- Την έγκριση του προσυμβατικού ελέγχου με την διαβεβαίωση ότι δεν αυξάνεται ο προϋπολογισμός λόγω της μετατόπισης της χάραξης θα ζητήσει η Περιφερειακή Αρχή, ελπίζοντας να “σώσει” το έργο που έχει “κολλήσει” από τον περασμένο Σεπτέμβριο
Προσφυγή στο Ελεγκτικό Συνέδριο για την έγκριση του προσυμβατικού ελέγχου και την υλοποίηση του έργου του νέου οδικού άξονα Καλλονής – Πέτρας αποφάσισε να καταθέσει η Περιφέρεια. Η απόφαση αυτή λήφθηκε από τον Κώστα Μουτζούρη μετά από την σύσκεψη που είχε χθες το μεσημέρι με τον Υφυπουργό Υποδομών, Γιώργο Καραγιάννη, παρουσία του Αντιπρόεδρου της Βουλής, Χαράλαμπου Αθανασίου. Ο Περιφερειάρχης αποφάσισε να μην καταθέσει τα όπλα μετά από τις απανωτές αναποδιές που έχουν προκύψει το τελευταίο 6μηνο στην εκτέλεση του έργου και να ζητήσει από το αρμόδιο Τμήμα να ανάψει το “πράσινο φως” για την υπογραφή της σύμβασης, με την διαβεβαίωση ότι δεν πρόκειται να αυξηθεί ο προϋπολογισμός μετά από την αλλαγή της αρχικής χάραξης.
Τα προβλήματα που έχουν παρουσιαστεί το τελευταίο διάστημα στην κατασκευή του νέου οδικού άξονα έχουν καθυστερήσει σημαντικά την έναρξη των εργασιών, η οποία προσδιοριζόταν για το περασμένο φθινόπωρο. Οι τελευταίες εξελίξεις για το σημαντικό αυτό έργο είναι αντιστρόφως ανάλογες σε σύγκριση με την περσινή αντίστοιχη περίοδο που η Περιφερειακή Αρχή “έτρεχε” για να εντάξει το νέο οδικό άξονα στο ΕΣΠΑ, με προϋπολογισμό 20 εκατ. ευρώ για την εκτέλεση της πρώτης φάσης, μέχρι την διασταύρωση της Στύψης. Όλες οι διαδικασίες είχαν προχωρήσει τότε πολύ γρήγορα φθάνοντας στις 21 Μαΐου στην δημοπράτηση του έργου, ενώ το καλοκαίρι είχε αναδειχθεί ο μειοδότης που θα ξεκινούσε το έργο τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Η εικόνα αυτή όμως άλλαξε άρδην από την ημέρα που έγινε γνωστό ότι η χάραξη περνά μέσα από τον ταμιευτήρα του φράγματος Τσικνιά, που είχε σχεδιαστεί από την ίδια την Υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών. Ο Περιφερειάρχης μαζί με τον Βουλευτή της ΝΔ “έτρεξαν” στα Υπουργεία για να διασφαλίσουν ότι κανένα από τα δύο έργα δεν θα χαθεί και, τελικά, αποφασίστηκε να τροποποιηθεί η μελέτη του δρόμου.
Εκκρεμεί η απόφαση από το ΣτΕ
Την ίδια ώρα ξεκίνησε τις νομικές ενέργειες η ομάδα των 13 αγροτών από την Αγία Παρασκευή που υποστηρίζει ότι δεν είχε ενημερωθεί πως ο νέος δρόμος θα περάσει μέσα από τις περιουσίες τους, καταθέτοντας ασφαλιστικά μέτρα για να μην ξεκινήσει το έργο και παράλληλα προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Οι κινήσεις αυτές είχαν ως συνέπεια την διπλή αναβολή της εκδίκασης των απαλλοτριώσεων που αποτελεί βασική προϋπόθεση για να ξεκινήσει το έργο, ενώ μέχρι σήμερα δεν έχει εκδοθεί η απόφαση του ΣτΕ επί της προσφυγής των αγροτών.
Σαν να μην έφταναν όλα τα παραπάνω, όπως έγινε γνωστό τον προηγούμενο μήνα, το Ελεγκτικό Συνέδριο επέστρεψε στην Περιφέρεια τον φάκελο του προσυμβατικού ελέγχου επειδή αφορούσε στην αρχική μελέτη και δεν περιελάμβανε τις τροποποιήσεις που γίνονται από το Υπουργείο. Τα στελέχη της Περιφέρειας προχώρησαν στις απαραίτητες διορθώσεις και συμπληρώσεις που ζητούσε το Ελεγκτικό Συνέδριο και ο φάκελος θα σταλεί και πάλι προς έγκριση τις επόμενες ημέρες, παράλληλα με την κατάθεση της προσφυγής στο αρμόδιο Τμήμα.
Τα επόμενα βήματα
Όλες αυτές οι εξελίξεις συζητήθηκαν χθες εκτενώς με τον Υφυπουργό Υποδομών, δεδομένου ότι οι Υπηρεσίες του Υπουργείου είναι άμεσα εμπλεκόμενες με την υπόθεση, αφού είχαν αναλάβει την σύνταξη των μελετών τόσο για τον δρόμο Καλλονής – Πέτρας όσο και για το φράγμα Τσικνιά. Ο Κ. Μουτζούρης εξήγησε ότι η μετατόπιση της χάραξης σε μήκος 1,7 χλμ. δεν μεταλλάσσει τον προϋπολογισμό του έργου και δεν θα υπάρξει αύξηση της δαπάνης, αλλά αυτό θα κριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο όταν πάρει στα χέρια του όλα τα νέα στοιχεία μετά από την τροποποίηση της μελέτης. Παράλληλα, θα πρέπει να υπάρξει βεβαίωση και από τον ανάδοχο του έργου ότι ο προϋπολογισμός παραμένει σταθερός για να προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης.
Όπως δήλωσε στα “Νέα της Λέσβου” ο Περιφερειάρχης, «η Περιφέρεια προσφεύγει στο αρμόδιο Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου και, αν χρειαστεί, θα προσφύγει ακόμη και στην Ολομέλεια προκειμένου να δικαιωθεί. Το έργο του δρόμου Καλλονής – Πέτρας είναι το σημαντικότερο αναπτυξιακό έργο που εκκρεμεί εδώ και δύο δεκαετίες και πρέπει να γίνει».
Η νέα χάραξη
Η χάραξη του νέου οδικού άξονα ξεκινά από την ευθεία του δρόμου προς Καλλονή, στην διασταύρωση της Αγίας Παρασκευής και καταλήγει στην διακλάδωση προς Στύψη. Βάσει της μελέτης, ο νέος δρόμος θα καταλήγει στην είσοδο της Πέτρας, αλλά δεδομένου ότι ο συνολικός προϋπολογισμός ήταν αρκετά υψηλός η Περιφερειακή Αρχή αποφάσισε να προχωρήσει το πρώτο τμήμα, που είναι και το μεγαλύτερο και δυσκολότερο ως προς την κατασκευή, αφού αφορά σε εξ ολοκλήρου νέα χάραξη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η κατασκευή του νέου δρόμου που θα συνδέει την Καλλονή με την Πέτρα μέσα σε 10 λεπτά είχε συμπεριληφθεί στην λίστα των έργων υποδομών αναπτυξιακής σημασίας και με πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου είχε υπαχθεί στις ειδικές διατάξεις του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων, γεγονός που άνοιξε τον δρόμο για την επιτάχυνση των διαδικασιών και την ταυτόχρονη δημοσίευση της διακήρυξης.