Αντιμέτωπες με πρόστιμα οι επιχειρήσεις

Spread the love

Παρά τις προσδοκίες για νέα παράταση στην εφαρμογή των λεγόμενων ηλεκτρονικών τιμολογίων από σήμερα Τετάρτη 1η Σεπτεμβρίου σε όλη την Ελλάδα και λόγω των πυρκαγιών που έπληξαν την Αττική και την Πελοπόννησο, καθώς και του κορονοϊού που βρίσκεται σε έξαρση στη χώρα μας, τελικά αυτό δεν επιβεβαιώθηκε, με συνέπεια να τίθεται σε εφαρμογή από σήμερα το my data (ηλεκτρονικά βιβλία) για τις επιχειρήσεις που δεν ανήκουν στους πληττόμενους ΚΑΔ από την πανδημία. 

Ακριβώς ένα μήνα αργότερα, την 1η Οκτωβρίου ξεκινά το my data για όλες τις επιχειρήσεις της χώρας μας, δηλαδή και τις πληττόμενες. Επί της ουσίας με το νέο σύστημα οι επιχειρήσεις θα πρέπει την ώρα που εκδίδουν κάθε τιμολόγιο να το υποβάλουν αυτόματα στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημόσιων Εσόδων ώστε να υπάρχει αυτόματα ταυτόχρονη ενημέρωση του Κράτους για κάθε έκδοση τέτοιου παραστατικού.

Μέχρι τώρα στη Λέσβο δεν είναι λίγες οι επιχειρήσεις που παρά την ενημέρωση από τους λογιστές τους έχουν πάρει αψήφιστα το όλο θέμα, ελπίζοντας σε νέα παράταση και αυτό σημαίνει ότι από σήμερα θα βρεθούν μπροστά σε δυσάρεστες εκπλήξεις αν το κράτος δεν προχωρήσει σε νέα αναστολή εφαρμογής του μέτρου, που αν γίνει αυτή τη φορά θα είναι στο και 5’ καθώς μέχρι χθες παράταση δεν είχε ανακοινωθεί και δεν αναμένεται να δοθεί. Το θετικό είναι πως η έναρξη του my data γίνεται τον πρώτο μήνα μόνο για τις μη πληττόμενες από τον κορονοϊό επιχειρήσεις που είναι περιορισμένες σε σχέση με αυτές που θα ξεκινήσουν από την 1η Οκτωβρίου, που είναι και οι περισσότερες. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι επιχειρήσεις που δεν ανήκουν σε ΚΑΔ των πληττόμενων είναι για παράδειγμα τα φαρμακεία, τα κρεοπωλεία και τα αρτοποιεία.

Όπως εξηγεί στα Νέα της Λέσβου ο Αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Λέσβου και Πρόεδρος της Ένωσης Φοροτεχνικών, Παναγιώτης Τατάκης «δυστυχώς παρά τις διεκδικήσεις μας και τις προσδοκίες ότι η κυβέρνηση θα το σκεφτόταν σοβαρά να δώσει νέα παράταση, αυτό δεν έγινε. Η δική μας θέση είναι πως το my data έπρεπε να εφαρμοστεί από το νέο έτος μιας και η χρονιά που διανύουμε  επεφύλασσε μεγάλη πίεση στους επαγγελματίες και τους επιχειρηματίες, κυρίως λόγω του κορονοϊού και δεν ήταν μόνο τα μέτρα και τα lockdown που προηγήθηκαν, αλλά και η οικονομική δυσπραγία που η πανδημία τροφοδότησε. Τώρα ο τόπος και η χώρα βρίσκονται αντιμέτωποι με το τέταρτο κύμα του κορονοϊού και θεωρώ ότι θα μπορούσαν να το είχαν αποφύγει το my data. Δεν θα χαλάσει και ο κόσμος αν ξεκινήσει τέσσερις μήνες αργότερα», είπε ο κ. Τατάκης, υπογραμμίζοντας ότι δεν μπορούν όλες οι επιχειρήσεις να σηκώνουν κάθε τόσο και νέα βάρη, από τη μία οι καταστηματάρχες να εφαρμόζουν τα μέτρα για τον κορονοϊό και τώρα να έχουν και πρόσθετες απαιτήσεις από το φορολογικό μηχανισμό.

Ο Αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Λέσβου απευθύνει έκκληση στους επαγγελματίες και  επιχειρηματίες που δεν ανήκουν στους πληττόμενους να ενημερωθούν άμεσα από τους λογιστές τους, ώστε από σήμερα Τετάρτη σε κάθε έκδοση τιμολογίου να γίνεται ταυτόχρονα και η ηλεκτρονική αποστολή του στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημόσιων Εσόδων. Όπως υπογράμμισε ο κ. Τατάκης «θα ήταν προτιμότερο το πρόγραμμα να ξεκινήσει από το 2022 και αυτό που επιδιώκαμε και είχαμε προτείνει στο Υπουργείο Οικονομικών ήταν να υπάρξει ένα επιδοτούμενο πρόγραμμα για να μπορέσουν με κάποια επιχορήγηση οι επιχειρήσεις να προμηθευτούν τα λογισμικά προγράμματα και υπολογιστές, ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται σε αυτά τα νέα δεδομένα. Ένα αντίστοιχο δηλαδή πρόγραμμα με αυτό που είχε γίνει το χειμώνα λόγω της πανδημίας, όπου επιδοτούνταν επιχειρήσεις για την ανάπτυξη ψηφιακών διαδικτυακών υπηρεσιών. Σε κάθε περίπτωση αφού όλα αυτά δεν έχουν γίνει, αυτό πλέον που προσδοκούμε και το θεωρούμε αυτονόητο είναι να υπάρξει ένα μεταβατικό διάστημα, δηλαδή να μην αρχίσει και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημόσιων Εσόδων και επιβάλλει πρόστιμα στους επαγγελματίες που δεν θα ανταποκριθούν το πρώτο διάστημα ή θα κάνουν κάποιες αποστολές με λάθη».

Ήδη πάντως τα τελευταία 24ωρα η Ανεξάρτητη Αρχή Δημόσιων Εσόδων δίνει δυνατότητα στις επιχειρήσεις, μέσω μιας δωρεάν εφαρμογής που μπορούν να κατεβάσουν, να κάνουν χρήση των δεδομένων που επιβάλλει το my data, ώστε να μπορέσουν να λειτουργήσουν με την παράλληλη αποστολή των τιμολογίων που εκδίδουν. 

Ένα άλλο θέμα έχει να κάνει με τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημόσιων Εσόδων, η οποία μέχρι τώρα ήταν προαιρετική, από τώρα όμως και στο εξής γίνεται υποχρεωτική για όλους και αυτό σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να βάλουν και πάλι το χέρι στην τσέπη για να πληρώσουν για τον εξοπλισμό, ώστε να μην αντιμετωπίσουν τον κίνδυνο των προστίμων.

Σημειωτέον ότι τα πρόστιμα ξεκινούν από τα 500 ευρώ, πράγμα που σημαίνει ότι δεν υπάρχουν περιθώρια ούτε για καθυστερήσεις, ούτε για λάθη από τις επιχειρήσεις, καθώς κανείς δεν ξέρει ποιος μπορεί να είναι ο λογαριασμός που θα τους έρθει από την Αθήνα. 

Μία άλλη διάσταση έθεσε μιλώντας στα Νέα της Λέσβου ο λογιστής και πρώην μέλος της διοίκησης του Επιμελητηρίου Λέσβου, Παναγιώτης Τσουπής, σημειώνοντας ότι η επόμενη φάση του my data προβλέπει την εφαρμογή και της αυτόματης παρακράτησης ποσοστού από το ΦΠΑ κατά την έκδοση των τιμολογίων. Όπως είπε «εδώ τα πράγματα πλέον γίνονται ακόμα πιο σοβαρά, καθώς ενώ πολλές επιχειρήσεις χρησιμοποιούν το ΦΠΑ για να έχουν ρευστότητα αποδίδοντάς τον το τέλος της προβλεπόμενης περιόδου στο κράτος (μήνας ή τρίμηνο ανάλογα με τη μορφή της επιχείρησης) ή σε περίπτωση αδυναμίας κάνοντας διακανονισμό, με τα νέα δεδομένα θα καθοριστεί ένα ελάχιστο χρηματικό ποσό που θα πρέπει να έχουν ανάλογα με τον τζίρο τους στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς, ώστε αυτόματα την ώρα που θα εκδίδουν το τιμολόγιο και θα ενημερώνεται η Ανεξάρτητη Αρχή Δημόσιων Εσόδων να γίνεται και η παρακράτηση από τους λογαριασμούς τους (την ίδια ώρα που κόβεται το τιμολόγιο) ποσοστού του ΦΠΑ, που μπορεί να είναι και το 50%, ενώ η εκκαθάριση θα γίνεται στο τέλος της προβλεπόμενης περιόδου του μήνα ή του τριμήνου ανάλογα με τη μορφή της επιχείρησης».  

Όπως εξήγησε ο κ. Τσουπής «αυτό θα δυσκολέψει τη λειτουργία των επιχειρήσεων που μέχρι τώρα είχαν την ευελιξία να χρησιμοποιούν την είσπραξη του ΦΠΑ για δικές τους πρόσκαιρες ανάγκες ρευστότητας», αν και ο ίδιος επανέλαβε ότι ο ΦΠΑ εισπράττεται τυπικά από τους επιχειρηματίες για να αποδίδεται στο Κράτος και όχι να χρησιμοποιείται για τις δικές τους ανάγκες. Ωστόσο αυτή η δυνατότητα ευελιξίας που διευκόλυνε τις επιχειρήσεις έχει αρχίσει να μετρά αντίστροφα.

Επίσης αυτό που παρατήρησε ο κ. Τσουπής είναι ότι παρά την προσπάθεια των λογιστών συναδέλφων του να ενημερώσουν, όπως και ο ίδιος, τους πελάτες τους, ακόμα υπάρχει απροθυμία στην προσαρμογή κάποιων επιχειρήσεων στα νέα δεδομένα. «Οι επαγγελματίες δεν θέλουν να πιστέψουν ότι σε αυτή τη χρονική συγκυρία θα προστεθεί στους ώμους τους ένα ακόμα βάρος και για αυτό ήλπιζαν και σε παράταση, την οποία όπως βλέπουμε δεν χορηγεί η ΑΑΔΕ, έχουν δοθεί όμως παρατάσεις μέχρι τώρα, καθώς εδώ και χρόνια συζητούσαν για την εφαρμογή του my data, ουδέποτε όμως είχε εφαρμοστεί», είπε ο κ. Τσουπής.

Τα παραπάνω νέα δεδομένα είναι σαφές ότι εκσυγχρονίζουν το σύστημα παρακολούθησης των επιχειρήσεων από το Κράτος βελτιώνοντας τα έσοδά του από τη φορολογία. Ωστόσο προκαλούν ισχυρούς πονοκεφάλους στους επαγγελματίες και στους επιχειρηματίες που καλούνται να εκσυγχρονίσουν το μηχανογραφικό τους εξοπλισμό και να προσαρμοστούν σε νέες καταστάσεις, για τις οποίες ενδεχομένως κάποιες επιχειρήσεις θα πρέπει να προχωρήσουν ακόμα και σε πρόσληψη υπαλλήλου που θα επιφορτίζεται με τα συγκεκριμένα καθήκοντα, ώστε να μην βρεθούν εκτεθειμένες, δηλαδή αντιμέτωπες με πρόστιμα!  Αυτό σημαίνει και επιπλέον κόστος για τα λειτουργικά των επιχειρήσεων καθώς όπου απαιτείται θα πρέπει να γίνει η προμήθεια εξοπλισμού, χωρίς τη δυνατότητα αυτήν την περίοδο συμμετοχής σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα για επιδότηση μέρους του προϋπολογισμού, ενώ σε περιπτώσεις που οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να τα χειριστούν με το υφιστάμενο προσωπικό θα πρέπει να προσλάβουν υπαλλήλους. 

 

Τι πρέπει να γνωρίζουν οι επιχειρήσεις 

Έναν οδηγό με ερωτήσεις και απαντήσεις για τα ηλεκτρονικά βιβλία εξέδωσε πρόσφατα η ΑΑΔΕ. Αναλυτικά:

1.Πώς αντιμετωπίζονται οι λοιπές επιβαρύνσεις πλην ΦΠΑ στην ψηφιακή πλατφόρμα myData;

Για τις επιβαρύνσεις πλην ΦΠΑ (παρακρατούμενοι, λοιποί φόροι, χαρτόσημο, τέλη, κρατήσεις) παρότι δεν αποτελούν υποχρεωτικό περιεχόμενο του τιμολογίου, είναι υποχρεωτική η διαβίβασή τους στην ψηφιακή πλατφόρμα myData.

  1. Ποιος έχει την υποχρέωση να διαβιβάζει τα παραπάνω δεδομένα;

Ο εκδότης.

  1. Ποια είναι η υποχρέωση του λήπτη σχετικά με τους παρακρατούμενους φόρους;

Ανεξάρτητα από την υποχρέωση του Εκδότη να διαβιβάζει τα παραπάνω δεδομένα, υφίσταται η υποχρέωση στον λήπτη ως προς την παρακράτηση αυτών και την υποβολή της αντίστοιχης δήλωσης παρακρατούμενων.

  1. Τι περιλαμβάνουν οι κρατήσεις στην ψηφιακή πλατφόρμα myData και γιατί δεν έχουν λίστα τιμών;

Οι κρατήσεις περιλαμβάνουν όλες τις περιπτώσεις επιβαρύνσεων που αφορούν τους λοιπούς φορείς του Δημοσίου και στην πρώτη φάση λειτουργίας δεν έχουν λίστα τιμών. Σε επόμενη φάση και όταν οι λίστες τιμών δοθούν από τον αντίστοιχο φορέα θα δίνονται προς επιλογή για να τις διαβιβάζει διακριτά ο Εκδότης. Στην παρούσα φάση αρκεί η διαβίβαση του συνολικού ποσού.

  1. Πώς χαρακτηρίζονται οι αναγραφόμενες αξίες εσόδων και εξόδων στα παραστατικά που δεν επηρεάζουν το λογιστικό και φορολογικό αποτέλεσμα, στην ψηφιακή πλατφόρμα myData;

Σε όλες τις περιπτώσεις που στα παραστατικά αναγράφονται αξίες που δεν επηρεάζουν το λογιστικό και φορολογικό αποτέλεσμα της επιχείρησης χαρακτηρίζονται με 1.95 “Λοιπά Πληροφοριακά Στοιχεία Εσόδων” από τον Εκδότη και 2.95 “Λοιπά Πληροφοριακά Στοιχεία Εξόδων” από τον Λήπτη.

  1. Οι Φορολογικοί Αντιπρόσωποι με ΑΦΜ-ΦΠΑ Ελλάδας υποχρεούνται σε διαβίβαση δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myData;

Οι Φορολογικοί Αντιπρόσωποι με ΑΦΜ-ΦΠΑ Ελλάδας στην πρώτη φάση λειτουργίας της πλατφόρμας δεν είναι υπόχρεοι να διαβιβάζουν δεδομένα στην ψηφιακή πλατφόρμα myData.

  1. Οι ναυτιλιακές εταιρείες (του Α.Ν.89/1967) υποχρεούνται σε διαβίβαση δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myData;

Ναι, είναι υπόχρεες να διαβιβάζουν δεδομένα στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.

  1. Οι εταιρείες οι οποίες βρίσκονται υπό καθεστώς εκκαθάρισης υποχρεούνται σε διαβίβαση δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myData;

Οι εταιρείες οι οποίες βρίσκονται υπό καθεστώς εκκαθάρισης, είναι υπόχρεες να διαβιβάζουν δεδομένα στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.

  1. Ποια επιχείρηση θεωρείται μηχανογραφημένη για σκοπούς ψηφιακής πλατφόρμας myData;

Μηχανογραφημένη επιχείρηση για σκοπούς διασύνδεσης στην ψηφιακή πλατφόρμα myData θεωρείται εκείνη που το λογισμικό της πληροί τις προδιαγραφές που αναρτώνται στο σάιτ της Α.Α.Δ.Ε. http://www.aade.gr/mydata.

 

Μείνετε ενημερωμένοι με τα πιο σημαντικά νέα

Πατώντας το κουμπί Εγγραφή, επιβεβαιώνετε ότι έχετε διαβάσει και συμφωνείτε με τηνΠολιτική Απορρήτου και τουςΌρους Χρήσης
Διαφήμιση