Η γραμμή και το (ιστορικό) γράμμα

Διαχρονικές φόρμες για το Χειμώνα 17/18

Η μόδα ανέκαθεν είχε ως κινητήρια δύναμη το στοιχείο της αλλαγής. Σε περιόδους παγκόσμιας κρίσης όμως τι συμβαίνει στο κιβώτιο ταχυτήτων της;

Crisis style

Στην κοιτίδα της σύγχρονης τεχνολογίας, Silicon Valley (έδρα της Apple, του Facebook και του Netflix) η επίσημη στολή των νεαρών επενδυτών παραμένει εδώ και ένα χρόνο στη σκονισμένη της κοστουμιέρα.
Στο ετήσιο συνέδριο της Allen & Co στη Sun Valley, οι “μάγοι” των μέσων επικοινωνίας και του επιχειρηματικού κόσμου εμφανίστηκαν φέτος με μια λιγότερο αυστηρή και πιο σπορ εκδοχή του ανδρικού κοστουμιού. Ένα μάλλινο γιλέκο μαζί με ένα casual button down πουκάμισο, αποτελούν τη νέα ανεπίσημη αμφίεσή τους. Το κλασικό business σακάκι βρίσκεται “υπό πίεση” και το banker style της Wall Street, το πιο ισχυρό ενδυματολογικό πρότυπο των τελευταίων ετών, μοιάζει να καταρρίπτεται.

Νέες αξίες – Νέα γραμμή

Σε έναν κόσμο από swipes και likes, τα χαρτονομίσματα φαίνονται passé και οι συναλλαγές ήδη πραγματοποιούνται με άυλο τρόπο. Στα ίχνη του νέου νομίσματος, η αξία των νέων προϊόντων αποκτά διαφορετικό προσανατολισμό. Κάθε φορά που επενδύουμε σε αγορές, δίνουμε μια ψήφο στον νέο κόσμο που θέλουμε. Οι καταναλωτές προτιμούν να επενδύουν σε αντικείμενα που προσδίδουν προστιθέμενη αξία στην ποιότητα ζωής τους και δεν καταλαμβάνουν απλώς χώρο στην καθημερινότητα.

Η επανάσταση μιας “αργής μόδας” διαδέχεται σήμερα την εμμονή μας με την ταχύτητα. Απολαμβάνουμε περισσότερα και διακρίνουμε κάθε μικρή, σημαντική λεπτομέρεια όταν μια ταινία προβάλλεται σε slow motion. Αυτό εκδηλώνεται σε κάθε νέο αντικείμενο του design και ενισχύει τη διαχρονική του αξία. Οι συμβατικοί κανόνες λυγίζουν, αλλά δεν σπάνε. Το κλασικό διαταράσσεται, οι φόρμες απλουστεύονται, τα όρια θολώνουν, οι λεπτομέρειες τονίζονται. Οι παραγωγικές ταχύτητες και οι στυλιστικοί θόρυβοι χαμηλώνουν. Η νέα συνθήκη του slow fashion έχει φέρει μεγαλύτερη διάρκεια στα προτεινόμενα στυλ. Είναι η νέα ηθική.

Γράμμα… από την ιστορία

Jean Patou (1929)

Ένα εμβληματικό σύνολο του γάλλου σχεδιαστή Jean Patou από το 1929, δεσπόζει στο κέντρο του ατελιέ του στο Παρίσι. Αποτελείται από μια πλεκτή φόρμα με φαρδιά παντελόνα και μια κομψή κάπα από πάνω. Κατά τη χρονιά αυτή, που επισκιάστηκε από την πτώση της Wall Street και σήμανε την οικονομική ύφεση της επόμενης δεκαετίας, πολλοί οίκοι μόδας στο Παρίσι έκλεισαν. Οι σχεδιαστές που παρέμειναν ενεργοί, ήταν αντιμέτωποι με μια μεγάλη πρόκληση. Τι γραμμή θα έδιναν στα νέα ρούχα;

Η γραμμή είναι ο θεμέλιος λίθος του σχεδιασμού. Θέτει τους κανόνες του παιχνιδιού. Πάνω σε αυτή βασίζονται τα σύγχρονα κομμάτια των σχεδιαστών που ξεχωρίζουν για τη δεξιοτεχνία, την κομψότητα και τη δημιουργικότητά τους. Η εξέλιξη της σχεδιαστικής γραμμής στη μόδα συχνά συνδέεται  με κάποιο σχήμα (π.χ. κύβος, κύλινδρος, κώνος), ενώ άλλες φορές παραπέμπει σε κάποιο γράμμα της αλφαβήτου (π.χ. γραμμή Α, γραμμή Χ, γραμμή Ι), ανάλογα με τα σημεία στα οποία δίνει έμφαση επάνω στο ανθρώπινο σώμα. Σε κάθε περίπτωση, η σιλουέτα “θα πρέπει να μπορεί να διαβάζεται όμορφα από μακριά”, σημείωνε ο Paul Poiret, άλλος ένας ιστορικός πρωτεργάτης του στυλ.

Η μόδα του 20ού αιώνα αποτελεί ένα μικρό ταξίδι στις γραμμές και τη διαχρονική δύναμη του στυλ. Οι σχεδιαστές απελευθέρωσαν τη γυναικεία σιλουέτα από τις άβολες φόρμες και τα άκαμπτα υφάσματα. Το στυλ garçonne έφερε έναν πρωτόγνωρο αέρα φρεσκάδας μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο και υπέγραφε ανακωχή στον αυστηρό διαχωρισμό των δυο φύλων. Η Coco Chanel επέβαλε τα παντελόνια – το κατεξοχήν σύμβολο της ανδρικής ενδυμασίας – και τα ανάλαφρα jersey κατά τη δεκαετία του ’20. Η κυλινδρική γραμμή στα chic και πρακτικά sportswear της Schiaparelli, του Patou και του Hermès συνόδευε την ενεργό συμμετοχή των γυναικών στην εργασία και τα σπορ.

Έκτοτε τα δάνεια από την ανδρική γκαρνταρόμπα συσχετίστηκαν με τη δυναμική γοητεία του ανδρόγυνου ύφους από τον Yves Saunt Laurent ή τη νέα μορφή αυθεντίας στα νεανικά, luxury κοστούμια των Giorgio Armani και Calvin Klein. Στις διεθνείς πασαρέλες σήμερα, ο οίκος Balenciaga δίνει μια αποδομημένη μορφή του ανδρικού κοστουμιού με υπερβολή στις αναλογίες. Τέλος, Burberry, Balmain και Gucci συχνά παρουσιάζουν από κοινού την ανδρική με τη γυναικεία συλλογή τους, αφήνοντας στο παρελθόν τα αυστηρά κριτήρια.

Retro σύνθεση 

Παρελθόν, παρόν και μέλλον θέτουν σε πρώτο πλάνο για το φετινό Χειμώνα 17/18 το ασφαλές κλασικό στυλ με μια αίσθηση νεωτερικότητας. Ένα διακριτικό νεύμα στις δεκαετίες φέρνει μια λεπτή κινηματογραφική ποιότητα. Ταυτόχρονα ενθαρρύνει μια γενναία δεύτερη ματιά στα αντικείμενα που ήδη κατέχουμε και τις μικρές τους ιστορίες μέσα από την επιδιόρθωση, την επανάχρηση ή την ανακύκλωση, όπου αυτή είναι εφικτή.

Πρόκειται να αποδώσει ή μήπως γράφουμε μια ακόμη ελεγεία στο στυλ, όπως το γνωρίζουμε; Η νέα προσέγγιση του διαχρονικού ύφους είναι μια προσπάθεια για συμβολή στην αλλαγή. Μοιάζει με μια αιώνια, ατέλειωτη ιδέα με την οποία μπορεί καθένας να δημιουργήσει τη δική του αφήγηση, αποδεικνύοντας πως η μόδα δεν αποτελεί μια επαναλαμβανόμενη ιστορία, αλλά μια δημιουργική συνεισφορά στη σύγχρονη πραγματικότητα.

Κομμάτια-κλειδιά στα ίχνη της τάσης: Πειραγμένες αναλογίες σε κλασικά κομμάτια υψηλής ραπτικής με μια σπορ διάθεση. Αρχιτεκτονημένη σιλουέτα με απλές, καθαρές A γραμμές σε χαλύβδινα ή μαλακά γκρι και υφές εμπνευσμένες από το αστικό τοπίο. Ανανεωμένα γεωμετρικά σχέδια στα υφάσματα με ανεξάντλητες πιθανότητες σε λευκό-μαύρο. Φαρδιά pyjama παντελόνια σε luxe μάλλινα tweed υφάσματα. Φορέματα και θηλυκά top με βολάν αποδομούνται με raw edge τελειώματα για ένα πιο “σκληρό” look. Ιστορικές αναφορές με ανάλαφρα cupro ή jersey τουνίκ φορέματα σε οικεία, retro χρώματα. Πρακτικά jackets με statement λεπτομέρειες στα κουμπιά/κουμπώματα. Ανασχηματισμένα πανωφόρια από ανακυκλωμένες υφαντές λωρίδες ή δίχρωμα μελανζέ νήματα. Άνετες φόρμες σε ύφος work-homewear και αποχρώσεις “σε σίγαση” για κομμάτια που διαπερνούν το τεστ του χρόνου.