- Μόλις το 1% της τουριστικής κίνησης σε όλη τη χώρα αντιπροσωπεύουν οι αφίξεις στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, σύμφωνα με μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων
Πεδίο δόξης λαμπρό για να κατακτήσει το μερίδιο που δικαιούται από την “πίτα” του τουρισμού έχει μπροστά του το Βόρειο Αιγαίο, όπως προκύπτει από μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων. Παρά την αύξηση της κίνησης τα τελευταία 2 χρόνια, τα νησιά μας παραμένουν στην προτελευταία θέση μεταξύ των 13 Περιφερειών της χώρας για το 2023, τόσο σε ό,τι αφορά την κίνηση του εισερχόμενου τουρισμού όσο και τις εισπράξεις. Η κατάσταση, τουλάχιστον για τη Λέσβο, φάνηκε να αλλάζει από το καλοκαίρι του 2024, ενώ ευοίωνες είναι οι προβλέψεις και για φέτος, κυρίως με την κατακόρυφη αύξηση των Τούρκων τουριστών.
Το ΙΝΣΕΤΕ δημοσίευσε, όπως κάθε χρόνο, τις εκθέσεις με τα χαρακτηριστικά του τουρισμού ανά Περιφέρεια, ένα εργαλείο που μπορεί να στηρίξει ειδικές περιφερειακές στρατηγικές στον τουρισμό. Οι εκθέσεις αναδεικνύουν τα τουριστικά μεγέθη και τη διαφορετική ταυτότητα των προορισμών ανά την Ελλάδα, με τα επιμέρους χαρακτηριστικά, προτάσσοντας τις αναγκαίες πρωτοβουλίες για τη χάραξη συγκεκριμένης περιφερειακής τουριστικής πολιτικής.
Αφίξεις και εισπράξεις
Ενδεικτικά, από τις εκθέσεις ανά Περιφέρεια και με βάση τα στοιχεία για τον εισερχόμενο τουρισμό του 2023, προκύπτει ότι η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου καταγράφει το μεγαλύτερο μερίδιο εισπράξεων από τον εισερχόμενο τουρισμό, με ποσοστό 27%. Ακολουθεί η Κρήτη, με 26%, η Αττική με 19%, τα Ιόνια Νησιά με 10% και η Κεντρική Μακεδονία (8%). Μάλιστα, αυτές οι πέντε Περιφέρειες – από τις οποίες οι τρεις είναι αμιγώς τουριστικές – αντιπροσωπεύουν το 91% των εισπράξεων της χώρας.
Η “ακτινογραφία” της κίνησης δείχνει επίσης ότι ο εισερχόμενος τουρισμός την περίοδο 2019 – 2023 σημείωσε αύξηση κατά 4%, από 31,3 εκατ. το 2019 σε 32,7 εκατ. ταξιδιώτες το 2023. Σε ό,τι αφορά στην κρουαζιέρα, την ίδια περίοδο, οι αφίξεις επιβατών κρουαζιέρας σημείωσαν αύξηση κατά 26%, από 2,7 εκατ. το 2019 σε 3,3 εκατ. το 2023, αλλά τα νησιά του Βορείου Αιγαίου και ειδικότερα η Λέσβος δεν είχαν μερίδιο στην αύξηση της κίνησης.
Το 2023 οι εισπράξεις του εισερχόμενου τουρισμού κατέγραψαν νέο ρεκόρ στα 19,8 δις ευρώ (πλην κρουαζιέρας) με αύξηση κατά 12%, από τα 17,7 δισ. ευρώ του 2019. Οι εισπράξεις από την κρουαζιέρα σημείωσαν αύξηση την περίοδο 2019-2023 κατά 70%, από 499 εκατ. ευρώ το 2019 σε 847 εκατ. ευρώ το 2023. Συνολικά, οι εισπράξεις από τον εισερχόμενο τουρισμό και την κρουαζιέρα έφτασαν τα 20,7 δισ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 14% σε σχέση με το 2019 (18,2 δισ. ευρώ). Από την έναρξη έως τη λήξη της καλοκαιρινής περιόδου (Απρίλιος – Σεπτέμβριος), σημειώνεται το 85% των εισπράξεων.
Ως προς τις εισπράξεις ανά Περιφέρεια, από το σύνολο των 19,8 δις ευρώ το 2023, η εικόνα είναι μικτή. Αύξηση καταγράφουν οι Περιφέρειες Νοτίου Αιγαίου, Κρήτης, Αττικής, Ιονίων Νήσων και Ηπείρου. Αντίθετα, μείωση κατέγραψαν οι Περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας, Πελοποννήσου, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Θεσσαλίας, Δυτικής Ελλάδας, Στερεάς Ελλάδας, Βορείου Αιγαίου και Δυτικής Μακεδονίας.
Ουραγός το Βόρειο Αιγαίο
Η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου υποδέχθηκε μόλις το 1% των επισκέψεων το 2023, σημειώνοντας μείωση κατά 42% σε σύγκριση με το 2019 (από 359 χιλ. σε 207 χιλ.). Κατέχει μερίδιο 1% στο σύνολο των τουριστικών εισπράξεων που καταγράφηκαν στην Ελλάδα το 2023, παρουσιάζοντας μείωση κατά 10% σε σύγκριση με το 2019 (από 165 εκατ. ευρώ σε 149 εκατ. ευρώ). Ωστόσο, η μέση δαπάνη αυξήθηκε κατά 56% από 460 ευρώ σε 716 ευρώ.
Πέραν της συνολικής εικόνας για τα τουριστικά μεγέθη και τις επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού και τις τουριστικές υποδομές, τα ξενοδοχεία, τους αρχαιολογικούς χώρους, τα μουσεία, τους προορισμούς κ.ά. φέτος περιλαμβάνονται εμπλουτισμένα στοιχεία σχετικά με τη ζήτηση σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης, αλλά και αξιολογήσεις της εμπειρίας ανά Περιφέρεια. Οι αξιολογήσεις συλλέγονται από 45 πηγές/πλατφόρμες, όπως π.χ. Airbnb, Google, Expedia.com, Booking.com, Facebook, TripAdvisor κ.ά., οι οποίες αντιπροσωπεύουν το 95% όλων των δεδομένων εμπειρίας που είναι διαθέσιμα στο διαδίκτυο. Στην έκθεση προστέθηκαν και στοιχεία θετικών/αρνητικών σχολίων για ξενοδοχεία που αναρτήθηκαν στο διαδίκτυο και επηρεάζουν το επίπεδο ικανοποίησης των πελατών ξενοδοχείων.
Τέλος, οι έξι σημαντικότερες αγορές της Ελλάδας, με βάση την κατάταξη των εσόδων, ήταν η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία, οι ΗΠΑ, η Ιταλία και η Ολλανδία και συνεισφέρουν αθροιστικά, το 48,3% των επισκέψεων, το 58,0% των διανυκτερεύσεων και το 58,2% των ταξιδιωτικών εισπράξεων.