Σάββατο, 18 Μαΐου, 2024

Προκλητικός εμπαιγμός

Άρθρα & Δημοσιεύσεις

Τελευταία Άρθρα & Ειδήσεις


  • Σε λίγο οι επιχειρήσεις θα έχουν λαμβάνειν μεταφορικά για 1,5 έτος, ενώ οι επιβάτες έχουν να εισπράξουν από το Σεπτέμβριο του 2022
  • Περίεργη σιωπή των κομμάτων της αντιπολίτευσης και των επιχειρηματικών φορέων, που περιορίζονται στον ρόλο του απλού παρατηρητή

Στους 11 μήνες έχει φτάσει η καθυστέρηση των πληρωμών των επιδοτήσεων στα εισιτήρια με τα αεροσκάφη και την ακτοπλοΐα για τους επιβάτες που κινούνται από και προς τα νησιά μας, περιμένοντας μάταια να εισπράξουν τα χρήματα που δικαιούνται από το Μεταφορικό Ισοδύναμο. Το μέτρο που θεσπίστηκε το 2018 για την άμβλυνση των συνεπειών του μεταφορικού κόστους σε ιδιώτες και επιχειρήσεις για τα νησιά μας βρίσκεται απαξιωμένο. 

Ο εμπαιγμός του Υπουργείου Ναυτιλίας έναντι των κατοίκων της νησιωτικής Ελλάδας δεν έχει ούτε προηγούμενο, ούτε τέλος, όπως φαίνεται, και παρά τις κατά καιρούς υποσχέσεις του Γενικού Γραμματέα Νησιωτικής Πολιτικής, Μανώλη Κουτουλάκη ότι όλα βαίνουν καλώς και θα βελτιωθούν οι διαδικασίες πληρωμών από το Μεταφορικό Ισοδύναμο, στην πράξη το μέτρο οδηγείται από το κακό στο χειρότερο. 

 

Ζήσε Μάη μου…

Η τελευταία φορά που εισέπραξαν χρήματα για τα εισιτήριά τους οι κάτοικοι των νησιών μας ήταν τον περασμένο Απρίλιο όταν εξοφλήθηκαν για τις ακτοπλοϊκές και αεροπορικές τους μετακινήσεις μέχρι και 30 Σεπτεμβρίου του… 2022! Αυτό σημαίνει ότι συνεχίζει να παραμένει απλήρωτος σχεδόν ένας χρόνος και συγκεκριμένα το τρίτο τρίμηνο του 2022, ενώ σε λίγες μέρες μπαίνουμε στο τελευταίο τρίμηνο του 2023! Είναι πραγματικά τραγελαφικό να έχουν συσσωρευτεί οφειλές σχεδόν ενός έτους και να μην έχουν καταβληθεί ακόμα στους νησιώτες τα χρήματα που αντιστοιχούν στις επιδοτήσεις για τα εισιτήριά τους από το 2022, ενώ σε λίγο θα φτάσουμε στο τέλος του 2023!

 

Τα ίδια και χειρότερα και στις επιχειρήσεις

Η ίδια τακτική ακολουθείται από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και έναντι των επιχειρήσεων των νησιών, οι οποίες επιδοτούνται για τα μεταφορικά κόστη πρώτων υλών και εμπορευμάτων από και προς τα νησιά μας. Οι επιχειρήσεις υποτίθεται ότι πληρώνονται αυτά τα έξοδα που υποβάλλουν οι λογιστές τους κάθε εξάμηνο, ωστόσο μέχρι τώρα έχει πληρωθεί το πρώτο εξάμηνο του 2022 (!!!) και δεν υπάρχει περίπτωση να πληρωθούν μέσα στο 2023 το δεύτερο εξάμηνο του 2022, για τον απλούστατο λόγο ότι η πλατφόρμα υποβολής των εξόδων θα παραμείνει ανοιχτή μέχρι 30 Νοεμβρίου και είναι φύσει αδύνατο να ολοκληρωθεί ο έλεγχος μέχρι το τέλος του έτους και να γίνουν και οι πληρωμές στις επιχειρήσεις. Αυτό με απλά λόγια σημαίνει ότι τον Ιανουάριο του 2024 οι οφειλές του Μεταφορικού Ισοδύναμου στις επιχειρήσεις θα φτάνουν τον 1,5 χρόνο!!

 

Πολυμήχανοι… 

Έχοντας προφανή αδυναμία πληρωμών στις επιχειρήσεις το Υπουργείο Ναυτιλίας εφηύρε το τέχνασμα της παράτασης στην πλατφόρμα για την υποβολή των εξόδων από τις επιχειρήσεις. Η πλατφόρμα άνοιξε την Πέμπτη 22 Ιουνίου για την υποβολή των εξόδων με καταληκτική ημερομηνία την Πέμπτη 31 Αυγούστου

Ωστόσο το Υπουργείο έδωσε παράταση μέχρι την Πέμπτη 30 Νοεμβρίου. Με άλλα λόγια η συνολική προθεσμία υποβολής των εξόδων για τις επιχειρήσεις είναι 5 μήνες για να πληρωθεί ένα εξάμηνο! Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας έχει κάνει λάστιχο τις προθεσμίες για να δικαιολογήσει την αργοπορία πληρωμών των μεταφορικών εξόδων των επιχειρήσεων.  Μόνο που όταν οι επιχειρήσεις δεν εισπράττουν τις επιδοτήσεις που δικαιούνται για τα μεταφορικά κόστη, τότε το Μεταφορικό Ισοδύναμο δεν παίζει και το ρόλο για τον οποίο θεσπίστηκε, δηλαδή το όφελος να μετακυλίεται στις τιμές καταναλωτή.  

Είναι προφανές ότι όταν ένας επιχειρηματίας δεν εισπράττει τα μεταφορικά κόστη για ένα τόσο μεγάλο διάστημα, δεν έχει τη δυνατότητα και τη ρευστότητα να ανταποκριθεί στις τρέχουσες υποχρεώσεις του, εφόσον για τόσο παρατεταμένο διάστημα δεν το εισπράττει.

 

Ούτε φωνή, ούτε ακρόαση 

Επίσημα την Παρασκευή τα Νέα της Λέσβου απευθύνθηκαν στην αρμόδια υπηρεσία της Γενικής Γραμματείας Νησιωτικής Πολιτικής, ενώ την περασμένη εβδομάδα βρισκόταν και ο Υφυπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Παππάς, στη Μυτιλήνη. Όπως ενημερωθήκαμε, δεν υπάρχει κάποιο νεότερο ως προς το χρονοδιάγραμμα πληρωμών των εισιτηρίων πλοίων και αεροσκαφών των επιβατών.  Πολύ δε, περισσότερο για τα μεταφορικά κόστη των επιχειρήσεων από τη στιγμή που δεν έχει κλείσει ακόμα η ηλεκτρονική πλατφόρμα για να γίνει ο έλεγχος και να δρομολογηθούν οι πληρωμές. 

Από τα παραπάνω το συμπέρασμα που βγαίνει είναι ότι το Μεταφορικό Ισοδύναμο παρά τις κατά καιρούς διαβεβαιώσεις του Γενικού Γραμματέα κ. Κουτουλάκη για συντόμευση των χρόνων και βελτίωση των διαδικασιών, πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο καθώς η συσσώρευση οφειλών μεγαλώνει.

 

Σιγά, η πατρίδα κοιμάται

Ακριβώς τρεις μήνες μετά την μεγάλη – ιστορικών διαστάσεων – νίκη της Νέας Δημοκρατίας στις εθνικές εκλογές, οι νέες ηγεσίες που βρέθηκαν στα τιμόνια των συναρμόδιων Υπουργείων, δηλαδή τόσο στο Υπουργείο Ναυτιλίας όσο και στα Υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης, δεν έχουν παίξει μέχρι τώρα το ρόλο τους όχι μόνο για την αναβάθμιση του Μεταφορικού Ισοδύναμου, αλλά ούτε καν για την αξιοπρεπή πληρωμή των υποχρεώσεων του μέτρου στους δικαιούχους. Ουσιαστικά ένας επιβάτης που ταξιδεύει σήμερα με το πλοίο ή με το αεροπλάνο πρέπει να περιμένει να εισπράξει τα χρήματά του μετά από ένα χρόνο, ενώ για τους επιχειρηματίες η κατάσταση είναι ακόμα δυσκολότερη. 

Αυτό ωστόσο που προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση σε τοπικό επίπεδο είναι η ένοχη σιωπή των τοπικών εκπροσώπων, καθώς προφανώς οι κυβερνητικοί βουλευτές σε επίπεδο Βορείου Αιγαίου δεν έχουν κανένα λόγο να αναδείξουν το θέμα με νωπή και ισχυρή τη λαϊκή εντολή. Την ίδια ώρα όμως ούτε στα στρατόπεδα της αξιωματικής και της ελάσσονος αντιπολίτευσης δεν υπάρχει κινητικότητα για την ανάδειξη του ζητήματος. Ο μεν ΣΥΡΙΖΑ βρίσκεται χωρίς κοινοβουλευτική εκπροσώπηση στο Νομό Λέσβου, ο δε νεοεκλεγείς βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Παναγιώτης Παρασκευαΐδης, αν και Τομεάρχης Νησιωτικής Πολιτικής του κινήματός του έχει αποφύγει αυτό το μείζον θέμα. Το ίδιο και για το ΚΚΕ στη νέα θητεία, το οποίο ωστόσο στην προηγούμενη η βουλευτής του κόμματος, Μαρία Κομνηνάκα, είχε κάνει παρεμβάσεις.

Πέραν των πολιτικών εκπροσώπων, η Αυτοδιοίκηση  μέχρι τώρα δεν έχει καμία ανάμειξη σε αυτήν τη διεκδίκηση, ενώ και οι επιχειρηματικοί φορείς κάνουν πως δεν καταλαβαίνουν καθώς με εξαίρεση τις διαμαρτυρίες του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου, Γιάννη Μουτζούρη, το Επιμελητήριο Λέσβου βρίσκεται σε ρόλο παρατηρητή.

spot_img

More articles

spot_img
spot_img