Κυριακή, 14 Ιουλίου, 2024

“Έπεσαν οι υπογραφές” για το φράγμα Τσικνιά


  • Η κατασκευή του έργου θα τεθεί προς έγκριση στην επόμενη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου για να προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης

Έπεσαν οι υπογραφές την Παρασκευή από τον Υπουργό Υποδομών, Χρήστο Σταϊκούρα, για την χρηματοδότηση του φράγματος Τσικνιά, όπως είχε εξαγγείλει ο πρωθυπουργός κατά την επίσκεψή του στο νησί μας τον προηγούμενο μήνα. Το μεγάλο αυτό έργο, προϋπολογισμού 116 εκατ. ευρώ, είχε μείνει στον αέρα από τον περασμένο Δεκέμβριο όταν έγινε γνωστό ότι απεντάχθηκε από το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά με τις πιέσεις του Χαράλαμπου Αθανασίου και την παραδοχή του Υπουργού ότι “είναι πολύτιμο για την κάλυψη των υδρευτικών αναγκών του νησιού μας”, τέθηκε σε προτεραιότητα και θα υλοποιηθεί από εθνικούς πόρους. Την ερχόμενη Παρασκευή, 31 Μαΐου, αναμένεται να εγκριθεί και από το Υπουργικό Συμβούλιο, για να προχωρήσει στη συνέχεια η υπογραφή της σύμβασης ανάθεσης.

Η κατασκευή του φράγματος Τσικνιά είχε δημοπρατηθεί στις αρχές του 2023 και ανάδοχος ήταν η κοινοπραξία “Άκτωρ” που προσέφερε το μεγαλύτερο ποσοστό έκπτωσης. Ενώ όλοι περίμεναν ότι οι εργασίες θα ξεκινούσαν το περασμένο φθινόπωρο, η κακοκαιρία “Daniel” που έπληξε την Θεσσαλία ήταν η αιτία για την ανακατανομή των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, και κατ’ επέκταση της χρηματοδότησης που είχε εξασφαλιστεί για το συγκεκριμένο έργο. 

Το φράγμα Τσικνιά είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα που έχουν εκτελεστεί ποτέ στη Λέσβο και η ιστορία του ξεκίνησε από το 2007 όταν έγιναν οι πρώτες συζητήσεις για την οριστική αντιμετώπιση του προβλήματος υδροδότησης στο νησί μας. Το κύριο φυσικό αντικείμενο αφορά στην ολοκλήρωση ενός αυτοτελούς και λειτουργικά ανεξάρτητου συστήματος υδροδότησης με 24.000m3/ημέρα πόσιμο νερό (στο 1ο στάδιο ανάπτυξης των έργων) της πόλης της Μυτιλήνης και των οικισμών Καλλονής και Αγίας Παρασκευής, από το φράγμα Τσικνιά. Οι μελέτες που εκπονήθηκαν όλα αυτά τα χρόνια αφορούν και στα συμπληρωματικά έργα του φράγματος για την μέση ημερήσια παροχή 40.000 κυβικών μέτρων νερού. 

 

Τα έργα

Ο αγωγός μεταφοράς του νερού από τον Τσικνιά στην Μυτιλήνη θα έχει μήκος 41,7 χλμ., ενώ προς την Καλλονή 3,7 χλμ. και την Αγία Παρασκευή 8,5 χλμ.. Η μεγαλύτερη ποσότητα νερού θα μεταφέρεται με αγωγούς σύνδεσης από το φράγμα στην Μυτιλήνη, ενώ υπολογίζεται ότι θα καλύπτεται εξ ολοκλήρου και η υδροδότηση της Καλλονής και της Αγίας Παρασκευής. Επίσης, σε δεύτερη φάση, έχει μελετηθεί η δυνατότητα κάλυψης των αναγκών στον Πολιχνίτο και την Γέρα.

Πιο αναλυτικά, η εργολαβία περιλαμβάνει την κατασκευή του φράγματος Τσικνιά μαζί με τον ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό, την εγκατάσταση επεξεργασίας νερού (ΕΕΝ) του ταμιευτήρα του φράγματος Τσικνιά και την δοκιμαστική λειτουργία, την κατασκευή του κτιρίου του κεντρικού αντλιοστασίου με τον Η/Μ εξοπλισμό άντλησης έως τις δεξαμενές Αγ. Παρασκευής (υφιστάμενη), Καλλονής (νέα) και δεξαμενή φόρτισης προς τη δεξαμενή Γυαλί (νέα), των δεξαμενών Καλλονής (500m3) και νέας δεξαμενής 3.000 m3 στη θέση Γυαλί, της δεξαμενής φόρτισης, των αγωγών υδραγωγείου, του κεντρικού αντλιοστασίου – νέας δεξαμενής Αγ. Παρασκευής, του κεντρικού αντλιοστασίου – νέας δεξαμενής Καλλονής, του κεντρικού αντλιοστασίου – νέας δεξαμενής στη θέση Γυαλί και της νέας δεξαμενής Γυαλί στην πόλη της Μυτιλήνης. 

Επίσης, προβλέπεται η κατασκευή του Κέντρου Παρακολούθησης και Ελέγχου της λειτουργίας της εγκατάστασης επεξεργασίας νερού και τηλεχειρισμού του Η/Μ εξοπλισμού του συνόλου των έργων. Στο αντικείμενο της εργολαβίας περιλαμβάνεται τέλος και η λειτουργία – συντήρηση του έργου για 24 μήνες μετά τη βεβαίωση περαίωσης.

Το πρόγραμμα εκτέλεσης έργων αρμοδιότητας του Υπουργείου Υποδομών περιλαμβάνει ένα μεγάλο αριθμό έργων βασικής υποδομής της χώρας στο οποίο εντάχθηκαν τόσο τα εξελισσόμενα έργα όσο και εκείνα που κρίθηκαν απαραίτητα, προκειμένου η χώρα να αποκτήσει την απαραίτητη υποδομή που θα συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη και τη κοινωνική συνοχή. Στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται επίσης σημαντικά τμήματα του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (οδικοί άξονες, σιδηρόδρομοι, λιμένες και αεροδρόμια) και λοιπά βασικά έργα, κυρίως οδικοί άξονες, που έχουν σε μεγάλο βαθμό διαλειτουργικό χαρακτήρα και σε κάθε περίπτωση αποτελούν αναπτυξιακές δράσεις υψηλής προτεραιότητας για την επιτάχυνση της οικονομικής ανάπτυξης.

spot_img

More articles

spot_img
spot_img
spot_img