Είναι η ηθοποιός που σχεδόν μονοπωλεί αυτό το διάστημα το ενδιαφέρον του κοινού μέσα από τη συμμετοχή της στην επιτυχημένη σειρά Maestro, που προβάλλεται από το MEGA, ενσαρκώνοντας το ρόλο της Αλεξάνδρας. Ωστόσο για τη Στεφανία Γουλιώτη αυτό δεν είναι παρά ένας ακόμα σταθμός στην καριέρα της δεδομένου ότι έχει διαγράψει μία λαμπρή πορεία, κυρίως στο θέατρο, συμμετέχοντας σε επιτυχημένες σειρές και στον κινηματογράφο. Για το θέατρο ειδικά να σημειώσουμε ότι έχει βραβευτεί από τα 28 της χρόνια με τα βραβεία “Μελίνα Μερκούρη” και “Κάρολος Κουν” για την Ηλέκτρα του Σοφοκλή, έργο με το οποίο έκανε την πρώτη της εμφάνιση στην Επίδαυρο, ενώ για την ερμηνεία της στην ταινία J.A.C.E., απέσπασε το Α’ βραβείο γυναικείας ερμηνείας του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.
Αν και εισήχθη στο Πανεπιστήμιο Αθηνών το 1998 για να σπουδάσει γεωλόγος, τελικά την κέρδισε το θέατρο ώστε σήμερα στα 43 της χρόνια να συγκαταλέγεται ανάμεσα στις πιο επιτυχημένες ηθοποιούς της γενιάς της.
Φτάνοντας σήμερα για πρώτη φορά στη Λέσβο αν και έχει φίλους από την περιοχή μας, η Στεφανία Γουλιώτη αναμένεται να κλέψει την παράσταση νωρίς το βράδυ, στις 20:30, στο Ιερό των Μέσων στην Αγία Παρασκευή, όπου μαζί με τη Λουκία Μιχαλοπούλου στις “Σιλουέτες” θα αποδώσουν κείμενα για τη Σαπφώ στο πλαίσιο του φεστιβάλ της Περιφέρειας που ξεκίνησε χθες από την Ερεσό.
Με αφορμή την έλευσή της στον τόπο μας η κ. Γουλιώτη παραχώρησε συνέντευξη στα Νέα της Λέσβου συζητώντας μαζί μας για τη θέση της Σαπφούς, αλλά και τη θέση της γυναίκας στις μέρες μας. Μιλήσαμε μαζί της για το θέατρο, ενώ απάντησε και στο ερώτημα για το πώς τελειώνει το Maestro σκιαγραφώντας το φινάλε της επιτυχημένης σειράς.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΣΤΡΑΤΗ ΣΑΜΙΩΤΗ
-Κυρία Γουλιώτη να ξεκινήσουμε πρώτα από τα τυπικά! Έρχεστε για πρώτη φορά στη Λέσβο;
«Ναι, είναι η πρώτη φορά που έρχομαι στη Λέσβο, είναι μεγάλο γεγονός αυτό. Έχω φίλους και πολλούς γνωστούς, έχω ακούσει τα καλύτερα για τον τόπο σας και δεν έχω έρθει ποτέ. Είναι μεγάλη μου χαρά και τιμή που επισκέπτομαι τη Λέσβο».
-Έχοντας – και με την επαγγελματική σας ιδιότητα – ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό θέλω να μου πείτε την εικόνα που είχατε μέχρι τώρα για τον τόπο μας.
«Η Λέσβος είναι ένας τόπος με πολύ διαφορετικά αποτυπώματα, τουριστικά, αρχαιολογικά, φυσικού τοπίου και αυτό δημιουργεί ένα μεγάλο ενδιαφέρον σε όποιον θέλει να επισκεφθεί έναν τόπο και κυρίως αυτό που εμένα με ενδιαφέρει πιο πολύ, αυτό που με ελκύει, είναι οι αρχαιολογικοί χώροι, όπως και ο χώρος που θα βρεθούμε για τη βραδιά μας και τον οποίο έχω ιδιαίτερο ενδιαφέρον και περιέργεια να επισκεφτώ».
-Περιττό να αναφερθώ και στο Απολιθωμένο Δάσος της Λέσβου, καθώς έχετε σπουδές στη γεωλογία!
«Αυτό ακριβώς εννοούσα μιλώντας για το φυσιολατρικό κομμάτι. Σαφώς έχει επιστημονικό ενδιαφέρον το Απολιθωμένο Δάσος για τον επισκέπτη, όμως, είναι το φυσικό τοπίο της Λέσβου, όπως και γεωλογικό ενδιαφέρον».
-Θέλω να μιλήσουμε για τη συμμετοχή σας στο Φεστιβάλ για τη Σαπφώ που διοργανώνει η Περιφέρεια. Πώς προέκυψε αυτό;
«Μας κάλεσαν εμένα και τη Λουκία Μιχαλοπούλου η διευθύντρια παραγωγής που ασχολείται με το φεστιβάλ. Μας πρότεινε να κάνουμε κάποια επιλογή κειμένων που θα μπορούσαν να ακουστούν στον ιερό χώρο. Η Λουκία πιο πολύ επέλεξε τα κείμενα, τα οποία να μην είναι ακριβώς από την αρχαία γραμματεία γιατί αυτό το έχουμε δει πολλές φορές, να λέγονται κάποια κείμενα από την αρχαία γραμματεία σε αρχαιολογικούς χώρους και εμείς θέλαμε να κάνουμε κάτι πιο σύγχρονο. Έτσι επιλέξαμε κάποια κείμενα τα οποία είναι σύγχρονης λογοτεχνίας αλλά που αναφέρονται σε γυναίκες-σύμβολα, όπως είναι αρχικά η Σαπφώ και μετά η Αντιγόνη, η Κλυταιμνήστρα, οπότε – και θέλω να το επισημάνω αυτό – με την πρωτοβουλία της Λουκίας Μιχαλοπούλου σε αυτό το “σταθμό” θα έρθουν ο αρχαιολογικός χώρος και η σύγχρονη λογοτεχνία πιο κοντά».
-Θα εκμεταλλευτώ την συζήτησή μας, καθώς έχετε σημαντική εμπειρία στα κείμενα των αρχαίων συγγραφέων. Το κεφάλαιο της Σαπφούς είναι μεγάλο για τον τόπο μας και δεν είμαι σίγουρος κατά πόσο το έχουμε αξιοποιήσει τόσα χρόνια. Άλλωστε και αυτό το φεστιβάλ στο οποίο εσείς τώρα συμμετέχετε είναι το πρώτο που διοργανώνεται στη Λέσβο για τη Σαπφώ!
«Νομίζω ότι έπρεπε να αναδειχθεί γενικά και η ποίηση της Σαπφούς και οι χώροι αυτοί. Είναι ένα θέμα που πράγματι δεν συζητιέται αρκετά και η Λέσβος είναι συνδεδεμένη με αυτό, όσο κι αν είναι αμφιλεγόμενα τα όσα λέγονται για τη Σαπφώ. Η ποίησή της δεν είναι αμφιλεγόμενη. Η ποίησή της είναι εννοείται ένας πολύτιμος λίθος για την Ελληνική γραμματεία συνολικά και θα έλεγα ότι οι χορδές που πιάνει η ποίηση της Σαπφούς θα έπρεπε να είχε αρχίσει να έρχεται πιο κοντά μας και αυτό όχι μόνο για τη Λέσβο. Εμείς συνειδητά δεν χρησιμοποιούμε την ποίηση της Σαπφούς αλλά την ίδια τη Σαπφώ μέσα από τη σύγχρονη λογοτεχνία, με σκοπό φυσικά να αναδειχθεί το πώς οι σύγχρονοι λογοτέχνες έχουν εμπνευστεί από τη Σαπφώ. Πιστεύω ότι η Λέσβος μπορεί και θα έπρεπε να εμβαθύνει χωρίς φόβο τη σχέση της με τη Σαπφώ».
-Σας βεβαιώνω θέμα φόβου δεν υπάρχει!
«Ναι ναι, χωρίς φόβο χαρακτηρισμών ήθελα να πω».
-Να μείνουμε σε ένα τελευταίο για τη Σαπφώ πριν περάσουμε στα δικά σας για το θέατρο. Θέλω να αντιπαραβάλλουμε την πορεία και τη θέση της Σαπφούς, η οποία όχι μόνο κατάφερε να “επιβιώσει”, αλλά και να αναδειχτεί και να είναι η πρώτη, ένα σύμβολο σε μία ανδροκρατούμενη κοινωνία της αρχαιότητας. Αυτό κατά πόσο ισχύει με τη σύγχρονη γυναίκα;
«Έχει προχωρήσει πολύ η θέση της σημερινής γυναίκας, αλλά δεν σημαίνει πως δεν υπάρχουν άπειρα βήματα τα οποία πρέπει να γίνουν. Το χειρότερο δεν είναι θεωρώ η θέση της γυναίκας στον επαγγελματικό τομέα, αυτή κατακτιέται συνέχεια όλο και καλύτερα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η θέση της γυναίκας μέσα στην οικία, μέσα στο σπίτι. Νομίζω ότι εκεί επειδή είναι πιο αθέατα τα πράγματα είναι πιο αόρατα δηλαδή και δεν προστατεύεται από κάποιον Οργανισμό να το πω έτσι, όπως θα μπορούσε η θέση της γυναίκας να προστατεύεται στην εργασία από την Εταιρεία, από τον Οργανισμό που δουλεύει. Δηλαδή υπάρχει ένα μεγαλύτερο, να το πω, ανώτερο χέρι που θα μπορούσε αυτό πάντα να γίνει καλύτερο και να είναι πολύ καλύτερη η θέση της γυναίκας, αλλά επειδή μέσα στον οίκο, μέσα στο σπίτι δεν βλέπουμε τι συμβαίνει και ποια θέση παίρνει η γυναίκα μέσα στα σπίτια, νομίζω ότι εκεί γίνεται η μεγαλύτερη ζημιά για την ψυχή της και δεν είναι τυχαίο που βλέπουμε όλες αυτές τις κρίσεις ενδοοικογενειακής βίας. Για τη θέση της γυναίκας αυτό που πρέπει να δουλευτεί πολύ και να αναπτυχθεί είναι ο ψυχισμός του άνδρα. Τα αγόρια να εκπαιδεύονται να κάνουν χώρο στην ψυχή της γυναίκας ώστε να μπορέσει να αποκτήσει τη θέση που της αρμόζει μέσα στο σπίτι ξαναλέω, καθώς θεωρώ ότι από κει ξεκινάει, μέσα από το σπίτι και η γυναίκα ως μικρό κορίτσι, η γυναίκα ως έφηβη και η γυναίκα ως ενήλικας χρειάζεται να πατήσει στα πόδια της και να αποκτήσει τη σιγουριά που της αρμόζει για να μπορέσει μετά να διεκδικήσει πράγματα στον επαγγελματικό τομέα. Υπάρχουν άπειρα βήματα που πρέπει να γίνουν και ξαναλέω αυτά είναι κυρίως στον ψυχικό τομέα».
-Πολύ σημαντικά τα όσα μας λέτε. Να πάμε λίγο στο θέατρο όπου έχετε μία πολύ σημαντική πορεία, όπως και σε άλλες παραγωγές και διαπιστώνω ότι έχετε και σκηνοθετική παρουσία.
«Ναι αυτό όμως το κάνω μόνο όταν έχω ανάγκη να πω κάτι τη δεδομένη στιγμή. Εμένα η δουλειά μου είναι ηθοποιός. Η δουλειά μου είναι να μπαίνω, ας το πούμε, στο όνειρο κάποιου άλλου και να το αναμοχλεύω και να το ερμηνεύω. Όποτε όμως είχα ένα δικό μου όνειρο που ήθελα να μείνει έτσι αποφάσισα να το αναλάβω και αυτό έχει συμβεί δύο φορές και το “εντυπωσιακό”, αν μπορεί να το πει κανείς έτσι είναι ότι έχει γίνει δύο φορές με το ίδιο έργο και με είχε απασχολήσει πάρα πολύ το συγκεκριμένο (σ.σ. Ευμενίδες 2015 και 2018) γι’ αυτό δεν το άφησα και το ξαναπροσπάθησα. Δηλαδή το έκανα δύο φορές με 3 χρόνια διαφορά».
-Έχετε μία σημαντική πορεία ως ηθοποιός, είστε βραβευμένη και ειδικά για την παρουσία σας στο αρχαίο θέατρο, ωστόσο θα τολμήσω να πω ότι μέσα από τη συμμετοχή σας στο Maestro κατά κάποιο τρόπο γίνεται ένας κραδασμός. Ερμηνεύοντας την Αλεξάνδρα, την “κακιά” του σεναρίου, να το πω έτσι και διορθώστε με αν κάνω λάθος, έρχεστε μέσα από την ερμηνεία σας και την καθιστάτε συμπαθή για το κοινό στον πρωταγωνιστικό ρόλο και αυτό προφανώς έχει να κάνει με την παρουσία και την ερμηνεία σας.
«Αυτή είναι η πιο μεγάλη πρόκληση να κάνεις έναν θεωρητικά αρνητικό χαρακτήρα γιατί θεωρητικά είναι αρνητικός, να φωτιστούν όλες του οι πιο αθέατες πλευρές γιατί οποιαδήποτε αντίδραση έχει αυτός ο άνθρωπος, στη ζωή, στην κοινωνία, στους ανθρώπους γύρω του έχει ρίζα κάποιο ψυχικό τραύμα. Όποιος μπορεί να το δει αυτό και να το αντιμετωπίσει και να συνομιλήσει με αυτό νομίζω ότι κερδίζει και ο ίδιος και για τις σχέσεις του έξω. Για εμένα λοιπόν αυτό ήταν η μεγάλη πρόκληση, να μπορέσει να φωτιστεί ο λόγος για τον οποίο η Αλεξάνδρα έχει αυτά τα χαρακτηριστικά. Αλλιώς δεν έχει νόημα να δείξεις απλά έναν κακό χαρακτήρα αν δεν πατάει στον πόνο. Και αυτή η γυναίκα πατάει στον πόνο και ευτυχώς είχα την τύχη να είναι γραμμένος πολύ καλά ο ρόλος και να μπορώ να το κάνω αυτό. Και έτσι… δεν θα πω ότι ήμουνα και ποτέ συμπαθής ιδιαιτέρως, αλλά παρόλα αυτά δεν έμεινε η μία της πλευρά».
-Έχετε μιλήσει με θερμά λόγια σε συνεντεύξεις σας για τον Χριστόφορο Παπακαλιάτη, ο οποίος πράγματι έχει προσφέρει σημαντικά με ποιοτικές δουλειές και στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση. Να σας ρωτήσω αν η δική σας ερμηνεία στο ρόλο της Αλεξάνδρας είναι ενδεχομένως ανατρεπτική και για τον ίδιο ως σεναριογράφο και σκηνοθέτη, καθώς εκτός από τη δύναμη που έχει δώσει η ερμηνεία σας στο χαρακτήρα βλέπουμε ότι έχετε ξεχωρίσει από τη σειρά και η Αλεξάνδρα συγκεντρώνει τα βλέμματα και το ενδιαφέρον του κοινού πάνω της. Και αυτό αν θέλετε ακολουθεί και εσάς ως ηθοποιό, καθώς όλοι μιλούν για τη Γουλιώτη και αυτό φαίνεται και από την πολιορκία που δέχεστε και από το κοινό, αλλά και από τα μεγάλα Μέσα Ενημέρωσης για συνεντεύξεις. Ξαφνικά σας βλέπουμε παντού.
«Αυτό συμβαίνει στον όποιον… νομίζω ότι είναι μία θύελλα που θα περάσει! Εγώ δεν είχα παράπονο ούτε πριν από το Maestro και είμαι πολύ περήφανη γι’ αυτά που έχω κάνει στο θέατρο και πριν το Maestro και είχα πολλή αποδοχή από τον κόσμο και πριν, απλά τώρα είναι λίγο πιο μαζική. Εντάξει, δεν νομίζω ότι αυτό μου αλλάζει κάτι στην καθημερινότητά μου, ούτε στην ψυχή μου δεν μου έχει αλλάξει κάτι. Απλά το μόνο που χαίρομαι είναι αν κάτι μετακινώ στην ψυχή των ανθρώπων. Δηλαδή όταν παίρνω μηνύματα ότι “να και εγώ έχω αυτή τη σχέση με τον πατέρα μου” και μιλάω για μία σκηνή έντονη που είχα με τον πατέρα μου στη σειρά και παίρνω μηνύματα από ανθρώπους ή όταν έχασε στον πρώτο κύκλο το παιδί η Αλεξάνδρα και μου έλεγαν γυναίκες “και σε εμάς έχει συμβεί το ίδιο και ευχαριστούμε που το βγάλατε έτσι έξω” κλπ.. Αυτή είναι η μεγαλύτερη ικανοποίηση, στην πραγματικότητα να ξέρεις ότι αγγίζει αυτό που κάνεις. Κατά τα άλλα δεν αλλάζει κάτι στην καθημερινότητά μου».
-Δεν θα τολμήσω να σας ρωτήσω ποιο είναι το τέλος της σειράς, προφανώς δεν θα μου το πείτε να σας προλάβω. Πείτε μου όμως δικαιώνεται στο τέλος ως χαρακτήρας η Αλεξάνδρα;
«Ναι δικαιώνεται, είναι ένα πολύ όμορφο τέλος, να τολμήσω να πω είναι ένα ανακουφιστικό τέλος για όλους. Δηλαδή όλοι κάπως μέσα στην ψυχή τους ανακουφίζονται με κάτι και αυτή είναι η δικαίωση τελικά να ηρεμήσει η ψυχή μας μέσα από αυτό».
-Το κοινό στην ελληνική επαρχία και ιδιαίτερα στη νησιωτική Ελλάδα δεν έχει τις ίδιες ευκαιρίες πρόσβασης στις ποιοτικές παραστάσεις. Αν μας λέγατε για παράδειγμα ότι ο Ηρακλής Μαινόμενος, η παράσταση που συμμετέχετε αυτό το διάστημα, θα ερχόταν στη Μυτιλήνη θα ήταν μια σημαντική είδηση για τους φίλους του θεάτρου, προφανώς όμως δεν θα συμβεί κάτι τέτοιο. Με την έλευσή σας στον τόπο μας για το Φεστιβάλ της Σαπφούς εκτός από την τιμή δίνει τη δυνατότητα να μπορέσει να σας δει, να σας γνωρίσει από κοντά ο κόσμος της Λέσβου. Αυτή η επαφή που θα έχετε με τον τόπο μας να εκτιμήσω ότι θα σας βάλει σε κάποιο προβληματισμό ώστε να μας συμπεριλάβετε σε μία επόμενη περιοδεία, κάποιο επόμενο σχέδιο ή να συμμετέχετε στο μέλλον και σε άλλη διοργάνωση στον τόπο μας;
«Το ακούω με μεγάλη χαρά και θα μπει στο πρόγραμμα! Ο Ηρακλής Μαινόμενος δεν έρχεται στην Μυτιλήνη, αλλά, ναι, φυσικά το ακούω με μεγάλη χαρά».
-Κυρία Γουλιώτη ειλικρινά σας ευχαριστώ για το χρόνο που διαθέσατε και την συζήτηση που είχαμε.
«Και δική μου η χαρά κύριε Σαμιώτη για τη δυνατότητα να επικοινωνήσω με το κοινό της Λέσβου».