Δευτέρα, 23 Μαΐου, 2022

Τηλεφωνικές «κορονο-απάτες»

Άρθρα & Δημοσιεύσεις


  • Τουλάχιστον 20 επιχειρήσεις στη Λέσβο έγιναν στόχος των δραστών
  • Υποδύονται τους πελάτες και με δόλιο τρόπο προσπαθούν να αποσπάσουν στοιχεία του τραπεζικού λογαριασμού των υποψήφιων θυμάτων

Την ευαισθησία επιχειρηματιών της Μυτιλήνης και τη διάθεσή τους να εξυπηρετήσουν συμπολίτες μας που νοσούν από κορονοϊό φαίνεται πως προσπαθούν να εκμεταλλευτούν οι επιτήδειοι, οι οποίοι επιχειρούν διά τηλεφώνου να αποσπάσουν πληροφορίες και χρήματα από τα υποψήφια θύματά τους. Οι δράστες τηλεφωνούν υποδυόμενοι πως είναι συγγενικά πρόσωπα ατόμων, που έχουν βρεθεί θετικοί στον κορονοϊό και βρίσκονται σε καραντίνα, και αρχικά ζητούν να αγοράσουν προϊόντα για εκείνους, πριν ξεκινήσουν μεθοδικά να αλιεύουν πληροφορίες και προσωπικά δεδομένα των θυμάτων τους, με τις επιχειρήσεις που στόχευσαν έως τώρα να ξεπερνούν τις 20 και σε κάποιες περιπτώσεις να καταφέρνουν να αποσπάσουν χρηματικά ποσά.

Πώς εξαπατούν

Ένα από τα παρ’ ολίγον θύματά τους ήταν και η ιδιοκτήτρια βιβλιοχαρτοπωλείου της Μυτιλήνης. Όπως αναφέρει, δέχτηκε τηλεφώνημα στην επιχείρησή της από άγνωστο σε εκείνη πρόσωπο, που της είπε πως θα ήθελε να αγοράσει κάποια βιβλία αυτοβελτίωσης για να σταλούν στον αδερφό του, ο οποίος βρίσκεται σε καραντίνα στον Μανταμάδο. Μάλιστα της συστήθηκε με συγκεκριμένο όνομα και της είπε πως τηλεφωνούσε από την Καλαμάτα.

Ο επιτήδειος ζήτησε να γίνει η συναλλαγή με συγκεκριμένη ηλεκτρονική εφαρμογή και πάνω σε αυτή την λεπτομέρεια προσπάθησε να στήσει τον ιστό της απάτης του, με έναν τρόπο πολύ πειστικό, παραπλανητικό και καθώς εξελισσόταν η απάτη του όλο και πιο πιεστικό. Πιο συγκεκριμένα ρώτησε την ιδιοκτήτρια αν είχε χρησιμοποιήσει ξανά τη συγκεκριμένη εφαρμογή, αλλά εκείνη του απάντησε αρνητικά. Τότε ξεκίνησε να ζητά πληροφορίες, όπως ο αριθμός της χρεωστικής κάρτας και τα στοιχεία της, αλλά στη συνέχεια και τον μυστικό αριθμό pin, προκειμένου ο ίδιος να βοηθήσει την ιδιοκτήτρια να ανοίξει τον λογαριασμό στη συγκεκριμένη εφαρμογή και να τον συνδέσει με την κάρτα και τον τραπεζικό της λογαριασμό. Παράλληλα ξεκίνησαν περίεργα τηλεφωνήματα στο κινητό της από αριθμούς του εξωτερικού.

Σε αυτό το σημείο η ιδιοκτήτρια της επιχείρησης άρχισε να αντιλαμβάνεται πως κάτι δεν πήγαινε καλά και ζήτησε από τον άγνωστο να ακυρώσουν κάθε είδους συναλλαγή και πως δεν ήταν διατεθειμένη να του πουλήσει οτιδήποτε. «Ήταν πολύ πειστικός και μου έβγαζε μια οικειότητα, δεν μπορώ να δικαιολογήσω όμως στον εαυτό μου πώς στάθηκα τόσο αφελής και δεν τον κατάλαβα αμέσως. Το μόνο που έκανα ενστικτωδώς πριν του δώσω κάποια στοιχεία για τον τραπεζικό μου λογαριασμό, ήταν να βγάλω από αυτόν ό,τι χρήματα είχα μέσα. Αλλά άργησα πολύ να καταλάβω πως ήταν απάτη και παραλίγο να την πατήσω», ανέφερε η ιδιοκτήτρια στα «ΝΕΑ της Λέσβου».

Και άλλα θύματα

Όπως σημειώνει η ίδια, σύμφωνα με τα όσα της ανέφεραν στην Ασφάλεια υπήρξαν τουλάχιστον 20 παρόμοια περιστατικά σε επιχειρηματίες της Λέσβου το τελευταίο διάστημα. Μάλιστα από επικοινωνία της ίδιας με συναδέλφους της προκύπτει πως ακριβώς την ίδια απάτη προσπάθησαν να στήσουν και σε τουλάχιστον άλλες δύο επιχειρήσεις βιβλιοπωλείων και χαρτοπωλείων, ενώ αναφέρθηκαν περιπτώσεις μεταξύ άλλων και σε ανθοπωλεία, τουριστικά γραφεία και χρωματοπωλεία. 

Φαίνεται, επίσης, ότι ανάλογα με το είδος της επιχείρησης το… «παραμύθι» των δραστών αλλάζει κάπως, για να ταιριάζει με το προφίλ του υποψήφιου θύματός τους και για να γίνει πιο πειστικό. Για παράδειγμα, σε ένα ανθοπωλείο της πόλης της Μυτιλήνης, ο άγνωστος υποστήριξε πως θα αγόραζε στεφάνια για μια κηδεία τα οποία θα παραλάμβαναν μάλιστα κάποιοι στρατιωτικοί. Και σε αυτή την περίπτωση η πληρωμή θα γινόταν με τη συγκεκριμένη ηλεκτρονική εφαρμογή και εκεί θα στηριζόταν η αλίευση των πληροφοριών.

Δυστυχώς, όμως, δεν είναι όλα τα θύματα τόσο τυχερά όσο η ιδιοκτήτρια του συγκεκριμένου καταστήματος, καθώς η ίδια τονίζει πως στην τράπεζα που μετέβη για να ενεργοποιήσει ξανά τους λογαριασμούς της βρισκόταν την ίδια στιγμή άλλο θύμα παρόμοιας, αν όχι της ίδιας απάτης, το οποίο όμως είχε ήδη «χάσει» ένα ποσό της τάξης των 200 ευρώ. Γεγονός που δείχνει πως σε κάποιες από τις περιπτώσεις, οι επιτήδειοι πέτυχαν τον στόχο τους.

Ανάγκη ενημέρωσης

Το έντονο παράπονο της εν λόγω ιδιοκτήτριας, που παραλίγο να πέσει θύμα απάτης, είναι πως παρά το γεγονός ότι και από την Ασφάλεια ενημερώθηκε για παρόμοια περιστατικά, αλλά και οι ίδιοι οι συνάδελφοί της παραδέχτηκαν ότι ενδεχομένως να υπήρξαν υποψήφια θύματα των ίδιων απατεώνων, δεν έπεσε στην αντίληψή της καμιά δημόσια αναφορά σε αυτά τα περιστατικά. «Μου κάνει εντύπωση και σε ένα βαθμό με εξοργίζει ότι υπάρχουν τόσες περιπτώσεις και δεν υπάρχει ενημέρωση. Όσο συζητώ την δική μου περίπτωση προκύπτουν άτομα, επαγγελματίες και μη, που έπεσαν ή παραλίγο να πέσουν θύματα αντίστοιχων απατεώνων. Γιατί δεν τα αναφέρουμε όμως αυτά δημόσια για να βοηθήσουμε τους συναδέλφους και τους συμπολίτες μας;», δηλώνει η ιδιοκτήτρια σχολιάζοντας πως πρέπει να υπάρχει καλύτερη ενημέρωση και από την Αστυνομία, προκειμένου οι πολίτες να είναι πιο προσεκτικοί. 

Η αλήθεια είναι πάντως πως το συγκεκριμένο είδος απάτης εντάσσεται βέβαια στο γενικότερο σύνολο των τηλεφωνικών απατών, αλλά δεν είναι και ό,τι πιο συνηθισμένο. Είναι συνήθη τα περιστατικά κατά τα οποία οι δράστες εμφανίζονται ως πωλητές ή πελάτες που ανταποκρίνονται σε αγγελίες, όπως φυσικά και ως διαμεσολαβητές για την εκταμίευση δανείων ή άλλων επιδομάτων και βέβαια με ψέματα για δήθεν νοσηλείες προσώπων συγγενικών των υποψήφιων θυμάτων, ή για εμπλοκή συγγενών τους στην πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων. Σε κάθε περίπτωση η Αστυνομία μάς εφιστά την προσοχή και μάς καλεί να είμαστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε τέτοιες περιπτώσεις, πριν δώσουμε στα άτομα που μας προσεγγίζουν “ευαίσθητες” πληροφορίες για εμάς.

- Advertisement -

More articles

Τελευταία Άρθρα & Ειδήσεις