- Σε “ναυάγιο” οι πληρωμές των επιχειρηματιών στους οποίους το Υπουργείο Ναυτιλίας οφείλει επιδοτήσεις για 2,5 χρόνια
- Για άλλο ένα καλοκαίρι στασιμότητα παρά τις εξαγγελίες προ μηνών για αναμόρφωση και εξορθολογισμό των πληρωμών
Με 2,5 χρόνια καθυστέρηση τώρα ουσιαστικά εξοφλούν το μεταφορικό ισοδύναμο των επιχειρήσεων στα νησιά, καθώς η διαδικασία πληρωμών έχει ξεκινήσει από την Παρασκευή από το Υπουργείο Ναυτιλίας, καταβάλλοντας αποζημιώσεις για μεταφορές πρώτων υλών και εμπορευμάτων από και προς τα νησιά για το δεύτερο εξάμηνο του 2022. Από αυτές τις πληρωμές δεν εισπράττουν όλες οι επιχειρήσεις αλλά συγκεκριμένοι επιχειρηματίες, οι οποίοι δεν είχαν πληρωθεί το προηγούμενο διάστημα όταν πληρώθηκαν άλλοι, καθώς οι περιπτώσεις τους βρίσκονταν σε έλεγχο. Σημειωτέον ότι για τα έτη 2023 και 2024, όπως και για το πρώτο εξάμηνο του 2025 δεν έχουν υποβληθεί τα παραστατικά των εξόδων από τις επιχειρήσεις, κάτι που λογικά μπορεί να γίνει από δω και στο εξής μετά το κλείσιμο των εκκρεμοτήτων του έτους 2022.
Μέρος των χρημάτων
Οι επιχειρηματίες των νησιών μας έχουν «χάσει το λογαριασμό» για το τι πληρώνονται και τι έχουν να εισπράττουν από το Υπουργείο Ναυτιλίας, καθώς κάποιοι νόμιζαν χθες ότι γίνονται πληρωμές του πρώτου εξαμήνου του έτους 2023 για το οποίο όμως δεν έχουν υποβληθεί καν τα παραστατικά, άρα δεν μπορούν να γίνουν πληρωμές.
Όπως εξήγησε απαντώντας σε σχετική ερώτηση των Νέων της Λέσβου ο Οικονομικός Επόπτης του Επιμελητηρίου, Κώστας Σωτηράκης «αν και κάποιοι συνάδελφοι που είδαν λεφτά στους λογαριασμούς τους πίστεψαν προς στιγμήν ότι έχουν αρχίσει να γίνονται πληρωμές για το 2023, αυτό δεν ισχύει, αντιθέτως έχουμε την εξόφληση του έτους 2022 για όσους επιχειρηματίες δεν είχαν εισπράξει όλα τα χρήματα που δικαιούνταν καθώς βρίσκονταν σε έλεγχο οι περιπτώσεις τους. Και από τις ενδείξεις που έχουμε φαίνεται ότι – αν και πρέπει να το δούμε συνολικά τις επόμενες ημέρες – κάποιες πρώτες πληρωμές που έγιναν δεν αφορούν όλα τα χρήματα που περίμεναν οι επιχειρηματίες».
Τέλος, ο κ. Σωτηράκης εξήγησε ότι «αναμένονται αλλαγές στο μεταφορικό ισοδύναμο από το Υπουργείο Ναυτιλίας και γι’ αυτό ίσως έρχεται τώρα να καλύψει αυτό το εξάμηνο που βρισκόταν σε εκκρεμότητα και όχι για όλους».
Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη έχει γίνει τον προηγούμενο χρόνο μια τροποποίηση στο μεταφορικό ισοδύναμο και από τότε έγιναν πληρωμές μόνο για το έτος 2022. Σύμφωνα με την αναμόρφωση του μεταφορικού ισοδύναμου τις προβλέψεις της οποίας είχαν αναδείξει τα Νέα της Λέσβου με πρωτοσέλιδο ρεπορτάζ τους, προέκυψε ότι με το νέο σύστημα οι επιχειρήσεις θα λάμβαναν μικρότερα ποσά από αυτά που διεκδικούν ή που έπρεπε να λάβουν σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς μέχρι τότε.
Βαλτωμένο μεταφορικό στις επιχειρήσεις
Παρά την προσπάθεια που καταβάλλει σε σχέση με τον προκάτοχό του ο νέος Υπουργός Ναυτιλίας, Βασίλης Κικίλιας, για εξορθολογισμό των πληρωμών και αυτό φαίνεται στους επιβάτες καθώς αρχές Ιουνίου πληρώθηκαν οι διαφορές στα εισιτήρια που αφορούν το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου του 2024, το μεταφορικό ισοδύναμο βρίσκεται αρκετά πίσω σε σχέση με τις προσδοκίες των επιβατών και των επιχειρηματιών, καθώς διανύουμε το δεύτερο εξάμηνο του 2025 και ακόμα δεν έχει εξοφληθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2024 για τα εισιτήρια των επιβατών.
Ακόμα χειρότερη είναι η εικόνα στο μεταφορικό ισοδύναμο τον επιχειρήσεων, καθώς με τις παρούσες πληρωμές οι επιχειρήσεις βρίσκονται πίσω 2,5 χρόνια, δηλαδή έχουν να λαμβάνουν το 2023 και το 2024 καθώς και το πρώτο εξάμηνο του 2025. Η αργοπορία των πληρωμών σε αυτά τα επίπεδα είναι παροιμιώδης και ουδεμία σχέση έχει με τον τρόπο που πλήρωνε το Υπουργείο τουλάχιστον τα πρώτα χρόνια της εφαρμογής, εξοφλώντας κάθε τέταρτο μήνα το προηγούμενο τρίμηνο για τις επιχειρήσεις, ενώ για τους επιβάτες κάθε επόμενο μήνα πλήρωναν τα εισιτήρια του προηγούμενου. Αυτό από την περίοδο του 2019 και πάλι με αιτιολογικό μια πρώτη αναμόρφωση στο μεταφορικό ισοδύναμο άρχισε να διευρύνεται, ώστε να φτάσουμε πλέον 6 χρόνια αργότερα το μεταφορικό ισοδύναμο να βρίσκεται ένα χρόνο αργοπορημένο για τα εισιτήρια των επιβατών και 2 χρόνια αργοπορημένο για τις μεταφορικές αποζημιώσεις των επιχειρήσεων.
Από τα παραπάνω αναδεικνύεται γιατί το μεταφορικό ισοδύναμο δεν έχει παίξει το ρόλο του, δηλαδή οι επιδοτήσεις δεν μετακυλίονται στις τιμές καταναλωτή, κάτι που θα διασφάλιζε η λειτουργία Παρατηρητηρίου στα νησιά που θα είχε υπό την εποπτεία του και θα παρακολουθούσε την εφαρμογή από τις επιδοτήσεις στις επιχειρήσεις και στις τιμές καταναλωτή.
Όπως ήταν επόμενο, αυτό δεν μπορεί να γίνει καθώς οι επιχειρηματίες δεν εισπράττουν τις επιδοτήσεις όταν πρέπει ή σε μία ροή που να τους επιτρέπει να προσαρμόζουν την επιδότηση στις τιμές και αυτό ουσιαστικά έρχεται να κάνει την επιδότηση κενό γράμμα ως προς τη στόχευση που είχε αρχικά, αν και δεν παύει να είναι μια σημαντική ανάσα για τις επιχειρήσεις.



