- Ένα από τα μεγαλύτερα και τα σημαντικότερα έργα στην ιστορία της Λέσβου αναμένεται να λύσει το πρόβλημα της εποχής, που αφορά στη λειψυδρία
- Ξεκινά την πιο κατάλληλη στιγμή, δεδομένου ότι το ζωτικής σημασίας ζήτημα του νερού στα νησιά γενικά, αλλά ειδικά πια και στη Λέσβο, είναι δυστυχώς κυρίαρχο
Με το ποσό των 13 εκατομμυρίων ευρώ να περιμένει στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων για να αποζημιωθούν τάχιστα οι ιδιοκτήτες των οικοπέδων και των αγροτεμαχίων που απαλλοτριώθηκαν, ξεκίνησαν οι εργασίες κατασκευής του φράγματος Τσικνιά, συνολικού προϋπολογισμού 116 εκατομμυρίων ευρώ.
Είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα στην ιστορία της Λέσβου και από τα σημαντικότερα, καθώς μετά την αποπεράτωση των εργασιών, αναμένεται να λύσει το πρόβλημα της εποχής, που αφορά στη λειψυδρία. Την Παρασκευή δύο γενικοί διευθυντές της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, μαζί με τον βουλευτή Λέσβου της Νέας Δημοκρατίας, Χαράλαμπο Αθανασίου, επισκέφθηκαν τις εγκαταστάσεις του εργοταξίου και διαπίστωσαν τις πρώιμες εργασίες που εκτελούνται, αλλά και τη διαδρομή την οποία θ΄ ακολουθήσει ο υπό κατασκευή αγωγός από το Φράγμα στη Μυτιλήνη.
Όπως δήλωσε ο κ. Αθανασίου, «το σημαντικότερο είναι να προχωρήσουν τάχιστα τα έργα της κατασκευής του φράγματος και του αγωγού μεταφοράς νερού από το φράγμα Τσικνιά στη Μυτιλήνη».
Ο βουλευτής Λέσβου της Νέας Δημοκρατίας, ανακοίνωσε παράλληλα και την εγγραφή στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων «του ποσού των 13 εκατομμυρίων ευρώ για τις αποζημιώσεις των ιδιοκτητών των αγροτεμαχίων και των οικοπέδων, όπου πρόκειται να κατασκευαστεί το φράγμα κι οι αγωγοί».
Στο εργοτάξιο δυο διευθυντές του υπουργείου
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο τεχνικός διευθυντής του έργου, Βασίλης Γούναρης, ξεκίνησαν οι πρώτες εργασίες κατασκευής του εργοταξίου και στη συνέχεια θα ξεκινήσουν τα βασικά έργα υλοποίησης του φράγματος. «Την Παρασκευή», τόνισε ο κ. Γούναρης, «επισκέφθηκαν το εργοτάξιο και το πεδίο ανάπτυξης των έργων, ο βουλευτής Λέσβου της Νέας Δημοκρατίας Χαράλαμπος Αθανασίου και δύο Γενικοί Διευθυντές του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Αρχικά, διαπίστωσαν την πορεία των έργων που εκτελούνται για την ανέγερση των γραφείων και λοιπών εγκαταστάσεων του εργοταξίου και στη συνέχεια μεταβήκαμε στο σημείο όπου θ΄ ανεγερθεί το φράγμα. Στη συνέχεια, όλοι μαζί, διανύσαμε την απόσταση από τα σημεία όπου θα τοποθετηθεί ο αγωγός μεταφοράς νερού από το Φράγμα Τσικνιά στη Μυτιλήνη».
Όπως σημείωσε ο τεχνικός διευθυντής του έργου, τόσο ο κ. Αθανασίου όσο και οι δύο γενικοί διευθυντές, έμειναν ικανοποιημένοι από τ’ αποτέλεσμα των πρώιμων εργασιών. «Ευελπιστώ», συνέχισε ο κ. Γούναρης «ότι το πολύ σε δύο μήνες θα έχουν ξεκινήσει τα έργα κατασκευής του φράγματος».
Τ. Βέρρος: «Από τα πιο σημαντικά έργα που θα γίνει στη Λέσβο»
Ακολούθως οι δύο γενικοί διευθυντές μετέβησαν στην Καλλονή, όπου και συναντήθηκαν με το δήμαρχο Δυτικής Λέσβου, Ταξιάρχη Βέρρο, με τον οποίο είχαν εποικοδομητική συζήτηση. Με αφορμή την έναρξη των εργασιών του φράγματος Τσικνιά, ο κ. Βέρρος τόνισε ότι «πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα και ταυτόχρονα πιο σημαντικά έργα που θα γίνει στο νησί και θα έλεγα ότι ξεκινάει την πιο κατάλληλη στιγμή, δεδομένου ότι το ζωτικής σημασίας ζήτημα του νερού στα νησιά γενικά, αλλά ειδικά πια και στη Λέσβο, είναι δυστυχώς κυρίαρχο».
«Εμείς», σημείωσε ο δήμαρχος Δυτικής Λέσβου, «από τη μεριά μας ως Δήμος, είμαστε πανέτοιμοι για την έναρξη του έργου. Έχουμε έρθει σε επαφή με την εργολήπτρια εταιρεία για να συνδράμουμε σε κάποιες υποθέσεις που μας ζητήθηκε και ευχόμαστε όλα να πάνε καλά. Μιλάμε για ένα έργο που αποτελεί πρόκληση σε καθαρά τεχνικό επίπεδο, αλλά κυρίως για ένα έργο που θα αντιμετωπίσει καθοριστικά τα ζητήματα ύδρευσης των οικισμών της Λέσβου».
Να σημειωθεί ότι οι πρώτες αναφορές για την κατασκευή του, όπως είχαν γράψει τα Νέα της Λέσβου, άρχισαν το 2007, όταν έγιναν και οι πρώτες συζητήσεις για την οριστική αντιμετώπιση του προβλήματος υδροδότησης της Λέσβου.
Αγωγός μεταφοράς και δίκτυα
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά που διέπουν την κατασκευή του Φράγματος Τσικνιά και των αγωγών, σύμφωνα με τη μελέτη, που είχε παρουσιαστεί κατά την υπογραφή της σύμβασης, αφορούν στην ολοκλήρωση ενός αυτοτελούς και λειτουργικά ανεξάρτητου συστήματος υδροδότησης με 24.000m3/ημέρα πόσιμο νερό (στο 1ο στάδιο ανάπτυξης των έργων) της πόλης της Μυτιλήνης και των οικισμών Καλλονής και Αγίας Παρασκευής, από το φράγμα. Οι μελέτες που εκπονήθηκαν όλα αυτά τα χρόνια αφορούν και στα συμπληρωματικά έργα του φράγματος για την μέση ημερήσια παροχή 40.000 κυβικών μέτρων νερού.
Μόλις κατασκευαστούν οι εγκαταστάσεις του φράγματος θα ξεκινήσει η τοποθέτηση του αγωγού μεταφοράς του νερού από τον Τσικνιά στη Μυτιλήνη, ο οποίος θα έχει μήκος 41,7 χλμ., ενώ προς την Καλλονή 3,7 χλμ. και στην Αγία Παρασκευή 8,5 χλμ.. Η μεγαλύτερη ποσότητα νερού θα μεταφέρεται με αγωγούς σύνδεσης από το φράγμα στη Μυτιλήνη, ενώ υπολογίζεται ότι θα καλύπτεται εξ ολοκλήρου και η υδροδότηση της Καλλονής και της Αγίας Παρασκευής.
Η εργολαβία περιλαμβάνει την κατασκευή του φράγματος Τσικνιά μαζί με τον ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό, την εγκατάσταση επεξεργασίας νερού (ΕΕΝ) του ταμιευτήρα του φράγματος Τσικνιά και τη δοκιμαστική λειτουργία, την κατασκευή του κτιρίου του κεντρικού αντλιοστασίου με τον Η/Μ εξοπλισμό άντλησης έως τις δεξαμενές Αγ. Παρασκευής (υφιστάμενη), Καλλονής (νέα) και δεξαμενή φόρτισης προς τη δεξαμενή Γυαλί (νέα), των δεξαμενών Καλλονής (500m3) και νέας δεξαμενής 3.000 m3 στη θέση Γυαλί, της δεξαμενής φόρτισης, των αγωγών υδραγωγείου, του κεντρικού αντλιοστασίου – νέας δεξαμενής Αγ. Παρασκευής, του κεντρικού αντλιοστασίου – νέας δεξαμενής Καλλονής, του κεντρικού αντλιοστασίου – νέας δεξαμενής στη θέση Γυαλί και της νέας δεξαμενής Γυαλί στην πόλη της Μυτιλήνης.
Επίσης, προβλέπεται η κατασκευή του Κέντρου Παρακολούθησης και Ελέγχου της λειτουργίας της εγκατάστασης επεξεργασίας νερού και τηλεχειρισμού του Η/Μ εξοπλισμού του συνόλου των έργων. Στο αντικείμενο της εργολαβίας περιλαμβάνεται τέλος και η λειτουργία – συντήρηση του έργου για 24 μήνες μετά από την παράδοσή του.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τη σύμβαση υπέγραψε, σε ειδική εκδήλωση στη Μυτιλήνη, ο γενικός διευθυντής του Ομίλου Intrakat, Αναστάσιος Αρανίτης, παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Στο χαιρετισμό του, ο πρόεδρος του Δ.Σ. και διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, Αλέξανδρος Εξάρχου, υποσχέθηκε εμπρόθεσμη και ποιοτικά άρτια παράδοση του έργου και είχε δηλώσει ότι «πρόκειται για ένα ιδιαίτερα επίκαιρο έργο που δείχνει τον δρόμο που πρέπει να πάρουν οι υποδομές μας στην εποχή της κλιματικής αλλαγής και της εμφάνισης λειψυδρίας σε διάφορες περιοχές της χώρας. Το μεγάλο αυτό έργο δεν θα μπορούσε να έχει έρθει σε καλύτερη στιγμή», σημειώνοντας ότι «ο τεχνικός κόσμος έχει να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη δημιουργία ανθεκτικότητας, απέναντι στις προκλήσεις του κλίματος, στα χρόνια που έρχονται».



