Πέμπτη, 18 Απριλίου, 2024

Στην τελική ευθεία η “Εγνατία” της Λέσβου!

Άρθρα & Δημοσιεύσεις

Τελευταία Άρθρα & Ειδήσεις


  • Η ασφαλτόστρωση έχει εκτελεστεί σε ποσοστό 85% και υπολείπονται οι τελευταίες στρώσεις σε τρία μικρά τμήματα του νέου οδικού άξονα

Αγώνα δρόμου, κυριολεκτικά και μεταφορικά, δίνει η εταιρεία “Άκτωρ” για να παραδώσει την “Εγνατία Οδό” της Λέσβου τον επόμενο μήνα, συμπληρώνοντας μάλιστα 10 χρόνια από την έναρξη των εργασιών, το 2013. Η τελευταία, 7η (!) κατά σειρά παράταση της σύμβασης για τον οδικό άξονα Καλλονής – Σιγρίου λήγει στις 30 Απριλίου και τα συνεργεία εργάζονται πυρετωδώς, σε όλα τα μέτωπα, για να δώσουν στην κυκλοφορία το νέο δρόμο που θα φέρει πιο κοντά το κέντρο με την δυτική άκρη του νησιού. Ο μόνος απρόβλεπτος παράγοντας στο στάδιο που βρίσκονται οι εργασίες είναι ο καιρός, που έχει προκαλέσει μικρή καθυστέρηση στις ασφαλτοστρώσεις τις τελευταίες ημέρες λόγω των βροχοπτώσεων.

Αυτό το διάστημα οι εργασίες προχωρούν σε όλα τα τμήματα, με την τοποθέτηση των στηθαίων ασφαλείας και πλεγμάτων κατά μήκος για την προστασία από την κατάπτωση πρανών. Παράλληλα εκτελούνται εργασίες αποκατάστασης κατολισθήσεων στην παράκαμψη της Άντισσας και στην παράκαμψη της Φίλιας και τα τελευταία τεχνικά έργα στον κόμβο του Πάρκου του Απολιθωμένου Δάσους. Σε ό,τι αφορά την τελική ασφαλτόστρωση έχει εκτελεστεί σε ποσοστό 85% και υπολείπονται οι τελευταίες στρώσεις σε τρία μικρά τμήματα του νέου οδικού άξονα. Το τελευταίο στάδιο του έργου είναι η τοποθέτηση των πινακίδων σήμανσης και ασφάλισης, καθώς και ο ηλεκτροφωτισμός.

57 εκατ. για 47 χλμ.

Το συνολικό μήκος του νέου οδικού άξονα είναι 46,7 χιλιόμετρα (έναντι 52 χιλιομέτρων που ήταν ο παλιός). Σε μήκος 21 χλμ. περίπου του παλιού δρόμου εκτελέστηκαν εργασίες διανοίξεων και βελτίωσης της βατότητας, ενώ τα υπόλοιπα 26 χλμ. αποτελούν νέα χάραξη με παρακάμψεις των χωριών Δάφια, Φίλια, Σκαλοχώρι, Βατούσα και Άντισσα. Επίσης κατασκευάστηκαν οχτώ ισόπεδοι κόμβοι κατά μήκος της νέας χάραξης. Στη συνολική χρηματοδότηση είχαν προβλεφθεί τα έργα αποχέτευσης – αποστράγγισης, σήμανσης – ασφάλισης, οδοφωτισμού, πρασίνου, καθώς και οι απαιτούμενες απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικές έρευνες και μετακινήσεις των δικτύων.

Ο αρχικός προϋπολογισμός του νέου οδικού άξονα ήταν 44,5 εκατ. ευρώ επί του οποίου η κοινοπραξία “Τοξότης Α.Ε. – Αναστηλωτική – Ελληνική Υδροκατασκευή” είχε προσφέρει έκπτωση 4,17%. Οι εργασίες ξεκίνησαν το 2013, αλλά δύο χρόνια αργότερα παρουσιάστηκαν τα πρώτα προβλήματα καθυστερήσεων, μέχρι που πέρασε ως έργο – γέφυρα στο νέο ΕΣΠΑ. Οι εργασίες συνεχίστηκαν για μικρό χρονικό διάστημα το 2016, αλλά από το 2017 εγκαταλείφθηκαν όλα τα μέτωπα που ήταν ανοιχτά, με το αίτημα της εταιρείας για την εξασφάλιση πρόσθετης χρηματοδότησης. 

Κι αυτό γιατί στην πορεία των εργασιών ανακαλύφθηκε μεγάλος αριθμός απολιθωμένων κορμών που καθυστέρησαν το έργο και παράλληλα αύξησαν την αρχική δαπάνη. Έναν χρόνο αργότερα εξασφαλίστηκε η συμπληρωματική χρηματοδότηση, ύψους 12,8 εκατ. ευρώ, φθάνοντας τα 57 εκατ. συνολικά, αλλά η εταιρεία “Καλογρίτσα” εγκατέλειψε το έργο, με συνέπεια και νέα καθυστέρηση. Τελικά, μαζί με άλλα έργα στην Πελοπόννησο και στην Βόρεια Ελλάδα, ο οδικός άξονας Καλλονής – Σιγρίου πέρασε στα χέρια της εταιρείας “Άκτωρ” που εκτελεί το έργο από το 2019.

Τα ευρήματα

Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά μήκος του νέου οδικού άξονα Καλλονής – Σιγρίου ανακαλύφθηκαν κατά τη διάρκεια της κατασκευής του νέα ευρήματα από το περίφημο Απολιθωμένο Δάσος της Λέσβου. Τα εντυπωσιακά ευρήματα ήρθαν στο φως στα τέλη του 2020 – αρχές 2021, ενώ από το καλοκαίρι του 2018 έχει αποκαλυφθεί ένας μεγάλος αριθμός απολιθωμένων κορμών από την Άντισσα έως το Σίγρι. Από τα νέα ευρήματα ξεχωρίζει το σπανιότατο εύρημα ενός απολιθωμένου δένδρου διατηρημένου σχεδόν ακέραιου με τα κλαδιά και τις ρίζες του, που όμοιό του δεν είχε ανακαλυφθεί έως σήμερα. Τα ευρήματα αυτά αποτέλεσαν αντικείμενο δημοσιευμάτων, τόσο στον εθνικό, όσο και στον διεθνή τύπο.

Κάποιοι από τους απολιθωμένους κορμούς θα διατηρηθούν κατά μήκος του νέου δρόμου και θα αναδειχθούν επί τόπου ως εκθέματα, ενώ ορισμένα κομμάτια έχουν μεταφερθεί με ιδιαίτερα προσεκτικές διαδικασίες, στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Σίγρι, όπου έχει διαμορφωθεί ειδική έκθεση για τα ευρήματα αυτά.

Προηγούμενο άρθρο
Επόμενο άρθρο
spot_img

More articles

spot_img