Τρίτη, 30 Απριλίου, 2024

Δεν πληρώνουν τίποτα και κανέναν

Άρθρα & Δημοσιεύσεις

Τελευταία Άρθρα & Ειδήσεις

Για προκλητικά μεγάλο διάστημα απλήρωτες όλες οι μεγάλες εκκρεμότητες για την περιοχή μας, από τα καμένα λιοχώραφα της Βρίσας μέχρι το Μεταφορικό Ισοδύναμο και την Αμάλθεια

  • Καμία απάντηση και χρονοδιάγραμμα από τα αρμόδια Υπουργεία, με τους τοπικούς πολιτικούς φορείς να βρίσκονται… αλλού! 

Παρά το υψηλό ποσοστό που έδωσαν τα νησιά στην κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας κατά τις εκλογές του περσινού Ιουνίου, η στάση της κατά τον πρώτο χρόνο της νέας θητείας της μόνο ως τιμωρητική θα μπορούσε να χαρακτηριστεί έναντι των νησιωτών. Κι αυτό, καθώς μια σειρά από ζητήματα που ήταν βαλτωμένα και τα προηγούμενα χρόνια, συνεχίζουν τα ίδια και χειρότερα. Ειδικά για περιοχές, όπως η Λέσβος, σαν να μην έφταναν οι σοβαρές οικονομικές εκκρεμότητες για τις οποίες είναι άγνωστο πότε θα διευθετηθούν, έχουμε και το πισωγύρισμα σε μία σειρά από έργα πνοής για την περιοχή μας, τα οποία ενώ φαινομενικά έδειχναν ότι ήταν «κλειδωμένα», τώρα το ένα μετά το άλλο φεύγουν από το “κάδρο” στην άκρη, σαν να είναι ντόμινο.

Θα γεράσουν, περιμένοντας, οι δικαιούχοι

Την ίδια ώρα το Υπουργείο Ναυτιλίας εμφανίζει πλήρη αδυναμία να ανταποκριθεί στις στοιχειώδεις οικονομικές του υποχρεώσεις ως προς τις πληρωμές των επιδοτήσεων στους νησιώτες, όπως το Μεταφορικό Ισοδύναμο, το οποίο πλησιάζει στον 1,5 χρόνο οικονομικών εκκρεμοτήτων και για τους επιβάτες που ταξιδεύουν με πλοία και αεροπλάνα και για τις επιχειρήσεις, χωρίς να υπάρχει ούτε μια αχτίδα φωτός στην άκρη του τούνελ ως προς το χρόνο που θα γίνουν αυτές οι πληρωμές.  

Ειδικά για τα μεταφορικά κόστη των επιχειρήσεων να αναφέρουμε ότι ενώ παραμένει σε εκκρεμότητα όλο το 2023, δεν έχει ανοίξει ΑΚΟΜΑ ούτε η πλατφόρμα για την υποβολή των εξόδων από τους λογιστές των επιχειρήσεων για το ίδιο έτος. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ακόμα κι αν υποθέσουμε ότι η πλατφόρμα θα ανοίξει σήμερα για να υποβάλλουν τα έξοδα, θα χρειαστεί ένα διάστημα δύο μηνών για να γίνουν οι υποβολές και στη συνέχεια άλλοι τόσοι μήνες για να γίνει ο απαιτούμενος έλεγχος πριν προχωρήσει η πίστωση των λογαριασμών των δικαιούχων με τα ποσά για τα μεταφορικά κόστη! 

Με απλά λόγια οι πληρωμές για τα μεταφορικά κόστη των επιχειρήσεων από το Μεταφορικό Ισοδύναμο θα γίνουν στην καλύτερη περίπτωση το δεύτερο εξάμηνο του 2024 για το έτος 2023 και άγνωστο αν θα καταβληθούν τα συνολικά ποσά! Μάλιστα, σύμφωνα με την Ένωση Φοροτεχνικών Λέσβου, το διάστημα που διανύουμε εκκρεμούν ακόμα στις επιχειρήσεις πληρωμές από το έτος 2022, το οποίο ενώ το Υπουργείο Ναυτιλίας ανακοίνωσε ότι πλήρωσε, εντούτοις έχει αφήσει επιχειρηματίες απλήρωτους, οι οποίοι ακόμα ελέγχονται! Όμως το Μεταφορικό Ισοδύναμο εκτός από τα μεταφορικά κόστη των επιχειρήσεων αφορά και την κίνηση των επιβατών με πλοία και αεροπλάνα, πληρώνοντας περίπου 30 ευρώ το κάθε εισιτήριο για κρεβάτι στα πλοία και για αεροπορικά ταξίδια. Και αυτές οι πληρωμές βρίσκονται ακόμα στο άγνωστο, χωρίς ουδείς να μπορεί να διαβεβαιώσει πότε και ποιο διάστημα θα πληρωθεί στους επιβάτες.  

Η ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας το μόνο που κάνει μέχρι τώρα είναι να διαβεβαιώνει τους εκπροσώπους τοπικών φορέων ότι θα ομαλοποιηθούν οι πληρωμές του Μεταφορικού Ισοδύναμου, αυτό ωστόσο έχει ειπωθεί μέχρι τώρα 4-5 φορές εδώ και 1,5 χρόνο αλλά η αντιμετώπιση γίνεται χειρότερη αντί να βελτιωθεί.

Υπάρχουν επιχειρήσεις οι οποίες περιμένουν αυτά τα χρήματα για να βελτιώσουν τη ρευστότητά τους και μάλιστα να υπενθυμίσουμε ότι σχετικά πρόσφατα με ρεπορτάζ μας είχαμε αναφερθεί στον Αλιευτικό Συνεταιρισμό Αλυφαντών, ο οποίος απειλήθηκε με κατάσχεση λόγω μιας οφειλής της τάξης των 4.046 ευρώ στην Εφορία, την ώρα που έχειν λαμβάνειν από το Μεταφορικό Ισοδύναμο τουλάχιστον 10.000 ευρώ! 

Σσσς, οι εκπρόσωποί μας κοιμούνται! 

Εντύπωση προκαλεί η στάση των τοπικών πολιτικών φορέων. Αφενός μεν ο κυβερνητικός βουλευτής, Χαράλαμπος Αθανασίου, αποφεύγει να αναφερθεί σε αυτές τις εκκρεμότητες, όπως και σε άλλα σοβαρά ζητήματα, όπως είναι οι διορθώσεις του Κτηματολογίου για τις οποίες έχει δεσμευτεί και εγγράφως επανειλημμένα, αλλά περιορίζεται σε… ανεπίσημες διαρροές καθησυχασμού της κοινωνίας, αφετέρου δε και οι βουλευτές των κομμάτων της Αντιπολίτευσης δεν μπορεί κανείς να πει ότι διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους αναδεικνύοντας αυτά τα θέματα ως ζητήματα πρώτου μεγέθους. 

Σε επίπεδο αυτοδιοίκησης τα Δημοτικά Συμβούλια της Λέσβου, όπως και το Περιφερειακό Συμβούλιο Βορείου Αιγαίου, δεν δείχνουν κάποιο πολιτικό ρόλο στα γενικότερα ζητήματα, καθώς περιορίζονται σε διεκπεραίωση και διαχείριση της αυτοδιοικητικής καθημερινότητας. Και όλα  αυτά ενώ σε  τοπικό επίπεδο 2 μήνες πριν τις ευρωεκλογές η πολιτική ατζέντα παραμένει αόριστη σε μια εποχή που απουσιάζει ο πολιτικός διάλογος.

Η Αμάλθεια

Η Αμάλθεια είναι άλλο ένα μεγάλο κεφάλαιο, το οποίο αφορά την κτηνοτροφία και αποτελεί έκτακτο μέτρο ενίσχυσης των κτηνοτρόφων, προκειμένου να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν το συνεχώς αυξανόμενο κόστος των ζωοτροφών των περιόδων 2022 – 2023. Ωστόσο αν είχαν βασιστεί σε αυτήν την ενίσχυση οι κτηνοτρόφοι θα είχαν κατεβάσει ρολά στις επιχειρήσεις τους (απευθύνεται σε επαγγελματίες κτηνοτρόφους). Να θυμίσουμε ότι η ενίσχυση αυτή ξεκίνησε κατά παράδοξο τρόπο πρώτα από την Κρήτη και όταν αντέδρασαν οι άλλες νησιωτικές περιοχές εντάχθηκε η νησιωτική Ελλάδα. Ο κουμπαράς στα χαρτιά είναι 12 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η υποβολή των αιτήσεων είχε ολοκληρωθεί στις 17 Ιουλίου του 2023. Ωστόσο από τότε έχουν περάσει 9 μήνες και όχι μόνο δεν έχει καταβληθεί ούτε ευρώ, αλλά η απάντηση που δίνει το αρμόδιο υπουργείο σε ερώτηση της Νέας Αριστεράς δείχνει ότι έχουν ακόμα δρόμο μπροστά τους, καθώς ακόμα περιμένουν στοιχεία για τους ελέγχους.

Όπως αναφέρει ο υπεύθυνος αγροτικού της Νέας Αριστεράς, Στρατής Νικολάου, στα Νέα της Λέσβου: «Από την απάντηση που δόθηκε αρμοδίως στους Βουλευτές της Νέας Αριστεράς προκύπτει ότι μόλις πριν από ένα μήνα ο Οργανισμός του ΕΔΥΤΕ (Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας) ζήτησε στοιχεία, από το Υπουργείο Νησιωτικής Πολιτικής, για να προχωρήσει στους ελέγχους της σώρευσης και μάλλον ακόμα αυτά δεν έχουν δοθεί, αλλιώς στην απάντησή τους θα το ανέφεραν».

Και συνεχίζει: «Ο εμπαιγμός των κτηνοτρόφων των νησιών μας είναι γεγονός, ενώ άξιο απορίας είναι γιατί η πληρωμή ανατέθηκε στον ΕΔΥΤΕ και όχι στον ΟΠΕΚΕΠΕ που έχει τα σχετικά αρχεία και γνωρίζει την μεθοδολογία που απαιτείται για να γίνει η πληρωμή. Η μεγάλη καθυστέρηση και η αδιαφορία της κυβέρνησης είναι αδικαιολόγητη και, όπως φαίνεται, θα συνεχίσει να παρατείνεται αφήνοντας αβοήθητους και εκτεθειμένους τους κτηνοτρόφους της Λέσβου, τόσο απέναντι στις επιπτώσεις που δημιούργησε η Ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, όσο και απέναντι στις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης και των επιζωοτιών (καταρροϊκός πυρετός), που  είχαν ως αποτέλεσμα την μείωση της παραγωγής γάλακτος των αιγοπροβάτων έως και 40%.  

Εάν συνυπολογιστεί σε όλα τα παραπάνω η μείωση των ενισχύσεων της ΚΑΠ, εύκολα καταλήγει κάποιος στο συμπέρασμα ότι ο πιο δυναμικός τομέας του αγροτοδιατροφικού μας συστήματος, που είναι η κτηνοτροφία, εγκαταλείπεται πλέον στην τύχη του», υπογραμμίζει το κομματικό στέλεχος.    

Να σημειωθεί ότι το τελευταίο δεκαήμερο τα Νέα της Λέσβου δέχονται σχεδόν καθημερινά τηλεφωνήματα από κτηνοτρόφους που ρωτούν για τη συγκεκριμένη ενίσχυση, καθώς τα ποσά που αναμένεται να εισπράξουν είναι μια βοήθεια, καθώς οι κτηνοτρόφοι που έχουν μέχρι 100 πρόβατα περιμένουν 300 ευρώ, μέχρι 200 πρόβατα 550 ευρώ, μέχρι 300 πρόβατα 700 ευρώ, μέχρι 500 πρόβατα 850 ευρώ και για 501 πρόβατα και άνω το ποσό είναι 950 ευρώ. Ωστόσο οι δικαιούχοι δεν εισέπραξαν τα χρήματά τους μέχρι τώρα, με άλλα λόγια η ενίσχυση αυτή δεν επιτέλεσε το σκοπό για τον οποίο καθιερώθηκε.

Τα καμένα της Βρίσας

Περιττό να αναφερθούμε στην καθυστέρηση καταβολής των επιδοτήσεων με τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική. Αυτό είναι ένα θέμα που αναδείξαμε πρόσφατα με πρωτοσέλιδό μας καθώς η νέα επιδότηση “Οικολογικά Σχήματα” ακόμα εκκρεμεί. 

Θα σταθούμε όμως στα καμένα των Βατερών, καθώς στις 12 Μαΐου του 2023, παραμονές των εθνικών εκλογών, την ημέρα που ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επισκεπτόταν τη Λέσβο και μιλούσε στους πολίτες της Μυτιλήνης μέσα στην αγορά, ανακοινωνόταν η πληρωμή της προκαταβολής για τα χωράφια από τη Βρίσα μέχρι το Σταυρό από την καταστρεπτική πυρκαγιά στα Βατερά. 65.000 έχουν δηλωθεί ως καμένα και τότε την ημέρα που ήρθε στη Λέσβο ο πρωθυπουργός πληρώθηκε προκαταβολή 50 ευρώ για τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες και 25 ευρώ το δέντρο για τους ετεροεπαγγελματίες, ενώ αναμένεται η εξόφληση καθώς το σύνολο της αποζημίωσης ανέρχεται στα 100 ευρώ. 

Οι εκλογές τέλειωσαν, έγιναν και οι δεύτερες κάλπες και τον Αύγουστο του 2023 μετέβη στη Λέσβο κλιμάκιο του ΕΛΓΑ ολοκληρώνοντας τις εκτιμήσεις στη συγκεκριμένη περιοχή, ώστε να εξοφληθούν οι δικαιούχοι. Από τότε έχουν περάσει 8 μήνες μέχρι τώρα και όχι η εξόφληση δεν έχει πληρωθεί στους δικαιούχους, αλλά ούτε καν τους κοινοποιήθηκαν τα πορίσματα ελεγκτών για τις περιουσίες τους. Με άλλα λόγια και αυτές οι πληρωμές βρίσκονται «στον πάγο» και ενδεχομένως να δοθούν παραμονές ευρωεκλογών. Γεγονός είναι ότι εκτός από τις αποζημιώσεις του ΕΛΓΑ υπάρχουν μια σειρά από άλλα ζητήματα τα οποία δεν έχουν διευθετηθεί, όπως είναι ο κίνδυνος απένταξης Νέων Αγροτών και άλλων παραγωγών, τα χωράφια των οποίων κάηκαν και θα βγουν εκτός συστήματος επιδοτήσεων. 

Την ίδια ώρα και η μη πληρωμή αποζημιώσεων σε όσους δεν έκαναν δηλώσεις ελαιοκαλλιέργειας, πράγμα που σημαίνει ότι δεν έχουν χρήματα για να προχωρήσουν σε ανασύσταση των χωραφιών τους, όπως μας είπε ο πρόεδρος της Επιτροπής για τη Βρίσα, Νίκος Γκουγκούλιος, είναι άδικη αντιμετώπιση. Το τελευταίο καθώς όσοι είχαν νοικιασμένα τα χωράφια τους, τα οποία εν τω μεταξύ έχουν εγκαταλειφθεί από τους μισθωτές, δεν έχουν πόρους για να προχωρήσουν σε ανασύσταση.

 

spot_img

More articles

spot_img
spot_img
spot_img