Το μαρασμό και την ανασφάλεια του αποκλεισμένου ακριτικού νησιού εξακολουθεί να ζει ο Άη-Στράτης, με την κατάργηση των τριών ακτοπλοϊκών δρομολογίων που συνέδεαν το νησί με το Λαύριο εντός 7 ωρών, και με την Καβάλα, και την αντικατάστασή τους με δυο δρομολόγια – μαμούθ της άγονης γραμμής. Στην πράξη, όπως αποδεικνύεται, οι 22 ώρες που χρειάζονται οι κάτοικοι του Άη- Στράτη για να φτάσουν στον Πειραιά καθιστούν την μετακίνηση αδύνατη, ειδικά με τις καιρικές συνθήκες του χειμώνα. Το πλοίο της άγονης γραμμής ξεκινάει από τον Πειραιά και στη συνέχεια περνάει από Σύρο, Μύκονο, Εύδηλο Ικαρίας, Άγιο Κήρυκο Ικαρίας, Καρλόβασι Σάμου, Βαθύ Σάμου, Φούρνους, Χίο, Μυτιλήνη, Άη-Στράτη, Λήμνο και καταλήγει στην Καβάλα και αντίστροφα.
Εν μέσω κακοκαιρίας, ανάγλυφα αποδίδει το πρόβλημα του αποκλεισμού των κατοίκων το περιστατικό της βράβευσης των 5 μαθητών από τον Άη-Στράτη, στο διαγωνισμό, για τον οποίο τα παιδιά δεν μπόρεσαν να παραστούν και να παραλάβουν το βραβείο τους.
Ας σκεφτεί κανείς ότι το Γυμνάσιο – Λύκειο του νησιού έχει μόλις 10 μαθητές, εκ των οποίων οι πέντε πέτυχαν μια σπουδαία διάκριση στο διαγωνισμό για το σύνθημα της Πανελλήνιας Σχολικής Σκυταλοδρομίας 2024. Οι μαθητές έστειλαν ως πρόταση το εμπνευσμένο σύνθημα “Τρέχω για το συν”, το οποίο υπογραμμίζει τη δύναμη της συνεργασίας.
Από το “συν” όμως, της συνύπαρξης έστω, κατά την τελετή της βράβευσής τους, ο συγκοινωνιακός αποκλεισμός του νησιού τους απέκλεισε τα παιδιά, στερώντας τους την εμπειρία της αναγνώρισης της δημιουργικότητάς τους.
Όπως μας εξηγεί ο δήμαρχος του Άη-Στράτη Κώστας Σινάνης, «οι γονείς φοβήθηκαν να στείλουν τα παιδιά σε ένα ταξίδι που θα έπρεπε να ταξιδέψουν 22 ώρες για να φτάσουν στον Πειραιά, να παραμείνουν 6 ώρες στην Αθήνα και στη συνέχεια να επιβιβαστούν στο πλοίο για άλλη μία μέρα ολόκληρο ταξίδι, ώστε να επιστρέψουν στα σπίτια τους». Αυτή την ώρα, όπως μας μεταφέρει ο δήμαρχος, η ανασφάλεια των κατοίκων και η αγωνία τους είναι μεγάλη. Εν μέσω των εορτών, οι φοιτητές είναι δύσκολο να κάνουν γιορτές με την οικογένειά τους στον Άη-Στράτη, ταξιδεύοντας τόσες ώρες και μη γνωρίζοντας καν αν θα καταφέρουν να επιστρέψουν εγκαίρως για τις σπουδές τους, με τόσες αναβολές δρομολογίων. Ο εφοδιασμός του νησιού και οι ανάγκες με τεράστια δυσκολία καλύπτονται, αλλά κυρίως η μεγάλη αβεβαιότητα στην ψυχολογία των λιγοστών κατοίκων του ακριτικού Άη-Στράτη αφορά στο θέμα της υγείας, καθότι το νησί ζει μόνο με έναν αγροτικό γιατρό.
Το αίσθημα του αποκλεισμού σε σχέση με τις διακομιδές, για οποιοδήποτε έκτακτο και επείγον περιστατικό υγείας βυθίζει στην ανασφάλεια τους κατοίκους, ειδικά όσο το κρύο και η κακοκαιρία αυξάνονται τους μήνες του χειμώνα. Ο δήμαρχος έχει εκπέμψει SOS προς όλες τις κατευθύνσεις, για να βοηθήσει τον τόπο και τους κατοίκους του.
Το πλοίο Πρέβελης, το οποίο πραγματοποιεί το δρομολόγιο, όπως μαθαίνουμε, Λαύριο-Λήμνο-Καβάλα, εξαίρεσε τον Άη-Στράτη, λόγω του ότι δεν μπορεί να προσεγγίσει στο λιμάνι. Παρ’ όλα αυτά, αναφέρει ο κ. Σινάνης, η ακτοπλοϊκή εταιρεία λαμβάνει την ίδια επιδότηση της άγονης γραμμής, χωρίς να έχει υποστεί μείωση, παρόλο που έχει αποκλειστεί ένα ολόκληρο νησί, “σύμβολο” της ακριτικότητας του Αιγαίου. Το Υπουργείο Ναυτιλίας ανακοίνωσε επιτέλους ότι θα ξεκινήσουν οι εργασίες εκβάθυνσης του λιμανιού στον Άη-Στράτη, που ήταν και το συγκεκριμένο πρόβλημα που δεν άφηνε το Πρέβελης να προσεγγίσει. Όλα αυτά απαιτούν κι άλλο χρόνο, και οι κάτοικοι του Άη-Στράτη έχουν αναδειχθεί (προ πολλού) σε ήρωες υπομονής και αντοχής.