Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

Περισσότερος χώρος για τους πεζούς – μείωση για τα ΙΧ

Άρθρα & Δημοσιεύσεις

Τελευταία Άρθρα & Ειδήσεις

Περισσότερο χώρο για τους πεζούς, ποδηλατοδρόμους, σημεία πρασίνου και εξασφάλιση προσβασιμότητας για όλους τους πολίτες στο κέντρο της Μυτιλήνης περιλαμβάνει η πρόταση που κατέθεσε το Τμήμα Βορειοανατολικού Αιγαίου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. 

Στις αρχές του καλοκαιριού ο Δήμος κάλεσε τους παραγωγικούς και επιστημονικούς φορείς να καταθέσουν τις προτάσεις τους, ώστε να τεθούν σε διαβούλευση και η Μυτιλήνη να αποκτήσει τις υποδομές για την βιώσιμη κινητικότητα των κατοίκων, αλλά και των επισκεπτών. Στο πλαίσιο αυτό, υπό τον συντονισμό του Προέδρου του ΤΕΕ Β.Α. Αιγαίου, Στρατή Μανωλακέλλη, συγκροτήθηκε Ομάδα Εργασίας αποτελούμενη από τον μηχανολόγο μηχανικό, Γιώργο Αυγουστίδη, την πολεοδόμο μηχανικό, Παναγιώτα Παπαχρυσού και την πολιτικό μηχανικό, Ανθή Σαμαρτζίδου, η οποία παρουσίασε χθες μια ολοκληρωμένη πρόταση με πλάνο 20ετίας, που όμως δεν συνάδει με πολλά έργα που έχουν υλοποιηθεί ή δρομολογηθεί το τελευταίο διάστημα.

Στη συνέντευξη τύπου που παραχώρησε η ομάδα των μηχανικών, ο κ. Αυγουστίδης ξεκίνησε με την διαπίστωση ότι «η υφιστάμενη κατάσταση του δημόσιου χώρου της Μυτιλήνης είναι απογοητευτική, αφού καταλαμβάνεται από άναρχα παρκαρισμένα αυτοκίνητα και μοτοποδήλατα, οι ελάχιστοι πεζόδρομοι λειτουργούν ως τέτοιοι μόνο για συγκεκριμένες ώρες της ημέρας, τα πεζοδρόμια είναι ανεπαρκή και τα άτομα με κινητικές δυσκολίες είναι πρακτικά αδύνατο να κινηθούν χωρίς βοήθεια και να είναι ανεξάρτητα. Παράλληλα, ακόμα και σήμερα συνεχίζεται η πολιτική της αστικής διάχυσης με σημαντικά έργα να σχεδιάζονται ή και να υλοποιούνται εκτός αστικού ιστού (Κολυμβητήριο, Κλειστό Γυμναστήριο, Μουσικό σχολείο, πάρκο Αγίας Κυριακής) την ίδια ώρα που στην Ευρωπαϊκή Ένωση προωθείται η λογική της συμπαγούς πόλης. Η νότια παράκαμψη, αν και απαραίτητη για την αποσυμφόρηση του κέντρου της πόλης έχει καθυστερήσει ολόκληρες δεκαετίες, με κάθε έτος που περνάει να δυσκολεύει την υλοποίησή της λόγω της ολοένα ενισχυόμενης δόμησης πάνω στην υφιστάμενη χάραξή της».

Οι βασικές προτεραιότητες της πρότασης του ΤΕΕ, όπως παρουσιάστηκαν από  την Π. Παπαχρυσού, μέσα στις οποίες εντάσσονται όλες οι προτεινόμενες παρεμβάσεις είναι οι εξής: 

  • Αύξηση της οδικής ασφάλειας.
  • Δημιουργία υποδομών και λήψη μέτρων ώστε το ποδήλατο να γίνει το πιο άνετο και γρήγορο μέσο για να κινηθεί κάποιος με ασφάλεια μέσα στην πόλη.
  • Βελτίωση προσβασιμότητας για τους πεζούς και τα άτομα με αναπηρία.
  • Βελτίωση και αύξηση της ελκυστικότητας των μέσων μαζικής μεταφοράς της πόλης.
  • Ανάδειξη του Ιστορικού Κέντρου με μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου σε αυτό

Σημαντικό στοιχείο της πρότασης αποτελεί η θεσμοθέτηση ανώτατου ορίου ταχύτητας 30 km/h εντός του αστικού ιστού της πόλης. Ο μόνος δρόμος στον οποίο προτείνεται να παραμείνει το όριο 50 km/h είναι ο παραλιακός που οδηγεί προς το Αεροδρόμιο. Η θεσμοθέτηση αυτού του ορίου δεν επιφέρει κανένα κόστος στον Δήμο, ενώ βελτιώνει θεαματικά την οδική ασφάλεια των πεζών και των ποδηλατών, αφού από τα 30 χιλιόμετρα και πάνω υπάρχει μια απότομη αύξηση της πιθανότητας θανάτου ενός πεζού σε πρόσκρουση με αυτοκίνητο, που φθάνει το 90% στον γενικό πληθυσμό και στο 100% για τους ηλικιωμένους. 

Επίσης, όπως ανέφερε η πολιτικός μηχανικός, Ανθή Σαμαρτζίδου προτείνονται συγκεκριμένες παρεμβάσεις ανά περιοχή, όπως:

  • Δημιουργία μεγάλων πεζοδρομίων με φύτευση δέντρων στην Αεροπόρου Γιανναρέλλη
  • Επέκταση και ανάπλαση των πεζοδρομίων στη Βουρνάζων. 
  • Αναμόρφωση του κόμβου στην Κυπρίων Πατριωτών 
  • Μείωση ενός ρεύματος αυτοκινήτων, επέκταση πεζοδρομίου και δημιουργία αποκλειστικής λωρίδας ποδηλάτων παράλληλης ροής με την υπόλοιπη κυκλοφορία στην Κωνσταντινουπόλεως.
  • Κατάργηση ενός ρεύματος κυκλοφορίας από την Καβέτσου και την Βενιζέλου με επέκταση των πεζοδρομίων και δημιουργία αποκλειστικής λωρίδας ποδηλάτων παράλληλης ροής με την υπόλοιπη κυκλοφορία. 
  • Πεζοδρόμηση οδών Κατράκη, Πανσελήνου, Κονταρά (στο Φανάρι). 
  • Πεζοδρόμηση της οδού Ναυμάχου Παπανικολή μεταξύ των οδών Ελύτη και Καβέτσου, ώστε να καταργηθούν τα φανάρια και να υπάρχει καλύτερη ροή. 
  • Κατάργηση οδού Βενιζέλου μεταξύ των οδών Πεσμαζόγλου και Δελή και ανάπλαση του μέρους μαζί με τα πάρκα Καραπαναγιώτη και Αγίου Κωνσταντίνου, με στόχο την δημιουργία ενός ενιαίου, ανοιχτού πάρκου. 
  • Δημιουργία αποκλειστικής λωρίδας ποδηλάτων παράλληλης ροής με την υπόλοιπη κυκλοφορία και επέκταση πεζοδρομίου στην Βοστάνη από το ύψος της Καραπαναγιώτη έως την Πεσμαζόγλου. 
  • Ανάπλαση και επέκταση του πεζοδρομίου στην Βοστάνη από την Πεσμαζόγλου έως και το τέρμα του Νοσοκομείου 
  • Μείωση πλάτους δρόμου στην Προκυμαία με δημιουργία αποκλειστικής λωρίδας ποδηλάτων παράλληλης ροής με την υπόλοιπη κυκλοφορία. 
  • Ενοποίηση πλατείας Σαπφούς με κατάργηση οδού Σάμου και αλλαγή κατεύθυνσης της οδού Αρχιπελάγους στο ύψος του περιπτέρου. 
  • Μεταφορά Υπεραστικού και Αστικού ΚΤΕΛ και δημιουργία «πιάτσας» ταξί στο σημερινό λιμάνι/Κολυμβητήριο. 
  • Δημιουργία αμφίδρομης δημοτικής γραμμής μικρού ηλεκτρικού λεωφορείου με διαδρομή Επάνω Σκάλα – Συνοικισμός – Καμάρες – Λαγκάδα – Πυργέλια – Καλλιθέα – Νοσοκομείο – Χρυσομαλλούσα – Κέντρο – Λιμάνι – Επάνω Σκάλα.

Συμπερασματικά, κλείνοντας την συνέντευξη τύπου ο Πρόεδρος του ΤΕΕ ανάφερε ότι στόχος αυτής της πρότασης είναι η μείωση της χρήσης ΙΧ και η αύξηση των χώρων για τους πεζούς. «Με αυτό το πλάνο θα επιτύχουμε την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών, αρκεί οι εκάστοτε Δημοτικές Αρχές να έχουν την πολιτική βούληση να το υλοποιήσουν».

spot_img

More articles

spot_img
spot_img