Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024

Ακρίβεια και… τουρισμός αδειάζουν τα ράφια

Άρθρα & Δημοσιεύσεις

Τελευταία Άρθρα & Ειδήσεις


  • Στα ύψη οι τιμές στις πρώτες ύλες, δημιουργούν ελλείψεις και κενά στην παραγωγή
  • Συνήθης η εικόνα των λιγότερων φορτηγών στα πλοία κάθε καλοκαίρι λόγω των ΙΧ των τουριστών, με την κατάσταση να επιβαρύνεται όμως από άλλα ζητήματα στην αγορά

Τουλάχιστον προβληματισμό προκαλεί στους καταναλωτές η όλο και πιο συχνή εικόνα άδειων ραφιών σε καταστήματα και σούπερ-μάρκετ. Γεγονός, που όπως εξηγούν μέλη της διεύθυνσης των καταστημάτων αυτών, αλλά και άνθρωποι της αγοράς, οφείλεται στα συνήθη για την εποχή προβλήματα, που εντοπίζονται στην εφοδιαστική αλυσίδα λόγω… τουρισμού, που συνδυαστικά όμως με το κύμα ακρίβειας κάνει ακόμη πιο έντονο το πρόβλημα εν μέσω καλοκαιριού.

Ειδικότερα, το περασμένο Σαββατοκύριακο σε μεγάλα σούπερ-μάρκετ της Μυτιλήνης μπορούσε να διακρίνει κανείς την έλλειψη σε κάποια βασικά προϊόντα. Και αυτό, μάλιστα, σε βαθμό που εύλογα αναρωτιέται κανείς αν το κατάστημα κλείνει, με το προσωπικό να εξηγεί, ωστόσο, πως υπάρχουν σημαντικά προβλήματα στην τροφοδοσία. «Γενικά, κάθε χρόνο τέτοια εποχή υπάρχουν τέτοια ζητήματα, τα οποία συνήθως αντιμετωπίζονται από τις εταιρείες τροφοδοσίας, με μεγαλύτερες σε όγκο παραγγελίες, για να διασφαλιστεί το στοκ», εξηγεί ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Λέσβου Βαγγέλης Μυρσινιάς. Και αυτό, καθώς αυτή την περίοδο στα πλοία της γραμμής μπαίνουν περισσότερα ΙΧ αυτοκίνητα, λόγω της αύξησης της τουριστικής κίνησης, με αποτέλεσμα να περιορίζεται μεταξύ άλλων ο αριθμός των φορτηγών αυτοκινήτων, που θα μπουν στο κάθε δρομολόγιο.

«Υπάρχει όντως ζήτημα σε κάποια προϊόντα, όπως τρόφιμα, φρούτα και είδη γρήγορης κατανάλωσης. Το μεγαλύτερο πρόβλημα, όμως, εντοπίζεται στις πρώτες ύλες και σε αρκετά στάδια παραγωγής πριν φτάσει το προϊόν στο ράφι, εξαιτίας της μεγάλης αύξησης των τιμών», σημειώνει ο έμπορος και Οικονομικός Επόπτης του Επιμελητηρίου, Νίκος Αθανάσης. «Είναι χαρακτηριστικό πως εδώ και αρκετούς μήνες, ειδικά από το ξεκίνημα του πολέμου στην Ουκρανία, δεν έχει υπάρξει περίπτωση πραγματοποίησης επαναληπτικής παραγγελίας σε προϊόντα, που να μην είχαν ανατιμηθεί σε σχέση με την προηγούμενη. Σε κάποια είδη, η αύξηση έχει φτάσει στο 50%» δηλώνει, και επισημαίνει πως υπάρχουν μικρές μονάδες παραγωγής που δυσκολεύονται να δουλέψουν καθώς ειδικά για την εισαγωγή πρώτων υλών απαιτείται η προπληρωμή ενός σημαντικά υψηλότερου κόστους, με αποτέλεσμα η παραγωγή να είναι μικρότερη.

Με λίγα λόγια, ακόμη και αν ο «κανόνας» λέει πως όσο κοντεύουμε στον Αύγουστο στοκάρουμε σε προϊόντα, για να αντιμετωπίσουμε τόσο ενδεχόμενα προβλήματα στις μεταφορές, όσο και την αυξημένη ζήτηση, λόγω της αύξησης του καταναλωτικού κοινού που προκύπτει στην περιοχή από την επίσκεψη τουριστών, στην πραγματικότητα οι προμηθευτές δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις αυξανόμενες ανάγκες, καθώς είτε δεν έχουν την απαραίτητη ρευστότητα, είτε οι παραγωγοί έχουν μειώσει τις ποσότητες προϊόντων που παράγουν. 

 

Εξυπηρέτηση παραγγελιών

Στα προβλήματα, που υπάρχουν στην εξυπηρέτηση παραγγελιών αναφέρεται και ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Μυτιλήνης, Γιάννης Μουτζούρης. Όπως λέει, πριν λίγο καιρό το πρόβλημα ήταν εντονότερο και σιγά-σιγά η κατάσταση εξομαλύνεται αυτό το διάστημα. «Γενικά οι έμποροι είχαν φροντίσει να στοκάρουν για να αντιμετωπίσουν τον Αύγουστο. Δεν εξυπηρετούνται, όμως, στο σύνολό τους οι παραγγελίες που γίνονται. Υπάρχουν περιπτώσεις, όπου γίνονται παραγγελίες σε προμηθευτές και από αυτές καλύπτεται ένα 75% ή καμιά φορά και 50% της παραγγελίας, οπότε δημιουργείται πρόβλημα», σχολιάζει ο κ. Μουτζούρης.  

Ειδική αναφορά κάνει ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου και στην αγορά της Κίνας, σημειώνοντας πως τα μεταφορικά κόστη έχουν ανέβει στα ύψη, ανά περιπτώσεις έχουν τετραπλασιαστεί και αυτό επηρεάζει τις αντίστοιχες προμήθειες. «Έχουν μειωθεί οι παραγγελίες από την Κίνα, γιατί η αύξηση του κόστους μεταφορών επιφέρει σημαντική αύξηση και στο τελικό κόστος του προϊόντος. Άρα δεν θα προτιμάται πια στον ίδιο βαθμό, από τους καταναλωτές, οπότε οι εταιρείες έχουν σταματήσει τις σχετικές προμήθειες, αφού καταλήγουν ασύμφορες», υποστηρίζει.

Σε κάθε περίπτωση και τουλάχιστον σε ό,τι έχει να κάνει με την επίδραση που έχει στη συγκεκριμένη κατάσταση το ζήτημα των μεταφορών, τα πράγματα αναμένεται να εξομαλυνθούν ακόμη περισσότερο μετά τον Δεκαπενταύγουστο, όταν θα «πέσει» το κύμα επισκεπτών που έρχονται με τα πλοία της γραμμής στη Λέσβο και κατά συνέπεια, θα αυξηθεί και ο αριθμός των φορτηγών που θα μπαίνουν στα δρομολόγια. Όσον αφορά τα κόστη στις πρώτες ύλες, όμως, το τοπίο παραμένει θολό και ο προβληματισμός είναι έντονος για τον χειμώνα που έρχεται.

spot_img

More articles

spot_img
spot_img