- Σενάρια για νέες αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια εν μέσω καλοκαιριού
Σημαντικά ζητήματα προκύπτουν στον ήδη προβληματικό τομέα των μεταφορών για τη Λέσβο, με την εταιρεία ΑΕΙΝΑΥΤΗΣ, όπως φαίνεται, να παγώνει το δρομολόγιο του εμπορικού της πλοίου ΠΕΛΑΓΙΤΗΣ, που εξυπηρετούσε σε μεγάλο βαθμό τη μεταφορά φορτηγών με προϊόντα και όχι μόνο. Κάτι που δεν συμβαίνει για πρώτη φορά, ενώ έντονα συζητιέται πως το «μποϊκοτάζ» των ιδιοκτητών φορτηγών προς το δρομολόγιο έφερε την εταιρεία σε θέση όχι μόνο να αποσύρει το πλοίο, αλλά σύμφωνα με πληροφορίες και το να το παραχωρήσει σε τρίτη εταιρεία για άλλο δρομολόγιο, με αποτέλεσμα η Λέσβος να μείνει «ξεκρέμαστη». Και όλα αυτά τη στιγμή που αναμένεται και νέο κύμα αυξήσεων στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια από την 1η Ιουλίου, δημιουργώντας επιπλέον προβλήματα στις μεταφορές και τον τουρισμό.
Ειδικότερα, στο πλαίσιο των γενικότερων αυξήσεων που σημειώθηκαν στα ναύλα το τελευταίο διάστημα, η εταιρεία φαίνεται πως προχώρησε σε σημαντική αύξηση του κόστους για τα φορτηγά οχήματα. Πιο συγκεκριμένα, από τα 39 ευρώ το μέτρο το κόστος εκτοξεύτηκε στα 70 ευρώ το μέτρο, αυξήθηκε δηλαδή κατά σχεδόν 80%! Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες φορτηγών οχημάτων να προτιμήσουν την λύση της Blue Star για τις μεταφορές τους, καθώς για συγκεκριμένα δρομολόγια το κόστος των ναύλων ανερχόταν στα 48 ευρώ ανά μέτρο, δηλαδή 31% φθηνότερα. Κάπως έτσι, το δρομολόγιο κατέληξε να είναι ασύμφορο για την ΑΕΙΝΑΥΤΗΣ, καθώς η ζήτηση γι’ αυτό έπεσε κατακόρυφα, και κατέληξε στο να το σταματήσει.
Όπως αναφέραμε, επίσημα η εταιρεία δεν επικοινωνεί πως η κατακόρυφη πτώση της ζήτησης ήταν εκείνη που την οδήγησε στην απόφαση να σταματήσει την εκτέλεση του δρομολογίου, επικαλούμενη στους επαγγελματίες (όπως οι ίδιοι μας αναφέρουν) την ανάγκη εκτέλεσης εργασιών επισκευής για τον ΠΕΛΑΓΙΤΗ. Σύμφωνα με πληροφορίες, όμως, το πλοίο ναυλώθηκε στην Blue Star για δρομολόγιο στο Νότιο Αιγαίο για δύο εβδομάδες, κάτι που δεν συμβαίνει για πρώτη φορά, καθώς είχε επαναληφθεί και πέρυσι και κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί πως δεν θα συμβεί και πάλι στο προσεχές διάστημα, σε μια επιλογή της εταιρείας που σαφέστατα δεν μπορεί και να «εμποδίσει» κανείς, καθώς αφορά συμφωνία μεταξύ ιδιωτών.
Τα προβλήματα
Η διακοπή του δρομολογίου του ΑΕΙΝΑΥΤΗ, ωστόσο, δημιουργεί σημαντικά προβλήματα στις μεταφορές. Μπορεί οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες των φορτηγών να ήταν εκείνοι που με το «μποϊκοτάζ» τους επιτάχυναν τις εξελίξεις σε αυτή την κατεύθυνση, την ίδια στιγμή όμως δεν μπορούν εσαεί να βασίζονται στα δρομολόγια των επιβατικών πλοίων. Και αυτό καθώς, όπως είναι μάλλον αναμενόμενο, οι ιδιοκτήτες φορτηγών δυσκολεύονται να βρουν διαθέσιμη θέση στα δρομολόγια των συμβατικών επιβατικών πλοίων, ενώ προβλήματα δημιουργούνται και στη μεταφορά συγκεκριμένων υλικών, που θεωρούνται επικίνδυνα, όπως για παράδειγμα καύσιμα. Κι αυτό αφού, όπως γίνεται αντιληπτό, δεν είναι δυνατόν ένα βυτιοφόρο να μετακινηθεί με ένα απλό «πλοίο της γραμμής». Μόνη εναλλακτική που απομένει φαίνεται να είναι το πλοίο TALOS που προσεγγίζει τη Μυτιλήνη μόλις δύο φορές το μήνα, με τη συχνότητα αυτών των δρομολογίων όμως σαφέστατα να μην κρίνεται αρκετή.
Σημαντικό ζήτημα προκύπτει επιπλέον και με τη μεταφορά εισαγόμενων χορτονομών και άλλων ζωοτροφών που είναι απαραίτητες για την κτηνοτροφία στη Λέσβο, αφού πρόκειται για εξαιρετικά εύφλεκτο υλικό, το οποίο δεν δέχονται οι εταιρείες στα επιβατικά πλοία. Έτσι οι αγρότες και οι αγροτικοί Συνεταιρισμοί του νησιού είναι έντονα προβληματισμένοι, καθώς βλέπουν να μένουν ξεκρέμαστοι, δεν γνωρίζουν το διάστημα για το οποίο δεν θα πραγματοποιούνται τα δρομολόγια και, όπως είναι φυσιολογικό, ανησυχούν πως οι προμήθειες θα τελειώσουν σύντομα και δεν θα μπορούν να ταΐσουν τα ζώα τους!
Αντίστοιχα προβλήματα προκύπτουν και σε άλλους κλάδους, καθώς όπως αναφέραμε και η μεταφορά καυσίμων δεν είναι εύκολη χωρίς τον ΠΕΛΑΓΙΤΗ, ενώ και η αυξημένη ζήτηση στα επιβατικά πλοία μπορεί να έχει αποτέλεσμα τον όχι και τόσο συχνό ανεφοδιασμό σε ένα μεγάλο εύρος εισαγόμενων προϊόντων.
Νέες αυξήσεις
Εν μέσω αυτού του κλίματος τουλάχιστον δυσοίωνα είναι τα σενάρια για νέες αυξήσεις στο κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Το ύψος της πιθανής αύξησης δεν είναι ακόμη γνωστό, καθώς οι νέες τιμές δεν έχουν εμφανιστεί ακόμη στα συστήματα κράτησης εισιτηρίων και κατά πάσα πιθανότητα θα εμφανιστούν ως… σαφέστατα δυσάρεστη έκπληξη την προηγούμενη ημέρα από την ημερομηνία εφαρμογής τους.
Αν όντως επιβεβαιωθεί το παραπάνω σενάριο θα πρόκειται για τη δεύτερη μεγάλη αύξηση στο κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Θυμίζουμε πως από τις 3 Μαΐου οι τιμές τους αυξήθηκαν ακόμη και κατά πλέον του 23% σε συγκεκριμένες κατηγορίες ναύλων, ξεπερνώντας τότε κάθε εκτίμηση που μπορεί να είχε γίνει για τη διαφαινόμενη αλλαγή των τιμών, και καθιστώντας το ταξίδι με πλοίο προς τη Λέσβο ιδιαίτερα ακριβό. Κατά συνέπεια, έπεσε και ο πήχης των προσδοκιών για τη φετινή τουριστική σεζόν, ενώ οι τουριστικοί πράκτορες είναι ακόμη πιο απογοητευμένοι βλέποντας στον ορίζοντα μια νέα αύξηση, που θα κάνει ακόμη λιγότερο ελκυστικό τον προορισμό, ιδιαίτερα σε οικογένειες που θα πρέπει να ξοδέψουν μια… μικρή περιουσία για να ταξιδέψουν στη Λέσβο.