Spread the love

του Δρ. Γιάννη Σουβατζή*

Η Ιθάκη της πολιτικής και των υποθέσεων

Είναι αποκαρδιωτικό και υπερβολικά άκομψο να χρησιμοποιείς έστω και  μεταφορικά έναν λογοτεχνικό ή ποιητικό θησαυρό ως πολιτικό όχημα για μια έκδηλη πολιτική φιλοδοξία και στόχο. Ακόμα χειρότερο είναι να κακοποιείς μια τεχνοκρατική προσέγγιση για την αναγγελία μιας πιθανής πολιτικής κίνησης διαμέσου μιας αόριστης ιδεολογικής επανατοποθέτησης (repositioning), καταστρατηγώντας τους μηχανισμούς του rebranding εντός της φιλοσοφίας του στρατηγικού μάρκετινγκ.

Ποιητικός οίστρος και πολιτική 

Επί του θέματος της πολιτικοποιημένης Ιθάκης τρία ατοπήματα διεπράχθησαν την ίδια στιγμή. Ο λογοτεχνικός συνειρμός του ποιήματος, η παρερμηνεία της στρατηγικής επανατοποθέτησης και rebranding και η συγγραφή του βιβλίου ως ένα εναλλακτικό επικοινωνιακό όχημα πληροφόρησης για την διαμόρφωση ενός μελλοντικού πολιτικού σχήματος.    

Θα αναρωτηθεί λοιπόν ο λογικός άνθρωπος, πώς είναι δυνατόν κάποιος που διεκδικεί την διαχείριση μιας χώρας να σκέπτετε τόσο φιλόδοξα, αόριστα και διαχειριστικά εσφαλμένα; Ακόμα είναι άξιο λόγου η χρησιμοποίηση μιας επιχειρησιακής στρατηγικής που από την χρήση  της ορολογίας μέχρι την ερμηνεία της εφαρμογής της αποδίδεται τόσο εσφαλμένα, αποσυναρμολογώντας το ίδιο το πολιτικό μάρκετινγκ και τις πρακτικές του. Συν τοις άλλοις δεν κακοποιείται μόνο η θεώρηση του επιστημονικού μάρκετινγκ αλλά και η γεωγραφική ύπαρξη καταστάσεων και πραγμάτων κατά την ανάγνωση και μαρτυρία πολλών.      

Δυστυχώς το πολιτικό μάρκετινγκ απέχει κατά πολύ από την φαεινή ιδέα της ανάμειξης της λογοτεχνίας με τεχνοκρατικά σχήματα και θεωρίες της διαχείρισης του μάνατζμεντ, που στόχο έχουν να υπηρετήσουν πολιτικά κατευθυνόμενους σκοπούς. 

Ας παραβλέψουμε όμως την αιρετική σκέψη και πρακτική του συγκερασμού της λογοτεχνίας με την ρηχή πολιτική σκοπιμότητα και ας εξετάσουμε γιατί επιλέχτηκε μια τέτοια μείξη ετερογενών στοιχείων για την γνωστοποίηση της πρόθεσης ενός πολιτικού στόχου στην πορεία της υλοποίησής του.

Ας εξετάσουμε λοιπόν, το «political instrument” – το πολιτικό εργαλείο – δηλαδή το βιβλίο που απευθύνεται έμμεσα στην διερεύνηση της άποψης τού πολιτικού κοινού, όπου στην περίπτωσή μας είναι ένα έντυπο προσωπικής γνώμης που δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί «βιβλίο» ελλείψει επιστημονικού υπόβαθρου.      

Αν και είναι απελπιστικά επικίνδυνη η απρόσκλητη διερεύνηση της αιρετικής αυτής στρατηγικής πρόθεσης του πολιτικού μάρκετινγκ, αποτελεί σίγουρα αντικείμενο σχολιασμού, η έκδοση ενός πολυσέλιδου εντύπου ως πρώιμης αναγγελίας  μιας πολιτικής κίνησης.

Υποθέσεις πολιτικής πρόθεσης

Ας εξετάσουμε λοιπόν τι είναι και τι εξυπηρετεί ένα έντυπο μιας πολιτικής πρόθεσης λαμβάνοντας υπόψη το ιστορικό και το ποιόν του συγγραφέα κάνοντας τις παρακάτω υποθέσεις.   

  1. Τι πρεσβεύει αυτό το πολυσέλιδο έντυπο; Αποτελεί μια βαθιά «Εξομολόγηση» ενός πολιτικού που ομολογεί και ενημερώνει για τα κακώς κείμενα μιας πρόσφατης πολιτικής κακό-διαχείρισης, σκληρής πολιτικής πραγματικότητας ή αποσκοπεί κάπου αλλού; Εάν ναι, μήπως επιζητεί μια «νέα ευκαιρία» λαϊκής θετικής ετυμηγορίας;
  2. Επιχειρείται τυχόν «Αποποίηση ευθυνών» για την διερεύνηση της ελαστικότητας του κοινού και των ψηφοφόρων για μια πιθανή δεύτερη ευκαιρία στο εθνικό μάνατζμεντ της χώρας; Εάν ναι σίγουρα επιζητεί μια «δεύτερη ευκαιρία» θετικής λαϊκής ετυμηγορίας!
  3. Μήπως το πολυσέλιδο αυτό έντυπο σχεδιάστηκε ως «πολιτικό κατηγορητήριο» για να αποποιηθεί ο συγγραφέας ευθυνών που πιθανόν να του αναλογούν με την μετατόπιση αυτών στους πάλαι ποτέ καλούς συνεργάτες του; Εάν ναι, σίγουρα επιζητεί μια «δεύτερη ευκαιρία» λαϊκής ετυμηγορίας με άλλη ταυτότητα!
  4. Μπορεί αυτό το έντυπο να χαρακτηριστεί ως έμμεση «Πολιτική Χαριστική Βολή» στους πρώην συνεργάτες του έτσι ώστε να εμφανιστεί ως προδομένος από αυτούς που κάποτε εμπιστεύτηκε; Εάν ναι, σίγουρα δεν δικαιούται μιας «δεύτερης ευκαιρίας» θετικής λαϊκής ετυμηγορίας! Γιατί; Διότι αυτός τους ενέπλεξε τότε και τώρα επιπλέουν πολιτικά, μόνο που πελαγοδρομούν!    
  5. Ενδέχεται το έντυπο να αποτελεί μέρος της στρατηγικής και όργανο της τεχνικής της Αντίστροφης Ψυχολογίας (τεχνική πειθούς όπου υποστηρίζεις το αντίθετο από αυτό που θέλεις, ελπίζοντας ότι το άτομο θα κάνει αυτό που πραγματικά επιθυμείς). Εάν ναι, σίγουρα δεν δικαιούται μιας «δεύτερης ευκαιρίας» θετικής λαϊκής ετυμηγορίας!
  6. Προτίθεται το έντυπο να χρησιμοποιηθεί ως πιθανό «Πολιτικό Συγχωροχάρτι» βάσει των εξιστορούμενων λεπτομερειών; Σε αυτή την περίπτωση η πολιτική συγχώρηση έγκειται στην σοφία και ερμηνεία των γεγονότων από τους αναγνώστες και ψηφοφόρους. Εάν ναι, σίγουρα επιζητεί μια «δεύτερη ευκαιρία» λαϊκής ετυμηγορίας!
  7. Αποτελεί το έντυπο μια μοντέρνα εναλλακτική στρατηγική επικοινωνιακής διαφοροποίησης για την αφύπνιση ενός συγκεκριμένου κοινού που θα δημιουργήσει ένα θετικό πολιτικό ντόμινο προς χάριν του;  Εάν ναι, σίγουρα επιζητεί μια «δεύτερη ευκαιρία» λαϊκής ετυμηγορίας, αλλά αυτό επαφίεται στην κρίση του πολιτικού κοινού. 
  8. Τέλος, μήπως το πολυσέλιδο αυτό έντυπο προτίθεται να λειτουργήσει ως η Πολιτική Κολυμπήθρα του Σιλωάμ όπου προετοιμάζει τον χώρο κατά την γνώμη του συγγραφέα για μια πολιτική αναγέννηση, μεταμόρφωση και ανανέωση της ιδεολογίας και πρακτικής που δεν έτυχε της ανάλογης προσοχής και εκτίμησης κατά το παρελθόν, αλλά τώρα λόγω της δικής του πολιτικής ωρίμανσης νομίζει ότι τα αποτελέσματα θα είναι διαφορετικά;  Εάν ναι, σίγουρα επιζητεί μια «δεύτερη ευκαιρία» λαϊκής εντολής!

Χωρίς την παραμικρή κριτική και αμφισβήτηση όσον αφορά το περιεχόμενο του πολυσέλιδου εντύπου, που είναι δύσκολο να διαβαστεί στις 765 σελίδες από την πλειονότητα των ψηφοφόρων αλλά και του αναγνωστικού κοινού, ο στόχος της έκδοσής του αρχίζει να διαγράφεται εντόνως και χωρίς αμφιβολία. Ακόμα, οι διάφορες κριτικές από όλους σχεδόν τους πολιτικούς αντιπάλους, τέως φίλους και συνεργάτες δημιουργούν πληθώρα ερωτηματικών σχετικά με την επιτυχία του σκοπού και του στόχου αυτής της εκδοτικής και πολιτικής χροιάς, που πιθανόν να εξαγγέλλει μελλοντικούς πολιτικούς σχηματισμούς στον ελληνικό πολιτικά χώρο που συμφορείται απελπιστικά.   

Η επερχόμενη πολιτική εξέλιξη μπορεί να προβλεφτεί σύμφωνα με τις τελευταίες εξελίξεις, αλλά πολύ δύσκολα θα προβλέψει το μέλλον και η επιτυχία της πολιτικής αυτής κίνησης που ξεκίνησε με λογοτεχνική χροιά.  

*Δρ. Γιάννης Σουβατζής PhD
Dr. Jean Suvatjis PhD
Professor
Brand Marketing & Corporate Identity Expert
PhD in Brand Marketing & Corporate Identity
MBA in Operations Management
MSc. in Marketing
M.A. in Management
Β. Α. Economics / Finance       

 

Μείνετε ενημερωμένοι με τα πιο σημαντικά νέα

Πατώντας το κουμπί Εγγραφή, επιβεβαιώνετε ότι έχετε διαβάσει και συμφωνείτε με τηνΠολιτική Απορρήτου και τουςΌρους Χρήσης
Διαφήμιση