Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

Από φθινόπωρο ο δρόμος Καλλονής – Πέτρας

Άρθρα & Δημοσιεύσεις

Τελευταία Άρθρα & Ειδήσεις


  • “Στο περίμενε” βρίσκεται εδώ και 2 μήνες η Περιφέρεια, που θα πρέπει να εγκρίνει τις νέες απαλλοτριώσεις μετά από την αλλαγή της χάραξης, ώστε να προχωρήσει στην ανάθεση του έργου

Σαν να μην έφταναν όλες οι καθυστερήσεις και οι τρικλοποδιές που έχουν παρουσιαστεί τον τελευταίο χρόνο στην ανάθεση του έργου του οδικού άξονα Καλλονής – Πέτρας, εδώ και 2 μήνες οι διαδικασίες έχουν “κολλήσει” στο Υπουργείο Υποδομών, που πρέπει να στείλει στην Περιφέρεια τις νέες απαλλοτριώσεις που απαιτούνται για τη νέα χάραξη. Ο Κώστας Μουτζούρης έθεσε το ζήτημα αυτό στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή και τον αρμόδιο Υφυπουργό, Γιώργο Καραγιάννη, που επισκέφτηκαν το νησί μας την προηγούμενη εβδομάδα, αλλά μέχρι στιγμής δεν είδε καμία ανταπόκριση. Αυτό σημαίνει ότι το έργο δεν μπορεί να ξεκινήσει, όπως είχε προγραμματιστεί, μέσα στο καλοκαίρι, αφού η σύμβαση δεν μπορεί να υπογραφεί πριν από την εκδίκαση των απαλλοτριώσεων.

Αν και η Περιφερειακή Αρχή κατάφερε να σώσει “στο παρά 5” το σημαντικό αυτό έργο που πολεμήθηκε από παντού, το Υπουργείο δεν δείχνει την βούληση να προχωρήσει απρόσκοπτα από δω και πέρα, διορθώνοντας τα λάθη που έγιναν από τις δικές του Υπηρεσίες στις μελέτες του δρόμου και του φράγματος Τσικνιά. Τα εμπόδια ξεπεράστηκαν ένα προς ένα με συντονισμένες ενέργειες από την Περιφέρεια και τον Βουλευτή του Νομού μας, Χαράλαμπο Αθανασίου, όταν τον περασμένο Σεπτέμβριο παρουσιάστηκε η πρώτη σοβαρή εμπλοκή με την μελέτη, που έδειχνε τον δρόμο να περνά μέσα από τον ταμιευτήρα του φράγματος Τσικνιά. Αυτός ήταν και ο λόγος που το Ελεγκτικό Συνέδριο επέστρεψε αρχικά τον φάκελο του προσυμβατικού ελέγχου μέχρι να γίνουν οι απαραίτητες διορθώσεις. Στη συνέχεια η Περιφέρεια κατέθεσε προσφυγή με όλα τα νέα στοιχεία και τις τροποποιήσεις επί της χάραξης, η οποία έγινε δεκτή με την απόφαση που εκδόθηκε την περασμένη άνοιξη.

Όπως αναφέρεται στην απόφαση, η Περιφέρεια μπορεί να προχωρήσει στην υπογραφή της σύμβασης υπό δύο προϋποθέσεις: Αφενός ότι έχει ενσωματωθεί στον προϋπολογισμό η διαφορά που προέκυψε στο κόστος του έργου με την έγκριση της νέας μελέτης και αφετέρου ότι θα κηρυχθούν οι απαλλοτριώσεις. Η εκδίκαση των απαλλοτριώσεων έχει οριστεί για τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, αλλά υπάρχει η δυνατότητα να οριστεί νέα ημερομηνία το προσεχές διάστημα, αν και εφόσον το Υπουργείο στείλει τα στοιχεία με τις νέες απαλλοτριώσεις που απαιτούνται.

Παράλληλα, η Περιφέρεια κατάφερε να ξεπεράσει και το δεύτερο σοβαρό εμπόδιο που παρουσιάστηκε στην ανάθεση του έργου, όταν ομάδα αγροτών της Αγίας Παρασκευής είχε προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας ζητώντας την ακύρωση του έργου. Οι αγρότες είχαν ξεσηκωθεί κατά του έργου από τον περασμένο Σεπτέμβρη, υποστηρίζοντας ότι η χάραξη του νέου δρόμου θίγει τα συμφέροντα και καταστρέφει τις περιουσίες τους και για τον λόγο αυτό μάλιστα είχαν καταθέσει εκτός της προσφυγής, και αίτηση αναστολής κάθε ενέργειας για την έναρξη του έργου, μπλοκάροντας την εκδίκαση των απαλλοτριώσεων. 

Τον περασμένο Δεκέμβριο, κατά την εκδίκαση στο ΣτΕ, οι δικηγόροι της ομάδας των αγροτών ζήτησαν αναβολή, αλλά το δικαστήριο δεν έκανε δεκτό το αίτημά τους και η υπόθεση συζητήθηκε κανονικά. Οι ενιστάμενοι υποστήριξαν ότι δεν είχαν ενημερωθεί, όπως θα έπρεπε, από την Περιφέρεια για την χάραξη του νέου δρόμου που δημοπρατήθηκε τον περασμένο Μάιο. Όταν στην πορεία έλαβαν γνώση για την απαλλοτρίωση εκατοντάδων στρεμμάτων γης προκειμένου να εκτελεστεί το έργο, διαπίστωσαν ότι η ζημιά που θα υποστούν οι περιουσίες και κατ’ επέκταση το εισόδημά τους θα είναι μεγάλη και γι’ αυτό αποφάσισαν να προσφύγουν δικαστικώς, αλλά το ΣτΕ απέρριψε την προσφυγή, όπως έχει συμβεί και σε άλλες ανάλογες περιπτώσεις.

Όπως είναι γνωστό, η χρηματοδότηση του νέου οδικού άξονα Καλλονής – Πέτρας, 20 εκατ. ευρώ, εξασφαλίστηκε από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ και αφορά στο πρώτο τμήμα από την διασταύρωση της Αγίας Παρασκευής μέχρι την διασταύρωση προς Στύψη. Με την κατασκευή του νέου δρόμου θα βελτιωθεί σε μεγάλο βαθμό η οδική ασφάλεια για τους επισκέπτες και τους ντόπιους οδηγούς, αφού θα παρακαμφθούν οι επικίνδυνες στροφές και ταυτόχρονα θα μειωθεί η απόσταση προς όλα τα χωριά της βόρειας Λέσβου.

Ο Κ. Μουτζούρης έχει θέσει ως προσωπικό στοίχημα την δημιουργία του νέου δρόμου, που όπως τονίζει, θα αποτελέσει το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο στο νησί μας. Παρ’ όλα αυτά, όπως δηλώνει, «δεν μπορούμε να προχωρήσουμε αν δεν πάρουμε στα χέρια μας τις νέες απαλλοτριώσεις. Ενημέρωσα τον κ. Καραμανλή και τον Υφυπουργό και ευελπιστώ ότι θα έχουμε σύντομα εξελίξεις».

spot_img

More articles

spot_img
spot_img