Σάββατο, 27 Ιουλίου, 2024

Λαχανόκηπος στην καρδιά της Μυτιλήνης

Έχουμε αναφέρει ξανά σε ρεπορτάζ της εφημερίδας μας ότι τα σχολεία στη Μυτιλήνη αλλά και οι εκπαιδευτικοί, που επιτελούν το έργο τους, προσπαθούν με κάθε τρόπο να κάνουν το μάθημα πιο ευχάριστο και ενδιαφέρον για τους μαθητές και τις περισσότερες φορές αυτό επιτυγχάνεται. Με νέες ιδέες επιχειρούν να συνδυάσουν την μάθηση με την διασκέδαση, χρησιμοποιώντας διαδραστικές μεθόδους οι οποίες είναι απαραίτητες για μια σύγχρονη μορφή διδασκαλίας

Μια τέτοια περίπτωση εναλλακτικού τρόπου διδασκαλίας, διαδραστικής και άκρως φιλικής για τα παιδιά μορφής, χρησιμοποιούν και οι εκπαιδευτικοί στο 1ο Δημοτικό Μυτιλήνης με τη λειτουργία σχολικού κήπου. Μια «υπαίθρια τάξη»-κίνηση την οποία αγκάλιασαν οι μαθητές από την πρώτη στιγμή, αφού και αυτοί έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην δημιουργία ενός «λαχανόκηπου» στο προαύλιο του σχολείου τους. 

Ο συγκεκριμένος κήπος δημιουργήθηκε την προηγούμενη χρονιά, ενώ τα σχέδια είχαν ξεκινήσει ήδη από το 2022. Οι εκπαιδευτικοί μαζί με την βοήθεια των μαθητών βρήκαν τον απαραίτητο χώρο ώστε να δημιουργήσουν τον κήπο και ανά διαστήματα τα παιδιά φυτεύουν τα λαχανικά τους ανάλογα με την εποχή. Πραγματοποιούν διάφορες δραστηριότητες με στόχο την φροντίδα του σχολικού κήπου μαθαίνοντας για τα λαχανικά, ενώ παράλληλα οι εκπαιδευτικοί του σχολείου πραγματοποιούν το μάθημα εντός του κήπου έτσι ώστε να είναι πιο διαδραστικό και ενδιαφέρον για τα παιδιά

Διάφορα λαχανικά, όπως μπρόκολα, υπάρχουν στον κήπο

Αν και ο σχολικός κήπος σχετίζεται με το μάθημα της φυσικής που κάνουν οι μαθητές, εντούτοις και άλλοι εκπαιδευτικοί χρησιμοποιούν την ευκαιρία για να συνδυάσουν την μάθηση με την διασκέδαση (για παράδειγμα στο μάθημα της γλώσσας τα παιδιά με τον δάσκαλό τους πηγαίνουν στον κήπο και διαβάζουν κείμενα σχετικά με τη φύση). Σε όλα αυτά βέβαια καθοριστικό ρόλο διαδραματίζουν και οι καιρικές συνθήκες. Ιδιαίτερα την άνοιξη τα μαθήματα στον σχολικό κήπο γίνονται συχνότερα.  

Το ξενοδοχείο μελισσών

Οι μαθητές από την πρώτη στιγμή ενθουσιάστηκαν με όλη την ιδέα και βοήθησαν με τον δικό τους τρόπο έτσι ώστε αυτός ο κήπος να πάρει σάρκα και οστά. Καθ’ όλη την διάρκεια της σχολικής χρονιάς μαζί με τους εκπαιδευτικούς τους δείχνουν την απαραίτητη φροντίδα στα λαχανικά που φυτεύουν. Κάθε μέρα δεν περιμένουν την ώρα για να βγουν στον κήπο και να περάσουν όμορφες στιγμές. Ειδικά στο μάθημα της Φυσικής είναι αρκετές οι φορές που τα παιδιά κάνουν το μάθημά τους στο σχολικό κήπο όπου μαθαίνουν για την ηλιακή ενέργεια, για τα στοιχεία του νερού αλλά και για την χλωρίδα, για τα φυτά, τα λαχανικά και τον τρόπο που αυτά μεγαλώνουν. Παράλληλα το σχολείο σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου έχουν εγκαταστήσει στο σχολικό κήπο και ξενοδοχείο μελισσών για έρευνα και μελέτη των παιδιών. 

Τα παιδιά φροντίζουν με αγάπη τον κήπο τους
Οι μαθητές με τον υπεύθυνο καθηγητή Αριστείδη Σγατζό

Ο υπεύθυνος δάσκαλος του σχολικού κήπου, Αριστείδης Σγατζός, μίλησε στην εφημερίδα μας για την ιδέα της δημιουργίας του σχολικού κήπου, αλλά και τις δραστηριότητες που πραγματοποιούν μαζί με τα παιδιά για την επιμέλεια και φροντίδα του κήπου: «Η ιδέα ξεκίνησε πρόπερσι, αλλά με τα διαδικαστικά ζητήματα που έπρεπε να διεκπεραιωθούν, πέρυσι. Αποτελεί ένα πρόγραμμα, μια μέθοδο διδασκαλίας (project) όπου προσπαθούμε συνολικά να ενώσουμε τα διδακτικά αντικείμενα και στοιχεία και να τα εντάξουμε στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ένα από αυτά τα στοιχεία είναι και ο σχολικός κήπος. Οι σχολικοί κήποι υπήρχαν και παλιότερα στα σχολεία αλλά χρησιμοποιούνταν προκειμένου οι μαθητές να μάθουν την διαδικασία της καλλιέργειας αυτή καθ’ αυτή. Για εμάς αυτό είναι απλά η αφορμή. Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να εντάξουμε στοιχεία του εκπαιδευτικού προγράμματος μέσα στη διδασκαλία του σχολείου και πιο συγκεκριμένα μέσα στον κήπο. Για παράδειγμα ένα πείραμα φυσικής αντί να το κάνουμε στην τάξη χρησιμοποιώντας χημικά αντικείμενα, απορρυπαντικά κ.τ.λ. το υλοποιούμε με το έδαφος του κήπου, διαχωρίζοντας άργιλο, νερό, χώμα κ.τ.λ.. Αντί να δούνε την μετατροπή της ενέργειας αφηρημένα, βλέπουν στον κήπο ζωντανά πώς η ηλιακή ενέργεια και η φωτεινή ενέργεια μετατρέπεται μέσω της φωτοσύνθεσης». 

Τονίζοντας τα οφέλη του διαδραστικού αυτού τρόπου μάθησης και επισημαίνοντας τα στοιχεία που περιέχει αυτός ο κήπος, ο κ. Σγατζός συνέχισε: «Είναι μια υπαίθρια τάξη. Τα παιδιά κάθονται σε παγκάκι που έχουμε φτιάξει, μελετάνε τα λαχανικά. Ο κήπος αυτός θα μπορούσε να είναι ο κήπος μιας γειτονιάς, ή ένας απλός αστικός κήπος. Περιλαμβάνει όλα τα λαχανικά του αστικού κήπου. Δηλαδή δύο σοδειές με κάποιες ενδιάμεσες. Δηλαδή τώρα το Φεβρουάριο θα φυτέψουμε την πατάτα μας, τον Απρίλιο θα φυτέψουμε τα καλοκαιρινά λαχανικά. Το Σεπτέμβριο θα φυτέψουμε τα φθινοπωρινά και τα χειμερινά. Προσπαθούμε να είναι ενεργός ο κήπος. Ταυτόχρονα τα παιδιά παρατηρούν και την άγρια πανίδα που αναπτύσσεται σιγά-σιγά. Και σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου έχουμε εγκαταστήσει ένα ξενοδοχείο μελισσών».

spot_img

More articles

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img