- Η δήλωση του υπουργού Υποδομών από τη Μυτιλήνη και η οξεία απάντηση του Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου, για ένα έργο που εγκαινιάστηκε από τον πρωθυπουργό, αλλά ένα τμήμα του παραμένει κλειστό
- Η δημόσια αντιπαράθεση μεταξύ Δήμα και Μουτζούρη δείχνει ότι το ζήτημα δεν είναι μόνο τεχνικό, αλλά και πολιτικό
Η επίσκεψη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστου Δήμα, στη Μυτιλήνη έφερε ξανά στο προσκήνιο το ζήτημα του δρόμου Καλλονής – Σιγρίου, ενός από τα σημαντικότερα έργα υποδομής της Λέσβου, που όμως παραμένει σε ένα του τμήμα κλειστό, λόγω κατολισθήσεων, εν μέσω της τουριστικής περιόδου.
Απαντώντας σε ερώτηση για το κλειστό τμήμα του έργου ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, σημείωσε ότι «για το τμήμα με τις κατολισθήσεις η αρμοδιότητα ανήκει κυρίως στην Περιφέρεια, αλλά υπάρχει στενή συνεργασία για την εξεύρεση της καλύτερης δυνατής λύσης το συντομότερο δυνατό».
Μια δήλωση που προκάλεσε την έντονη αντίδραση του περιφερειάρχη, Κώστα Μουτζούρη, ο οποίος, με γραπτή απάντησή του όχι μόνο αμφισβήτησε την τοποθέτηση, αλλά παρουσίασε και το πλήρες ιστορικό του έργου, αποδίδοντας την ευθύνη στην κεντρική διοίκηση.
«Σε διαφορετική περίπτωση θα είχα ενημερώσει τον κ. Δήμα, ο οποίος, προφανώς και δεν είναι σωστά ενημερωμένος, όταν δηλώνει ότι ο δρόμος Καλλονής – Σιγρίου είναι αρμοδιότητας της Περιφέρειας», τόνισε ο Περιφερειάρχης, εξηγώντας ότι η Περιφέρεια είναι «αναρμόδια» να παρέμβει σε ένα έργο που κατασκευάστηκε εξ ολοκλήρου από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Όπως υπενθύμισε, στις 19 Απριλίου 2024 ο ίδιος ο Πρωθυπουργός εγκαινίασε τον νέο οδικό άξονα, που είχε υλοποιηθεί από το υπουργείο. Ωστόσο, λίγους μήνες αργότερα άρχισαν να εμφανίζονται σοβαρές ελλείψεις και προβλήματα ασφάλειας.
Οι πρώτες διαπιστώσεις και οι συσκέψεις
Ο κ. Μουτζούρης δεν παρέλειψε μαζί με την δήλωσή του να επισυνάψει και το ιστορικό των προσπαθειών από την ημέρα των εγκαινίων του οδικού άξονα Καλλονής – Σιγρίου από τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, τον Απρίλιο του 2024.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση-περιγραφή της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου «στις 5 Δεκεμβρίου 2024, ο κ. Μουτζούρης συγκάλεσε σύσκεψη με τη συμμετοχή του δημάρχου Δυτικής Λέσβου, προέδρων όλων των παρόδιων κοινοτήτων και υπηρεσιακών παραγόντων. Στη συνάντηση», όπως αναφέρει η ανακοίνωση της περιφέρειας «καταγράφηκαν δεκάδες ελλείψεις, από ζητήματα σήμανσης και ασφαλτοστρώσεων, μέχρι προβλήματα στα πρανή». Το σχετικό υπόμνημα στάλθηκε στο υπουργείο Υποδομών, με αίτημα να αποκατασταθούν άμεσα οι ατέλειες.
Στις 21 Δεκεμβρίου 2024 πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο υπουργείο, παρουσία και του βουλευτή Λέσβου, Χαράλαμπου Αθανασίου. Εκεί, η Περιφέρεια ζήτησε είτε να γίνει συμπλήρωση των εργασιών στο πλαίσιο της υπάρχουσας εργολαβίας, είτε να προκηρυχθεί νέα συμπληρωματική εργολαβία, ώστε να αντιμετωπιστούν πλήρως οι ελλείψεις.
Το κλείσιμο του δρόμου από το υπουργείο
Την άνοιξη του 2025, το ίδιο το υπουργείο αποφάσισε να κλείσει μεγάλο τμήμα του δρόμου για λόγους ασφάλειας, έπειτα από κατολισθήσεις στα πρανή. Έκτοτε, το έργο παραμένει ημιτελές και σε λειτουργία μόνο κατά τμήματα, γεγονός που προκαλεί, όπως σημειώνει ο Περιφερειάρχης «δυσμενή σχόλια στους Λέσβιους και στους επισκέπτες εν μέσω θέρους».
«Προς τι να παραμένει κλειστή μια οδός που εγκαινιάστηκε από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό;» διερωτάται ο κ. Μουτζούρης, αποδίδοντας τις καθυστερήσεις σε «ολιγωρίες της κεντρικής διοικήσεως».
Αυτούσια η δήλωση του Περιφερειάρχη, Κώστα Μουτζούρη, έχει ως εξής: «Δυστυχώς, η έλευση του υπουργού στην Μυτιλήνη με βρίσκει στην Σάμο όπου συμμετείχα στις εορταστικές εκδηλώσεις του νησιού. Σε διαφορετική περίπτωση θα είχα ενημερώσει τον κ. Δήμα, ο οποίος προφανώς και δεν είναι σωστά ενημερωμένος, όταν δηλώνει ότι ο δρόμος Καλλονής – Σιγρίου είναι αρμοδιότητος της Περιφέρειας. Για πολλοστή φορά θα καλέσω την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών να προχωρήσει στην αποκατάσταση των ελλείψεων ή να χρηματοδοτήσει, όπως έχει υποσχεθεί, την Περιφέρεια ώστε να αναλάβει εκείνη την αποκατάσταση. Κάθε άλλο που δηλώνεται και μάλιστα από τα πλέον επίσημα χείλη είναι ανακριβές».
Έργο στρατηγικής σημασίας
Ο δρόμος Καλλονής – Σιγρίου θεωρείται στρατηγικής σημασίας για τη Λέσβο, καθώς συνδέει την ενδοχώρα με το λιμάνι του Σιγρίου, βελτιώνοντας τη συγκοινωνία και ενισχύοντας την τουριστική και εμπορική δραστηριότητα στο δυτικό τμήμα του νησιού. Ωστόσο, η σημερινή του κατάσταση, με τμήματα εκτός κυκλοφορίας και ελλείψεις που παραμένουν εδώ και μήνες, δημιουργεί εικόνα εγκατάλειψης.
Η δημόσια αντιπαράθεση μεταξύ του υπουργού Υποδομών και του Περιφερειάρχη δείχνει ότι το ζήτημα δεν είναι μόνο τεχνικό, αλλά και πολιτικό. Από τη μία πλευρά, το υπουργείο αποδίδει την ευθύνη στην Περιφέρεια κι από την άλλη, η Περιφέρεια επιμένει ότι χωρίς χρηματοδότηση και επίσημη ανάθεση δεν μπορεί να προχωρήσει σε καμία αποκατάσταση. Τ΄ αποτέλεσμα είναι ένα έργο που εγκαινιάστηκε με υψηλούς τόνους και πολιτικές κορδέλες, σήμερα να παραμένει σ΄ ένα του τμήμα κλειστό, αφήνοντας πολίτες και επισκέπτες να αναρωτιούνται πότε και αν θα δοθεί σε πλήρη κυκλοφορία.



