- Θετική στην ανάληψη της κατασκευής του έργου είναι η ανάδοχος εταιρεία μετά και από την τροποποίηση της μελέτης από το Υπουργείο Υποδομών
- Στο Ελεγκτικό Συνέδριο ο φάκελος του νέου οδικού άξονα, προκειμένου να αποφανθεί αν απαιτείται η διεξαγωγή νέου διαγωνισμού
Ναι στην κατασκευή του νέου οδικού άξονα Καλλονής – Πέτρας (α’ τμήμα), παρά τα εμπόδια που έχουν προκύψει, είπε χθες η εταιρεία “Θέμελη”, που είναι η ανάδοχος του διαγωνισμού από το 2021. Παίρνοντας στα χέρια της την τελική μελέτη από το Υπουργείο Υποδομών, όπως και το νέο προϋπολογισμό που αυξάνεται κατά 1,1 εκατ. ευρώ, η Περιφερειακή Αρχή κάλεσε χθες ευρεία σύσκεψη, υπό την προεδρία του Κώστα Μουτζούρη, με σκοπό να ξεκινήσει άμεσα το έργο και να μην χαθεί άλλος χρόνος με την διεξαγωγή νέας δημοπράτησης. Οι εκπρόσωποι της εταιρείας δεσμεύτηκαν για την υλοποίηση του έργου με τις αλλαγές που μεσολάβησαν και πλέον η τελική απόφαση θα ληφθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Στην σύσκεψη συμμετείχαν οι Αντιπεριφερειάρχες, Στρατής Κυρατζής και Χρυσόστομος Χατζηκυριαζής, ο Εκτελεστικός Γραμματέας της Περιφέρειας, Άρης Ελευθερίου, εκπρόσωποι της αναδόχου εταιρείας, στελέχη της Τεχνικής Υπηρεσίας της Περιφέρειας και ο Προϊστάμενος της Διαχειριστικής Αρχής, Γιώργος Πλακωτάρης. Ο Περιφερειάρχης ενημέρωσε τους συμμετέχοντες για τις εξελίξεις των διαδικασιών μετά την επικαιροποίηση του προϋπολογισμού και όπως δήλωσε στα “Νέα της Λέσβου”: «Οι οιωνοί είναι καλοί. Η εταιρεία εξακολουθεί να ενδιαφέρεται για την εκτέλεση του έργου και δεν παραιτείται. Περιμένουμε τώρα και την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου».
Η χρηματοδότηση της α’ φάσης του έργου αφορά στο τμήμα από την διασταύρωση της Αγίας Παρασκευής μέχρι την διασταύρωση προς Στύψη. Η χάραξη του νέου οδικού άξονα ξεκινά από την ευθεία του δρόμου προς Καλλονή, στην διασταύρωση της Αγίας Παρασκευής και καταλήγει στην διακλάδωση προς Στύψη. Βάσει της μελέτης, ο νέος δρόμος θα καταλήγει στην είσοδο της Πέτρας, αλλά δεδομένου ότι ο συνολικός προϋπολογισμός ήταν αρκετά υψηλός, φθάνοντας τα 40 εκατ. ευρώ χωρίστηκε σε δύο τμήματα και η Περιφερειακή Αρχή αποφάσισε να προχωρήσει το πρώτο τμήμα, που είναι και το μεγαλύτερο και δυσκολότερο ως προς την κατασκευή, αφού αφορά σε εξ ολοκλήρου νέα χάραξη με πόρους από το ΕΣΠΑ.
“Από σαράντα κύματα”
Ο διαγωνισμός ανάθεσης διεξήχθη τον Μάιο του 2021 και, όπως είναι γνωστό, λίγους μήνες αργότερα προέκυψε το μείζον ζήτημα με την χάραξη του δρόμου που περνούσε μέσα από το σχεδιαζόμενο φράγμα Τσικνιά. Ακολούθησε σειρά συσκέψεων και επαφών με το Υπουργείο Υποδομών για να γίνουν οι αναγκαίες τροποποιήσεις και να προχωρήσουν ταυτόχρονα και τα δύο έργα. Τον Ιανουάριο του 2022 συμφωνήθηκε και από τις δύο πλευρές (Υπουργείο και Περιφέρεια) η αλλαγή της μελέτης ως προς το τμήμα που συνέπιπτε με το φράγμα με την προοπτική ότι οι διαδικασίες αυτές θα ολοκληρώνονταν μέσα σε λίγους μήνες για να ξεκινήσει το έργο. Έκτοτε όμως και μέχρι πρότινος ο φάκελος βρισκόταν κλειδωμένος στα συρτάρια χωρίς να έχουν γίνει οι αλλαγές που απαιτούνται.
Όταν παραδόθηκε η μελέτη τον περασμένο Μάρτιο, υπήρξε τροποποίηση της χάραξης σε μήκος 1,7 χλμ. που συνέπιπτε με το φράγμα Τσικνιά και νέα χάραξη 4 χλμ., δηλαδή επιμήκυνση του δρόμου κατά 2,3 χλμ.. Η Περιφέρεια ανέθεσε στον μελετητή να συντάξει τον νέο προϋπολογισμό του έργου, ο οποίος παραδόθηκε πριν λίγες μέρες. Βάσει αυτού, απαιτείται συμπληρωματική χρηματοδότηση 1,1 εκατ. ευρώ. Το γεγονός αυτό δεν αποτελεί τροχοπέδη για την Περιφερειακή Αρχή που είναι διατεθειμένη να εξασφαλίσει το επιπλέον ποσό για να ξεκινήσει το έργο. Ωστόσο, η τελική απόφαση θα ληφθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο που εξετάζοντας τον φάκελο του έργου και τις αλλαγές που έγιναν στις μελέτες θα αποφανθεί αν μπορεί να κατασκευαστεί με τον αρχικό διαγωνισμό ή αν απαιτείται επαναδημοπράτηση.
Σε κάθε περίπτωση, το σημαντικό αυτό έργο που ξεκίνησε να σχεδιάζεται πριν από 25 χρόνια, μαζί με το νέο άξονα Καλλονής – Σιγρίου, είναι ένας νέος οδικός άξονας από το κέντρο του νησιού προς τις τουριστικές περιοχές της βόρειας Λέσβου, που πράγματι αποτελεί ένα αναγκαίο έργο υποδομής το οποίο θα έπρεπε να είχε ήδη εκτελεστεί, αφού θα συνδέει την Καλλονή με την Πέτρα μέσα σε 10’, παρακάμπτοντας όλες τις επικίνδυνες στροφές του υφιστάμενου οδικού άξονα.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι με ενέργειες του Αντιπεριφερειάρχη Προγραμματισμού και ΕΣΠΑ, Στρατή Κυρατζή, έχει εκταμιευθεί ήδη το ποσό του 1.770.000 ευρώ για την καταβολή των αποζημιώσεων στους δικαιούχους για τις απαλλοτριώσεις, πλην της νέας χάραξης, και έχουν πιστωθεί στους λογαριασμούς τους. Έτσι, η Περιφερειακή Αρχή έχει τρέξει τις διαδικασίες για να προχωρήσει η συμβασιοποίηση του έργου αν το Ελεγκτικό Συνέδριο ανάψει το “πράσινο φως”.