Εικοσιπέντε χρόνια πέρασαν από τις πρώτες προσπάθειες που ξεκίνησε ο δήμος Μυτιλήνης για την ανάληψη ευθυνών της χερσαίας ζώνης του εμπορικού λιμανιού της πόλης, με στόχο την καλύτερη αξιοποίηση του χώρου και την προώθηση τουριστικών και εμπορικών δραστηριοτήτων. Τότε, όμως, η κυβερνητική πολιτική και οι νομικοί περιορισμοί δεν επέτρεπαν εύκολα τη μεταβίβαση δημόσιων λιμανιών σε δήμους.
Από το πηδάλιο της δημοτικής αρχής πέρασαν αρκετοί δήμαρχοι, οι οποίοι επιχείρησαν ο καθένας με τον τρόπο του να επιλύσει το πρόβλημα, αλλά οι προσπάθειές τους προσέκρουαν στο “μώλο” των αρμόδιων υπουργείων και του μετέπειτα ΤΑΪΠΕΔ.
Η παραχώρηση της χερσαίας ζώνης του εμπορικού λιμανιού και του χώρου πέριξ αυτού, αποτελεί αδήριτη ανάγκη, τόσο για την ανάπτυξη της πόλης, όσο και για την ασφάλεια των πολιτών. Το εμπορικό λιμάνι της Μυτιλήνης αποτελεί κεντρικό κόμβο οικονομικής δραστηριότητας και ανάπτυξης για τη Λέσβο. Ωστόσο, η διαχείρισή του και η ανάπτυξή του έχουν αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης μεταξύ του Δήμου Μυτιλήνης και του κράτους, με ιδιαίτερη έμφαση στην παραχώρηση του χώρου από το ΤΑΪΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου).
Κρατάει χρόνια
Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, ο Δήμος Μυτιλήνης άρχισε να εκφράζει ενδιαφέρον για την ανάληψη ευθυνών στο λιμάνι, με στόχο την καλύτερη αξιοποίηση του χώρου και την προώθηση τουριστικών και εμπορικών δραστηριοτήτων.
Μετά την κρίση της δεκαετίας του 2010, η τοπική αυτοδιοίκηση ενίσχυσε τις πιέσεις για μεγαλύτερη αυτονομία στη διαχείριση του λιμανιού. Το 2013, υπήρξαν συζητήσεις με το Υπουργείο Ναυτιλίας για πιθανή παραχώρηση, αλλά χωρίς σημαντική πρόοδο λόγω γραφειοκρατικών και οικονομικών εμποδίων.
Το 2016, με την ίδρυση του ΤΑΪΠΕΔ, η κυβέρνηση άρχισε να εξετάζει τη μεταβίβαση δημόσιων περιουσιακών στοιχείων, συμπεριλαμβανομένων και λιμανιών. Ο Δήμος Μυτιλήνης, επανέλαβε τις αιτήσεις του, υπογραμμίζοντας ότι η τοπική αυτοδιοίκηση μπορεί να διαχειριστεί αποτελεσματικότερα τον χώρο.
- 2018-2019: Ο δήμος υπέβαλε επίσημη αίτηση για παραχώρηση, με σχέδιο ανάπτυξης που περιλάμβανε τουριστικές βελτιώσεις και εμπορικές επενδύσεις.
- 2020-2022: Η διαδικασία επιβραδύνθηκε λόγω της πανδημίας και οικονομικών ανακατατάξεων. Ωστόσο, το θέμα παρέμεινε στην ατζέντα των τοπικών αρχών.
- 2023-2024: Νέες συζητήσεις με το ΤΑΪΠΕΔ και το Υπουργείο Οικονομικών, με στόχο την οριστικοποίηση της μεταβίβασης. Ο δήμος τόνισε την ανάγκη για εκσυγχρονισμό του λιμανιού και ενίσχυση της οικονομίας της Λέσβου.
Και τώρα;;
Μέχρι σήμερα, η παραχώρηση δεν έχει ολοκληρωθεί, αλλά ο Δήμος εξακολουθεί να πιέζει για μια λύση που θα του επιτρέψει να αναλάβει τον έλεγχο του εμπορικού λιμανιού. Η τοπική κοινωνία και οι επιχειρήσεις υποστηρίζουν αυτές τις κινήσεις, με την ελπίδα ότι μια δημοτική διαχείριση θα φέρει ανάπτυξη και αποτελεσματικότητα.
Η διαδικασία εξαρτάται από πολιτικές αποφάσεις, νομικά εμπόδια και οικονομικούς πόρους. Ωστόσο, η προσπάθεια του Δήμου Μυτιλήνης παραμένει ενεργή, με στόχο την τελική ενσωμάτωση του λιμανιού στην τοπική ανάπτυξη.
Μαζί ο Μουτζούρης
Τη στήριξή του στο αίτημα, μιλώντας στα Νέα της Λέσβου, εξέφρασε ο Περιφερειάρχης, Κώστας Μουτζούρης, ο οποίος μάλιστα έκανε και μία αποκάλυψη δηλώνοντας ότι έχει ζητήσει παλαιότερα να αγοράσει η Περιφέρεια ένα τμήμα του χώρου, αλλά δεν έλαβε απάντηση.
«Το υφιστάμενο κρηπίδωμα του Εμπορικού Λιμένα Μυτιλήνης, απέναντι από το My Market, αποτελεί βασικότατο συστατικό για ένα σύγχρονο λιμένα», τονίζει ο Περιφερειάρχης. Και συνεχίζει: «Κατασκευάστηκε αυθαίρετα παλιότερα και σήμερα ανήκει στο ΤΑΪΠΕΔ. Το ΤΑΪΠΕΔ οφείλει να το παραχωρήσει στο Λιμενικό Ταμείο ώστε να καταστεί δυνατή η ολοκλήρωση του MASTER PLAN του Λιμένα Μυτιλήνης και η ορθή λειτουργία από πολεοδομικής απόψεως. Το να το κρατά το ΤΑΪΠΕΔ χωρίς να το αξιοποιεί δεν προσφέρει στην ανάπτυξη της πόλεως. Σημειώνεται ότι η Περιφέρεια ζήτησε για αγορά ένα τμήμα του κρηπιδώματος και ουδέποτε το ΤΑΪΠΕΔ απάντησε. Ποιος είναι ο ρόλος του ΤΑΪΠΕΔ;».
Ο Παναγιώτης Παρασκευαϊδης
Από την πλευρά του και ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Παναγιώτης Παρασκευαΐδης, σε δήλωσή του τονίζει ότι «στηρίζω το διαχρονικό αίτημα του Δήμου Μυτιλήνης προς το ΤΑΪΠΕΔ, για παραχώρηση της χερσαίας ζώνης του εμπορικού λιμένα.
Η ζώνη αυτή είναι αναγκαία για την βελτίωση της ποιότητας ζωής στην πόλη της Μυτιλήνης, με δεδομένη την έλλειψη επαρκών χώρων στάθμευσης που καθιστούν δύσκολη την ζωή των κατοίκων και των επισκεπτών της ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες, λόγω του τουρισμού. Επιφυλάσσομαι δε μόλις μου κοινοποιηθεί το σχετικό αίτημα του Δήμου Μυτιλήνης να φέρω το θέμα στη Βουλή με ερώτησή μου προς τον αρμόδιο Υπουργό».
Να γίνει το αυτονόητο
Η παραχώρηση δημόσιων χώρων και υποδομών από το ΤΑΪΠΕΔ σε τοπικές αυτοδιοικήσεις αποτελεί μία σημαντική πολιτική για την ενίσχυση της περιφερειακής ανάπτυξης. Σε αυτό το πλαίσιο, η μεταβίβαση του χώρου στο εμπορικό λιμάνι Μυτιλήνης από το ΤΑΪΠΕΔ στον Δήμο Μυτιλήνης, είναι μία κρίσιμη εξέλιξη, η οποία μπορεί να φέρει οικονομικά, πολιτιστικά και κοινωνικά οφέλη.
Το ΤΑΪΠΕΔ διαχειρίζεται ακίνητα και υποδομές που ανήκουν στο Δημόσιο, με στόχο την αξιοποίησή τους μέσω πωλήσεων, μισθώσεων ή παραχωρήσεων. Στην περίπτωση του εμπορικού λιμανιού της Μυτιλήνης, ο συγκεκριμένος χώρος έχει αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης μεταξύ του ΤΑΪΠΕΔ και του Δήμου που το διεκδικεί.



