Τα τελευταία έξι ακαδημαϊκά χρόνια, από το 2020 μέχρι και το 2025, τα νησιά του Βορείου Αιγαίου έχουν δεχτεί χιλιάδες νέους φοιτητές που πέρασαν στις σχολές του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Οι αριθμοί των εισακτέων διαφέρουν ανά έτος και νησί, όμως μέσα απ’ αυτούς μπορούμε να δούμε και την πορεία του Πανεπιστημίου, αλλά και το πώς εξελίσσεται το ενδιαφέρον των υποψηφίων για τις σχολές που φιλοξενούνται στα νησιά.
Ας ρίξουμε μια ματιά αναλυτικά:
Μυτιλήνη
- Σταθερό το ενδιαφέρον, με μικρές αυξομειώσεις: Η Μυτιλήνη, ως έδρα του Πανεπιστημίου Αιγαίου, κρατάει σταθερά τον μεγαλύτερο αριθμό εισακτέων. Το 2020 είχε 1.063 φοιτητές, αριθμός που ανέβηκε το 2021 στους 1.185, αλλά από το 2022 και μετά έπεσε στους 1.010 και έπειτα στους 1.014 το 2024 και το 2025. Οι διακυμάνσεις είναι μικρές, κάτι που δείχνει πως η πόλη παραμένει βασικός προορισμός για φοιτητές, αλλά χωρίς σημαντική αύξηση.
Χίος
- Ίδιοι αριθμοί για χρόνια, με μικρή άνοδο φέτος: Η Χίος ξεκίνησε με 848 εισακτέους το 2020 και διατήρησε τον ίδιο αριθμό και το 2021. Από το 2022 όμως έπεσε στους 744 και έμεινε εκεί μέχρι και το 2023. Από το 2024 και το 2025, βλέπουμε μια μικρή αύξηση στους 750. Αν και η πτώση ήταν αισθητή τα προηγούμενα χρόνια, φαίνεται πως αρχίζει ξανά να ανεβαίνει ο αριθμός των νέων φοιτητών.
Λήμνος
- Χωρίς μεταβολές: Η Λήμνος, που παραδοσιακά έχει μικρότερη σχολική μονάδα, είχε 150 εισακτέους το 2020, που ανέβηκαν στους 200 το 2021, αλλά από το 2022 μέχρι και το 2025 ο αριθμός σταθεροποιήθηκε ξανά στους 150. Είναι ξεκάθαρο πως το τμήμα του νησιού κρατάει έναν συγκεκριμένο αριθμό, χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές.
Σάμος
- Από την κορυφή σε χαμηλότερα νούμερα: Η Σάμος είχε 730 εισακτέους το 2020 και ανέβηκε στους 857 το 2021. Από το 2022 όμως, υπήρξε αισθητή πτώση στους 598, αριθμός που επαναλήφθηκε και το 2023. Τα έτη 2024 και 2025 βλέπουμε μια ελαφριά άνοδο στους 602, που όμως δεν φτάνει τα προηγούμενα επίπεδα. Κάτι φαίνεται να έχει αλλάξει στο ενδιαφέρον για τη Σάμο τα τελευταία χρόνια.
Ρόδος
- Η πιο σταθερή εικόνα από όλα τα νησιά: Η Ρόδος είχε 894 εισακτέους το 2020 και 957 το 2021, ενώ το 2022 και το 2023 κατέφθασαν 25 λιγότερα άτομα από ό,τι την προηγούμενη χρονιά στο νησί, δηλαδή 932 φοιτητές. Από το 2024 μέχρι και τα στοιχεία της φετινής χρονιάς, η Ρόδος διατηρείται σταθερά στους 939 εισακτέους. Αυτό δείχνει μια καλή ισορροπία και σταθερό ενδιαφέρον για τις σχολές του νησιού, κάτι που ίσως σχετίζεται και με τη δυναμική που έχει η Ρόδος γενικότερα ως τουριστικός και αστικός προορισμός.
Σύρος
- Μικροί αριθμοί, αλλά σταθεροί: Αν και δεν ανήκει διοικητικά στο Βόρειο Αιγαίο, η Σύρος φιλοξενεί σχολή του Πανεπιστημίου Αιγαίου και αξίζει να αναφερθεί. Ο αριθμός των εισακτέων από το 2020 έως και το 2025 παραμένει σταθερός στους 133 κάθε χρόνο. Η συνέπεια αυτή δείχνει σταθερότητα, αλλά και ένα μικρό δυναμικό, που ίσως έχει περιθώριο ανάπτυξης στο μέλλον.
Τι μας δείχνουν όλα αυτά;
Παρατηρώντας τα στοιχεία, φαίνεται πως το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, παρά τις προκλήσεις των τελευταίων ετών (όπως πανδημία, δημογραφική κρίση, μείωση υποψηφίων κ.ο.κ.), κρατάει τις δυνάμεις του στα νησιά του, ακόμη κι εάν δεν το καταφέρνει στα επιθυμητά επίπεδα. Οι σχολές έχουν σε γενικές γραμμές σταθερούς αριθμούς εισακτέων, με κάποιες μικρές πτώσεις ή ανόδους, αλλά χωρίς μεγάλες ανακατατάξεις. Η σταθερότητα αυτή είναι μεν καθησυχαστική, όμως ανοίγει και συζήτηση για το μέλλον. Πώς μπορούν τα νησιά και το Πανεπιστήμιο να ενισχύσουν την ελκυστικότητα των σχολών; Τι πρέπει να γίνει για να παραμείνουν τα πανεπιστημιακά τμήματα ζωντανά και ελκυστικά σε νέους φοιτητές; Το μέλλον των νησιών του Αιγαίου περνά και μέσα από τα πανεπιστήμιά τους. Και αυτό είναι κάτι που όλοι – πολιτεία, τοπικές κοινωνίες και το ίδιο το Πανεπιστήμιο – πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψη.
Και τώρα;
Ίσως ένα πρώτο βήμα είναι η καλύτερη προβολή των τμημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου στα σχολεία, μέσα από οργανωμένες δράσεις, ημερίδες και επισκέψεις. Παράλληλα, η ενίσχυση των υποδομών (από την «πανεπιστημιούπολη» έως και την συγκοινωνία) και η στήριξη με περισσότερες πρακτικές ευκαιρίες ή διεθνείς συνεργασίες θα μπορούσαν να κάνουν τις σχολές πιο ελκυστικές. Τέλος, μια στενότερη σύνδεση με τις τοπικές κοινωνίες και την αγορά εργασίας μπορεί να κρατήσει τους φοιτητές ενεργούς και πιο δεμένους με τον τόπο φοίτησής τους.



