- Για αριθμό φοιτητών κοντά σε αυτόν που εξασφαλίζει ποιοτική εκπαίδευση κάνει λόγο για τα περισσότερα τμήματα η Πρυτάνισσα Χρυσή Βιτσιλάκη
Επιβεβαιώθηκαν σε μεγάλο βαθμό οι φόβοι ότι η εφαρμογή της ελάχιστης βάσης εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θα έχει ως αποτέλεσμα, μεταξύ άλλων, έναν μεγάλο αριθμό κενών θέσεων και στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Όπως προκύπτει από την ανακοίνωση των βάσεων την Παρασκευή, η σημαντική άνοδός τους συνδυαστικά με την εφαρμογή της Ε.Β.Ε., έχει ως αποτέλεσμα τη δραματική μείωση του αριθμού επιτυχόντων. Μείωση που θα πρέπει να ανοίξει πιο έντονα από ποτέ τη συζήτηση για τις προοπτικές βιωσιμότητας κάποιων τμημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, την ίδια στιγμή, όμως, που από την Πρυτανεία δίνεται και μια θετική προσέγγιση πάνω στο σχετικό ζήτημα.
Πιο συγκεκριμένα, σε σχέση με το 2020 οι βάσεις εισαγωγής (του 90% των ΓΕΛ) στα Τμήματα του Πανεπιστημίου Αιγαίου στη Μυτιλήνη σημείωσαν άνοδο, που κατά μέσο όρο ξεπέρασε το 59%, με κάποιες περιπτώσεις η διαφορά ανάμεσα στη φετινή και την περσινή χρονιά να είναι χαοτική. Στο Τμήμα Γεωγραφίας από τα 3.950 μόρια το 2020 η βάση εκτοξεύτηκε στα 7.686 μόρια φέτος (+94,6%) και στο Τμήμα Περιβάλλοντος από τα 4.300 στα 9.997 (+132,5%). Μικρότερη η άνοδος που είχαμε στο Τμήμα Ωκεανογραφίας και Θαλάσσιων Βιοεπιστημών με 6.400 μόρια πέρυσι και 9.048 φέτος (+41,4%), το Τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας, που από τα 7.100 μόρια πέρυσι έφτασε στα 8.526 φέτος (+20,1%), το Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας με 7.750 μόρια πέρυσι και 8.303 μόρια φέτος (+7,1%). Το μόνο τμήμα στο οποίο σημειώθηκε μικρή έστω πτώση ήταν αυτό της Κοινωνιολογίας, με τη φετινή βάση να διαμορφώνεται στα 8.865 μόρια έναντι των περσινών 9.125 (-2,8%).
Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στα τμήματα των άλλων νησιών με δύο περιπτώσεις ωστόσο να είναι αξιοσημείωτες. Αναφερόμαστε σε εκείνη του Τμήματος Μαθηματικών στη Σάμο, όπου φέτος η βάση είναι στα 9.708 μόρια αντί των 3.125 πέρυσι (+210,7%), αλλά και του Τμήματος Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων στο ίδιο νησί, με τη φετινή βάση στα 9.203 μόρια αντί των 3.150 το 2020 (192,2%).
Κενές θέσεις
Αποτέλεσμα του νέου συστήματος και της σημαντικής ανόδου των βάσεων είναι η δραματική πτώση του αριθμού των επιτυχόντων στα Πανεπιστημιακά τμήματα της Λέσβου. Από τις 1.016 διαθέσιμες θέσεις, αυτές που αρχικά καλύπτονται είναι μόλις οι 474. Πρόκειται για ένα εξαιρετικά χαμηλό νούμερο, αφού οι επιτυχόντες είναι 40% λιγότεροι σε σχέση με πέρυσι, όταν καλύφθηκε το σύνολο από τις 788 διαθέσιμες θέσεις. Και όλα αυτά, χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη το γεγονός ότι ένα σημαντικό ποσοστό υποψηφίων, παρά το ότι πέτυχε την εισαγωγή του σε ένα Τμήμα τελικά δεν εγγράφεται σε αυτό.
Εντονότερο είναι το πρόβλημα στο Τμήμα Περιβάλλοντος, όπου πέτυχαν την εισαγωγή τους μόλις 5 φοιτητές και φοιτήτριες, ενώ ήταν διαθέσιμες 151 θέσεις. Στο Τμήμα Ωκεανογραφίας και Θαλάσσιων Βιοεπιστημών πέτυχαν 34 υποψήφιοι για τις 106 θέσεις, από 57 επιτυχόντες έχουν τα Τμήματα Γεωγραφίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας για τις 177 και 261 θέσεις αντίστοιχα, ενώ τα Τμήματα Κοινωνιολογίας και Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας είναι τα μόνα που κάλυψαν το 100% των διαθέσιμων θέσεων, που ήταν 194 και 127 αντίστοιχα.
Συνολικά στα τμήματα του Πανεπιστημίου Αιγαίου, φέτος ήταν διαθέσιμες 3.554 θέσεις με τον αριθμό των επιτυχόντων σε αυτά να είναι 1.690 άτομα.
Θετικά & αρνητικά
«Επιβεβαιώθηκε η αναμενόμενη μείωση του αριθμού των επιτυχόντων στα περιφερειακά Πανεπιστήμια, μεταξύ των οποίων και το δικό μας», είπε στα «ΝΕΑ της Λέσβου» η Πρυτάνισσα, Χρυσή Βιτσιλάκη, σχολιάζοντας τις κενές θέσεις που προκύπτουν έπειτα από την ανακοίνωση των φετινών βάσεων εισαγωγής. Την ίδια στιγμή, όμως, δίνει και μια θετική χροιά σε κάποιες από τις πλευρές του ζητήματος, που έχει να κάνει με το επίπεδο της εκπαίδευσης.
«Το θετικό στοιχείο είναι πως στα περισσότερα τμήματα του Πανεπιστημίου Αιγαίου έχει πετύχει την εισαγωγή του αριθμός υποψηφίων, που είναι κοντά στον αριθμό που διαχρονικά ζητάμε να έχουμε, έτσι ώστε να μπορούμε να παρέχουμε ποιοτική εκπαίδευση» σημείωσε η ίδια, επισημαίνοντας πως στρατηγική των τελευταίων αρκετών ετών από το Υπουργείο ήταν η συνεχής αύξηση του αριθμού των φοιτητών στα πανεπιστημιακά τμήματα. «Βέβαια υπάρχουν τμήματα που έχουμε εξαιρετικά χαμηλότερο αριθμό επιτυχόντων, για τα οποία θα μελετήσουμε και θα αξιολογήσουμε τα δεδομένα» προσθέτει, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στο Τμήμα Περιβάλλοντος, όπου παρά το γεγονός ότι ο πλανήτης μας βιώνει τη μεγαλύτερη κλιματική κρίση, το συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο δεν φαίνεται να προσελκύει το ενδιαφέρον των παιδιών, όχι μόνο στη Μυτιλήνη, αλλά γενικότερα στα αντίστοιχα τμήματα στην Ελλάδα. «Ενδεχομένως να μην μπορούμε να περάσουμε κάτι σωστά στα παιδιά. Πρέπει να το μελετήσουμε αυτό», συμπληρώνει.
Η κ. Βιτσιλάκη τονίζει, ωστόσο, πως η στρατηγική δημιουργίας νέων τμημάτων σε όλη τη χώρα επηρέασε σημαντικά και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, αφού νεοϊδρυθέντα τμήματα όχι απλά είναι παρεμφερή με υπάρχοντα τμήματα στα νησιά, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις αντιγράφεται ακόμη και το πρόγραμμα σπουδών τους. Σαν αποτέλεσμα, είναι αναπόφευκτη η «διαρροή» σε τμήματα εκτός Πανεπιστημίου Αιγαίου, υποψήφιων φοιτητών και φοιτητριών, που ενδιαφέρονται να σπουδάσουν συγκεκριμένο αντικείμενο.
«Σε κάθε περίπτωση για εμάς ξεκινά μια νέα μέρα. Με τα συγκεκριμένα δεδομένα θα συνεχίσουμε να παρέχουμε ποιοτική και προσωποποιημένη εκπαίδευση, όπως κάνουμε ήδη, αξιολογώντας όμως και τα ζητήματα που προκύπτουν στα λίγα τμήματα που έχουν λίγους επιτυχόντες», κατέληξε η Πρυτάνισσα του Πανεπιστημίου.
Διαφορετική χρονιά
Αν κάτι αξίζει να σημειωθεί, ωστόσο, είναι πως εκτός εξαιρετικού απροόπτου η φετινή χρονιά θα διαφέρει σημαντικά από την περσινή. Ακόμη κι αν ο αριθμός των επιτυχόντων στα τμήματα της Λέσβου είναι αισθητά χαμηλότερος, παίζει σημαντικό ρόλο πως φέτος θα… δούμε αυτούς τους φοιτητές στο νησί μας, καθώς στο νέο ακαδημαϊκό έτος η εκπαιδευτική διαδικασία θα είναι ξανά διά ζώσης. Όπως αντίστοιχα περιμένουμε να δούμε και τους φοιτητές και φοιτήτριες, που πέρασαν και εγγράφηκαν πέρυσι στα τμήματα του Πανεπιστημίου Αιγαίου στη Μυτιλήνη, αλλά εξαιτίας της καραντίνας και της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, είτε δεν ήρθαν εδώ, είτε έμειναν στην πόλη για πολύ μικρό διάστημα.