Ενίσχυση του εργοστασίου της ΔΕΗ από θαλάσσης

Spread the love


Προοπτική ενίσχυσης του εργοστασίου της ΔΕΗ στην Επάνω Σκάλα από θαλάσσης διαφαίνεται από την έγκριση που έδωσε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) σε συγκεκριμένη εταιρεία για κατασκευή, μεταφορά και σύνδεση πλωτού σταθμού (FLNG), στη θέση Καρά-Τεπέ της Μυτιλήνης! 

Η είδηση της αδειοδότησης, που φυσικά και εκπλήσσει για τα τοπικά και εθνικά δεδομένα, έκανε χθες το γύρο της Ελλάδας, καθώς προβλήθηκε και από κεντρικά Μέσα Ενημέρωσης και επί της ουσίας πρόκειται για ένα νέο μοντέλο που εφαρμόζεται για την ενεργειακή ενίσχυση συγκεκριμένων περιοχών σε παγκόσμιο επίπεδο με πλωτές μονάδες, ώστε να αποφεύγονται οι δαπανηρές και πιο χρονοβόρες διαδικασίες κατασκευής ιδιωτικών εργοστασίων στην ξηρά.  Κι αυτό πέραν του ότι οι πλωτές μονάδες μπορούν να μετακινούνται από περιοχή σε περιοχή και ειδικά για τη Λέσβο καθίσταται ασύμφορη η δημιουργία μονάδων στο έδαφος, καθώς εκτιμάται ότι από το 2027 έως το 2030 το νησί μας θα έχει διασυνδεθεί με υποβρύχιο καλώδιο με την Ηπειρωτική Ελλάδα, ώστε να ηλεκτροδοτείται από θαλάσσης και το εργοστάσιο της ΔΕΗ θα παραμένει σε εφεδρεία. 

Η πλωτή μονάδα αναμένεται να μπει σφήνα στη λειτουργία του εργοστασίου για το μεσοδιάστημα μέχρι να γίνει η υποβρύχια διασύνδεση του νησιού μας με την Ηπειρωτική Ελλάδα και θα συνεχίσει να παρέχει υποστήριξη σε περίπτωση που υπάρχουν καθυστερήσεις σε αυτό το έργο της διασύνδεσης. Σε καμία περίπτωση η πλωτή μονάδα δεν θα καταργήσει το εργοστάσιο της ΔΕΗ, το οποίο με τα σημερινά δεδομένα θα συνεχίσει να λειτουργεί κανονικά. Με άλλα λόγια αντί της ενίσχυσης που είχαμε στο πρόσφατο παρελθόν με τα ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη, τώρα αυτό θα γίνεται με μονάδα από θαλάσσης, η οποία θα παράγει ενέργεια χρησιμοποιώντας φυσικό υγροποιημένο αέριο και έρχεται να υπηρετήσει και τις προτεραιότητές που θέτει η χώρα μας για την μείωση των εκπομπών αερίων και την παραγωγή ενέργειας, με την χρήση πιο φιλικών προς το περιβάλλον καυσίμων!

Επί της ουσίας πρόκειται για ιδιωτική εταιρεία που θα πουλά το ρεύμα στη ΔΕΗ ανάλογα με τη ζήτηση που θα υπάρχει, ενώ αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι ότι η Λέσβος εμφανίζεται μεταξύ των περιοχών για τις οποίες υπάρχει η εκτίμηση ότι θα παρουσιάσουν αύξηση της ζήτησης ηλεκτρισμού τα επόμενα χρόνια μέχρι το 2030 και το ερώτημα είναι αν αυτές οι εκτιμήσεις βασίζονται σε υπολογισμούς για τουριστική ανάπτυξη ή μήπως για το μεταναστευτικό! 

Όσον αφορά στις μέγιστες ανάγκες σε ηλεκτρική ενέργεια, για παράδειγμα σε περίοδο αιχμής που θεωρείται το καλοκαίρι με τουρισμό στη Λέσβο η ζήτηση στο εργοστάσιο της ΔΕΗ της Μυτιλήνης έχει φτάσει μέχρι και στα 70 ΜW, ενώ η ονομαστική ισχύς της μονάδας της Επάνω Σκάλας είναι 100 MW. Πολεοδομικά το παλιό εργοστάσιο είναι «εξαντλημένο», δεν έχει δηλαδή άλλη δυνατότητα ανάπτυξης και αύξησης της ισχύος του, πράγμα που σημαίνει πως όσο δεν έχει τεθεί σε λειτουργία το Γεωθερμοηλεκτρικό εργοστάσιο της Στύψης – που αναμένεται και αυτό να συμβάλλει από την πλευρά του ενώ τα φωτοβολταϊκά συστήματα και των ιδιωτών και οι ανεμογεννήτριες καλύπτουν ένα μικρό μέρος των αναγκών – η μόνη λύση είναι η ενίσχυση με τα ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη, που αποτελούν μία δοκιμασμένη συνταγή για τη Λέσβο σε δύσκολες περιόδους. 

Ωστόσο η επιλογή της πλωτής μονάδας φαίνεται συμφερότερη, καθώς τέτοιες μονάδες αποτελούν επενδύσεις που μπορούν να υποστηρίξουν με μεγάλη ισχύ τις ανάγκες μιας περιοχής σε ηλεκτρική ενέργεια. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι το μοντέλο με τον πλωτό υποσταθμό που αδειοδοτήθηκε έχει ονομαστική ισχύ τα 80 MW, αυτό όμως σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι μπορεί να υποκαταστήσει τη λειτουργία του εργοστασίου της ΔΕΗ, αλλά να έχει τη δυνατότητα να αυξομειώνει την παραγωγή ενέργειας που διατίθεται ανάλογα με τις ανάγκες της Λέσβου από το πιο μικρό μέχρι το πιο υψηλό επίπεδο της ζήτησης, παράλληλα με την λειτουργία του εργοστασίου.

Με αυτό τον τρόπο η χώρα μας θα εμφανίσει μείωση των ρύπων από την παραγωγή ενέργειας, ενώ ως προς το σκέλος της οικονομικότερης παραγωγής αυτό πλέον ειδικά στις μέρες μας δεν θα είναι θεαματικό, καθώς και το αέριο δεν έχει τις χαμηλές τιμές του παρελθόντος.

Σημειωτέον ότι η προηγούμενη κυβέρνηση είχε κάνει έναν σχεδιασμό για τροφοδοσία του εργοστασίου της ΔΕΗ στα νησιά με φυσικό υγροποιημένο αέριο και τη δημιουργία δικτύου ώστε να χρησιμοποιείται και για άλλους λόγους, φαίνεται όμως πως αυτός ο σχεδιασμός σκόνταψε για το εργοστάσιο της ΔΕΗ στις απαιτήσεις για κατασκευή δεξαμενών υψηλών προδιαγραφών ασφαλείας και σε απόσταση από τη μονάδα.  

Αυτός είναι και ο λόγος που επιστρατεύονται οι νέες επενδύσεις των πλωτών μονάδων που έχουν και χαμηλότερο κόστος σε σχέση με τις επίγειες κατασκευές, ενώ σε ό,τι αφορά τη Λέσβο, καθώς οι φορείς του τόπου μας ουδέποτε μπόρεσαν να συμφωνήσουν σε μία περιοχή για ανέγερση νέου εργοστασίου της ΔΕΗ,  με την πλωτή μονάδα θα δικαιωθεί η άποψη που εκφραζόταν κατά καιρούς ότι μόνο σε καράβι θα μπορούσε να εξασφαλίσει νέο εργοστάσιο της ΔΕΗ η Λέσβος!

 

Οι επενδυτές

Πρόκειται για εταιρεία που εδρεύει στην Λευκωσία και στην Ελλάδα διατηρεί γραφεία στο Χαλάνδρι, με κύριο μέτοχο τον κ. Κωνσταντίνο Μητρόπουλο.

Η εταιρεία είναι συνδεδεμένη με τη ρωσική Rusenergo LNG LLC, που δραστηριοποιείται στην ανάπτυξη (σχεδιασμό, κατασκευή και λειτουργία) πλωτών σταθμών LNG, με τη θυγατρική της, Rusenergo Marketing & Trading να διατηρεί γραφεία σε Κύπρο, Γενεύη, Λονδίνο και Μόσχα.

Τα στελέχη της FLNG RUS συγκεντρώνουν μεγάλη εμπειρία σε έργα φυσικού αερίου, LNG και FLNG στη Ρωσία, την Αυστραλία, τη Βραζιλία, τη Δυτική Αφρική, τη Μοζαμβίκη, την Ανατολική Μεσόγειο και τον Δυτικό Καναδά.

Στόχος της εταιρείας είναι θέσει σε λειτουργία σειρά πλωτών σταθμών LNG στη Ρωσία, την Ιαπωνία, την Κορέα και την Κίνα από το 2024, έχοντας ήδη εντοπίσει ενδιαφερόμενους αγοραστές.

Η τεχνολογία FSRP που θέλει να χρησιμοποιήσει και για το σταθμό στη Λέσβο αναπτύχθηκε από κοινού με την Wison Engineering.

Σε ό,τι αφορά τον κ. Μητρόπουλο, την τελευταία δεκαπενταετία, ακολουθεί επιτυχημένη διαδρομή στον ενεργειακό κλάδο.

Ξεχωριστό κεφάλαιο αποτελεί η Enolia Energy, την οποία ίδρυσε το 2007, με έντονη παρουσία και δραστηριότητα σε Ελλάδα, Ρουμανία, Κύπρο και Ιαπωνία, σε φωτοβολταϊκά, αιολικά και τεχνολογίες αποθήκευσης ενέργειας.

Μέχρι το 2014, ο κ. Μητρόπουλος εργάστηκε για μια διετία ως Senior Advisor στην United LNG στο Χιούστον του Τέξας στις ΗΠΑ, για να συνεχίσει μέχρι τον Οκτώβριο του 2016 στη Lloyd’s Energy στο Ντουμπάι των ΗΑΕ, όπου έφτασε μέχρι τη θέση του εκτελεστικού αναπληρωτή προέδρου και CFO. 

Το 2016 επιχειρεί το επόμενο μεγάλο βήμα, με την ίδρυση της FLNG RUS Company Ltd, στη μετοχική σύνθεση της οποίας διατηρεί ποσοστό 99,4%, με το υπόλοιπο 0,6% να ανήκει στη Sakilia Enterprises Company Ltd.

H άδεια παραγωγής που χορήγησε η ΡΑΕ αφορά εν πρώτοις την περίοδο μέχρις ότου ολοκληρωθεί η διασύνδεση της Λέσβου (αρχικά εκτιμάται μέχρι τα τέλη του 2027) και στη συνέχεια μέχρι τις 31/12/2056, ενώ ο επενδυτής έχει περιθώριο κάτι λιγότερο από 3 χρόνια να είναι έτοιμος να διασυνδεθεί με το εργοστάσιο της Μυτιλήνης.

 

Μείνετε ενημερωμένοι με τα πιο σημαντικά νέα

Πατώντας το κουμπί Εγγραφή, επιβεβαιώνετε ότι έχετε διαβάσει και συμφωνείτε με τηνΠολιτική Απορρήτου και τουςΌρους Χρήσης
Διαφήμιση