- Οι θιγόμενοι πολίτες ζητούν επαναχάραξη του δρόμου με νέα μελέτη από το Υπουργείο Υποδομών
Με σαφείς αιχμές για εξυπηρέτηση συμφερόντων, αλλά και καταγγελίες για την εκπόνηση μιας μελέτης που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα και αποκρύπτει ολόκληρες περιουσίες, περπάτησαν την Παρασκευή βήμα – βήμα τη σχεδιαζόμενη χάραξη της Νότιας Παράκαμψης Μυτιλήνης τα μέλη της Κίνησης Πολιτών που έχει συσταθεί για το συγκεκριμένο έργο. Οι θιγόμενοι πολίτες ζητούν την ανάθεση νέας μελέτης για την αλλαγή της χάραξης, δηλώνοντας αποφασισμένοι να προσφύγουν και πάλι στα δικαστήρια για να υπερασπιστούν τις περιουσίες τους.
Μάλιστα, ομάδα μελών της Κίνησης θα συμμετέχει σήμερα στην αυτοψία που θα πραγματοποιηθεί από τον Υφυπουργό Υποδομών, Νίκο Ταχιάο, παρουσία του μελετητή, του Βουλευτή του Νομού μας, Χαράλαμπου Αθανασίου, του Περιφερειάρχη, Κώστα Μουτζούρη και υπηρεσιακών παραγόντων, τους οποίους έχουν ενημερώσει ήδη για τους λόγους της κάθετης αντίθεσής τους στο σχεδιαζόμενο έργο.
Στην αυτοψία συμμετείχαν ο Απόστολος Βαλτάς, ο πολιτικός μηχανικός, Αργύρης Σκοπελίτης, ο αρχιτέκτονας μηχανικός, Θανάσης Βουκλαρής, ο Δημοτικός Σύμβουλος και γεωλόγος, Παναγιώτης Αυγουστίδης, καθώς και αρκετοί πολίτες, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η εν λόγω μελέτη τροποποιήθηκε τέσσερις φορές και όχι τυχαία, από το 1985 που ξεκίνησε η σύνταξή της. Μάλιστα, οι ίδιοι τονίζουν ότι ενώ η αρχική χάραξη ήταν 4,4 χλμ. και περνούσε ψηλά, πάνω από τους οικισμούς χωρίς να θίγεται καμία περιουσία, στην πορεία έφθασε να περνά μέσα από δεκάδες σπίτια και αυλές, ενώ το συνολικό μήκος της τελικής μελέτης φθάνει τα 6,5 χλμ..
«Είτε υπήρξε δόλος, είτε παράβαση καθήκοντος»
Όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Σκοπελίτης, «δεν είναι δυνατόν να συζητάμε καν για μια μελέτη στην οποία δεν αποτυπώνονται ή αλλιώς αποκρύπτονται τουλάχιστον 10 σπίτια. Αυτό από μόνο του αποτελεί ποινικό αδίκημα. Δεν υφίσταται μελέτη χωρίς να αποτυπώνει τα πραγματικά δεδομένα και γι’ αυτό είτε υπήρξε δόλος, είτε παράβαση καθήκοντος». Ο ίδιος σημείωσε επίσης ότι ο υφιστάμενος δρόμος από τη Βαρειά έως την Παγανή είναι 4,4 χλμ., ενώ η σχεδιαζόμενη παράκαμψη φθάνει τα 6,5 χλμ., κάτι που σημαίνει ότι κανείς δεν θα επιλέγει το νέο οδικό άξονα, αν και εφόσον κατασκευαστεί, αφού η απόσταση θα είναι μεγαλύτερη και με μεγάλες κλίσεις.

«Μόνο παράκαμψη δεν είναι αυτός ο δρόμος που ξεκίνησε να σχεδιάζεται πριν από 40 χρόνια κάτω από διαφορετικές συνθήκες και με άλλα δεδομένα. Είναι ξεκάθαρα ένας αστικός δρόμος που καταστρέφει περιουσίες. Προϋπήρχαν σπίτια, τα οποία δεν αποτυπώθηκαν στη μελέτη, ενώ στην πορεία χτίστηκαν και νέα, απολύτως νόμιμα, με άδειες, τα οποία τώρα θα πρέπει να γκρεμιστούν. Μιλάμε για πάνω από 100 περιουσίες», τόνισε από την πλευρά του ο κ. Βαλτάς, κάνοντας λόγο για τέσσερις κοιλαδογέφυρες, υπόγειες διαβάσεις και τεράστιες υψομετρικές διαφορές με καταστροφικές συνέπειες και για το περιβάλλον και για την αισθητική της πόλης.

Σύμφωνα με τα μέλη της Κίνησης τα προβλήματα ξεκινούν από τη Βαρειά, στο ύψος του ξενοδοχείου “Λώριετ” όπου θα καταλήγει η Νότια Παράκαμψη και σύμφωνα με τη χάραξη περνά μέσα από αυλές, ακόμη και τα σπίτια κατοίκων τα οποία θα πρέπει να απαλλοτριωθούν. Το ίδιο συμβαίνει και στο ύψος του Νεκροταφείου της περιοχής, όπως και στο ακίνητο όπου λειτουργεί σήμερα σούπερ-μάρκετ μεγάλης αλυσίδας.
Πολλές είναι οι ενστάσεις των κατοίκων και για τη χάραξη στο Κουμκό, όπου προβλέπεται και η κατασκευή κόμβου. Εκεί, σύμφωνα με τα μέλη της Κίνησης θα καταστραφούν δύο παλιά αρχοντικά και διατηρητέα σπίτια, ενώ ο κόμβος θα περικυκλώσει εννέα ιδιοκτησίες.

Σε πολλές περιπτώσεις οι μηχανικοί υποστηρίζουν ότι με την κατασκευή της παράκαμψης θα χάσουν την πρόσβαση στα σπίτια τους οι ιδιοκτήτες επειδή περνά ακριβώς δίπλα από τους τοίχους των ακινήτων, ενώ λόγω των υψομετρικών διαφορών φαίνεται πως ο νέος δρόμος θα φθάσει στα μπαλκόνια υφιστάμενων μονοκατοικιών.


Πολλά προβλήματα εντοπίζουν οι πολίτες και στην περιοχή της Ράχης, πάνω από τη Χρυσομαλλούσα, ενώ φθάνοντας στο Νοσοκομείο ο αρχιτέκτονας, Θ. Βουκλαρής είπε ότι σύμφωνα με τη χάραξη θα ισοπεδωθεί η πλατεία με το μικρό πάρκο απέναντι από το παντοπωλείο Θαλασσέλλη, και ο νέος δρόμος θα πάρει το μισό οικόπεδο ιδιοκτήτριας στην απέναντι γωνία. Στο σημείο αυτό ο δρόμος θα είναι υπόγειος, σε μήκος 125 μέτρων και λίγα μέτρα παρακάτω σύμφωνα με τη χάραξη θα περικυκλωθεί το συγκρότημα των καταστημάτων που λειτουργούν απέναντι από τη νέα είσοδο του Νοσοκομείου, αλλά και ο νέος σταθμός του ΕΚΑΒ που θα χάσει τις θέσεις στάθμευσης των ασθενοφόρων.
Ο κ. Βουκλαρής ανέφερε προβληματικά σημεία και στην περιοχή του Γαϊδαρανήφορου, όπου σύμφωνα με τη μελέτη ο δρόμος θα περνά μεταξύ συγκροτήματος με μεζονέτες, όπως και στο Βουναράκι.
Η Κίνηση Πολιτών βρίσκεται σε επαφή με νομικούς τόσο στη Μυτιλήνη όσο και στην Αθήνα για να προσφύγει εκ νέου δικαστικώς, εφόσον απαιτηθεί μετά και από τη σημερινή αυτοψία με τον Υφυπουργό Υποδομών.