ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟ ΙΣΟΔΥΝΑΜΟ: Το καταργούν διά της αναθεώρησης

Spread the love

  • Με άδεια χέρια ήρθε και έφυγε χθες από τη Λέσβο ο Υφυπουργός Ναυτιλίας, Στέφανος Γκίκας
  • Εμφανής η αδυναμία της κυβέρνησης να διαχειριστεί ακόμα και τα κρίσιμα ζητήματα των νησιωτών

 Δεν άφησε κανένα περιθώριο κατά τη χθεσινή επίσκεψή του στη Μυτιλήνη για να παραστεί στην κοπή της βασιλόπιτας της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής ο Υφυπουργός Ναυτιλίας, Στέφανος Γκίκας, ξεκαθαρίζοντας σε κάθε τόνο ότι το μεταφορικό ισοδύναμο οδεύει προς αναθεώρηση διανθίζοντας τη δήλωσή του με αναφορές περί… δικαιότερου συστήματος για τους νησιώτες. 

Ο κ. Γκίκας δεν έδωσε κάποιο χρονοδιάγραμμα για την έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) που θα αλλάξει το μεταφορικό ισοδύναμο, ούτε αναφέρθηκε με λεπτομέρειες για το προς τα πού σκοπεύουν να κινηθούν. Καλά πληροφορημένες πηγές σημειώνουν ότι στις προθέσεις του Υπουργείου, σύμφωνα και με την γραμμή που έχει από το Μέγαρο Μαξίμου, είναι να μπουν τέτοιοι όροι που ουσιαστικά το ευεργετικό αυτό μέτρο για τους νησιώτες θα κατέβει ένα σκαλοπάτι παρακάτω και αυτή θα είναι και η αρχή του τέλους για την κατάργησή του. 

Πρόκειται ακριβώς για το σενάριο που έγραψε τον Οκτώβριο του 2023 η εφημερίδα Εστία ότι το 2024 το μεταφορικό ισοδύναμο θα υποβαθμιστεί, πράγμα που έγινε από το πάγωμα των πληρωμών με στόχο να καταργηθεί το 2025. Ουσιαστικά το τρέχον έτος θα είναι ο προθάλαμος για να οδηγηθεί το μέτρο στην κατάργηση, καθώς ήδη το Υπουργείο Ναυτιλίας το οδηγεί σε απαξίωση εφόσον δεν πληρώνει τους δικαιούχους.

Και τα χρόνια που εκκρεμούν;

Εδώ βρίσκεται και η απάντηση γιατί παρά τις πιέσεις δεν πλήρωσαν τις επιχειρήσεις, ούτε για το 2023, ούτε για το 2024 με τις μεταφορικές επιδοτήσεις που δικαιούνται, καθώς το επικρατέστερο σενάριο θέλει να ανοίγει η πλατφόρμα για την υποβολή των εξόδων του έτους 2023 αφού προηγουμένως εκδοθεί η νέα ΚΥΑ για το μεταφορικό ισοδύναμο, που θα αλλάζει τους όρους,  οι οποίοι θα είναι δυσμενέστεροι. Ομοίως και για τους επιβάτες για τους οποίους εκκρεμούν οι αποζημιώσεις των εισιτηρίων με πλοία και αεροπλάνα για το έτος 2024 όλο το χρόνο. 

Πάντως πηγές του Υπουργείου Ναυτιλίας έσπευδαν χθες να καθησυχάσουν από τα Νέα της Λέσβου ότι οι παλιές πληρωμές δεν θα γίνουν με το νέο σύστημα αλλά με το ισχύον καθεστώς, πράγμα το οποίο ωστόσο συγκεντρώνει τις λιγότερες πιθανότητες. Πληροφορίες αναφέρουν ότι με το νέο σύστημα το μεταφορικό ισοδύναμο θα έρχεται να καλύπτει τα πολύ μικρά νησιά που δεν θα κοστίζουν και πολλά στον προϋπολογισμό, αφήνοντας τις άλλες περιοχές “σε δεύτερη και τρίτη ταχύτητα”, ενώ θα υπάρχουν και εισοδηματικά κριτήρια. 

Τα παραπάνω επιβεβαιώνουν κατά απόλυτο τρόπο το ρεπορτάζ των Νέων της Λέσβου όταν έγραφαν στις 4 Δεκεμβρίου, με αφορμή δηλώσεις του Γενικού Γραμματέα κ. Κουτουλάκη, «Αδυναμία πληρωμής ή ετοιμάζουν κατάργηση;» και φαίνεται ότι η κατάργηση βρίσκεται προ των πυλών.

Αόριστα και για τα Ro-Ro

Η παρουσία του Υφυπουργού Ναυτιλίας κ. Γκίκα χθες στη Μυτιλήνη δεν έφερε και κάποιο χειροπιαστό αποτέλεσμα στο ζήτημα της εξυπηρέτησης των νησιών μας από πλοίο Ro-Ro για τη μεταφορά των ειδικών εμπορευμάτων. Το μόνο δεδομένο είναι ότι θα γίνει ένα δρομολόγιο την προσεχή Τρίτη για την εκτόνωση της κατάστασης και από κει και πέρα, όπως είπε ο κ. Γκίκας, η εταιρία ΑΕΙΝΑΥΤΗΣ υπέβαλε δικαιολογητικά για να αντικαταστήσει το πλοίο Πελαγίτης με το πλοίο Θαλασσίτης. 

Το θέμα όμως έχει ακόμα δρόμο, καθώς θα πρέπει να γίνουν έλεγχοι και επιθεωρήσεις για την αξιοπλοΐα του πλοίου. Το κυριότερο, δεν υπάρχει κάποιος χάρτης δρομολογίων για το πόσες φορές σκοπεύει να καλύπτει η ΑΕΙΝΑΥΤΗΣ την περιοχή μας με το Θαλασσίτης, ακόμα κι αν εγκριθεί. Ο Υφυπουργός ξεκαθάρισε ότι δεν μπορεί να παρέμβει το Υπουργείο Ναυτιλίας καθώς γι’ αυτά τα δρομολόγια δεν υπάρχει πλαίσιο για επιδότησή τους και υπ’ αυτήν την έννοια αν δεν ενδιαφέρεται μία ακτοπλοϊκή εταιρεία να καλύψει την περιοχή μας το Υπουργείο βρίσκεται με δεμένα τα χέρια.

Κάτω από αυτές τις εξελίξεις γίνεται εύκολα κατανοητό ότι ουδείς μπορεί να εγγυηθεί για τίποτα για το όλο θέμα με την εξυπηρέτηση της περιοχής μας από πλοίο Ro-Ro.

Οι ποτοποιοί

Ο πρόεδρος των ποτοποιών, Δημήτρης Σπέντζας, χθες το μεσημέρι συναντήθηκε με τον Υφυπουργό Ναυτιλίας κ. Γκίκα εκθέτοντάς του τα ζητήματα που απειλούν τη βιωσιμότητα του κλάδου που εκπροσωπεί για την περιοχή μας και η συνάντηση έγινε παρουσία του Γενικού Γραμματέα Νησιωτικής Πολιτικής κ. Κουτουλάκη, του Περιφερειάρχη Κώστα Μουτζούρη, του προέδρου του Επιμελητηρίου Βαγγέλη Μυρσινιά και του προέδρου της Ένωσης Πρακτόρων, Παναγιώτη Χατζηκυριάκου

Μετά το τέλος της συνάντησης σε σχετική ερώτηση της εφημερίδας μας προς τον κ. Σπέντζα ο ίδιος φάνηκε συγκρατημένος, σημειώνοντας ότι θα πρέπει άμεσα η Περιφέρεια σε συνεργασία με τα Επιμελητήρια των νησιών του Βορείου Αιγαίου να συγκροτήσουν ομάδα εργασίας, η οποία θα καταγράψει τις ανάγκες που υπάρχουν στα ειδικά εμπορεύματα, ώστε με μια τέτοια μελέτη να είναι σε θέση να προσδιορίσουν με ακρίβεια τις μεταφορικές ανάγκες για τη Λέσβο και πόσα δρομολόγια χρειάζεται το νησί μας. 

«Από κει και πέρα περιμένουμε το έκτακτο δρομολόγιο που θα γίνει την ερχόμενη εβδομάδα και ήταν γνωστό από το Δεκέμβριο για να εκτονωθεί κάπως η κατάσταση και σύμφωνα και με τα όσα είπε ο Υφυπουργός περιμένουμε να δούμε πότε και πόσα δρομολόγια θα αναλάβει το πλοίο Θαλασσίτης και θα τοποθετηθούμε και πάλι. Εμείς ξεκαθαρίζουμε ότι το ελάχιστο θα πρέπει να είναι ένα δρομολόγιο την εβδομάδα, δεν γίνεται λιγότερο», είπε ο πρόεδρος των ποτοποιών.

Μείνετε ενημερωμένοι με τα πιο σημαντικά νέα

Πατώντας το κουμπί Εγγραφή, επιβεβαιώνετε ότι έχετε διαβάσει και συμφωνείτε με τηνΠολιτική Απορρήτου και τουςΌρους Χρήσης
Διαφήμιση