Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024

Στις υπογραφές ο δρόμος Καλλονής – Πέτρας!

Άρθρα & Δημοσιεύσεις

Τελευταία Άρθρα & Ειδήσεις


  • Έτοιμη και η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων μετά από την αλλαγή της χάραξης του νέου οδικού άξονα επειδή περνούσε μέσα από το ταχυδιυλιστήριο του σχεδιαζόμενου φράγματος Τσικνιά

«Ο νέος οδικός άξονας Καλλονής – Πέτρας θα ξεκινήσει μέσα στην άνοιξη», δήλωσε στα “Νέα της Λέσβου” ο Κώστας Μουτζούρης, αφού πλέον έχουν μπει στην τελική ευθεία όλες οι διαδικασίες για την πολυαναμενόμενη υπογραφή της σύμβασης. Η νέα Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, λόγω της αλλαγής της χάραξης, είναι έτοιμη και το μόνο που μένει είναι η κήρυξη των απαλλοτριώσεων από το Περιφερειακό Συμβούλιο. Στη συνέχεια θα κληθεί ο εργολάβος που έχει αναδειχθεί από τον διαγωνισμό που διεξήχθη το 2021 να αναλάβει το έργο, με σκοπό να παραδοθεί σε 2 χρόνια.

Μέχρι και το καλοκαίρι ο φάκελος του έργου βρισκόταν στα γραφεία του Υπουργείου Υποδομών λόγω της αλλαγής στην χάραξη του νέου οδικού άξονα επειδή περνούσε μέσα από το ταχυδιυλιστήριο του σχεδιαζόμενου φράγματος Τσικνιά. Οι διαδικασίες είχαν “κολλήσει” στο Υπουργείο που έπρεπε να στείλει στην Περιφέρεια τις νέες απαλλοτριώσεις που απαιτούνται για τη νέα χάραξη. Για τον λόγο αυτό μάλιστα ο Περιφερειάρχης είχε διαμαρτυρηθεί εντόνως τον περασμένο Σεπτέμβριο και τελικά επισπεύστηκαν οι ρυθμοί για να προχωρήσει το έργο.

Η χρηματοδότηση του νέου οδικού άξονα Καλλονής – Πέτρας εξασφαλίστηκε από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ με το ποσό των 20 εκατ. ευρώ και αφορά στο τμήμα από την διασταύρωση της Αγίας Παρασκευής μέχρι την διασταύρωση προς Στύψη. Με την κατασκευή του νέου δρόμου θα βελτιωθεί σε μεγάλο βαθμό η οδική ασφάλεια για τους επισκέπτες και τους ντόπιους οδηγούς, αφού θα παρακαμφθούν οι επικίνδυνες στροφές και ταυτόχρονα θα μειωθεί η απόσταση προς όλα τα χωριά της βόρειας Λέσβου.

Η νέα χάραξη

Η χάραξη του νέου οδικού άξονα ξεκινά από την ευθεία του δρόμου προς Καλλονή, στην διασταύρωση της Αγίας Παρασκευής και καταλήγει στην διακλάδωση προς Στύψη. Βάσει της μελέτης, ο νέος δρόμος θα καταλήγει στην είσοδο της Πέτρας, αλλά δεδομένου ότι ο συνολικός προϋπολογισμός ήταν αρκετά υψηλός, φθάνοντας τα 40 εκατ. ευρώ, χωρίστηκε σε δύο τμήματα και η Περιφερειακή Αρχή αποφάσισε να προχωρήσει το πρώτο τμήμα, που είναι και το μεγαλύτερο και δυσκολότερο ως προς την κατασκευή, αφού αφορά σε εξ ολοκλήρου νέα χάραξη. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι η κατασκευή του νέου δρόμου που θα συνδέει την Καλλονή με την Πέτρα μέσα σε 10 λεπτά είχε συμπεριληφθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση στην λίστα των έργων υποδομών αναπτυξιακής σημασίας και με πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου στις 20 Δεκεμβρίου του 2017 είχε υπαχθεί στις ειδικές διατάξεις του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων, γεγονός που άνοιξε τον δρόμο για την επιτάχυνση των διαδικασιών και την ταυτόχρονη δημοσίευση της διακήρυξης.

Τα εμπόδια

Θυμίζουμε ότι τα εμπόδια ξεπεράστηκαν ένα προς ένα όταν τον Σεπτέμβριο του 2021 παρουσιάστηκε η πρώτη σοβαρή εμπλοκή με την μελέτη, που έδειχνε τον δρόμο να περνά μέσα από τον ταμιευτήρα του φράγματος Τσικνιά. Αυτός ήταν και ο λόγος που το Ελεγκτικό Συνέδριο επέστρεψε αρχικά τον φάκελο του προσυμβατικού ελέγχου μέχρι να γίνουν οι απαραίτητες διορθώσεις. Στη συνέχεια η Περιφέρεια κατέθεσε προσφυγή με όλα τα νέα στοιχεία και τις τροποποιήσεις επί της χάραξης, η οποία έγινε δεκτή με την απόφαση που εκδόθηκε την περασμένη άνοιξη.

Παράλληλα, η Περιφέρεια κατάφερε να ξεπεράσει και το δεύτερο σοβαρό εμπόδιο που παρουσιάστηκε στην ανάθεση του έργου, όταν ομάδα αγροτών της Αγίας Παρασκευής είχε προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας ζητώντας την ακύρωση του έργου. Οι αγρότες είχαν ξεσηκωθεί κατά του έργου υποστηρίζοντας ότι η χάραξη του νέου δρόμου θίγει τα συμφέροντα και καταστρέφει τις περιουσίες τους και για τον λόγο αυτό μάλιστα είχαν καταθέσει εκτός της προσφυγής, και αίτηση αναστολής κάθε ενέργειας για την έναρξη του έργου, μπλοκάροντας την εκδίκαση των απαλλοτριώσεων. 

Κατά την εκδίκαση στο ΣτΕ, οι δικηγόροι της ομάδας των αγροτών ζήτησαν αναβολή, αλλά το δικαστήριο δεν έκανε δεκτό το αίτημά τους και η υπόθεση συζητήθηκε κανονικά. Οι ενιστάμενοι υποστήριξαν ότι δεν είχαν ενημερωθεί, όπως θα έπρεπε, από την Περιφέρεια για την χάραξη του νέου δρόμου που δημοπρατήθηκε τον περασμένο Μάιο. Όταν στην πορεία έλαβαν γνώση για την απαλλοτρίωση εκατοντάδων στρεμμάτων γης προκειμένου να εκτελεστεί το έργο, διαπίστωσαν ότι η ζημιά που θα υποστούν οι περιουσίες και κατ’ επέκταση το εισόδημά τους θα είναι μεγάλη και γι’ αυτό αποφάσισαν να προσφύγουν δικαστικώς, αλλά το ΣτΕ απέρριψε την προσφυγή, όπως έχει συμβεί και σε άλλες ανάλογες περιπτώσεις.

Όπως δήλωσε ο Περιφερειάρχης, «η καθυστέρηση στην έναρξη του έργου προκλήθηκε κατά κύριο λόγο επειδή περνούσε μέσα από την κατασκευή του φράγματος Τσικνιά. Η μελέτη διορθώθηκε, έχουμε νέους περιβαλλοντικούς όρους και μόλις κηρυχθούν οι απαλλοτριώσεις θα καλέσουμε τον εργολάβο για την υπογραφή της σύμβασης. Πιστεύω ότι αυτό θα συμβεί μέσα στην άνοιξη».

spot_img

More articles

spot_img