- «Χάνεται» ένας στους πέντε επισκέπτες της Λέσβου, αν κλείσει η στρόφιγγα της συγκεκριμένης αγοράς
- Ποντάρουμε πλέον στην «ασθμαίνουσα» αγορά της Τουρκίας
Τουλάχιστον μουδιασμένοι είναι οι επαγγελματίες από τον τομέα του τουρισμού, που βλέπουν ως συνέπεια των σημαντικών προβλημάτων, που αντιμετωπίζουν οι Σκανδιναβικές Αερογραμμές (SAS), να κλείνει η «στρόφιγγα» της αγοράς της Σκανδιναβίας, η οποία στήριζε ένα σημαντικό μέρος του τουρισμού της Λέσβου, προκαλώντας ψυχρολουσία εν μέσω σεζόν. Καθώς διανύουμε περίοδο απεργιακών κινητοποιήσεων των πιλότων της εταιρείας, αυτό το διάστημα είναι σε εξέλιξη μια αποστολή «επαναπατρισμού» των επισκεπτών από τις Σκανδιναβικές χώρες, που βρίσκονταν ήδη διασκορπισμένοι σε διάφορους προορισμούς, μεταξύ των οποίων και το νησί μας, ενώ είναι απαισιόδοξα τα σενάρια και για την εξέλιξη της υπόλοιπης – ήδη αναιμικής – σεζόν, καταλήγοντας να στηριζόμαστε φέτος εν πολλοίς στην αγορά της Τουρκίας.
Όπως ανέφερε στα «ΝΕΑ της Λέσβου» ο Τουριστικός Πράκτορας Άρης Γρηγορίου, που πρακτορεύει τις πτήσεις από Σκανδιναβία, την Κυριακή αποχώρησαν από τη Λέσβο όσοι είχαν έρθει εδώ από τη Σουηδία και τη Νορβηγία, ενώ εκκρεμεί ο επαναπατρισμός 130 περίπου Δανών, που αναμένεται να επιστρέψουν στη χώρα τους μέσα στα επόμενα 24ωρα. «Ελπίζουμε πως στις 17 Ιουλίου θα επανέλθουν τα δρομολόγια», σχολίασε ο κ. Γρηγορίου, εκφράζοντας όμως μια εξαιρετικά αισιόδοξη πρόβλεψη, την ίδια στιγμή που ο Πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Πρακτόρων, Παναγιώτης Χατζηκυριάκος ήταν πιο απαισιόδοξος. «Προς το παρόν, όσοι επισκέπτες από τη Σκανδιναβία βρίσκονταν στη Λέσβο σταδιακά αναχωρούν. Δεν ξέρουμε, όμως, αν θα έχουμε άλλες αφίξεις το υπόλοιπο καλοκαίρι» υποστήριξε, επισημαίνοντας πως οι προορισμοί που πλήττονται περισσότερο από τη συγκεκριμένη κατάσταση είναι ο Μόλυβος και το Πλωμάρι.
«Είναι οπωσδήποτε μια κακή εξέλιξη όχι μόνο για εμάς αλλά και το νησί συνολικά. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς πως κάθε εβδομάδα υποδεχόμασταν στο Πλωμάρι κατ’ ελάχιστον 300 με 400 άτομα από τη Σκανδιναβία», σχολίασε ο Πρόεδρος του Φορέα Ανάπτυξης Πλωμαρίου, Γαβριήλ Χαλδέζος. Όπως ανέφερε, όλη αυτή η κατάσταση πλήττει σημαντικά τις εταιρείες, που εμπλέκονται σε όλα τα επίπεδα του ταξιδιού των Σκανδιναβών προς τη Λέσβο, ενώ επισημαίνει πως ο οικονομικός αντίκτυπος στα ξενοδοχεία της περιοχής εξαρτάται από τις συμφωνίες τους και το αν αυτές περιλαμβάνουν οικονομικές εγγυήσεις ή απλά περιοριζόταν σε μια «υπόσχεση» της δέσμευσης δωματίων καθ’ όλη τη διάρκεια της σεζόν.
Συνολικά για τη Λέσβο, το πλήγμα που αναμένεται να δεχθεί ο τουρισμός του νησιού, εφόσον επαληθευτούν τα σενάρια για πάγωμα των αφίξεων από την Σκανδιναβία, είναι σημαντικό. Και αυτό καθώς περίπου το 20% έως 25% των επισκεπτών, που επιλέγουν ως προορισμό διακοπών τη Λέσβο, προέρχονται από τις συγκεκριμένες χώρες.
Τι συμβαίνει
Θυμίζουμε ότι η περίοδος που διανύει η SAS είναι εξαιρετικά δύσκολη, καθώς η εταιρεία πρόσφατα κατέθεσε αίτηση πτώχευσης στις ΗΠΑ, ενώ ταυτόχρονα απέτυχε να καταλήξει σε συμφωνία με τους πιλότους της για συλλογικές συμβάσεις εργασίας, με συνέπεια οι τελευταίοι υπ’ αυτό το κλίμα να ξεκινήσουν απεργιακές κινητοποιήσεις. Σαν αποτέλεσμα χιλιάδες Σκανδιναβοί τουρίστες εγκλωβίστηκαν τις τελευταίες ημέρες στους προορισμούς τους, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, με την τελική έκβαση όλων αυτών των εξελίξεων να επηρεάζει και τη Λέσβο, καθώς αυτή περιλαμβάνεται στους θερινούς προορισμούς της SAS.
Ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα εκατοντάδες πτήσεις της εταιρείας ακυρώθηκαν και επιπλέον 180 πτήσεις ακυρώθηκαν την Παρασκευή, έπειτα από την κατάρρευση των συνομιλιών της SAS με τους πιλότους της. To μόνο στο οποίο συμφώνησαν οι εργαζόμενοι της εταιρείας είναι να πετάξουν με άδεια αεροπλάνα προς τους διάφορους προορισμούς για να επαναπατρίσουν τους Σκανδιναβούς, όπως ήδη έγινε στη Λέσβο για τους Σουηδούς και Νορβηγούς και αναμένεται να συμβεί και με τους Δανούς τις επόμενες μέρες.
Προφανώς όλα τα παραπάνω αποτελούν, μεταξύ άλλων, συνέπειες της μακράς για τα δεδομένα των αεροπορικών εταιρειών περιόδου κρίσης, που έφερε μαζί της η πανδημία. Όπως σχολιάζουν άνθρωποι από τον συγκεκριμένο κλάδο, οι αεροπορικές εταιρείες καθίστανται ιδιαίτερα ευμετάβλητες σε τέτοιες κρίσεις. «Όσες εταιρείες προ-COVID ακολουθούσαν “σφιχτές” προσεγγίσεις στην οικονομική τους διαχείριση κατάφεραν να απορροφήσουν κάποιους από τους κραδασμούς, και οι υπόλοιπες αντιμετώπισαν περισσότερα προβλήματα» σχολιάζουν, επισημαίνοντας επίσης και τον ρόλο που παίζει η αμερικανική αγορά.
«Υπάρχει ζήτηση σε πιλότους, ήδη στην Ευρώπη – και στην Ελλάδα – απασχολούνται contractors (σ.σ. “εξωτερικοί” συνεργάτες) για την κάλυψη έκτακτων αναγκών, με υψηλές αποδοχές. Στις ΗΠΑ οι αποδοχές των πιλότων είναι στα ύψη και η ζήτηση μεγάλη, οπότε “εκ του ασφαλούς” πιλότοι σε εταιρείες, όπως η SAS, διαπραγματεύονται σκληρά έχοντας στην άκρη του μυαλού τους και επιλογές συνεργασίας στην άλλη άκρη του ατλαντικού», αναφέρουν.
Μένει η Τουρκία
Υπ’ αυτές τις συνθήκες, και όσο παράδοξο και αν ακούγεται αυτό εν μέσω διπλωματικού πυρετού, ο τουριστικός κλάδος της Λέσβου «ποντάρει» πλέον στην αγορά της Τουρκίας, από την οποία όμως επίσης δεν φαίνεται να πλησιάζουμε (προς το παρόν τουλάχιστον) τα νούμερα προηγούμενων σεζόν. Ειδικότερα, για τον Ιούλιο έως και χθες έφτασαν στη Λέσβο 2.526 Τούρκοι επισκέπτες, εκ των οποίων περισσότεροι από τους μισούς (1.397) ήρθαν στο νησί μέσα στο Σαββατοκύριακο, μετά το τέλος του μπαϊραμιού. Αυτό σημαίνει, όμως, πως οι ρυθμοί αφίξεων επισκεπτών από την Τουρκία θα πρέπει να εκτοξευτούν μέσα στις επόμενες ημέρες για να φτάσουμε τις χαμηλότερες – έστω – επιδόσεις της προηγούμενης επταετίας, χωρίς να υπολογίζουμε βέβαια το 2020 και το 2021, όπου δεν επιτρέπονταν οι μετακινήσεις μεταξύ των δύο ετών.
Τον Ιούλιο του 2019, στη Λέσβο ήρθαν 9.128 Τούρκοι επισκέπτες και λίγο λιγότεροι, 9.004 τον ίδιο μήνα το 2018 και από εκεί και πέρα ισχύει το… «κάθε πέρσι και καλύτερα»! Το 2017 κατά την ίδια περίοδο στο νησί μας ήρθαν 9.526 επισκέπτες από την Τουρκία, το 2016 είχαμε 11.852 και το 2015 (από τις καλύτερες χρονιές των τελευταίων ετών) 14.403 αφίξεις.
Με λίγα λόγια, μέσα στις επόμενες τρεις εβδομάδες στη Λέσβο πρέπει να φτάσουν πάνω από 6.500 επισκέπτες από την Τουρκία, για να προσεγγίσουμε τις χειρότερες επιδόσεις των προηγούμενων 7 ετών. Κάτι εξαιρετικά δύσκολο, με δεδομένο πως το δρομολόγιο Σμύρνη – Μυτιλήνη – Θεσσαλονίκη, που έστω με τη Λέσβο ως ενδιάμεσο σταθμό θα μπορούσε να συμβάλει στην τόνωση του τουρισμού από τη γειτονική χώρα, δεν έχει ξεκινήσει ακόμη, ενώ και το καταμαράν από τη Σμύρνη δεν έχει ακόμη την προσδοκώμενη ανταπόκριση από τους Τούρκους επισκέπτες.