- Παρουσίαση της μελέτης μέσα στον Οκτώβριο για “τα μάτια του κόσμου”, αλλά χρηματοδότηση δεν προβλέπεται για την επόμενη 3ετία…
Λεφτά ΔΕΝ υπάρχουν για την κατασκευή της Νότιας Παράκαμψης της Μυτιλήνης, όπως κατέστησε σαφές χθες ο Υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, στην συνάντηση που είχε με τον Κώστα Μουτζούρη και τον Χαράλαμπο Αθανασίου στην Αθήνα, παρουσία υπηρεσιακών παραγόντων του Υπουργείου. Παρά τις ελπίδες που είχαν καλλιεργηθεί το τελευταίο διάστημα και τις πιέσεις που ασκούνται από τοπικούς φορείς εδώ και χρόνια, ο Υφυπουργός ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμα κονδύλια από κανένα χρηματοδοτικό πρόγραμμα (ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης και πόσο μάλλον από εθνικούς πόρους), όπως είχε δηλώσει και ο Υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά την επίσκεψή του στο νησί μας τον περασμένο Ιούλιο για την υπογραφή της σύμβασης του φράγματος Τσικνιά.
Είναι πασιφανές ότι η κυβέρνηση θεωρεί πως έχει υλοποιήσει “αρκετά” έργα υποδομών στη Λέσβο, αν και η αλήθεια είναι πως το μοναδικό (νέο) έργο που προχώρησε τα τελευταία χρόνια είναι το φράγμα στην Αγία Παρασκευή, αφού οι οδικοί άξονες Καλλονής – Σιγρίου και Καλλονής – Πέτρας, όπως και το λιμάνι στο Σίγρι “σέρνονταν” με εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις επί δεκαετίες.
«Ξεχάστε το έργο για τα επόμενα 3 χρόνια»!
Την συνάντηση με τον Ν. Ταχιάο επεδίωξε ο Περιφερειάρχης, κρατώντας ψηλά στην ατζέντα των προτεραιοτήτων του το έργο της Νότιας Παράκαμψης, παρ’ ότι ο ίδιος εξέφρασε πρόσφατα επιφυλάξεις ως προς την χάραξη σε συγκεκριμένα σημεία. Το ραντεβού κλείστηκε από τον Βουλευτή του Νομού μας, Χαράλαμπο Αθανασίου, αλλά το αποτέλεσμα της συνάντησης ήταν μάλλον απογοητευτικό από την στιγμή που ο Υφυπουργός δεν άφησε καμία αχτίδα φωτός για την εξασφάλιση των 45 εκατ. ευρώ που απαιτούνται για την κατασκευή του έργου.
Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, εν τη ρύμη του λόγου, ο κ. Ταχιάος είπε «ξεχάστε το έργο για τα επόμενα 3 χρόνια», εννοώντας ότι η κυβέρνηση δεν σκοπεύει να το εντάξει σε κάποιο πρόγραμμα μέχρι την λήξη της θητείας της.
Η παρουσίαση της μελέτης
Παίρνοντας το λόγο ο Κ. Μουτζούρης μίλησε για ένα σημαντικό έργο υποδομής για τη Μυτιλήνη και ολόκληρη τη Λέσβο που θα αποσυμφορήσει την κυκλοφοριακή κίνηση και θα βελτιώσει την οδική ασφάλεια και την εξυπηρέτηση ντόπιων και επισκεπτών. Ωστόσο, ο ίδιος εξέφρασε τις επιφυλάξεις του για ορισμένα σημεία της χάραξης και ζήτησε να καθοριστεί συνάντηση με τους μελετητές προκειμένου να εκφέρουν τις απόψεις τους. Ο Υφυπουργός συμφώνησε με αυτή την πρόταση και συζητήθηκε να λάβει την μορφή παρουσίασης της μελέτης σε ανοιχτή σύσκεψη που θα διοργανωθεί στη Μυτιλήνη, μέσα στον Οκτώβριο, ώστε να λάβουν γνώση και οι άμεσα ενδιαφερόμενοι ιδιοκτήτες.
Όπως δήλωσε στα “Νέα της Λέσβου” ο Περιφερειάρχης, «συμφωνήσαμε κατ’ αρχήν να γίνει η παρουσίαση της μελέτης εντός μηνός ώστε να σταθμιστούν οι περαιτέρω ενέργειες. Παρουσιάσαμε τα προβλήματα που εντοπίσαμε στην υφιστάμενη χάραξη και το Υπουργείο είναι αρμόδιο για να αποφασίσει. Ο Υφυπουργός δήλωσε ότι δεν υπάρχει αυτή την περίοδο διαθέσιμο χρηματοδοτικό πρόγραμμα, αλλά προσωπικά πιστεύω ότι αν ένα έργο είναι ώριμο και με πλήρη φάκελο μπορεί να βρεθεί λύση», σημείωσε ο ίδιος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο πρώην Υπουργός, Κώστας Καραμανλής, όταν είχε επισκεφθεί το νησί μας, το 2022, είχε δεσμευτεί ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει στην κατασκευή του μόλις ολοκληρωθεί ο φάκελος, δεδομένου ότι πρόκειται για ένα έργο πρώτης προτεραιότητας και γι’ αυτό είχε προταθεί η εξασφάλιση της χρηματοδότησης των 43 εκατ. ευρώ είτε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, είτε από το Ταμείο Ανάκαμψης.
«Έργο πνοής, αλλά…»
Από την πλευρά του ο Χ. Αθανασίου υποστήριξε την άποψη που είχε εκφράσει εξ’ αρχής, ότι δεν πρέπει να γίνουν μεγάλες αλλαγές στην μελέτη, αλλά πιθανώς κάποιες σημειακές τροποποιήσεις για την διευκόλυνση όσων ιδιοκτητών θίγονται οι περιουσίες. «Η νότια παράκαμψη της Μυτιλήνης θα αποτελέσει ένα έργο πνοής για ολόκληρη τη Λέσβο κι αυτό το αναγνωρίζει το Υπουργείο. Θεωρώ ότι δεν πρέπει να χάσουμε χρόνο με επαναχάραξη και αλλαγή της μελέτης, αλλά να επιδιώξουμε να προχωρήσει με μικροπαρεμβάσεις προς όφελος όσων θίγονται», δήλωσε ο Βουλευτής της ΝΔ.
Η χάραξη της νότιας παράκαμψης έχει ως αφετηρία την Εθνική Οδό Μυτιλήνης – Καλλονής (350 μέτρα νοτιότερα από την αρχή της Βόρειας Παράκαμψης και καταλήγει στην Ε.Ο. Μυτιλήνης – Κρατήγου (προς Αεροδρόμιο), όπου διαμορφώνεται ισόπεδος κόμβος. Σύμφωνα με την μελέτη, η νότια παράκαμψη αφορά στην κατασκευή νέου οδικού άξονα, μήκους 6,4 χλμ. και πλάτους 10,5 μέτρων, ενώ περιλαμβάνει και την κατασκευή οκτώ ισόπεδων κόμβων σύνδεσης με το υπάρχον οδικό δίκτυο. Σκοπός του έργου είναι η εκτροπή της κυκλοφορίας των οχημάτων από την Καλλονή και την Θερμή προς το Αεροδρόμιο και την Κράτηγο και αντίστροφα, χωρίς να διέρχονται από το κέντρο της πόλης, όπως επίσης από και προς τα Λουτρά.