Η φθορά των δρόμων από συνεχείς τομές και πρόχειρες αποκαταστάσεις αποτελεί ένα από τα πιο σοβαρά προβλήματα της καθημερινότητας στη Λέσβο. Σπασμένα οδοστρώματα, καθυστερήσεις στην αποκατάσταση κι επαναλαμβανόμενα «μπαλώματα» επιβαρύνουν οδηγούς, επαγγελματίες και κατοίκους σ’ αστικές και αγροτικές περιοχές. Η εφαρμογή του πληροφοριακού συστήματος «e-Διέλευσις» εισάγει ένα νέο πλαίσιο ελέγχου και συντονισμού, στο οποίο, οι δύο δήμαρχοι της Λέσβου δηλώνουν αποφασισμένοι να παρέμβουν θεσμικά, με γνώμονα τη χρησιμότητα και την ασφάλεια των πολιτών.
Το «e-Διέλευσις» προωθείται από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και υλοποιείται από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας. Μέσω του συστήματος, οι πάροχοι δικτύων θα υποβάλλουν ψηφιακά αιτήσεις για δικαιώματα διέλευσης, καταθέτοντας τεχνικά σχέδια και χρονοδιαγράμματα. Η διαδικασία αποκτά ενιαία καταγραφή και παρακολούθηση, στοιχείο που επιτρέπει στους δήμους να έχουν σαφή εικόνα των παρεμβάσεων πριν και κατά τη διάρκεια των εργασιών.
Ο Δήμαρχος Μυτιλήνης, Παναγιώτης Χριστόφας, σε δήλωσή του στα Νέα της Λέσβου, ξεκαθάρισε ότι «το ζήτημα έχει ήδη τεθεί σε διαβούλευση». Τόνισε ότι «η δημοτική αρχή επεξεργάζεται το πλαίσιο που αφορά στις τομές από εταιρείες κοινής ωφέλειας» και δεσμεύεται να φέρει το θέμα σε προσεχές Δημοτικό Συμβούλιο με στόχο τη σύνταξη κανονισμού. Η κατεύθυνση που δίνει αφορά στη θωράκιση της διαδικασίας, με συγκεκριμένους όρους, τεχνικές προδιαγραφές και σαφείς υποχρεώσεις αποκατάστασης.
Η πρωτοβουλία αυτή μεταφράζεται σε πρακτικά μέτρα. Ο Δήμος Μυτιλήνης θα καθορίσει προδιαγραφές για το πλάτος και το βάθος των τομών, πρότυπα για την ποιότητα των υλικών αποκατάστασης κι αυστηρά χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσης των εργασιών. Παράλληλα, θα ενσωματώσει ρήτρες που θα ενεργοποιούνται σε περιπτώσεις πλημμελούς επαναφοράς του οδοστρώματος.
Στον δήμο Δυτικής Λέσβου, ο Δήμαρχος Ταξιάρχης Βέρρος τοποθετήθηκε με έμφαση στην ανάγκη αποφασιστικής αντιμετώπισης του προβλήματος. Όπως ανέφερε, «πρόκειται για ζήτημα που μετά από δεκαετίες πρέπει να αντιμετωπιστεί οργανωμένα και το «e-Διέλευσις» αποτελεί μια ουσιαστική ευκαιρία». Επεσήμανε ότι «ακόμη και σε έναν δήμο με αγροτικό χαρακτήρα, τα μπαλώματα και οι κακοτεχνίες σε δρόμους που έχουν υποστεί αναγκαίες παρεμβάσεις είναι πολλές».
Ο ίδιος υπογράμμισε ότι «είναι αδιανόητο να επενδύονται σημαντικά ποσά για την αναβάθμιση του οδικού και αγροτικού δικτύου και να μην διασφαλίζεται σοβαρός συντονισμός με τους οργανισμούς κοινής ωφέλειας, με αποτέλεσμα να ακολουθούν εκσκαφές και πρόχειρες αποκαταστάσεις». Έφερε ως χαρακτηριστικό παράδειγμα το νέο αγροτικό δρόμο μήκους 10 χιλιομέτρων στην περιοχή της Ποταμιάς, ο οποίος, όπως ανέφερε «αμέσως μετά την παράδοσή του, υπέστη τομή από οργανισμό και στη συνέχεια μπάλωμα». Παράλληλα, διευκρίνισε ότι οι εργασίες σε δίκτυα είναι αναγκαίες, όμως ο δήμος επιδιώκει πλέον καλύτερο συντονισμό ώστε να προστατευθούν οι δρόμοι.
Στο πλαίσιο αυτό, ο δήμος Δυτικής Λέσβου θα αξιοποιήσει το ψηφιακό σύστημα για πλήρη χαρτογράφηση των αιτήσεων και θα απαιτεί έγκαιρη ενημέρωση πριν από κάθε παρέμβαση. Προωθείται η καθιέρωση συγκεκριμένων τεχνικών προτύπων και η ενίσχυση της επιτόπιας επίβλεψης από τις τεχνικές υπηρεσίες, ώστε η αποκατάσταση να είναι ποιοτικά ισοδύναμη με την αρχική κατασκευή.
Σε εθνικό επίπεδο, το ζήτημα έχει τεθεί και στην Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας, με τον πρόεδρό της, Λάζαρο Κυρίζογλου, να βρίσκεται σε συνεννόηση με τον υπουργό, Δημήτρη Παπαστεργίου για την αποσαφήνιση των αρμοδιοτήτων των δήμων στο νέο πλαίσιο. Για τη Λέσβο, η ουσία βρίσκεται στην καθημερινότητα των πολιτών. Η συστηματική εφαρμογή κανόνων, η ψηφιακή παρακολούθηση των έργων και η επιβολή υποχρεώσεων αποκατάστασης διαμορφώνουν ένα πιο σταθερό και αξιόπιστο περιβάλλον. Οι δύο Δήμαρχοι προχωρούν σε συγκεκριμένες κανονιστικές παρεμβάσεις, με στόχο να περιοριστούν οι κακοτεχνίες, να προστατευτούν οι δημοτικές επενδύσεις και να διασφαλιστεί ότι κάθε παρέμβαση στους δρόμους θα ολοκληρώνεται με πλήρη τεχνική επάρκεια προς όφελος των δημοτών.



