Σοβαρές ανησυχίες προκαλεί στη Λέσβο η κατάσταση που επικρατεί στις σχολικές μονάδες του νησιού μας, αναφορικά με τις υποβαθμίσεις σχολείων και τα συνεχιζόμενα κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό.
Η Ένωση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Δήμου Μυτιλήνης, με επίσημη ανακοίνωσή της, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και ζητά άμεσες παρεμβάσεις από τους πολιτικούς και αυτοδιοικητικούς εκπροσώπους της Λέσβου.
Η επιστολή της Ένωσης, που απευθύνεται στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λέσβου και κοινοποιείται στους τρεις βουλευτές του Νομού, Χαράλαμπο Αθανασίου, Παναγιώτη Παρασκευαΐδη και Μαρία Κομνηνάκα, στον Περιφερειάρχη Κώστα Μουτζούρη, καθώς και στους Δημάρχους, Μυτιλήνης Παναγιώτη Χριστόφα και Δυτικής Λέσβου Ταξιάρχη Βέρρο και στους αρμόδιους Αντιδημάρχους, αποτελεί ένα σαφές κάλεσμα για συντονισμένη δράση.
Υποβαθμίσεις χωρίς αποφάσεις και ελλείψεις
Στην ανακοίνωση επισημαίνεται πως σύμφωνα με δημοσιεύματα και αναφορές εκπαιδευτικών, στο Δημοτικό Σχολείο Άγρας, το οποίο λειτουργεί ως τριθέσιο, εφαρμόστηκε “προσωρινή μείωση” σε διθέσιο, προκειμένου να λειτουργήσει το ολοήμερο τμήμα, αντί να καλυφθεί το κενό που δημιουργήθηκε από άδεια εκπαιδευτικού.
Ανάλογες ανησυχίες εκφράζονται και για το Δημοτικό Σχολείο Κεραμειών, ενώ δεν αποκλείεται, όπως σημειώνεται, να υπάρξουν παρόμοιες πρακτικές και σε άλλα σχολεία του νησιού.
Την ίδια στιγμή, παραμένουν σοβαρά κενά σε διδακτικό προσωπικό, ιδιαίτερα στις ειδικότητες Μουσικής, Φυσικής Αγωγής, Αγγλικών και Πληροφορικής, καθώς και στην Ειδική Αγωγή, όπου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης, λείπουν τουλάχιστον 25 εκπαιδευτικοί.
Η κατάσταση αυτή, όπως τονίζεται, «δυσχεραίνει ουσιαστικά τη λειτουργία πολλών σχολικών μονάδων και δημιουργεί εκπαιδευτικές ανισότητες εις βάρος των μαθητών».
Η Ένωση επισημαίνει με κατηγορηματικό τρόπο ότι δεν υπάρχει καμία επίσημη απόφαση του Υπουργείου Παιδείας ή της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που να δικαιολογεί υποβαθμίσεις ή αλλαγές λειτουργικότητας.
«Οποιαδήποτε τέτοια ενέργεια δεν τεκμηριώνεται διοικητικά και δεν μπορεί να θεωρηθεί θεσμικά αποδεκτή», αναφέρεται χαρακτηριστικά, ενώ σημειώνεται ότι η διασπορά ανεπίσημων πληροφοριών «έχει προκαλέσει εύλογη ανησυχία και αναστάτωση στις τοπικές κοινωνίες».
Ζητούν παρεμβάσεις
Η Ένωση ζητά από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης να προβεί σε δημόσια, επίσημη τοποθέτηση, που να διαβεβαιώνει ότι καμία σχολική μονάδα της Λέσβου δεν έχει υποβαθμιστεί, και να ενημερώσει άμεσα για τον προγραμματισμό κάλυψης όλων των κενών θέσεων εκπαιδευτικών.
Παράλληλα, απευθύνει έκκληση στους πολιτικούς και αυτοδιοικητικούς εκπροσώπους της Λέσβου να αναλάβουν ενεργό ρόλο στην υπεράσπιση της δημόσιας εκπαίδευσης στη Λέσβο, προειδοποιώντας πως κάθε καθυστέρηση ή αδιαφορία εντείνει το αίσθημα εγκατάλειψης των τοπικών κοινωνιών.
Εκπαίδευση και δημογραφικό
Στο πιο αιχμηρό σημείο της ανακοίνωσης, η Ένωση τονίζει ότι το πρόβλημα των υποβαθμίσεων και των ελλείψεων δεν είναι μόνο εκπαιδευτικό, αλλά βαθιά κοινωνικό και δημογραφικό.
«Σε μια εποχή δημογραφικής συρρίκνωσης, υπογεννητικότητας και εγκατάλειψης της υπαίθρου, η στήριξη της σχολικής παρουσίας σε κάθε χωριό και κοινότητα αποτελεί κοινωνική, παιδαγωγική και εθνική υποχρέωση», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Αυτό που αναδεικνύουν είναι πως όταν ένα σχολείο υποβαθμίζεται ή κλείνει, οι οικογένειες αναγκάζονται να φύγουν. Τα παιδιά μεταφέρονται καθημερινά σε άλλες περιοχές, η ζωή στα χωριά φθίνει, οι νέοι δεν επιστρέφουν, και η ύπαιθρος αδειάζει σιωπηλά.
«Η εκπαίδευση», τονίζεται, «δεν μπορεί να μετριέται με αριθμούς ή μαθητικούς δείκτες, αλλά αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα κάθε παιδιού, όπου κι αν ζει».
Η επιστολή της Ένωσης, ολοκληρώνεται με κάλεσμα για συνεργασία όλων των θεσμών της Λέσβου, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία όλων των σχολικών μονάδων.
Οι γονείς δηλώνουν έτοιμοι να στηρίξουν κάθε πρωτοβουλία που θα συμβάλει στη διατήρηση ζωντανής της εκπαίδευσης και της ζωής στην ύπαιθρο.



