Δυσαρέσκεια δημιουργήθηκε σε εκατοντάδες γονείς της Μυτιλήνης, οι οποίοι περίμεναν πως τα σχολεία του Δήμου θα έκλειναν τη Δευτέρα λόγω των κακών καιρικών συνθηκών, ωστόσο η σχετική ανακοίνωση δεν βγήκε ποτέ. Σε αντίθεση με τον Ταξιάρχη Βέρρο, ο Στρατής Κύτελης επέλεξε να κρατήσει τα σχολεία ανοιχτά χθες και να τα κλείσει σήμερα, κάτι που μπορεί να μην βρίσκει σύμφωνους πολλούς γονείς, ωστόσο αιτιολογείται από την πλευρά του Δημάρχου ως μια απόφαση που προκύπτει από την αξιολόγηση των δεδομένων και που έχει ως στόχο να διαχειριστεί πιο αποδοτικά τις δυνατότητες που δίνονται στην αυτοδιοίκηση για τέτοιες πρωτοβουλίες.
Η ανακοίνωση του Δημάρχου Δυτικής Λέσβου το πρωί της Κυριακής, σύμφωνα με την οποία λόγω των συνθηκών ψύχους τα σχολεία στα διοικητικά όρια του δήμου δεν θα άνοιγαν χθες (όπως δεν άνοιξαν και σήμερα), είχε σαν αποτέλεσμα και οι γονείς του έτερου δήμου του νησιού να περιμένουν αντίστοιχη ανακοίνωση και από την πλευρά του Δημάρχου Μυτιλήνης. Και αυτό όχι τόσο λόγω χιονοπτώσεων, αφού έτσι κι αλλιώς στην ανατολική πλευρά της Λέσβου έπεσε ελάχιστο χιόνι συγκριτικά με τα δυτικά, όσο λόγω του ψύχους και της ταυτόχρονης εφαρμογής των πρωτοκόλλων του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων, που προβλέπουν ότι θα υπάρχουν ανοιχτά παράθυρα στις τάξεις για να περιοριστεί η διασπορά του κορονοϊού. Κάτι, που προφανώς θα μετέτρεπε τις τάξεις σε «ψυγείο» μέσα στο οποίο παιδιά και εκπαιδευτικοί θα έπρεπε να κάνουν μάθημα, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε τις αρκετές περιπτώσεις παιδιών που κάνουν μαθήματα σε κοντέινερ.
«Έστω και την ύστατη στιγμή ας πάρει απόφαση ο Δήμαρχος να κλείσει τα σχολεία στη Μυτιλήνη. Δεν είναι συνθήκες αυτές για εκπαίδευση… Παράθυρα ανοιχτά, ανύπαρκτη θέρμανση και η θερμοκρασία σε αρνητικά επίπεδα…», σχολίαζε χαρακτηριστικά μία μητέρα εν αναμονή της ανακοίνωσης για τη Δευτέρα, που δεν έγινε ποτέ, ενώ δεν έλειψαν και οι περιπτώσεις γονέων μαθητών και μαθητριών νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων, που αποφάσισαν να κρατήσουν τα παιδιά στο σπίτι.
Γιατί δεν έκλεισαν;
Για ποιο λόγο δεν αποφασίστηκε όμως το κλείσιμο των σχολείων του Δήμου Μυτιλήνης, παρά τις χαμηλές θερμοκρασίες; Όπως ανέφερε ο ίδιος ο Δήμαρχος Μυτιλήνης στα «ΝΕΑ της Λέσβου», φρόντισε να ενημερωθεί για την εξέλιξη των καιρικών συνθηκών τις πρώτες ημέρες της εβδομάδας και κατ’ αρχήν αποκλείστηκε το ενδεχόμενο χιονόπτωσης για χθες Δευτέρα. «Ως Δήμαρχος έχω τη δικαιοδοσία να κλείσω τα σχολεία για δύο μέρες το πολύ. Λόγω του ότι υπήρχαν εκτιμήσεις για περισσότερο κρύο την Τρίτη και την Τετάρτη, προτιμήσαμε να κρατήσουμε ανοικτά τα σχολεία τη Δευτέρα και να μπορέσουμε να τα κλείσουμε τις επόμενες μέρες εφόσον αυτό κρινόταν απαραίτητο», διευκρίνισε ο κ. Κύτελης, αιτιολογώντας την απόφασή του να λειτουργήσουν τα σχολεία του Δήμου Μυτιλήνης χθες. Εξέδωσε ωστόσο ανακοίνωση, όπου σημειώνεται πως όντως σήμερα τα σχολεία στα διοικητικά όρια του Δήμου θα παραμείνουν κλειστά, ενώ αύριο Τετάρτη θα υπάρξει μετάθεση ωραρίου και έναρξη μαθημάτων στις 09:30 το πρωί.
Ευθύνες Κεραμέως
Αυτό, που αντιλαμβάνεται κανείς είναι πως ενδεχομένως με μια μεγαλύτερη ευελιξία στην αυτοδιοίκηση για το συγκεκριμένο ζήτημα και χωρίς τον κίνδυνο να μην μπορεί ο Δήμαρχος να κρατήσει τα σχολεία κλειστά σε μια μέρα με ακόμη χειρότερες συνθήκες από τις χθεσινές, τα σχολεία πιθανότατα δεν θα λειτουργούσαν χθες. Και σε αυτό το σημείο είναι που ξεκινούν οι ευθύνες του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων, το οποίο σαφώς γνωρίζει πως η χώρα θα πληγεί από κύμα κακοκαιρίας.
Η Υπουργός Νίκη Κεραμέως έριξε το μπαλάκι της απόφασης για τη λειτουργία ή μη των σχολείων στην τοπική αυτοδιοίκηση, επιλέγοντας να διευκρινίσει απλά πως τα σχολεία που δεν θα λειτουργήσουν θα κάνουν μάθημα με τηλεκπαίδευση. Θα μπορούσε, ωστόσο, να λάβει μια απόφαση σε κεντρικό επίπεδο για κλείσιμο των σχολείων και έστω πέρασμα σε τηλεκπαίδευση για μια-δυο μέρες, μέχρι να κοπάσουν τα καιρικά φαινόμενα. Προφανώς όμως δεν έλαβε υπόψη της ότι άσχετα με την ένταση της χιονόπτωσης και τυχόν αποκλεισμών περιοχών, όλες οι σχολικές τάξεις της χώρας είναι εκτεθειμένες στις καιρικές συνθήκες λόγω των υγειονομικών πρωτοκόλλων.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΜΕ ΛΕΣΒΟΥ
«Όχι στην τηλεκπαίδευση»
Την ίδια στιγμή, το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Λέσβου παρεμβαίνει σχολιάζοντας τόσο την γενικότερη ανταπόκριση του επιτελικού κράτους σε μια σειρά ζητημάτων, όσο και ειδικότερα στην εκπαίδευση και πιο συγκεκριμένα στη χρήση τηλεκπαίδευσης για τις περιπτώσεις, που για οποιονδήποτε λόγο διακόπτεται η ομαλή λειτουργία των σχολείων και η διά ζώσης εκπαίδευση. Τηλεκπαίδευση, που το τελευταίο διάστημα χρησιμοποιήθηκε στις περιπτώσεις καταλήψεων, αλλά και στα σχολεία που δεν λειτουργούν λόγω καιρικών συνθηκών.
«Έρχεται η κακοκαιρία για να καταρρεύσει, το «υγειονομικό μέτρο» των «ανοικτών παράθυρων» στα υπερμεγέθη τμήματα των 28 μαθητών! Η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ επαναφέρει ως πανάκεια το μέτρο της τηλεκπαίδευσης στα κλειστά σχολεία. Μάλιστα, προ ημερών, ο υφ. Παιδείας Α. Συρίγος προέβη σε μια δήλωση- μνημείο αυταρχισμού και χαφιεδισμού καλώντας τους γονείς να καταγγείλουν τους εκπαιδευτικούς που δεν κάνουν τηλεκπαίδευση στα σχολεία υπό κατάληψη, που αρνούνται δηλαδή να γίνουν μηχανισμός καταστολής των μαθητών τους», σχολιάζει η ΕΛΜΕ Λέσβου, επισημαίνοντας πως η τηλεκπαίδευση δεν μπορεί να χρησιμοποιείται με κάθε ευκαιρία για να επιτευχθεί ο μόνος στόχος του Υπουργείου, που είναι – κατά τους υπογράφοντες την ανακοίνωση – το «να βγει η ύλη».
Σημειώνει, δε, πως οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν καμία υποχρέωση να μετατρέψουν το σπίτι τους σε χώρο εργασίας, ούτε οφείλουν να έχουν τον απαραίτητο εξοπλισμό και καταγγέλλει την πολιτική που εφαρμόζει το Υπουργείο με την οποία «φορτώνονται για μια ακόμα φορά τα βάρη και οι ευθύνες στους εκπαιδευτικούς».
Έξαλλοι οι δάσκαλοι με το Υπουργείο Παιδείας
Την πλήρη ταύτισή του με τις θέσεις της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος εξέφρασε χθες το απόγευμα, με ανακοίνωσή του, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λέσβου κάνοντας λόγο για απαράδεκτη και προκλητική επικοινωνιακή «μέριμνα» του Υπουργείου Παιδείας για τη διενέργεια τηλεκπαίδευσης εξαιτίας της κακοκαιρίας.
Στις θέσεις της Ομοσπονδίας, όπως αυτές δόθηκαν στη δημοσιότητα από το Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λέσβου, αναφέρονται τα ακόλουθα:
«Σε ένα επικοινωνιακό παραλήρημα έχει επιδοθεί από το πρωί της Κυριακής η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, προσπαθώντας να πείσει την κοινωνία ότι έχει μεριμνήσει για τα πάντα και ότι όλα είναι έτοιμα προκειμένου τα σχολεία να λειτουργήσουν από αύριο, παρά την κακοκαιρία, με… τηλεκπαίδευση.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας γνώριζε από την περασμένη εβδομάδα τις προειδοποιήσεις για την επέλαση της σφοδρής κακοκαιρίας. Παρ’ όλα αυτά δεν έλαβε κανένα μέτρο και δεν προχώρησε σε καμία οδηγία προς τα σχολεία για την περίπτωση που δεν θα είναι δυνατή η λειτουργία τους από τη Δευτέρα 24 Ιανουαρίου. Τα σχολεία, όμως, σε ένα πολύ μεγάλο μέρος της χώρας, κλείνουν λόγω των καιρικών συνθηκών και το Υπουργείο Παιδείας ανακοινώνει την Κυριακή, που θα έπρεπε να γνωρίζει πολύ καλά ότι τα σχολεία δεν λειτουργούν γιατί είναι αργία, επομένως οι εκπαιδευτικοί δεν μπορούν να προχωρήσουν και στις απαραίτητες ενέργειες, ως μόνο μέτρο την τηλεκπαίδευση για τα σχολεία που κλείνουν.
Δίχως καμία μέριμνα για τεχνολογικό εξοπλισμό για τα σχολεία, τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές, όλο το διάστημα της πανδημίας, που εκπαιδευτικοί και μαθητές προσπαθούν να κρατήσουν ζωντανή τη μαθησιακή διαδικασία μέσα από μια τηλεκπαίδευση που δέχτηκε «κόκκινη κάρτα» από την απόφαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, στις οδηγίες της οποίας το Υπουργείο Παιδείας ακόμα δεν έχει συμμορφωθεί πλήρως, απαιτεί με εντολές της τελευταίας στιγμής να δημιουργηθεί μια ψευδής εικόνα ομαλότητας.
Τι θα γίνει, αλήθεια, με τους χιλιάδες εκπαιδευτικούς (και τους μαθητές) που δεν διαθέτουν τεχνολογικό εξοπλισμό στα σπίτια τους και δεν είναι υποχρεωμένοι να διαθέτουν για υπηρεσιακή χρήση, τους συναδέλφους που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν τον εξοπλισμό των σχολικών μονάδων για την τηλεκπαίδευση, αλλά δεν θα έχουν τη δυνατότητα να φτάσουν στα σχολεία εξαιτίας των καιρικών φαινομένων; Εγγυάται και καλύπτει το Υπουργείο Παιδείας την ασφαλή μετακίνησή τους; Τι θα γίνει με τους γονείς που δεν τυγχάνουν «ειδικής άδειας»; Ποιος θα κρατήσει τα παιδιά στο σπίτι; Τι θα γίνει με τους συναδέλφους που έχουν παιδιά σε σχολική ηλικία και καλούνται τα ίδια να παρακολουθήσουν μαθήματα μέσω τηλεκπαίδευσης; Πώς θα γίνει τηλεκπαίδευση στις περιοχές που θα υπάρχουν διακοπές ρεύματος κι εκεί που δεν υπάρχει internet;
Είναι υποκριτικό το ενδιαφέρον της κυβέρνησης για απώλεια διδακτικών ωρών εξαιτίας της κακοκαιρίας, τη στιγμή που εξακολουθεί να μην καλύπτει τα χιλιάδες λειτουργικά κενά, που υπάρχουν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, αλλά και τα κενά λόγω covid που συνεχώς δημιουργούνται με αποτέλεσμα την απώλεια άπειρων ωρών μαθημάτων.
Είναι και δόλιο γιατί ενώ γνωρίζει πολύ καλά ότι είναι αδύνατη η ομαλή λειτουργία των σχολείων επιχειρεί για μια ακόμη φορά να φορτώσει τα πάντα στους εκπαιδευτικούς, που συνεχώς απαξιώνει με την πολιτική της η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας.
Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. καλεί την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να αποσύρει όλες τις νομοθετικές διατάξεις που γενικεύουν την τηλεκπαίδευση εκτός πανδημίας και τις εντολές για υποχρεωτική τηλεκπαίδευση στα σχολεία που κλείνουν λόγω κακοκαιρίας.
Οι εκπαιδευτικοί δεν είναι υποχρεωμένοι να οργανώνουν από το σπίτι τους, με ίδια μέσα, την τηλεκπαίδευση. Η έλλειψη ή η αδυναμία χρήσης τεχνολογικών προσωπικών μέσων σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να οδηγήσει σε κανενός είδους «κυρώσεις» σε συναδέλφους.
Το Υπουργείο Παιδείας οφείλει να εξοπλίσει πλήρως όλες τις σχολικές μονάδες ώστε η τηλεκπαίδευση να πραγματοποιείται εντός τους. Οι εκπαιδευτικοί, εφόσον οι καιρικές συνθήκες το επιτρέπουν και έχουν ασφαλή πρόσβαση στα σχολεία, έχουν δικαίωμα από εκεί να κάνουν τηλεκπαίδευση. Όταν, όμως, οι καιρικές συνθήκες κάνουν δύσκολη ή επικίνδυνη την πρόσβασή τους στη σχολική μονάδα κανένας δεν μπορεί να τους υποχρεώσει να μεταβούν σε αυτήν, από τη στιγμή που δεν εγγυάται την ασφάλειά τους. Υπάρχει, άλλωστε, ισχυρή σύσταση από την Πολιτική Προστασία για αποφυγή μετακινήσεων. Δεν το γνωρίζει αυτό η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.;
Οι εκπαιδευτικοί από την πρώτη στιγμή της πανδημίας αξιοποιήσαμε την τηλεκπαίδευση, με αποκλειστικά δικό μας εξοπλισμό, με προσωπικά έξοδα για τα οποία ποτέ δεν αποζημιωθήκαμε και δώσαμε τον καλύτερό μας εαυτό στηρίζοντας τους μαθητές μας με όλους τους τρόπους. Η τηλεκπαίδευση, όμως, δεν είναι πανάκεια και δεν μπορεί ακόμα και υπό απόλυτα έκτακτες συνθήκες, δίχως μέτρα για τη διασφάλιση ισότιμης συμμετοχής των μαθητών, να υποκαθιστά τη διά ζώσης μαθησιακή λειτουργία».