Είναι πολύ εύκολο να ερωτευθείς έναν τόπο για πολλούς λόγους αλλά είναι και εξίσου εύκολο να δυσφημίσεις αθώα τον ίδιο τόπο, απλώς μεταφέροντας τις άσχημες εντυπώσεις που πιθανόν να απέκτησες κατά την διάρκεια μιας τυπικής επίσκεψης σε έναν προορισμό που ήθελες να επισκεφτείς τουριστικά ή τον επισκέφτηκες για πολλούς άλλους λόγους.
Αρνητικές εντυπώσεις και εμπειρίες από έναν απλό ή τουριστικό προορισμό έχουν διπλό αρνητικό αντίκτυπο.
Πρώτον, δημιουργούν μια αρνητική εικόνα για τον τόπο, άσχετα εάν αυτός είναι ένας τουριστικός προορισμός ή μια μικρή πόλη, ή ένα χωριό και δεύτερον δημιουργούν κακές εντυπώσεις για όσους εμπλέκονται στην διοίκηση ή την διαχείριση αυτού του τόπου, κοινώς την Τοπική Αυτοδιοίκηση, και στον τρόπο της διαχείρισής της, με άλλα λόγια στο μάνατζμεντ (management) όλων των μηχανισμών που απαιτούνται για την ανάπτυξη και την ευημερία ενός τόπου. Υπάρχουν όμως και άλλες υπηρεσίες, οι υγειονομικές και η αστυνομία των οποίων ο ρόλος πρέπει να είναι ουσιαστικός.
Ένας μετρίως παραμελημένος τόπος αντικατοπτρίζει την κακοδιαχείριση και έλλειψη εμπειρίας στον τομέα της διοίκησης όλων των πτυχών ενός τόπου που σέβεται τους κατοίκους του και ευελπιστεί σε ένα καλύτερο κοινωνικό, οικονομικό και πολιτιστικό μέλλον.
Μια μοντέρνα πόλη δίνει σημασία στην λεπτομέρεια και διαχειρίζεται αποτελεσματικά τους πόρους βάσει προγραμματισμού και έμπειρων στελεχών που γνωρίζουν την διαχείριση, κοινώς επονομαζόμενη τέχνη το μάνατζμεντ.
Το μάνατζμεντ είναι τέχνη και επιστήμη
Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης το management έχει μονταριστεί πάνω στην πλατφόρμα της παγκοσμιοποίησης και έχει εστιασθεί στις ανάγκες της νέας οικονομικής και διαχειριστικής πραγματικότητας. Ένα τέτοιο μοντάρισμα απαιτεί ριζικές τροποποιήσεις και μεταβολές, αλλά κυρίως μια νέα θεώρηση και εναρμονισμό με τις επικείμενες και επερχόμενες αλλαγές παγκοσμίως που πιθανόν θα επηρεάσουν το ίδιο το μάνατζμεντ / management, αλλά και τους ανθρώπους, τα στελέχη που καλούνται να υπηρετήσουν την καλή διαχείριση.
Η καλή διαχείριση πρέπει να βρίσκεται διαρκώς στην αναζήτηση της αποτελεσματικότητας και επάρκειας, αφού οι τωρινές διαγραφόμενες συνθήκες είναι συνθήκες «απόλυτης αβεβαιότητας» που τείνουν να αποτελέσουν κυρίαρχα στοιχεία της οργανωτικής και μη καθημερινότητας, επηρεάζοντας αφάνταστα τον παράγοντα παραγωγικότητα και αποδοτικότητα.
Το μάνατζμεντ υποστηρίζεται πάντοτε από το ανθρώπινο κεφάλαιο και επιζητεί έμπειρα στελέχη για την πρακτική του εφαρμογή.
Στην προκειμένη περίπτωση τα στελέχη των δημόσιων οργανισμών που κατ’ εξοχήν εξασκούν το management – οι διοικούντες, διευθυντές προϊστάμενοι και στελέχη – πρέπει να γίνουν άνθρωποι της «δράσης και των ενεργειών» και όχι απλοί πολιτικοί υπάλληλοι. Πρέπει να είναι έμπειροι και να γνωρίζουν την διαχειριστική μεθοδολογία όχι μόνο στην πράξη αλλά και την πρακτική εφαρμογή του μάνατζμεντ.
Η αποτελεσματική πρακτική όμως του management καθιστά αναγκαία την πολύπλευρη θεωρητική κατάρτιση, αλλά θεωρεί την αποκτούμενη επαγγελματική «πείρα» εξίσου σημαντική, διότι η πολυσύνθετη διαδικασία του management απαιτεί πλην των άλλων οξυδέρκεια, τριβή και κρίση που το καθένα από αυτά ή όλα μαζί μαθαίνονται, επιβεβαιώνονται και δοκιμάζονται στην πράξη.
Θεωρώ ότι η καλή διαχείριση του μάνατζμεντ δεν εφαρμόζεται σωστά στα όρια της όμορφης πόλης της Μυτιλήνης, όπου εμφανή στοιχεία δηλώνουν διαχειριστική ανεπάρκεια και αδιαφορία σε σημαντικά αλλά απλά θέματα, που δυστυχώς πιστοποιούν την αδυναμία των υπευθύνων να δίνουν λύσεις σε απλά θέματα όπου σε κάνουν ν’ αναλογίζεσαι πώς θα αντιμετωπιστούν άλλα σοβαρότερα θέματα, αφού τα απλά εκκρεμούν και παραμερίζονται από τους διοικούντες.
Αποτελεί αρχή του μάνατζμεντ να τακτοποιείς και να δίνεις λύσεις πρώτα σε απλά θέματα διαμέσου ενός προγράμματος αιχμής (crush program) για να βελτιώσεις κακώς κείμενα, έτσι για να κερδίσεις τις εντυπώσεις και πιθανόν μια επιβράβευση και κατόπιν ένας σοβαρός προγραμματισμός μακράς πνοής θα θέτει τις προϋποθέσεις για ανάπτυξη στο μέλλον.
Η πόλη της Μυτιλήνης εμπίπτει στο πλαίσιο αυτής της διαχειριστικής νοοτροπίας και προσέγγισης. Αλλιώς δεν εξηγούνται οι ακόλουθες διαπιστώσεις με τα αδιάσειστα συνοδά στοιχεία τους:
1) Η δυσοσμία των υπονόμων εντός της κεντρικής αγοράς της Μυτιλήνης.
2) Η βρόμικη πλατεία Κυπριών Πατριωτών έμπροσθεν του Θρυλικού Γυμνασίου / Λυκείου Μυτιλήνης. Η δυσοσμία κατά την διέλευση προκαλεί αηδία κα έμετο λόγω του περιεχομένου των δύο κάδων απορριμμάτων στην αρχή της αγοράς και σε άλλες περιοχές.
3) Η στάθμευση των μηχανών κατά μήκος του λιμανιού είναι απογοητευτική.
4) Η έλλειψη της αστυνομικής παρουσίας είναι εμφανής. Η αστυνομική αρχή είναι απούσα όπου το αίσθημα της ασφάλειας παραβλέπεται. Οι δρόμοι της πόλης μοιάζουν σαν μια ζούγκλα όπου ο κάθε οδηγός δίνει κάθε μέρα αγώνα επιβίωσης. Ενώ η ποιότητα του οδοστρώματος σε κεντρικούς δρόμους και στα στενά είναι τραγική και επικίνδυνη για τα δίκυκλα και για τους πεζούς σε αρκετές περιπτώσεις.
5) Ανεπαρκής υγειονομικός έλεγχος.
6) Στο παρκινγκ της πόλης επικρατεί «κομφούζιο».
7) Ο χώρος της συλλογής των σκουπιδιών των εστιατορίων αποτελεί εστία μολύνσεων.
8) Η ξέφρενη οδήγηση των πατινιών και των ποδηλάτων από τα παιδιά των Ρομά σύντομα θα δημιουργήσει ατύχημα όπου θα θρηνήσουμε θύματα, αλλά και πρόβλημα στον κάθε πολίτη οδηγό που θα εμπλακεί στο ατύχημα.
9) Ο θόρυβος από το μαρσάρισμα των μηχανών είναι ανυπόφορος.
10) Η δυσοσμία των υπονόμων μερικών περιοχών της πόλης συμπεριλαμβανομένης και της περιοχής της μαρίνας είναι ανυπόφορος.
Είναι, λοιπόν, τόσο δύσκολο να τακτοποιηθούν και να δοθούν λύσεις σε αυτά τα απλά θέματα διαμέσου ενός προγράμματος αιχμής (crush program) για να βελτιωθεί η κακή εικόνα που θα αποκομίσει ο κάθε επισκέπτης, αλλά και θα πείσει τον δημότη της πόλης ότι οι αρχές της πόλης νοιάζονται για αυτόν και ότι επιτελούν το έργο τους σύμφωνα με την ύπαρξή τους στην τοπική αυτοδιοίκηση και κοινωνία;
Η απάντηση είναι δική τους με τις ανάλογες πράξεις τους.
*Δρ. Γιάννης Σουβατζής
Dr. Jean Suvatjis
Professor/Consultant
Brand Marketing & Corporate Identity Expert
PhD in Brand Marketing & Corporate Identity
MBA in Operations Management
MSc. in Marketing
M.A. in Management
Β. Α. Economics / Finance