Σάββατο, 27 Ιουλίου, 2024

“Στον πάγο” ο νέος δρόμος Καλλονής – Πέτρας


  • Ούτε φωνή – ούτε ακρόαση από το Υπουργείο Υποδομών για τις συμπληρωματικές απαλλοτριώσεις λόγω της αλλαγής της χάραξης

“Στον πάγο” παραμένουν εδώ και 6 μήνες οι διαδικασίες από το Υπουργείο Υποδομών για την κατασκευή του νέου οδικού άξονα Καλλονής – Πέτρας, που πλέον έχασε οριστικά το “τρένο” της τρέχουσας Προγραμματικής Περιόδου και θα πρέπει να μεταφερθεί στο νέο ΕΣΠΑ για να μην χαθεί και η χρηματοδότηση των 20 εκατ. ευρώ που έχει εξασφαλιστεί από το 2020. 

Η υπογραφή της σύμβασης έχει “κολλήσει” στην κήρυξη των συμπληρωματικών απαλλοτριώσεων από το Υπουργείο για την αλλαγή της χάραξης του δρόμου, ενώ κανείς δεν γνωρίζει αν η ανάδοχος εταιρεία θα δεχτεί να αναλάβει το έργο 2,5 χρόνια μετά από την διεξαγωγή του διαγωνισμού και με τις συνεχείς ανατιμήσεις των υλικών που οδηγούν στην διάλυση πολλών εργολαβιών. Η Διαχειριστική Αρχή ετοιμάζεται ήδη να υποβάλλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή την πρόταση για την ένταξη του έργου στο νέο ΕΣΠΑ 2021 – 2027, μαζί με το έργο της ανάπλασης της Προκυμαίας που εκτελεί ο Δήμος Μυτιλήνης και της ανάπλασης της Αγίας Κυριακής, που ακόμη δεν έχει ξεκινήσει.

 

«Το έργο θα γίνει»

O Περιφερειάρχης, Κώστας Μουτζούρης, εμφανίστηκε καθησυχαστικός ως προς την εκτέλεση του έργου δηλώνοντας στα “Νέα της Λέσβου”: «Όπως έχω πει πολλές φορές λόγω των εμποδίων που συναντήσαμε τα τελευταία 2 χρόνια, το έργο αυτό θα γίνει γιατί είναι ένα από τα σημαντικότερα αναπτυξιακά έργα για τη Λέσβο. Θα μεταφερθεί στο νέο ΕΣΠΑ, με το ίδιο ύψος χρηματοδότησης και εμείς ως Περιφέρεια επιδιώκουμε να ολοκληρωθούν όλες οι διαδικασίες το συντομότερο δυνατό».

Ο νέος δρόμος Καλλονής – Πέτρας ξεκίνησε να σχεδιάζεται πριν από 25 χρόνια προκειμένου να αναβαθμιστεί η οδική ασφάλεια από το κέντρο του νησιού προς τις τουριστικές περιοχές της βόρειας Λέσβου και αποτελεί πράγματι ένα αναγκαίο έργο υποδομής, το οποίο θα έπρεπε να είχε ήδη εκτελεστεί, όπως ζητούν οι τοπικοί φορείς. Ο προϋπολογισμός της α’ φάσης του έργου είναι 19.650.000 ευρώ και αφορά στο τμήμα από την διασταύρωση της Αγίας Παρασκευής μέχρι την διασταύρωση προς Στύψη. 

Με την κατασκευή του νέου δρόμου θα βελτιωθεί σε μεγάλο βαθμό η οδική ασφάλεια για τους επισκέπτες και τους ντόπιους οδηγούς, αφού θα παρακαμφθούν οι επικίνδυνες στροφές και ταυτόχρονα θα μειωθεί η απόσταση προς όλα τα χωριά της βόρειας Λέσβου.

Η χάραξη του νέου οδικού άξονα ξεκινά από την ευθεία του δρόμου προς Καλλονή, στην διασταύρωση της Αγίας Παρασκευής και καταλήγει στην διακλάδωση προς Στύψη. Βάσει της μελέτης, ο νέος δρόμος θα καταλήγει στην είσοδο της Πέτρας, αλλά δεδομένου ότι ο συνολικός προϋπολογισμός ήταν αρκετά υψηλός αγγίζοντας τα 40 εκατ. ευρώ και χωρίστηκε σε δύο τμήματα, η Περιφερειακή Αρχή αποφάσισε να προχωρήσει το πρώτο τμήμα, που είναι και το μεγαλύτερο και δυσκολότερο ως προς την κατασκευή, αφού αφορά σε εξ ολοκλήρου νέα χάραξη. 

 

Καθυστερήσεις επί καθυστερήσεων

Από τον Μάιο του 2021 που δημοπρατήθηκε το έργο παρουσιάστηκαν πολλά εμπόδια με βασικότερο την σοβαρή εμπλοκή με την μελέτη που έδειχνε τον δρόμο να περνά μέσα από τον ταμιευτήρα του φράγματος Τσικνιά. Αυτός ήταν και ο λόγος που το Ελεγκτικό Συνέδριο επέστρεψε αρχικά τον φάκελο του προσυμβατικού ελέγχου μέχρι να γίνουν οι απαραίτητες διορθώσεις. Στη συνέχεια η Περιφέρεια κατέθεσε προσφυγή με όλα τα νέα στοιχεία και τις τροποποιήσεις επί της χάραξης, η οποία έγινε δεκτή με την απόφαση που εκδόθηκε την περασμένη άνοιξη.

Παράλληλα, η Περιφέρεια κατάφερε να ξεπεράσει και το δεύτερο σοβαρό εμπόδιο που παρουσιάστηκε στην ανάθεση του έργου, όταν ομάδα αγροτών της Αγίας Παρασκευής είχε προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας ζητώντας την ακύρωση του έργου. Οι αγρότες είχαν ξεσηκωθεί κατά του έργου υποστηρίζοντας ότι η χάραξη του νέου δρόμου θίγει τα συμφέροντα και καταστρέφει τις περιουσίες τους και για τον λόγο αυτό μάλιστα είχαν καταθέσει εκτός της προσφυγής, και αίτηση αναστολής κάθε ενέργειας για την έναρξη του έργου, μπλοκάροντας την εκδίκαση των απαλλοτριώσεων. Ωστόσο, το ΣτΕ απέρριψε την προσφυγή, όπως έχει συμβεί και σε άλλες ανάλογες περιπτώσεις.

Ανάδοχος εταιρεία είναι η “Θέμελη Α.Ε.” από την Αθήνα, που προσέφερε το μεγαλύτερο ποσοστό έκπτωσης 30,62%. Για την ώρα έχει παρατείνει την ισχύ της προσφοράς που είχε καταθέσει στον διαγωνισμό, αναμένοντας την ολοκλήρωση των διαδικασιών για την υπογραφή της σύμβασης.

spot_img

More articles

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img