- Μονάδα που θα στοχεύει στην υποστήριξη του πειραματισμού και της πιλοτικής εφαρμογής καινοτομιών στο σύστημα της αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης η «αναβαθμισμένη» εκδοχή της σχολής
Η πιθανότητα το δημόσιο ΙΕΚ της Μυτιλήνης να μπει στον χάρτη της «αναβαθμισμένης» μορφής των Πειραματικών και Θεματικών ΙΕΚ της χώρας, είναι κάτι που συζητιέται και πρόκειται να συνεκτιμηθεί με μια σειρά άλλων παραγόντων για το αν θα προχωρήσει η υλοποίησή του, σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης & Διά Βίου Μάθησης Γεώργιο Βουτσινό, που βρέθηκε στη Λέσβο στο πλαίσιο περιοδείας του στα νησιά του Βορείου Αιγαίου. Σενάριο, που αν όντως επιβεβαιωθεί, θα αποτελεί μια σημαντική εξέλιξη για τον τομέα της επαγγελματικής κατάρτισης της Λέσβου και της ευρύτερης περιοχής, δίνοντας επιπλέον επιλογές στους νέους και τις νέες κατοίκους του νησιού μας και όχι μόνο, για την απόκτηση εφοδίων, που θα μπορούν να τους βοηθήσουν στην επαγγελματική τους σταδιοδρομία.
Κατά την παρουσία του στη Λέσβο, ο κ. Βουτσινός συναντήθηκε με τους Δημάρχους Μυτιλήνης Στρατή Κύτελη και Δυτικής Λέσβου Ταξιάρχη Βέρρο, με τους οποίους συζήτησε όλο το εύρος θεμάτων, που άπτονται της επαγγελματικής εκπαίδευσης στο νησί. Σκοπός των επισκέψεών του σε διάφορες περιοχές της χώρας, άλλωστε, είναι να πραγματοποιήσει τέτοιου είδους συναντήσεις, όπως και επαφές με διευθυντές ΕΠΑΛ και δημόσιων ΙΕΚ, προκειμένου να διαπιστωθούν οι επιπτώσεις της τρέχουσας εφαρμογής του νέου νόμου για την επαγγελματική εκπαίδευση, που ψηφίστηκε τον Δεκέμβριο του 2020.
«Πρόκειται για έναν νόμο που βασίζεται κυρίως στη συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων, εργαζομένων και εργοδοτών και φυσικά της τοπικής αυτοδιοίκησης και που έχει ως στόχο να βρεθούν οι πραγματικές ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, καθώς είχαμε καταλήξει να είμαστε στις τελευταίες θέσεις μεταξύ των Ευρωπαίων εταίρων μας ως προς την ελκυστικότητα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, αφού το προϊόν της εκπαίδευσης που παρείχαμε ήταν αναντίστοιχο της αγοράς εργασίας», δήλωσε ο κ. Βουτσινός κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, που παραχώρησε στα γραφεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λέσβου, με αφορμή την επίσκεψή του εδώ.
«Συναντήθηκα και με τους δύο Δημάρχους και διερευνήσαμε και τις συνθήκες δημιουργίας Πειραματικού ΙΕΚ στη Μυτιλήνη, αλλά και τη λειτουργία τμημάτων κατάρτισης στην Καλλονή. Όλα αυτά είναι υπό σκέψη και αποφάσεις θα ληφθούν αργότερα, όταν θα συνεκτιμηθούν διάφοροι παράγοντες», επεσήμανε ο Γενικός Γραμματέας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης & Διά Βίου Μάθησης.
Τα Πειραματικά ΙΕΚ
Όπως εξήγησε ο κ. Βουτσινός, η δημιουργία Πρότυπων ΕΠΑΛ και Πειραματικών και Θεματικών Δημόσιων ΙΕΚ είναι κάτι που προβλέπεται για τις υπάρχουσες δομές από το νέο νόμο για την επαγγελματική εκπαίδευση. «Πρόκειται για μια αναβαθμισμένη εκδοχή των υπαρχόντων Δημοσίων ΙΕΚ, όπου πέραν των ειδικοτήτων που λειτουργούν έτσι και αλλιώς, και θα συνεχίσουν να λειτουργούν, προστίθενται και κάποιες πειραματικές ειδικότητες, που αποτελούν προϊόν συνεργασίας του ΙΕΚ είτε με κάποιο ΑΕΙ, είτε με κάποιον ερευνητικό φορέα, είτε με κάποια επιχείρηση, έπειτα από την υπογραφή σχετικού μνημονίου συνεργασίας με τη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Το Δημόσιο ΙΕΚ παίρνει, δηλαδή, μια μορφή περισσότερο ερευνητική, που ξεφεύγει από τα πρότυπα που ξέρουμε ως σήμερα», σημείωσε κατά τη συνέντευξή του.
Τον περασμένο Αύγουστο, έγινε το πρώτο βήμα εφαρμογής του συγκεκριμένου νόμου, με στόχευση την άμεση σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς, μέσω νέων ειδικοτήτων και νέων οδηγών κατάρτισης, προσαρμοσμένων στις οικονομικές και επαγγελματικές ανάγκες του τόπου που εδρεύουν και ευρύτερα της χώρας. Ειδικότερα, η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως υπέγραψε την απόφαση δημιουργίας των πρώτων 5 Πειραματικών και πρώτων 5 Θεματικών δημόσιων ΙΕΚ στην Ελλάδα.
Όπως διευκρινίζει το Υπουργείο, τα Πειραματικά ΙΕΚ αποτελούν εφεξής μονάδες οι οποίες θα στοχεύουν στην υποστήριξη του πειραματισμού και της πιλοτικής εφαρμογής καινοτομιών στο σύστημα της αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης και θα συμβάλλουν στον καλύτερο σχεδιασμό και την πιλοτική εφαρμογή μεθόδων κατάρτισης, ώστε να καλλιεργηθούν και να διαχυθούν οι βέλτιστες εκπαιδευτικές μέθοδοι, πρακτικές και εργαλεία σε ολόκληρο το σύστημα επαγγελματικής κατάρτισης. Παράλληλα, τα Θεματικά ΙΕΚ, στοχεύουν στην υποστήριξη μιας ολιστικής εφαρμογής και λειτουργίας ειδικοτήτων, που αντιστοιχούν σε στοχευμένους αναπτυξιακούς τομείς της οικονομίας και σε ευρύτερες ανάγκες του κοινωνικού συνόλου, με την εφαρμογή καινοτόμων μεθόδων λειτουργίας και εφαρμογής καλών πρακτικών.
Αναγκαία «αναβάθμιση»
Ήδη το δημόσιο ΙΕΚ της Μυτιλήνης αποτελεί μια αρκετά δημοφιλή επιλογή κατάρτισης, για νέους και νέες της Λέσβου κι όχι μόνο, που επιθυμούν να αποκτήσουν τα απαραίτητα εφόδια για να βγουν με αξιώσεις στην αγορά εργασίας. Η αναβάθμισή του, με την ενδεχόμενη λειτουργία νέων πειραματικών ειδικοτήτων επιπρόσθετα σε εκείνες που ήδη περιλαμβάνονται στο πρόγραμμά του θα σημαίνει επομένως πως στο νησί μας θα δίνεται ένα μεγαλύτερο και ποιοτικότερο σύνολο επιλογών στην ευρύτερη μεταλυκειακή εκπαίδευση, συνδυαστικά με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, με το οποίο εκτιμάται πως αν όντως το δημόσιο ΙΕΚ Μυτιλήνης λάβει χαρακτηριστικά «Πειραματικού» θα προκύψει κάποια συνεργασία.
Θυμίζουμε πως η εγγραφή στα δημόσια ΙΕΚ της χώρας γίνεται μέσω της κατάθεσης του παράλληλου μηχανογραφικού κατά τη διαδικασία των Πανελλαδικών εξετάσεων ή με εκδήλωση σχετικού ενδιαφέροντος λίγες εβδομάδες μετά την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής.