Τις ελπίδες τους να κρατηθεί «ζεστή» η αγορά τους δύο δύσκολους μήνες του χειμώνα, που είναι ο Ιανουάριος και ο Φεβρουάριος, εναποθέτουν στις εκπτώσεις έμποροι σε όλη τη Λέσβο κατά τη χθεσινή πρεμιέρα. Χθες, πρώτη μέρα των εκπτώσεων στην αγορά της Μυτιλήνης, οι μειώσεις τιμών κυμάνθηκαν στο 30%, αν και προκάλεσε εντύπωση το γεγονός ότι κάποιες επιχειρήσεις δεν είχαν ακόμα εκπτωτικές πινακίδες στις βιτρίνες τους.
Στο πλαίσιο των χειμερινών εκπτώσεων, που θα διαρκέσουν μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου, τα καταστήματα θα μπορούν να είναι ανοιχτά τις δύο επόμενες Κυριακές, 19 και 26 Ιανουαρίου με προτεινόμενο ωράριο από τις 11 το πρωί έως τις 6 το απόγευμα.
Όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Μυτιλήνης, Γιάννης Μουτζούρης «έχουμε την προσδοκία – αν και οι γιορτές είναι πολύ κοντά και ο κόσμος έκανε τα ψώνια του – ότι θα κινηθεί η αγορά της Μυτιλήνης γιατί συνδυάζουμε ποικιλία εμπορευμάτων με πολύ καλή σχέση ποιότητας και τιμής και αυτό φαίνεται και από τους Τούρκους τουρίστες, οι οποίοι δεν μένουν αδιάφοροι μπροστά στις βιτρίνες των καταστημάτων μας».
Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές
Οι καταναλωτές πρέπει να γνωρίζουν τα εξής:
Οι προσφορές ορισμένης ποσότητας προϊόντων, ή ορισμένης κατηγορίας προϊόντων, πραγματοποιούνται, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Κατά τη διενέργεια των προσφορών, θα πρέπει να αναγράφονται, ευκρινώς, στα σημεία, όπου πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα, η προγενέστερη και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων, με αναφορά στην κατάλληλη μονάδα μέτρησης, ανά προϊόν (βάρος, όγκος, τεμάχιο κ.λπ.).
Σε κάθε ανακοίνωση, περί μείωσης τιμής, υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή (τιμή αναφοράς), που εφάρμοζε ο έμπορος, για καθορισμένο χρονικό διάστημα, πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή, που εφάρμοσε ο έμπορος, κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος 30 ημερών, πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
Όταν το προϊόν διατίθεται στην αγορά, για λιγότερο από 30 ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή, που εφάρμοσε ο έμπορος, κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος, που το προϊόν διατίθεται στην αγορά.
Όταν η τιμή μειώνεται, προοδευτικά, κατά τη διάρκεια των 60 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή που ίσχυε πριν την πρώτη από τις διαδοχικές μειώσεις τιμών.
Η μείωση της τιμής μπορεί να έχει τη μορφή:
- Ποσοστού (%), π.χ. «20% έκπτωση».
- Συγκεκριμένου ποσού, π.χ. «10 ευρώ έκπτωση».
- Αναγραφή νέας τιμής μαζί με την αναγραφή της προγενέστερης (υψηλότερης) τιμής που εφαρμόστηκε. Η προηγούμενη τιμή μπορεί να εμφανίζεται σε διαγραμμένη μορφή. Π.χ. «τώρα 50 ευρώ, πριν 100 ευρώ» ή «50 ευρώ, 100 ευρώ».
- Άλλες διαφημιστικές πρακτικές, όπως: «Αγοράστε σήμερα, χωρίς να πληρώσετε τον ΦΠΑ», η οποία ενημερώνει τον καταναλωτή ότι η μείωση της τιμής ισούται με την αξία του ΦΠΑ (χωρίς να σημαίνει ότι ο ΦΠΑ δεν εισπράττεται).
- Αναφορές, σε υψηλότερη τιμή, ως μελλοντική κανονική τιμή (π.χ. Εξαιρετική τιμή εκκίνησης 99 ευρώ – από τον επόμενο μήνα 129 ευρώ).
Μια ανακοίνωση μείωσης τιμής μπορεί να σχετίζεται με ένα συγκεκριμένο προϊόν («μείωση 20% για έλεγχο ενεργειακής πιστοποίησης»), ή μια κατηγορία προϊόντων («μείωση 20% σε όλα τα αφρόλουτρα»), ή να είναι γενική μείωση («μείωση 20% σε όλα τα προϊόντα»), και μπορεί να εμφανιστεί με διάφορους τρόπους (φυλλάδια, εκπτωτικές κάρτες, ή κουπόνια, ενδείξεις στον ιστότοπο, στην είσοδο, ή εντός του καταστήματος, στην ετικέτα τιμής κλπ.).
Οι καταστηματάρχες είναι υποχρεωμένοι να αλλάζουν τα προϊόντα τα οποία παρουσιάζουν ελάττωμα και αγοράστηκαν την περίοδο των εκπτώσεων. Ο έμπορος μπορεί να αρνηθεί αλλαγή ελαττωματικού είδους, μόνο εάν το προϊόν είναι σε τιμή προσφοράς, εξαιτίας του συγκεκριμένου ελαττώματος και εφόσον έχει ενημερώσει σχετικά τον καταναλωτή, πριν την αγορά, με ανάλογη πινακίδα.