαθητών να συνεχιζόταν με άλλο λεωφορείο και όχι να συνεχιστεί το δρομολόγιο με σπασμένα τα τζάμια.
Το πρόβλημα των σχολικών δρομολογίων σε ό,τι αφορά το σκέλος της ειδικής μαθητικής κάρτας είναι ότι σε κάποιες περιπτώσεις μεταφέρουν και επιβάτες εκτός από τους μαθητές, κάτι που είναι ανεπίτρεπτο, να επιβιβάζονται άλλοι πολίτες μέσα σε λεωφορεία που μεταφέρουν μαθητές. Αυτό όμως γίνεται και για λόγους εξοικονόμησης χρημάτων από το κράτος, αλλά και για τη βιωσιμότητα δρομολογίων και ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η σύνδεση Μυτιλήνης – Περάματος.
Το ατύχημα σημειώθηκε λόγω της κατάστασης με τα κολονάκια, όπως βλέπετε και στη φωτογραφία μας, στην αρχή της οδού Ιακωβίδου, καθώς οι οδηγοί και των λεωφορείων και των απορριμματοφόρων δίνουν καθημερινό αγώνα «επιβίωσης» μέσα σε μία πόλη-ζούγκλα με τα Ι.Χ. αυτοκίνητα να είναι σταθμευμένα στα πιο απίθανα και επικίνδυνα σημεία, χωρίς να ενδιαφέρεται κανείς να λάβει δραστικά μέτρα στα προκλητικά προφανώς παρκαρίσματα.
Ο αυτοματισμός που λειτούργησε
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας μας, προκύπτει ότι το χτύπημα του οχήματος στην πλευρά του δέντρου έγινε την ώρα της επαναφοράς της καμπίνας στην ίσια θέση από το αυτόματο σύστημα που λειτουργεί στην ανάρτηση.Τα αστικά λεωφορεία είναι εξοπλισμένα με το σύστημα στην ανάρτησή τους, ώστε σε περίπτωση που πάρουν κλίση προς τα δεξιά ή τα αριστερά μετά από ένα όριο να επαναφέρονται αυτόματα σε ίσια θέση για να αποφεύγεται μια πιθανή ανατροπή στο δρόμο (είναι με άλλα λόγια ένα σύστημα προστασίας των λεωφορείων στο δρόμο). Αυτό το σύστημα φαίνεται να λειτούργησε και στη συγκεκριμένη περίπτωση, σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, οι οποίες επιβεβαιώνονται από επίσημη πηγή. Το ερώτημα ωστόσο που θα πρέπει να απαντηθεί από τους ειδικούς είναι αν πράγματι συνέβη αυτό και έγινε το χτύπημα στο δέντρο, ενώ το όχημα βρισκόταν σε στροφή, αν ο αυτοματισμός αντέδρασε σωστά, η επαναφορά έγινε λιγότερο “σκληρά” από ό,τι αναμενόταν ώστε να χτυπήσει πάνω στο δέντρο;
Οι οδηγοί των αστικών λεωφορείων συντηρούν καθημερινά τα αυτοκίνητα κι αυτό έχει την ευκαιρία να το διαπιστώσει ο καθένας, διερχόμενος από την αφετηρία στο κεντρικό πάρκινγκ της Μυτιλήνης, ενώ δεν έχουν απασχολήσει με ατυχήματα, εκτός από μια περίπτωση φωτιάς. Τα αυτοκίνητα ελέγχονται, όπως προβλέπεται από το ΚΤΕΟ, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί ενδιάμεσα να προκύψουν κάποια θέματα.
Τα μονοπώλια
Ένα άλλο ζήτημα έχει να κάνει με την έλλειψη ανταγωνισμού, καθώς τα σχολικά δρομολόγια ανατίθενται από την Περιφέρεια «κομμένα και ραμμένα» για μεγάλες επιχειρήσεις, όπως είναι τα ΚΤΕΛ, αφαιρώντας τη δυνατότητα να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός, καθώς θα μπορούσαν ενδεχομένως να συμμετείχαν και τουριστικοί πράκτορες ή μικρότεροι επαγγελματίες από το χώρο του αυτοκινήτου με δικά τους αυτοκίνητα, ώστε να υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ επαγγελματιών και μέτρο σύγκρισης. Αυτό ωστόσο δεν γίνεται. Ο λόγος είναι ότι οι προκηρύξεις βγαίνουν με τη μορφή “ομάδων δρομολογίων” και αυτό ουσιαστικά οδηγεί στην ανάθεσή τους μόνο στις επιχειρήσεις των ΚΤΕΛ.
Η Τροχαία Μυτιλήνης, αν και δεν ενημερώθηκε από τα ΚΤΕΛ, έχει επιληφθεί του συμβάντος και μάλιστα πληροφορίες ανέφεραν ότι ζητήθηκε η διεξαγωγή έρευνας από την Εισαγγελία Μυτιλήνης. Γεγονός είναι ότι το τροχαίο της Τρίτης στο οποίο ευτυχώς δεν είχαμε τραυματίες όχι μόνο δεν θα πρέπει να ξεχαστεί, αλλά επιβάλλεται να αποτελέσει μία πρώτης τάξης ευκαιρία για να κάνουν οι συναρμόδιες υπηρεσίες της Λέσβου την “ενδοσκόπησή” τους για το πόσο ασχολούνται όσο πρέπει με τα σχολικά δρομολόγια και γενικότερα με τη λειτουργία των μέσων μαζικής μεταφοράς στον τόπο μας.
Στο παρελθόν η Τροχαία, αλλά και η Διεύθυνση Μεταφορών έβγαιναν στο δρόμο με μικτά κλιμάκια ελέγχοντας τα φορτηγά και τα λεωφορεία, αλλά κάτι τέτοιο έχει χρόνια να γίνει.