Ένας ναυτικός που έχει κάνει την οικογένειά του και ζει εδώ και χρόνια στη Μυτιλήνη, είναι μεταξύ των έξι Ελλήνων μελών του πληρώματος πλοίου με ελληνική σημαία, το οποίο βρίσκεται εγκλωβισμένο στο λιμάνι Γιούζνε στην περιοχή της Οδησσού, καθώς λόγω της αναστολής λειτουργίας των λιμανιών της χώρας εξαιτίας του πολέμου, δεν χορηγείται από τις Ουκρανικές αρχές άδεια απόπλου. Η οικογένειά του, όπως είναι φυσικό, αγωνιά για την τύχη του καθώς πρόκειται για περιοχή που από τις πρώτες ώρες της επέμβασης της Ρωσίας βρίσκονται σε εξέλιξη μεγάλες μάχες, ενώ για την εξεύρεση κάποιας λύσης που θα βάλει τέλος στην αγωνία του ναυτικού και της οικογένειας πιέζει με κάθε δυνατό τρόπο και ο Περιφερειάρχης Κώστας Μουτζούρης και ο πρώην Αντιδήμαρχος Ηλίας Κουνιαρέλλης, σε μια υπόθεση που εξελίσσεται σε… διπλωματικό θρίλερ.
Ειδικότερα, πρόκειται για τον Β’ Μηχανικό του πλοίου Maran Astronomer της εταιρείας Maran Dry του ομίλου Αγγελικούση, πατέρα τριών παιδιών που κατάγεται από τη Σπάρτη, αλλά παντρεύτηκε και έκανε την οικογένειά του στη Μυτιλήνη, απ’ όπου κατάγεται η σύζυγός του. «Επικοινώνησα μαζί του, και εκείνος και τα υπόλοιπα παιδιά από το πλήρωμα είναι καλά ψυχολογικά, ο καπετάνιος και η εταιρεία κάνουν ό,τι μπορούν για να τους κρατήσουν σε καλή ψυχολογική κατάσταση και έχουν και προμήθειες, νερό και τρόφιμα», δηλώνει η σύζυγος του ναυτικού στα «ΝΕΑ της Λέσβου», σημειώνοντας πως από την εταιρεία την έχουν ενημερώσει πως για το συγκεκριμένο ζήτημα έχει ενημερωθεί μέχρι και ο Πρωθυπουργός και γίνονται επαφές στο ανώτερο δυνατό επίπεδο, προκειμένου με κάθε τρόπο οι άνθρωποι να απεγκλωβιστούν από το λιμάνι. «Είτε με άδεια απόπλου του πλοίου, ή με άλλο τρόπο… είναι πολλά τα ζητήματα που τίθενται σε γεωστρατηγικό επίπεδο πια…», ανέφερε η σύζυγος του ναυτικού, λέγοντας με τρεμάμενη από την αγωνία φωνή πως ελπίζει πως όσο περισσότερη δημοσιότητα δοθεί στο θέμα τόσο περισσότερες θα είναι και οι ελπίδες για να βρεθεί λύση και να δοθεί τέλος στην αγωνία εκείνης, αλλά και των οικογενειών του υπόλοιπου πληρώματος.
Το πλοίο βρέθηκε στο λιμάνι του Γιούζνε με το 20μελές πλήρωμά του μια μέρα πριν το ξέσπασμα του πολέμου από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Από το υπουργείο Ναυτιλίας είχε ζητηθεί η συνδρομή και της Ελληνικής Προξενικής Αρχής στην Οδησσό, ώστε να παρέμβει προς τις τοπικές αρχές και να υπάρξει η κάθε δυνατή συνδρομή, με στόχο τον απόπλου του πλοίου. «Πρώτη μας προτεραιότητα, είναι η ασφάλεια των ναυτικών μας. Ήδη από τα ξημερώματα (σ.σ. από το ξεκίνημα των στρατιωτικών επιχειρήσεων) το Κέντρο Επιχειρήσεων του Λιμενικού Σώματος βρίσκεται σε πλήρη ετοιμότητα και σε διαρκή επικοινωνία με τους πλοιάρχους των πλοίων που βρίσκονται στη Βόρεια Μαύρη Θάλασσα και έχουν δοθεί οι κατάλληλες οδηγίες. Συνομίλησα ο ίδιος με τους πλοιάρχους των πλοίων που βρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή της Οδησσού και τους διαβεβαίωσα ότι είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε σε όποια δράση τυχόν απαιτηθεί για την ασφάλεια των ιδίων και των πληρωμάτων τους» είχε αναφέρει ο Υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης την Πέμπτη, λίγες ώρες μετά το ξέσπασμα του πολέμου μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας.
Αξίζει να σημειωθεί πως όπως αναγνωρίζει και η ίδια η σύζυγος του ναυτικού, σημαντική είναι η προσπάθεια που καταβάλλεται και από τον Περιφερειάρχη Κώστα Μουτζούρη, ο οποίος κάνει τα αδύνατα-δυνατά ασκώντας κι εκείνος πίεση προς το Υπουργείο Εξωτερικών ώστε να βρεθεί λύση. Αντίστοιχη η συμβολή και από τον πρώην Αντιδήμαρχο Ηλία Κουνιαρέλλη, του οποίου τα τηλέφωνα πήραν φωτιά, έχοντας κάνει επαφή μέχρι και με τον Γενικό Πρόξενο της Ελλάδας στην Οδησσό, Δημήτρη Δόχτση, για το συγκεκριμένο ζήτημα.
Με τον Περιφερειάρχη επικοινώνησαν τα «ΝΕΑ της Λέσβου», χωρίς όμως να κάνει – όπως είναι και φυσικό – κάποια εκτίμηση για την έκβαση των προσπαθειών αυτών, σημειώνοντας πως σήμερα ενδεχομένως να φανεί κάποιο αποτέλεσμα.
«Επικίνδυνα νερά»
Οι σφοδρές συγκρούσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη τα τελευταία εικοσιτετράωρα μεταξύ άλλων έχουν καταστήσει τα ρωσικά και ουκρανικά ύδατα της Μαύρης και Αζοφικής Θάλασσας εξαιρετικά επικίνδυνα, με τη Μικτή Στρατιωτική Επιτροπή του Lloyd’s Market Association (LMA) να τα κατατάσσει στον κατάλογο περιοχών αυξημένων στρατιωτικών, πειρατείας, τρομοκρατίας και συναφών κινδύνων. Αυτό τεχνικά σημαίνει ότι αλλάζουν οι όροι και οι προϋποθέσεις ασφάλισης των πλοίων κατά κινδύνων πολέμου, που βρίσκονται στην περιοχή αυτή και θα αποτελούν αντικείμενο ειδικής διαπραγμάτευσης μεταξύ πλοιοκτητών και ασφαλιστών, επί της ουσίας, όμως, φαίνεται η επικινδυνότητα της κατάστασης αλλά και οι κίνδυνοι που βιώνει ο συντοπίτης μας και οι υπόλοιποι ναυτικοί.
Εκτός του Maran Astronomer, ο ίδιος όμιλος μέχρι χθες είχε και δύο φορτηγά και ένα δεξαμενόπλοιο στη Μαύρη Θάλασσα. Το δεξαμενόπλοιο Maran Hermes με 24μελές πλήρωμα, μεταξύ των οποίων επτά Έλληνες, ταξίδευε προς τα Δαρδανέλια και ανήκει στη Μaran Tankers, καθώς επίσης και το φορτηγό Maran Hope με 10 Έλληνες ανάμεσα σε 24μελές πλήρωμα που ταξίδευε για τη βόρεια Τουρκία.
Επιπλέον, στα βόρεια της Μαύρης Θάλασσας βρίσκονται και άλλα πλοία υπό ελληνική σημαία και ελληνικών συμφερόντων των πλοιοκτητών, μεταξύ των οποίων 1 δεξαμενόπλοιο του Ανδρέα Μαρτίνου με 6 Έλληνες στο πλήρωμα, 1 φορτηγό της οικογένειας Φαφαλιού με 12 Έλληνες στο πλήρωμα, 1 φορτηγό του Αναστάσιου Παπαγιαννόπουλου με 8 Έλληνες στο πλήρωμα, 1 δεξαμενόπλοιο της οικογένειας Γουλανδρή-Andriaki με 10 Έλληνες στο πλήρωμα και 1 δεξαμενόπλοιο της οικογένειας Τσαλαμανιού με 5 Έλληνες στο πλήρωμα. Στα νότια, βρίσκονταν μέχρι χθες μεταξύ άλλων δύο δεξαμενόπλοια του Σπύρου Πολέμη-Polembros με συνολικά 17 Έλληνες, 1 δεξαμενόπλοιο της οικογένειας Αλαφούζου με 7 Έλληνες, κι ένα δεξαμενόπλοιο της οικογένειας Βαρδινογιάννη με 9 Έλληνες.