- Συνεχίζει να αποτελεί μια κουκίδα στο χάρτη το Βόρειο Αιγαίο παρά τα μεγάλα λόγια για την αναπτυξιακή ενίσχυση
- Σε ρόλο απλού παρατηρητή η Αυτοδιοίκηση για τα όσα σοβαρά συμβαίνουν στην κατανομή των πόρων από τα επιχειρηματικά προγράμματα
Την ώρα που το Βόρειο Αιγαίο έχει μέσα από τα επιχειρηματικά προγράμματα του ΕΣΠΑ να ανταγωνιστεί την Κρήτη και άλλες περιοχές καθώς έτσι όπως έχει γίνει η κατηγοριοποίηση αντλεί πόρους από την ίδια δεξαμενή, “χαστούκι” για τους τοπικούς εκπροσώπους αποτελεί η μη ένταξη ΟΥΤΕ ΕΝΟΣ φακέλου στον προηγούμενο κύκλο του αναπτυξιακού νόμου σε αντίθεση με άλλες περιοχές της Ελλάδας, όπως το Νότιο Αιγαίο και η Κρήτη. Αν και η μη ένταξη των 6 επιχειρηματικών σχεδίων είχε ξεκαθαρίσει τον προηγούμενο χρόνο, παρά τις ελπίδες που υπήρχαν για ανατροπή, αυτό πλέον φαίνεται ότι είναι οριστικό καθώς ουδείς μέχρι τώρα έχει ασχοληθεί με αυτήν την αδικία.
Ούτε ένα στα έξι
Από το Βόρειο Αιγαίο υποβλήθηκαν στον προηγούμενο κύκλο 6 φάκελοι από επιχειρήσεις και οι έξι, αφορούν ξενοδοχειακές μονάδες για εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση, κάτι που έχει ανάγκη η περιοχή μας. Ο συνολικός προϋπολογισμός, όπως θα δείτε παρακάτω και των 6 προτάσεων που κατατέθηκαν από τα ξενοδοχεία του Βορείου Αιγαίου, όλες μαζί ισοδυναμούν με μία πρόταση από τις άλλες περιοχές, όπως το νότιο Αιγαίο και την Κρήτη, ωστόσο ούτε μία δεν κατάφερε να ενταχθεί.
Η σχετική απάντηση είναι ότι οι προτάσεις αυτές έμειναν χαμηλότερα στη βαθμολογία σε σχέση με άλλες που προηγήθηκαν και αυτό έχει μία απόλυτα λογική βάση. Το παράλογο είναι ότι η βαθμολογία αυτή έχει οδηγήσει το 47% του προϋπολογισμού του προηγούμενου κύκλου του αναπτυξιακού νόμου σε ξενοδοχεία της Κρήτης και της Δωδεκανήσου με την υπόλοιπη Ελλάδα να… βλέπει από μακριά! Ενώ θα περίμενε κανείς καθώς πρόκειται για αναπτυξιακό νόμο να υπάρξει μια ποσοστιαία κατανομή ανά περιοχή και να μην αδικηθεί καμία περιφέρεια, καθώς αδικίες υπήρξαν και στην Πελοπόννησο.
Τα ξενοδοχεία που επιχείρησαν να ενταχθούν στον αναπτυξιακό νόμο δεν μπορούν να μπουν σε προγράμματα του ΕΣΠΑ που είναι χαμηλότερου προϋπολογισμού και αυτό σημαίνει ότι έχασαν την ευκαιρία της αναβάθμισης και θα πρέπει να ελπίζουν στους επόμενους κύκλους. Άλλωστε αυτό που ουδέποτε έχει τεθεί σοβαρά επί τάπητος από την περιοχή μας είναι το λεγόμενο αναπτυξιακό ισοδύναμο, δηλαδή ότι θα πρέπει ο αναπτυξιακός σχεδιασμός να γίνεται με βάση τις δυνατότητες που έχει κάθε περιοχή, δεδομένου ότι εκ των πραγμάτων οι επιχειρήσεις της Λέσβου και του Βορείου Αιγαίου γενικότερα δεν μπορούν να ανταγωνιστούν το ανεπτυγμένο Νότιο Αιγαίο και την Κρήτη με τα τεράστια ξενοδοχεία.
Προσέξτε όμως μία λεπτομέρεια: Στα επιδοτούμενα επιχειρηματικά προγράμματα μέσω του ΕΣΠΑ, το Βόρειο Αιγαίο κατατάσσεται στην ίδια κατηγορία με την Κρήτη στο χάρτη των περιφερειακών ενισχύσεων. Με απλά λόγια καλούμαστε να τρέξουμε στον ίδιο δρόμο εμείς με την Κρήτη ως περιοχές, που βρισκόμαστε σε μεταβατικό στάδιο για να περάσουμε από την υστέρηση στην ανάπτυξη. Δηλαδή το Κράτος θεωρεί σε αναπτυξιακό επίπεδο το Βόρειο Αιγαίο ίδιο με την Κρήτη ή για να το αντιστρέψουμε την Κρήτη ότι έχει τα μειονεκτήματα του Βορείου Αιγαίου!
Πολιτικό το ζήτημα
Αν και για ένα τέτοιο θέμα θα περίμενε κανείς τη συντονισμένη αντίδραση του Συνδέσμου Συμβούλων Επιχειρήσεων Βορείου Αιγαίου, ο οποίος υποτίθεται ότι ιδρύθηκε για να αναδεικνύει αυτά τα ζητήματα και να προλαμβάνει, προκαλεί εντύπωση ότι αναδεικνύεται και μάλιστα κατόπιν εορτής από το γραφείο Συμβούλων Επιχειρήσεων ΕΥ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ του Σπύρου Ευστρατίου και του Θανάση Νιάρχου. Όπως αναφέρουν με την πρόσφατη ανακοίνωση των εγκρίσεων των επενδυτικών σχεδίων του Αναπτυξιακού Νόμου 4887, η περιοχή του Βορείου Αιγαίου όχι μόνο βρέθηκε μπροστά σε μια δυσάρεστη έκπληξη, αλλά και με ένα επίσης τεράστιο ερωτηματικό όσον αφορά το παρόν και το μέλλον των επενδύσεων στην περιοχή μας.
Ο λόγος είναι ότι δεν εγκρίθηκε ΚΑΜΙΑ επένδυση που υποβλήθηκε στις προηγούμενες προκηρύξεις του αναπτυξιακού νόμου στην τοπική υπηρεσία, η οποία προφανώς έκανε αυτό που έπρεπε για να ενταχθούν όσο το δυνατόν περισσότερες προτάσεις, οι αποφάσεις όμως λαμβάνονται από αλλού ως προς τη χρηματοδότηση. Το ζήτημα είναι πολιτικό και όχι τεχνικό.
Πιο συγκεκριμένα δεν εγκρίθηκε κανένα από τα Τουριστικά Επενδυτικά Σχέδια που έχουν υποβληθεί στον Α’ κύκλο του Ν. 4887 και αφορούν το Βόρειο Αιγαίο (6 επενδυτικά σχέδια με Δημόσια Δαπάνη 2,5 εκατ. ευρώ μόνο).
Επισημαίνεται ότι εγκρίθηκαν πολλά επενδυτικά σχέδια σε Νότιο Αιγαίο και Κρήτη με Δημόσια Δαπάνη 2,5 – 4 εκατ. ευρώ το καθένα, ενώ για όλο το Βόρειο Αιγαίο αυτή ήταν 2,5 εκατ. ευρώ!
Οι δυο μελετητές διαπιστώνουν ότι με τον τρόπο αυτό η «μικρή» επιχειρηματικότητα στο Βόρειο Αιγαίο οδηγείται σε αφανισμό, ενώ ζητούν εφόσον η Πολιτεία αναγνωρίζει την ανάγκη της ενίσχυσης των νησιών του Αιγαίου να ληφθεί μέριμνα ώστε να εγκριθούν τα Τουριστικά Επενδυτικά Σχέδια που έχουν υποβληθεί στον Α’ κύκλο του Ν. 4887 από το Βόρειο Αιγαίο (6 επενδυτικά σχέδια με Δημόσια Δαπάνη 2,5 εκατ. ευρώ μόνο) και αφορούν αποκλειστικά εκσυγχρονισμούς ξενοδοχείων του Βορείου Αιγαίου.
Επίσης να αποδίδεται και στην περιοχή μας η μέγιστη ένταση ενίσχυσης σε Επιδότηση Κεφαλαίου (και όχι μόνο σε φορολογική απαλλαγή), όπως και στις άλλες παραμεθόριες περιοχές και να ληφθεί μέριμνα ώστε τα νησιά του Βορείου Αιγαίου να αναγνωρίζονται ως παραμεθόριες περιοχές (όπως και οι άλλες παραμεθόριες περιοχές της Μακεδονίας και της Θράκης).
Από τα παραπάνω είναι προφανές ότι το Βόρειο Αιγαίο, το οποίο κατά τα άλλα άπαντες… χτυπούν στην πλάτη δηλώνοντας ότι «το αγαπούν και αγωνίζονται για να αναπτυχθεί», συνεχίζει να αποτελεί μια κουκίδα στο χάρτη. Οι Βουλευτές κάνουν προσπάθειες καταφέρνοντας μέσα από τις πιέσεις τους να αμβλύνουν τις γωνίες και να επιλύουν ζητήματα. Ωστόσο τέτοια θέματα οφείλει πρώτα από όλα να τα αναδεικνύει η Αυτοδιοίκηση, η οποία έχει πρωτίστως πολιτικό ρόλο και εν προκειμένω η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση, η οποία δυστυχώς χρόνια τώρα παρουσιάζει ένα κενό ως προς την ενασχόλησή της με αυτά τα ζητήματα.
Είναι ενδεικτικό ότι καμία παρέμβαση της Περιφέρειας δεν έχει δημοσιευθεί για τα επιχειρηματικά προγράμματα και την κατηγοριοποίηση του Βορείου Αιγαίου τα προηγούμενα χρόνια με την Κρήτη. Κανένα διάβημα δεν έχει δημοσιοποιηθεί για τα άλλα θέματα επιχειρηματικού αναπτυξιακού ενδιαφέροντος. Και σαν να μην έφταναν τα παραπάνω, η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου υπερηφανεύτηκε για την αύξηση των πόρων του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος (ΠΕΠ) Βορείου Αιγαίου και ενώ τον Ιούνιο του 2017 από τις Βρυξέλλες ο τότε πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, είχε δεσμευτεί δημόσια για διπλασιασμό του ΠΕΠ ενημερώνοντας μάλιστα ενώ είχε δίπλα του τη Γερμανίδα Καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ τηλεφωνικά την τότε Περιφερειάρχη Χριστιάνα Καλογήρου, όταν όμως ήρθε η ώρα να κατανεμηθεί το ΕΣΠΑ με άλλη κυβέρνηση, μάς έδωσαν μία γενναία αύξηση και απλά αθέτησαν την υπόσχεση προκατόχων τους, ενώ η Περιφέρεια με την πρώτη Περιφερειακή Αρχή του κ. Μουτζούρη δήλωσε και ικανοποιημένη για την αύξηση που έλαβε αντί του διπλασιασμού που θα έπρεπε.
Με αυτά τα δεδομένα έχουμε φτάσει στο Βόρειο Αιγαίο του μεταναστευτικού και των ΚΥΤ που… άπαντες στηρίζουν στα λόγια από την Αθήνα όμως δεν μπορεί να ενταχθεί ούτε μια ξενοδοχειακή επένδυση εκσυγχρονισμού στον αναπτυξιακό νόμο. Κι αυτό όταν τα λεφτά που διεκδικούν οι επιχειρήσεις του Βορείου Αιγαίου ως επιχορήγηση είναι ψιχία μπροστά στον πακτωλό που απορροφούν οι μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες της Δωδεκανήσου και της Κρήτης.
ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ
Για να μην απορούμε…
Από το 2010 τα Νέα της Λέσβου έχουν αναδείξει με πρωτοσέλιδα ρεπορτάζ τους την αδικία σε βάρος του Βορείου Αιγαίου, να κατηγοριοποιείται στην ίδια πλευρά του χάρτη των περιφερειακών ενισχύσεων με την Κρήτη και τα Ιόνια νησιά. Ποια σχέση θα μπορούσαμε να έχουμε εμείς σε αναπτυξιακό επίπεδο άραγε για να αντλούμε πόρους από την ίδια δεξαμενή; Παρά τα ρεπορτάζ μας ουδείς ασχολήθηκε σοβαρά να βγει διεκδικητικά προς την κεντρική εξουσία και να απαιτήσει να αποδοθούν τα του Καίσαρος τω Καίσαρι. Με εξαίρεση τον πρώην πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Λέσβου, Περικλή Αντωνίου, που ακόμα και στις μέρες μας επιμένει με έγγραφά του στα Υπουργεία των Αθηνών να τονίζει αυτό το πρόβλημα, αλλά ποιος ακούει έναν πρώην πρόεδρο;
Άλλοι θα έπρεπε να είχαν βγει μπροστά γι’ αυτά τα ζητήματα και δεν το έκαναν. Να γιατί φτάσαμε τώρα στο άλλο άκρο να υποβάλλονται όλες και όλες 6 προτάσεις από το Βόρειο Αιγαίο στον αναπτυξιακό νόμο, που είναι ένα δύσκολο χρηματοδοτικό περιβάλλον, και να μην εντάσσεται καμία. Προφανώς οι ευθύνες γι’ αυτό έχουν ονοματεπώνυμο και διεύθυνση, αλλά και πάλι κανείς δεν θα ασχοληθεί γιατί έτσι έχουμε μάθει σε αυτόν τον τόπο. Η δημοσιότητα δόθηκε από ένα ιδιωτικό μελετητικό γραφείο, ενώ θα περίμενε κανείς να είχε βγει με επιστολή και να κατακεραυνώσει τους κυβερνώντες ο Σύνδεσμος Μελετητών, κάτι που δεν έγινε ίσως για να μην διαταραχθούν οι πολιτικές ισορροπίες. Το δίχως άλλο το θέμα της μη ένταξης των 6 ξενοδοχείων έπρεπε να έχει αναδειχθεί εδώ και μήνες από το Σύνδεσμο Μελετητών.
Στρατής Σαμιώτης