Σάββατο, 27 Ιουλίου, 2024

Ψάχνουν τρόπο να απαλλαγούν από το Μεταφορικό Ισοδύναμο


  • Για έμμεση κατάργηση κάνει λόγο σε δημοσίευμά της η αθηναϊκή εφημερίδα Εστία, αποκαλύπτοντας ότι η κυβέρνηση στοχεύει να εξοικονομήσει τους πόρους του προγράμματος
  • 30 ευρώ θα χάσει από το πρόγραμμα ο κάθε νησιώτης, που μέχρι τώρα επιδοτείται για να ταξιδεύει με πλοία και αεροπλάνα, ενώ εισπράττουν και οι επιχειρήσεις

Την έμμεση κατάργηση του Μεταφορικού Ισοδύναμου με περιορισμό του αντικειμένου του, φαίνεται πως μεθοδεύει η κυβέρνηση έχοντας προηγουμένως οδηγήσει το μέτρο σε αργό θάνατο, λόγω της αργοπορίας των πληρωμών, καθώς ουσιαστικά εδώ και 16 μήνες βρίσκονται σε εκκρεμότητα οι πληρωμές για τα μεταφορικά των επιχειρήσεων και ένα χρόνο οι κινήσεις των επιβατών με πλοία και αεροπλάνα.  Πρόκειται για μία αρνητική προοπτική για τα νησιά μας, για την οποία έχουν κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου την τελευταία τουλάχιστον διετία, μέσα από διαδοχικά πρωτοσέλιδα ρεπορτάζ τους τα Νέα της Λέσβου, καλώντας τους πολιτικούς, επιχειρηματικούς και λοιπούς φορείς να ενεργοποιηθούν για να προλάβουν αυτό που έρχεται. Και δυστυχώς οι εξελίξεις επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις από τα ρεπορτάζ μας.

Σημειωτέον πως το Υπουργείο Ναυτιλίας, που είναι ο διαχειριστής του Μεταφορικού Ισοδύναμου, το οποίο δημιουργήθηκε από τον αείμνηστο Νεκτάριο Σαντορινιό επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ετοιμάζει αναμόρφωση του μέτρου και θα είναι η δεύτερη αναμόρφωση που θα γίνει από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Η πρώτη είχε γίνει το 2020 λίγο καιρό αφότου ανάλαβε το τιμόνι του Κράτους ο Κυριάκος Μητσοτάκης, με στόχο τη διεύρυνση ώστε να ενταχθεί και η Κρήτη, ενώ στη συνέχεια εφαρμόστηκε πιλοτικά η επιδότηση των καυσίμων σε μικρά νησιά. Αυτή τη φορά η νέα αναμόρφωση ουσιαστικά θα προετοιμάσει το έδαφος για την συρρίκνωση του Μεταφορικού Ισοδύναμου, το οποίο θα μείνει με περιορισμένους πόρους. Με άλλα λόγια θα μειωθούν τα ποσά που καταβάλλονται για τις επιδοτήσεις των μετακινήσεων των επιβατών και πιθανώς και για τα μεταφορικά κόστη των επιχειρήσεων.  

 

Τι χάνουμε

 Το Μεταφορικό Ισοδύναμο θα εφαρμόζεται πιθανώς για τα νησιά της άγονης γραμμής και μικρά νησιά με περιορισμένο προϋπολογισμό και άρα και οι επιδοτήσεις θα αλλάξουν σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα. Σήμερα ένας επιβάτης που πληρώνει εισιτήριο με κρεβάτι στα πλοία της γραμμής για τον Πειραιά ή που ταξιδεύει με αεροπλάνο πληρώνεται με περίπου 30 ευρώ στο εισιτήριο από το Μεταφορικό Ισοδύναμο, ένα πόσο που είναι σημαντική ενίσχυση η οποία ωστόσο θα περιοριστεί σε πολύ χαμηλά επίπεδα.

Το θέμα της κατάργησης του Μεταφορικού Ισοδύναμου έχει αρχίσει να αναδεικνύεται και από τον αθηναϊκό Τύπο, καθώς η εφημερίδα Εστία με δημοσίευμά της την περασμένη Τρίτη έκανε λόγο για κατάργηση του Μεταφορικού Ισοδύναμου από το 2025, σημειώνοντας ότι ο προϋπολογισμός θα διατηρηθεί και για το νέο έτος. Ωστόσο κατά το 2024 θα δρομολογηθούν οι εξελίξεις για συρρίκνωση του μέτρου και περιορισμό του από τα περισσότερα νησιά, ώστε να λειτουργεί μόνο για τα νησιά της λεγόμενης άγονης γραμμής και σε κάθε περίπτωση να κάνει μία «χαμηλότερη πτήση» σε σχέση με το Μεταφορικό Ισοδύναμο που γνωρίζουμε μέχρι τώρα.

Να σημειωθεί ότι το δημοσίευμα της εφημερίδας Εστία έχει προκαλέσει ήδη αίσθηση στο νησιώτικο χώρο και καταγράφεται κινητικότητα μεταξύ των πολιτικών και επιχειρηματικών φορέων για διαβήματα στο Υπουργείο Ναυτιλίας. Μάλιστα το θέμα απασχόλησε και τη συνάντηση του κυβερνητικού εκπροσώπου, Παύλου Μαρινάκη, με τους πολιτικούς συντάκτες, ενώ ο κυβερνητικός εκπρόσωπος έσπευσε να διαβεβαιώσει ότι δεν καταργείται το Μεταφορικό Ισοδύναμο, «δεν υπάρχει τέτοιο θέμα», είπε χαρακτηριστικά. Προφανώς όμως το ίδιο αναφέρει και το ρεπορτάζ της εφημερίδας Εστία μιλώντας για συρρίκνωση του μέτρου και περιορισμό των πόρων που διατίθενται. 

Σύμφωνα με το δημοσίευμα της εφημερίδας οι σχεδιασμοί αυτοί γίνονται προκειμένου να εξοικονομηθούν πόροι για τον Κρατικό προϋπολογισμό από το συγκεκριμένο πρόγραμμα και μάλιστα το δημοσίευμα επικαλείται πληροφορίες ότι η κυβέρνηση εκτιμά πως δεν συντρέχουν πλέον λόγοι για την ενίσχυση των νησιωτών παρά μόνο ενός αριθμού μικρών νησιών, ο οποίος θα είναι περιορισμένος.

Για την αναμόρφωση του Μεταφορικού Ισοδύναμου κάνοντας λόγο για «εξορθολογισμό» του μέτρου προϊδέασε, μιλώντας δημόσια πρόσφατα από τη Χίο, όπου βρέθηκε, ο Γενικός Γραμματέας Νησιωτικής Πολιτικής, Μανώλης Κουτουλάκης. Σημείωσε μάλιστα ότι σύμφωνα με τις διασταυρώσεις της Ανεξάρτητης Αρχής Δημόσιων Εσόδων έχει διαπιστωθεί ότι γίνεται κατάχρηση του μέτρου, χωρίς ωστόσο να εξηγήσει τι εννοεί. Ο ίδιος ανακοίνωσε ότι πρόκειται να γίνει αναμόρφωση την ώρα που ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κ. Μαρινάκης άλλα έλεγε στην Αθήνα τις προηγούμενες ημέρες, προσπαθώντας να διασκεδάσει τις εντυπώσεις μετά το δημοσίευμα της εφημερίδας Εστία περί κατάργησης.

Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι υπάρχουν πιέσεις για συρρίκνωση του μέτρου ώστε να εξοικονομηθούν οι πόροι και να διατεθούν σε άλλες ανάγκες και μάλιστα προς τούτο, σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, η κυβέρνηση έκανε μία απέλπιδα προσπάθεια να βρει ευρωπαϊκό πρόγραμμα για να «κουμπώσει» πάνω σε αυτό το Μεταφορικό Ισοδύναμο, ώστε να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του μέτρου. Ωστόσο μέχρι τώρα αυτό δεν φαίνεται εφικτό και ως εκ τούτου προσπαθεί να απαλλαγεί από τη χρηματοδότησή του από τον προϋπολογισμό του Κράτους.

spot_img

More articles

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img